Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Inca SDI 1,9 źle sterowane świece żarowe

telfix 12 Sie 2011 22:13 5121 11
  • #1 12 Sie 2011 22:13
    telfix
    Poziom 12  

    Witam.
    Mam tym razem problem z moim autkiem. Wymieniłem już czujnik temperatury wg zaleceń ale nic to nie dało. Szukam schematu w między czasie. Problem wygląda następująco. Gdy rano silnik jest zimny świece uruchamiane są na ułamek sekuny..generalnie wcale (lampa tylko mrugnie). Gdy się nagrzeje już zaczyna w miarę reagować na temepraturę i w zależności od jej wysokości świece są rozgrzewane. Co dziwniejsze...gdy jest mróz....działa wszystko poprawnie. Nie wiem gdzie lokalizowany jest sterownik by zobaczyć jak to działa i rozwiązać problem. Auto nie zapali ale na pych...od strzału.
    Pozdrawiam

    0 11
  • Testo
  • #2 14 Sie 2011 17:54
    decybel91
    Poziom 39  

    Odłącz całkiem czujnik temp i zobaczy czy grzeją pełnym cyklem.

    1
  • Testo
  • #3 14 Sie 2011 18:32
    kidu22
    Poziom 35  

    Albo wiązka zzieleniała pod akumulatorem i w podł€żnicy.

    Czujnik temp też do obadania i od niego zacząć.

    0
  • #4 14 Sie 2011 22:04
    procekkk
    Poziom 24  

    a ECM jaka widzi temp ?

    0
  • #5 14 Sie 2011 23:07
    telfix
    Poziom 12  

    Nawet nie wiem co to jest te EMC. Zielony z tego jestem. Czujnik który był wymieniony jest na przewodzie z cieczy chłodzącej na samej górze silnika czyli chyba podłączony do gorącego wylotu z bloku. Sprawdzę jak się zachowa po odłączeniu samego czujnika i dam znać jaka będzie "odpowiedź" świec.
    Puki co wielkie dzięki za wskazówki. Byłem u jednego mechanika ale coś tam pomruczał...wspomniał o czujniku i słuch zaginął. chyba nie chciało mu się w to wchodzić albo wiedział że to dłubanina. Nie mnie to wiedzieć.

    0
  • #6 15 Sie 2011 04:26
    Pawel wawa
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zobacz czy na przewodzie od czujnika temperatury nie ma wpiętego patentu z przekaźnikiem. Podłącz VAG i zobacz parametry. Jaką widzi komputer silnika (to to określone ECM) temperaturę. Zobacz dokładnie na schemacie, i posprawdzaj przewody idące na cewkę przekaźnika świec.

    1
  • #7 15 Sie 2011 14:01
    telfix
    Poziom 12  

    Więc tak. Wszystkie te symbole VAG itp to dla mnie czarna magia. Generalnie wypiąłem zgodnie ze wskazówką wtyk z czujnika temperatury płynu w chłodznicy i świece grzeją do oporu a autko zapala poprawnie. Że niby to nowy czujnik zepsuty? A może to świadczy o innym problemie? Nie wiem gdzie szukać tego przekaźnika ale chyba on działa w takim razie poprawnie. Jedynie słychac coś pod deską z zegarami. tam nie dostanę się łatwo. Doszukać się gdzie przewody lecą nie sposób. wszystko pięknie w wiązce idzie i bez fabrycznego schematu nie ma mowy o sukcesie. Puki co autko jest u mnie na placu i nie mam dostępu do specjalistycznych narzędzi i urządzeń. Jedynie pobrałem Autodatę i podstawowy schemat tam znalazłem ale ni w ząb nie znajdę tego w samochodzie (schemat to schemat-a wiązki to wiązki). Czujnik wg tego opisu idzie bezpośrednio do komputera gdzieś w tablicy i z tego komputera przewody sterują kontorlką pracy świec żarowych jak i samym przekaźnikiem tych świec. Moim skromnym zdaniem komputer dostając błędne dane z czujnika stwierdza iż nie musi załączać przekaźnika świec. Problem może być w uszkodzonych kablach albo w wadliwym komponencie. Nie wiem. Jak zrobić pomiar czujnika przy zimnym i ciepłym silniku? Na których pin'ach ma pojawić się jakie napięcie? Wg schematu który posiadam do czujnika podpięty jest TYLKO jeden przewód sygnałowy i masa a faktycznie jest ich 4.

    0
  • #8 15 Sie 2011 22:22
    Pawel wawa
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To jest czujnik podwójny, dwa w jednym, jeden dla komputera a jeden na deskę. Mierzy się oporności a nie napięcia.

    0
  • #9 16 Sie 2011 01:03
    procekkk
    Poziom 24  

    miedzy 14 a 33 pinem masz czujnik w ECM
    przy czujniku masz piny 1 i 3

    0
  • #10 18 Sie 2011 21:49
    telfix
    Poziom 12  

    Zabiegany pracą po długim weekendzie nie dałem rady nic napisać. Problem pozostał z braku czasu. Na dodatek akumulator mi zaczyna wysiadać więc czas na zakupy. Wracając do tematu. Pomiary czujnika starego jak i tego nowego wymienionego przez mechanika są zbliżone, żeby nie powiedzieć - identyczne. Jedna sekcja ma ok 800Ω a druga ok 1,5kΩ przy temperaturze pokojowej. Gdy silnik jeszcze był letni wskazania zabudowanego czujnika były inne, rezystancja była niższa. Czyli termistory są sprawne. Żeby wyeliminować przewody komunikacyjne z czujnikiem przemierzyłem je względem masy czy "mają" gdzieś swoje ujście czyli zakończenie. Dwa konektory z wtyku czujnika są masą 0Ω natomiast pozostałe mają rezystancię. Jeśli dobrze pamiętam jeden ok 200Ω względem masy a drugi ok 1kΩ. czyli przewody są sprawne. Zauważyłem dopiero teraz jak funkcjonuje mechanizm rozgrzewania świec. Po załączeniu zasilania w stacyjce świeci się na krótko (ok 1 sek.) kontrolka świec, jakoby kontrolnie, po czym gaśnie na mikrosekundę by natychmiast zapaliła się powtórnie wraz ze stukiem przekaźnika pod deską z zegarami który moim zdaniem podaje napięcie na świece. Gdy jest podłączony czujnik, zapala się tylko pierwsza część tzw kontolna, nie słychać stuku przekaźnika i gaśnie po ok sekundzie jak wyżej podałem i już się nie zapala. Czyli komputer rezygnuje z rozgrzewania komór silnika świecami. W przypadku gdy mam wypięty czujnik temperatury płynu po pierwszym momencie od załączenia prądu chwilowo oświeca się kontrolka świec, po sekundzie gaśnie i zapala się wraz ze stukiem przekażnika do momentu aż przekręcę rozrusznikiem. Pytanie, co jest winne? Jak mam się dostać do tego przekaźnika, gdzie znaleźć sterownik i co w nim szukać. Jak pozyskać informację w czym tkwi problem. Jak wspomniałem wcześniej nie dysponuję żadnymi urządzeniami do diagnostyki, jedynie podstawowy przyrząd pomiarowy ( V, A, Ω ).
    I najważniesze, czy mogę jeździć bez podłączonego czujnika oczywiście zwracająć uwagę na temperaturę i odpowiednio dawkując czas rozgrzewania świec. Czy przypadkiem ów czujnik nie jest podwójny dlatego że jedna część steruje świecami rzarowymi komory a drugi podgrzewaczami płynu? Jeśli tak, to czy odpinająć ten czujnik nie uszkodzę czegoś, zwłaszcza tego ostatniego?
    Mogę na siłę zrobić pomiary napięcia na gorąco każdego czujnika przy chłodnym silniku by porownać ze wzorcem który powie czy pomiar jest właściwie robiony.

    0
  • #11 18 Sie 2011 21:56
    trans-serwis
    Poziom 39  

    Dlaczego musisz sam naprawić ten samochód?
    Oddaj mechanikowi i po sprawie.

    0
  • #12 18 Sie 2011 22:06
    telfix
    Poziom 12  

    Już był, nic nie zrobił, wymienił dobrą część, stwierdził że to duży problem, w końcu sam zerknąłem, napisałem, coś zaiskrzyło, jakieś efekty są. drążę dalej. może czegoś się nauczę. puki co auto jeździ non-stop, jest potrzebne. Nie mam możłiwości teraz zostawiac go na kilka dni. Czy jest gdzieś schemat sterownika (czyli tego komputerka), To ma CPU, jeśli nie to czy można to samemo ogarnąć?

    0