Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odkurzacz Electrolux ZCX 6201 iskrzy silnik

witkacy26 12 Sie 2011 21:06 6216 6
  • #1 12 Sie 2011 21:06
    witkacy26
    Poziom 8  

    Zdecydowałem się trochę odgrzać temat - spotkał mnie ten sam problem co kolegę z innego postu, udało mi się jednak wymyślić inne rozwiązanie niż kupno nowego silnika.

    Przypominam - w odkurzaczu Elektrolux ZCX 6201 podczas pracy silnik straszliwie iskrzy, śmierdzi i hałasuje - praktycznie nie da się używać.

    Co dowiedziałem się do tej pory:
    1) zarówno odkurzacz jak i silnik rozebrać się da, niemniej trzeba trochę pokombinować (zatrzaski, prawy gwint, unieruchomienie wirnika itp).
    2) użyty silnik u mnie jest trochę inny niż opisany powyżej: Domel 462.3.651 (http://gallery.domel.si/products/files/462-3-651.pdf)
    3) wszystkie uzwojenia są w doskonałym stanie, szczotki również - zapasu jeszcze jakieś 2 centymetry(!).
    4) problemem jest zabrudzenie komutatora pyłem znajdującym się w powietrzu przepuszczanym przez odkurzacz. Model ten jest zaprojektowany absolutnie beznadziejnie i nie jest w stanie chodzić dłużej niż 2-3 lata, przy założeniu regularnego użytkowania oczywiście. Całość powietrza przechodzi przez silnik i owiewa komutator/szczotki. Cyklon znajdujący sie w odkurzaczu (odpylanie odśrodkowe) plus gęsta gąbka nie są w stanie w 100% odpylić powietrza. Po pewnym czasie komutator pokrywa się warstwą brudu zmieszanego z grafitem, przewodzenie jest coraz gorsze, powstaje miejscowy mały łuk który wypala rowki w komutatorze. Od tego momentu proces przebiega już lawinowo. Parę tygodni i w komutatorze półmilimetrowe (ponad) wyżłowienia, szczotki odpryskują podczas pracy, wielki łuk, hałas i smród.
    5) rozebrałem silnik, wyrównałem komutator małym pilnikiem, potem papierem ściernym (1000).
    Wyrównałem szczotki, złożyłem.
    6) próba generalna - podłączam do prądu. Chwilowo nie mam pod ręką odkurzacza z którego to wymontowałem, dlatego podłączam prosto do 220V. Może na tym polega mój błąd.
    7) silnik chodzi, zgodnie z przewydywaniem na początku iskrzy, ale znacznie mniej.
    Chciałem, żeby chwilę pochodził, żeby się to wszystko dotarło, ale przepala się bezpiecznik 13A po ok. 3-5 sekundach.

    Pytanie do bardziej doświadczonych kolegów:
    What's the f..k? :) Co zrobiłem źle, co powinienem poprawić? Dłubałem pomiędzy sekcjami komutatora igłą, ale nic tam nie ma do wydłubania. Komutator po zabiegu jest jeszcze dość gruby - jakieś 1.5-2 mm. Próbowałem zmierzyć oporności pomiędzy sekcjami w poszukiwaniu zwarcia, ale mój miernik nic sensownego nie pokazuje (oporność uzwojenia silnika znacznie mniejsza niż kabli miernika). Czy coś takiego może być jednak objawem jakiegoś zwarcia? Czy może takiego silnika nie podłącza się 'tak po prostu' do 220V?

    PS jestem pod wrażeniem, kto wymyślił użycie takiego silnika do odkurzacza. Przecież to NIE MA PRAWA chodzić dłużej niż 2 lata. A może właśnie o to chodziło?

  • #2 12 Sie 2011 21:21
    stanislaw1954
    Poziom 39  

    witkacy26 napisał:
    podczas pracy silnik straszliwie iskrzy, śmierdzi i hałasuje -
    Zwarcie zwojowe w wirniku, a czasem też w stojanie. Żadne zabiegi nie pomogą. [quote="witkacy26"]silnik chodzi, zgodnie z przewydywaniem na początku iskrzy, ale znacznie mniej.
    /quote]To tylko przeczyszczenie komutatora poprawiło na chwilę połączenie ze szczotkami ,ale nie usunie usterki.

  • #3 13 Sie 2011 10:24
    witkacy26
    Poziom 8  

    Przed czyszczeniem/szlifowaniem komutatora silnik nie przepalał bezpiecznika. Inna sprawa, ze wcześniej był podłączony przez układ tyrystorowy regulacji obrotów. Ale tyrystor się też nie przepalił, co jak sądzę stałoby się w wypadku zwarcia.

    Tak więc myślę, że skoro przepala dopiero po reperacjach, świadczy to o tym, że uzwojenia są dobre. Czy dobrze kombinuję?

    Czy da się sprawdzić stan uzwojen mając tylko standardowy miernik z zakresem 200 omów (który pokazuje 1 om na samych kablach)?

  • #4 13 Sie 2011 11:29
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    witkacy26 napisał:
    Tak więc myślę, że skoro przepala dopiero po reperacjach, świadczy to o tym, że uzwojenia są dobre. Czy dobrze kombinuję?


    Źle.
    Mały silniki pobierający ponad 13A jest po prostu spalony. Najprawdopodobniej ma zwarcie w uzwojeniach wirnika co objawia się głośną pracą i łukiem iskier na komutatorze. Z racji, że w silnikach elektrolux'a nie ma możliwości wymiany wirnika osobno dyskwalifikuje to cały silnik. A Twoje zabiegi uzdrawiające pomagają silnikowi na góra minutę i sytuacja sie powtarza (temat sprawdzony). Sprawny wirnik powinien mieć jednakową rezystancję na wszystkich sąsiednich działkach komutatora ( około 2-3 Ω ).

  • #5 13 Sie 2011 12:13
    witkacy26
    Poziom 8  

    Dzidziuś, dzięki za odpowiedź.
    Zanim jeszcze silnik powędruje do śmietnika upewnię się co do dwóch rzeczy.
    Silnik ma 1800W (w jego danych technicznych podają, że nominalnie 1800W, a maksymalnie 2200W).
    Znaczy to, że podczas normalnej pracy będzie pobierał 8-9A (popraw mnie, jeżeli się mylę).
    Znaczy również, że podczas rozruchu będzie pobierał przez chwilę więcej (j.w).
    (1) Czy niedotarte szczotki (i łuk z tym związany) również mogą być przyczyną chwilowego zwiększenia poboru prądu lub jakichś krótkich szpilek na wyjściu?
    (2) Czy jest możliwe, żeby problemem było zwarcie działek komutatora przez zeszlifowany pył miedziany (chociaż starałem się tego uniknąć, dobrze wyczyściłem i wygląda że wszystko jest ok)?

    Mierzyłem rezystancje pomiędzy wszystkimi działkami komutatora, i na wszystkich jest 0.1-0.2 om za wyjątkiem jednej, na której jest 1.2 oma. Pomiar być może nie jest perfekcyjny - o tyle zwiększała się rezystancja w stosunku do zwartych kabli pomiarowych miernika. Ponieważ pomiar wyszedł bardzo niski, jest on w granicach błędu i równie dobrze może wskazywać zwarcie. Ale jest tak na wszystkich (za wyjątkiem jednej) sekcji. A silnik się kręci.

    Dzięki raz jeszcze.

  • #6 13 Sie 2011 18:09
    stanislaw1954
    Poziom 39  

    witkacy26 napisał:
    Znaczy to, że podczas normalnej pracy będzie pobierał 8-9A (popraw mnie, jeżeli się mylę).
    Znaczy również, że podczas rozruchu będzie pobierał przez chwilę więcej (j.w).
    Tak, ale to są max. sekundy.
    witkacy26 napisał:
    (1) Czy niedotarte szczotki (i łuk z tym związany) również mogą być przyczyną chwilowego zwiększenia poboru prądu lub jakichś krótkich szpilek na wyjściu?
    Też się zgadza. Punkt 2 też może tak być.
    Najlepiej zanieś wirnik do sprawdzenia na elektromagnesie u "przewijacza " silników i będziesz miał wszystko jasne.

  • #7 09 Maj 2012 20:26
    witkacy26
    Poziom 8  

    Silnik został ostatecznie wymieniony na nowy zamiennik "Silnik 1600W 230V (2192400048)" kupiony w sklepie www.klinikaagd.pl.. Silnik wyglądał troszkę inaczej, ale pasuje i chodzi pięknie od roku. Koszty przewinięcia starego silnika (przewinięcie było konieczne) były niewiele mniejsze od zakupu nowego silnika.
    Problem rozwiązany.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME