Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektrolit do HHO, regulator EFIE czy MAP

zulu1956 09 Sty 2012 21:06 54106 136
  • #31
    kybernetes
    Poziom 39  
    sonne2 napisał:
    22,4 dm3 HHO = 22400 cm3 = 16 + 2 g = 18 g

    Sonne2, niestety, błędnie to liczysz - "HHO" to mieszanina tlenu i wodoru w stosunku 1:2. Z tego wynika, że 18 g tej mieszaniny to 1 mol wodoru i 0,5 mola tlenu - a więc razem 22,4 + 11,2 = 33,6 dm3.
    sonne2 napisał:
    Ty na sekundę masz 0,176 cm3 gazu, czyli 18 GRAMÓW wytwarzane jest u Ciebie w czasie 127273 sekund, czyli 2121 minut.

    Niestety, rachunek jest błędny. W rzeczywistości 18 gramów gazu, czyli 33,6 dm3, wytwarzane jest w ciągu 33,6 / 0,000176 = 190909 s czyli 53 godziny 1 minuta i 49 sekund.
    sonne2 napisał:
    NIE zgadzam się. KWAS AZOTOWY V jest jednym z silniejszych kwasów, a transportuje się w go stalowych cysternach. Przewozi się STĘŻONY kwas o stężeniu 70% i jakoś cysterny nie korodują? Dlaczego? Stężony kwas nie dysocjuje, nie wytwarzają się protony, które atakowałyby żelazo.

    Niestety Sonne2, znów źle to interpretujesz. Stężone kwasy dysocjują i to żwawo. Natomiast niektóre kwasy jak np. azotowy i stężony siarkowy są na tyle silnymi utleniaczami, że potrafią pasywować niektóre metale jak np. żelazo i aluminium. Zjawisko polega na wytworzeniu pod działaniem kwasu na powierzchni metalu odpornej warstewki tlenku, która wrażliwa jest jedynie na czynniki redukcyjne.

    Ale co to w ogóle ma do rzeczy? Na co ty się nie zgadzasz? Twierdzisz, że możemy spokojnie nalać do elektrolizera kwasu i nic się złego nie stanie? Blachy się nie rozpuszczą, żrące opary nie zjedzą aparatury i dalszych części?

    Musze przyznać że to odważne stwierdzenie i ociera się o paragraf 3.1.11. regulaminu forum, za co są przewidziane surowe kary ;)
  • Relpol przekaźniki
  • #32
    sonne2
    Poziom 21  
    kybernetes napisał:
    Sonne2, niestety, błędnie to liczysz - "HHO" to mieszanina tlenu i wodoru w stosunku 1:2. Z tego wynika, że 18 g tej mieszaniny to 1 mol wodoru i 0,5 mola tlenu - a więc razem 22,4 + 11,2 = 33,6 dm3.

    Tak pomyliłem się, ale jeżeli już...18 g to 2 mole wodoru i 1 mol tlenu, czyli 2*22,4 + 22,4, czyli 67,2 dm3 i tyle waży 18 g.

    kybernetes napisał:
    Niestety, rachunek jest błędny. W rzeczywistości 18 gramów gazu, czyli 33,6 dm3, wytwarzane jest w ciągu 33,6 / 0,000176 = 190909 s czyli 53 godziny 1 minuta i 49 sekund.

    Nie chce mi się już dalej tego liczyć. Nawet sam wyliczyłeś, że twoja instalacja w ciągu PONAD 2 DNI JAZDY wytworzy 18 g mieszanki. A przez ten czas to można spalić z 100 l benzyny.


    kybernetes napisał:
    Niestety Sonne2, znów źle to interpretujesz. Stężone kwasy dysocjują i to żwawo. Natomiast niektóre kwasy jak np. azotowy i stężony siarkowy są na tyle silnymi utleniaczami, że potrafią pasywować niektóre metale jak np. żelazo i aluminium. Zjawisko polega na wytworzeniu pod działaniem kwasu na powierzchni metalu odpornej warstewki tlenku, która wrażliwa jest jedynie na czynniki redukcyjne.


    Poczytaj, kiedy zachodzi dysocjacja.
  • #33
    kybernetes
    Poziom 39  
    sonne2 napisał:
    ale jeżeli już...18 g to 2 mole wodoru i 1 mol tlenu, czyli 2*22,4 + 22,4, czyli 67,2 dm3 i tyle waży 18 g.


    No, niestety, też nie. 18 g to masa jednego mola wody. Podczas rozkładu wody zachodzi reakcja:
    H2O -> H2 + ½ O2
    A więc z jednego mola wody otrzymamy 1 mol wodoru i pół mola tlenu. dwa mole wodoru i jeden mol tlenu otrzymamy z dwóch moli wody a więc z 18 x 2 = 36 g.

    sonne2 napisał:
    Nie chce mi się już dalej tego liczyć. Nawet sam wyliczyłeś, że twoja instalacja w ciągu PONAD 2 DNI JAZDY wytworzy 18 g mieszanki.


    Sonne2, całe nieporozumienie wynikło z tego, że nieuważnie czytasz co ja do Ciebie piszę. Przeczytaj, proszę, jeszcze raz mój post a w szczególności to co sam z niego zacytowałeś (wytłuściłem kluczowe słowa):
    sonne2 napisał:
    kybernetes napisał:
    1. Jeden amper prądu przepływający przez celę wytwarza w ciągu jednej sekundy 0,117 cm3 wodoru i 0,059 cm3 tlenu czyli razem 0,176 cm3 gazu tlenowo-wodorowego. jest to objętość zmierzona w warunkach tzw. normalnych czyli w temp. 0 °C i przy ciśnieniu 760 mm słupa rtęci.

    sonne2 napisał:
    Poczytaj, kiedy zachodzi dysocjacja.

    Z całym szacunkiem sonne2 ale czas sobie chyba powtórzyć szkolną chemię! Jak możesz twierdzić, że stężone kwasy nie dysocjują i dlatego np. stężony kwas azotowy nie reaguje z żelazem? Wiedz zatem, że st. kwas azotowy jest niemal 100% zdysocjowany a to jego specyficzne zachowanie z żelazem to zupełnie inna bajka. Po szczegóły odsyłam do serwisu www.sciaga.pl, a po rozszerzenie do wikipedii ;)
  • #34
    sonne2
    Poziom 21  
    kybernetes napisał:
    H2O -> H2 + ½ O2


    Czyli 33,6 dm3 i 10 g w ciągu kilku/kilkunastu Godzin.


    kybernetes napisał:
    Jeden amper prądu przepływający przez celę


    Czyli, aby wytworzyć więcej HHO musisz dać większe natężenie. Jak dasz natężenie 30A to proces zajdzie 30 razy szybciej, niestety pożegnasz się z ALTERNATOREM.



    kybernetes napisał:
    Jak możesz twierdzić, że stężone kwasy nie dysocjują i dlatego np. stężony kwas azotowy nie reaguje z żelazem?



    Nie da się otrzymać całkowicie stężonego kwasu azotowego V. Ale gdyby taki otrzymać, a otrzymuje się stężone kwasy ok. 70% to dysocjacja zachodzi tam w bardzo małym stopniu.
    Bez rozpuszczalnika, czyli wody nie powstają protony, które mogłyby atakować żelazo. Czy jeżeli rozpuszczę stężony kwas azotowy w np: oleju napędowym to zajdzie reakcja z żelazem? Niech to będzie sproszkowane żelazo, opiłki. Zajdzie reakcja?
  • #35
    kybernetes
    Poziom 39  
    sonne2 napisał:
    Czyli 33,6 dm3 i 10 g w ciągu kilku/kilkunastu Godzin.


    Nie wiem czego się tyczy te 10g, czy mógłbyś rozwinąć swoja wypowiedź?

    sonne2 napisał:
    Czyli, aby wytworzyć więcej HHO musisz dać większe natężenie. Jak dasz natężenie 30A to proces zajdzie 30 razy szybciej, niestety pożegnasz się z ALTERNATOREM.

    Znów się mylisz pisząc że 30 krotne zwiększenie prądu da 30 krotny wzrost wydzielania wodoru (i tlenu) w stosunku do wartości wzorcowej jaka przedstawiłem. Otóż nie, da 180 krotny wzrost. Dlaczego? Jak zapewne pamiętasz z poprzednich postów, mowa była o jednej celi elektrolizera. Napięcie rozkładu wody na takiej celi wynosi, jak to wyżej pisałem, ok. 1,9V (w opt. warunkach). Natomiast napięcie instalacji samochodowej to minimum 12 V a podczas pracy silnika 13,6-14,5 V. Toteż aby je wykorzystać przy minimum strat dajemy sześć cel połączonych szeregowo. 30 X 6 = 180.

    Druga sprawa to alternator - alternatory nowoczesnych pojazdów (czyli takich co mają najwyżej 25 lat) są zazwyczaj na tyle mocne, i robione z takim zapasem, że dodatkowe 30 A prądu nie jest dla nich żadnym wyzwaniem. A w przypadku gdyby konkretny alternator w konkretnym pojeździe miał problem z taka mocą to nic nie stoi na przeszkodzie aby go wymienić na mocniejszy. Czyli żegnaj stary alternatorze, witaj nowy, mocniejszy ;)

    sonne2 napisał:
    Nie da się otrzymać całkowicie stężonego kwasu azotowego V.


    Nazwę rzecz po imieniu - to co napisałeś to wierutna bzdura. Dymiący, 98% kwas azotowy znany był już średniowiecznym alchemikom. obecnie taki kwas ma wiele zastosowań, np. w syntezie chemicznej, do produkcji materiałów wybuchowych, do napędu rakiet w wojskowości itp.

    sonne2 napisał:
    Ale gdyby taki otrzymać, a otrzymuje się stężone kwasy ok. 70% to dysocjacja zachodzi tam w bardzo małym stopniu.

    zapewniam Cię, że otrzymuje się kwasy stężone w dowolnej koncentracji. 68% azeotrop z wodą, o którym wspominasz to po prostu kwas azotowy otrzymany jedną z metod, która to metoda nie pozwala na otrzymanie wyższego stężenia kwasu. Inne metody pozwalają jak najbardziej.

    Dysocjacja kwasie azotowym z niska zawartością wody jest niska co jest oczywiste. Mimo to jest na tyle wysoka, że kwas ten jest doskonałym przewodnikiem prądu - jak inne mocne kwasy. Tak samo reaktywność tego kwasu nic na tym nie cierpi - stężony kwas azotowy reaguje z większością metali i to bardzo energicznie.

    Niektóre nieliczne metale jak np. żelazo, aluminium, chrom - pod działaniem kwasu azotowego ulegają pasywacji - i tym należy tłumaczyć fakt, że można taki kwas transportować w aluminiowej cysternie bez ryzyka jej uszkodzenia - a nie bzdurami o braku dysocjacji!!!

    Inne metale, które pasywacji nie ulegają - jak np. miedź, cynk, srebro, rtęć i dziesiątki innych rozpuszczają się bez problemów w stężonym kwasie azotowym i rzekomy "brak zdysocjowania" tego kwasu im nie przeszkadza.

    Ale ale, co ja widzę w Twoim profilu??? Ty masz specjalność "technologia chemiczna"?? Mógłbyś to bliżej wyjaśnić? Cóż to za technologia chemiczna? Czyżby technikum?
  • #36
    sonne2
    Poziom 21  
    kybernetes napisał:
    Dymiący, 98% kwas azotowy znany był już średniowiecznym alchemikom


    Tak, a Ty pomagałeś im odmierzać tlenki azotu, które reagowały z wodą. Pewnie ówczesnym alchemikom przekazałeś rurkę Venturiego, dokładne wagi i nauczyłeś wyższej matematyki, materiałoznawstwa?
    Nie wiem, czy tak stężony kwas azotowy V istnieje, bo kwas stężony jest nietrwały.
    Mnie w szkole uczyli o 65% stężonym kwasie azotowym V, podaj swoje źródła wiedzy o średniowiecznym alchemikach posiadających 95% kwas azotowy?


    kybernetes napisał:
    Druga sprawa to alternator - alternatory nowoczesnych pojazdów (czyli takich co mają najwyżej 25 lat) są zazwyczaj na tyle mocne, i robione z takim zapasem, że dodatkowe 30 A prądu nie jest dla nich żadnym wyzwaniem. A w przypadku gdyby konkretny alternator w konkretnym pojeździe miał problem z taka mocą to nic nie stoi na przeszkodzie aby go wymienić na mocniejszy. Czyli żegnaj stary alternatorze, witaj nowy, mocniejszy :wink:


    Aha. Jak jesteś taki mądry podlicz ile WATÓW idzie Ci z dymem podczas pracy instalacji HHO? Tylko nie pisz, że 1 kW w tą, czy tamtą stronę to bez różnicy.

    kybernetes napisał:
    Inne metale, które pasywacji nie ulegają - jak np. miedź, cynk, srebro, rtęć i dziesiątki innych rozpuszczają się bez problemów w stężonym kwasie azotowym i rzekomy "brak zdysocjowania" tego kwasu im nie przeszkadza.


    No, raz Ci się udało. Ale odpowiedzieć na moje pytanie o reakcję kwasu azotowego z żelazem w oleju napędowym już mi nie odpowiedziałeś?
    Są różne mechanizmy reakcji. Inaczej reaguje stężony kwas azotowy, inaczej rozcieńczony. Niestety jestem inżynierem.
    Ty za to jesteś nieomylny. Twierdzisz, że można otrzymywać stężone kwasy w dowolnej koncentracji. Przepraszam, myślałem, że maksymalne stężenie HCl to 45,148%. A niektórych kwasów nie da się otrzymać, chociaż istnieją ich sole. Będę musiał się douczyć.
  • Relpol przekaźniki
  • #37
    jankolo
    VIP Zasłużony dla elektroda
    sonne2 napisał:
    Nie wiem, czy tak stężony kwas azotowy V istnieje, bo kwas stężony jest nietrwały.

    Ciekawe, ciekawe....
    http://www.merck-chemicals.com/poland/kwas-az...25/MDA_CHEM-100450/p_4Yeb.s1LDmkAAAEWCuEfVhTl

    sonne2 napisał:
    Twierdzisz, że można otrzymywać stężone kwasy w dowolnej koncentracji. Przepraszam, myślałem, że maksymalne stężenie HCl to 45,148%.

    To kwas solny wyczerpuje pojęcie "kwasy"? A słyszałeś może o kwasie octowym lodowatym? Wiesz może, jakie ma stężenie? Czy słyszałeś takie pojęcie jak oleum?
  • #38
    kybernetes
    Poziom 39  
    Sonne2, nie jest moim zamiarem robienie z ciebie idioty. Po prostu chciałbym aby nasza dyskusja prowadzona była na właściwym, racjonalnym poziomie. Ludzka pamięć jest zawodna i często się zdarza, że coś o czym byliśmy przekonani od czasów szkolnych mija się z prawdą.

    sonne2 napisał:
    Mnie w szkole uczyli o 65% stężonym kwasie azotowym V, podaj swoje źródła wiedzy o średniowiecznym alchemikach posiadających 95% kwas azotowy?


    W szkole uczyli Cię zapewne o najpopularniejszej metodzie otrzymywania kwasu azotowego - synteza amoniaku -> utlenianie katalityczne -> pochłanianie powstałych tlenków azotu w wodzie. W ten sposób otrzymuje się większość kwasu azotowego zużywanego w przemyśle i rzeczywiście tą metoda można otrzymać ok 50% kwas azotowy, który następnie może być zatężony do ok. 68% (mieszanina azeotropowa z woda, większego stężenia poprzez destylacje nie uzyskasz). Kwas azotowy o wyższym stężeniu otrzymuje się innymi metodami, o których zapewne zapomniałeś. Dawniej popularne było odwadnianie z kwasem siarkowym lub oleum obecnie wytwarza się taki kwas przez reakcje tlenków azotu z tlenem i woda pod wysokim ciśnieniem. Co do alchemików to rzecz jest powszechnie znana i wystarczy, że skorzystasz z komputera a odnajdziesz odpowiednie fakty. Dodam tylko, że w owych zamierzchłych czasach otrzymywano kwas azotowy stężony poprzez prażenie i destylację (a alchemicy byli w tym dobrzy) mieszaniny saletry i siarczanu miedziowego lub żelazawego. Nieco później Glauber spopularyzował metodę destylacji mieszaniny saletry i stężonego kwasu siarkowego, która to metoda, w różnych modyfikacjach, jeszcze do niedawna była stosowana w laboratoriach. Zajrzyj do jakiejś preparatyki nieorganicznej.

    sonne2 napisał:
    Ale odpowiedzieć na moje pytanie o reakcję kwasu azotowego z żelazem w oleju napędowym już mi nie odpowiedziałeś?


    Uznałem, że nie ma potrzeby odpowiadania na to pytanie, które miało być argumentem dla błędnej tezy.

    sonne2 napisał:
    Są różne mechanizmy reakcji. Inaczej reaguje stężony kwas azotowy, inaczej rozcieńczony.


    To jest oczywiste i nikt temu nie przeczy.

    sonne2 napisał:
    Ty za to jesteś nieomylny.


    Na pewno nie jestem, niepotrzebny sarkazm.

    sonne2 napisał:
    Twierdzisz, że można otrzymywać stężone kwasy w dowolnej koncentracji. Przepraszam, myślałem, że maksymalne stężenie HCl to 45,148%. A niektórych kwasów nie da się otrzymać, chociaż istnieją ich sole.


    Gdybyś uważnie się wczytał w to co piszę, to zrozumiałbyś, że moja wypowiedź odnosiła się do kwasu azotowego czyli kwasów azotowych o rożnym stężeniu, jak to wynika z kontekstu zdania. Ale oczywiście co tam uważne czytanie, lepiej przelecieć po zdaniach jednym okiem bo i tak wiesz co tam napiszę, prawda? ;/
    Różne kwasy można otrzymać w różnych koncentracjach, jedne stężone, inne mniej. Kwas azotowy można otrzymać w stężeniu 100%. Choćby tu:

    jankolo napisał:


    Tym podsumowaniem kolegi jankolo, proponuję zakończyć wątek kwasu azotowego i jego stężeń a zająć się meritum dyskusji czyli elektrolizą ;)

    sonne2 napisał:
    Aha. Jak jesteś taki mądry podlicz ile WATÓW idzie Ci z dymem podczas pracy instalacji HHO? Tylko nie pisz, że 1 kW w tą, czy tamtą stronę to bez różnicy.


    Nie jestem mądry bo np. nie rozumiem tego pytania. Proszę rozwiń je.
  • #39
    sonne2
    Poziom 21  
    kybernetes napisał:
    W szkole uczyli Cię zapewne o najpopularniejszej metodzie otrzymywania kwasu azotowego

    Uczyłem się kilku metod.

    kybernetes napisał:
    Kwas azotowy można otrzymać w stężeniu 100%.


    Człowiek uczy się przez całe życie. Wątpię jednak, czy średniowieczni alchemicy potrafili chociażby obliczyć stężenie kwasu, bo w jaki sposób tego dokonali?

    kybernetes napisał:
    Nie jestem mądry bo np. nie rozumiem tego pytania. Proszę rozwiń je.


    Ile watów energii zużywa twoja instalacja HHO podczas jazdy?
  • #40
    CarMikolaj
    Poziom 10  
    Byloby dobrze gdyby jedynymi zabierajacymi glos w tej dyskusji byli posiadacze pracujacych elektrolizatorow wody ( i znajacych podstawowe pojecia fizyczne ).

    Moc 210W.

    Czy ktos ma regulator do kontroli ilosci gazu wydzielanego zaleznie od obrotow silnika? A moze zaprojektujemy taki regulator?
  • #41
    sonne2
    Poziom 21  
    CarMikolaj napisał:
    Moc 210W.


    Możesz napisać ile cel posiada twoja instalacja i jakie napięcie i natężenie prądu stosujesz?
  • #42
    CarMikolaj
    Poziom 10  
    sonne2 - odpowiadajac na twe szczegolowe pytanie: zasilanie z alternatora, powierzchnia elektrod 1300cm*cm, prad ograniczony do 13-14A.

    Chcialbym jednak skupic sie na problemie regulatorow EFIE i ich wykorzystania do sterowania pradem (wydajnoscia ) elektrolizy. Czy ktos ma jakies doswiadczenie w tej materii?
  • #43
    kybernetes
    Poziom 39  
    CarMikołaj, ten moduł "EFIE" to emulator sondy lambda, jak Ty chcesz nim sterować elektrolizer to nie potrafię sobie wyobrazić. Elektrolizerem steruje się za pomocą regulatora prądu, np. typu PWM na popularnym układzie 555. W google można znaleźć takie układy pod nawą "regulator obrotów silnika prądu stałego". Np. tutaj:
    sklep cosmogate, REGULATOR STEROWNIK OBROTOW SILNIKA 12-24VDC 60,00PLN
    Można je kupić nawet taniej, musisz poszukać. A także zrobić samemu jak masz zacięcie do majsterkowania, bo układ prosty jak budowa cepa.
  • #44
    CarMikolaj
    Poziom 10  
    kybernetes - masz racje, sonda lambda nie jest najlepszym zrodlem do sterowania wydajnoscia mieszanki powietrza z HHO.

    Moze wiec uklad sterujacy praca zasilacza (PWM) zalezny od obrotow? Mam wrazenie, ze na niskich obrotach ( bieg jalowy) sygnal z sondy lambda jest bardziej zmieniony niz na wysokich obrotach. Gdyby mozna regulowac sklad mieszanki powietrze + HHO w zaleznosci od obrotow to byloby dokladnie to czego potrzebuje.

    Pytanie tylko skad sie bierze sygnal rpm?

    Odnosnie stezenia elektrolitu to zadam moze glupawe pytanie ale z chemia nie jestem blisko: moj elektrolit to mieszanka wody i 3% KOH - czy stezenie KOH nie maleje z czasem? czy elektrolit sie zuzywa?
  • #45
    sonne2
    Poziom 21  
    Mam pytanie do osób posiadających instalację HHO w autach. Wasze samochody napędzane są jakim paliwem?
    Ja mam auto z silnikiem 1.1 i przy oszczędnej jeździe, bez szarżowania, w graniach do 100 km/h i spalanie wynosi 8 l/100 km. Jest to 2 generacja instalacji. Mam dostęp do auta z nowoczesnym silnikiem Diesla, który w porywach spala 6 l oleju napędowego.
    Jakie Wy macie spalanie?
  • #46
    kybernetes
    Poziom 39  
    CarMikołaj, pytanie do czego służyć ma ta regulacja? jeżeli chcesz zachować stały stosunek mieszaniny tlenowo-wodorowej do mieszanki paliwowej benzynowej to sam sygnał obrotów Ci nie wystarczy. Przepływ mieszanki a co za tym idzie, napełnienie cylindrów, jest w dużym stopniu zależne od uchylenia przepustnicy, co wiąże się ze zmianą ciśnienia w kolektorze dolotowym. A więc taki sterownik, aby działał poprawnie, musiałby obrabiać oprócz informacji o obrotach również informację o ciśnieniu w kolektorze dolotowym (z tzw. czujnika MAP). Alternatywnie, można użyć sygnału z przepływomierza powietrza (czujnik MAF), o ile pojazd taki czujnik posiada (zwykle starsze auta) lub dołożyć własny przepływomierz.

    Jeżeli mimo to interesuje Cię, skąd brać sygnał obrotów - to najlepiej z cewki zapłonowej.

    Jest jeszcze jedna sprawa - dodatek mieszaniny tlenowo-wodorowej nie powinien mieć znaczącego wpływy na wskazania sondy tlenu (sondy lambda). Wynika to z b. małego udziału mieszaniny tlenowo-wodorowej w mieszance paliwowej, tak małego że różnica wskazań sondy powinna się zmieścić w granicach błędu pomiarowego tego systemu. Weźmy na przykład silnik pracujący z mocą 20kW i zużywający w ciągu godziny 7,5 l benzyny. Łatwo obliczyć (z danych o wartości opałowej mieszanki paliwowo-powietrznej dla benzyny), że przez taki silnik w ciągu każdej minuty przepływa jakieś 1100 litrów mieszanki paliwowej. W innym wątku wyliczyliśmy, że elektrolizer wytwarzający w ciągu minuty 3 dm3 mieszaniny tlenu i wodoru, pobiera z instalacji samochodowej ok. 50 amperów prądu i jego wydajność mieści się w górnej granicy dla takich urządzeń (i nie każdy samochód dysponuje taką rezerwą energii z alternatora).
    Mieszanka stechiometryczna to 1kg benzyny na 14,7 kg powietrza. Gęstość par benzyny jest 3,8 razy większa jak gęstość powietrza, a wiec stosunek objętościowy to (1 / 3,8) : 14,7 czyli 1 objętość par benzyny na 55,86 objętości powietrza.
    Benzyna w mieszance paliwowo-powietrznej stanowi 1,758% (obj.).
    W 1100 dm3 mieszanki jest 1100dm3 x 1,758% = 19,4 dm3 par benzyny.
    Powietrze w mieszance to: 1100dm3 - 19,4 dm3 =1080,6 dm3 powietrza
    W przypadku zastąpienia 3 dm3 powietrza przez stechiometryczną mieszaninę tlenowo-wodorową zostanie nam: 1080,6 dm3 - 3 dm3 = 1077,6 dm3
    Współczynnik lambda obliczamy wg. wzoru:
    λ = ilość powietrza / ilość powietrza stechiometryczna
    Nasza lambda wyniesie 1077,6 /1080,6 = 0,9972

    Nowoczesne silniki utrzymują współczynnik lambda w granicach 0,997 - 1,003. Wartość 0,9972 mieści się w tolerowanym zakresie. Z tego wynika, że korekta współczynnika lambda jest zbędna.
    Przypominam, że to obliczenie jest wykonane dla założonych warunków - 20 kW wytwarzanej mocy silnika, co przyjąłem za normalne warunki żwawego użytkowania pojazdu (7,5 litra benzyny na godzinę jazdy). Przy mniejszych mocach np. 10 kW, taka ilość mieszaniny tlenowo-wodorowej będzie już wpływać na pomiar sondą tlenu. Dotyczy to jednak tylko nowoczesnych i w miarę nowych (przebieg poniżej 100-150 tys. km - ograniczeniem jest zużycie sondy tlenu) pojazdów. Starsze normy czystości spalin przyjmowały wahania współczynnika lambda 0,995-1,005 a zużyte sondy tlenu mają jeszcze większe rozrzuty.

    Chcę też zaznaczyć, że obliczenia te należy traktować jako przybliżone, oddające skalę zjawisk, nie są na tyle ścisłe aby nie było warto ich powtórzyć znajdując przedtem ściślejsze dane (dotyczy to głównie wartości opałowej mieszanki, sprawności silnika przy mocach dławionych i zużycia energii podczas normalnej jazdy).

    W kwestii elektrolitu: sam KOH nie zużywa się podczas elektrolizy ale jego stężenie w elektrolicie powinno z czasem maleć, ponieważ drobne kropelki cieczy z KOH wynoszone są z gazem a dolewasz czystej wody więc go rozcieńczasz coraz bardziej.
  • #47
    CarMikolaj
    Poziom 10  
    sonne2 - na razie dane bez HHO, poniewaz takowymi dysponuje. Z kolei HHO musi troche przejezdzic ze mna zebym mogl zebrac dane. Chce miec pewnosc, ze sa prawdziwe - jakie by nie byly.
    Wiec srednie spalanie bez HHO w 2L (136KM) silniku benzynowym = 10L/100km (na trasie 600km, z tym ze 20% w cyklu miejskim a reszta na trasach czyli predkosc od 80 do 100km/h )
    Na wyniki z HHO trzeba jeszcze poczekac.

    kybernetes - sygnal obrotow jest mi potrzebny, zeby zwiekszac wydajnosc HHO dla wysokich obrotow silnika.

    Chcialbym pomoc w obliczniach ktore przedstawiles.

    za podstawowy wykladnik uzylbym czasu 1s

    nastepnie wyliczylbym zakres
    [ minimum spalania przy 750rpm - bieg jalowy
    ile paliwa + ile powietrza ( w tym jakie proporcje azotu, tlenu i wodoru )

    oraz
    maximum spalania przy 4000rpm
    ile paliwa + ile powietrza ( w tym jakie proporcje azotu, tlenu i wodoru ) ]

    trzeba jeszcze zawyrokowac o zadanej sprawnosci tego chwilowego spalania w silniku - ale majac na uwadze nowe warunki pracy z doprowadzonym dodatkowym wodorem i tlenem do spalanego paliwa

    Wiec wynikow nalezaloby sie spodziewac mniej wiecej takich
    ......................benzyna [L]+tlen[L]+wodor[L] *1[s] * rpm[1]
    Spalanie = ---------------------------------------------------------
    ....................................................wydajnosc % [1]

    rownoczesnie mozna obliczyc ile energii potrzeba do zrownowazenia procesu elektrolizy w czasie 1 s.

    Przy takich obliczeniach moze do czegos dojdziemy, niestety ja nie umiem tego policzyc. Brak mentaloWatogodzin przerobowych.

    Wynikajacy z tego rachunku wynik chcialbym uzyc do przekonania sie ile minimalnie i ile maksymalnie HHO byloby mi potrzebne do uzyskania 50% oszczednosci paliwa i dzieki temu do zasilania budzetu przez wydatki zwiazane z akcyza na alkohole. :D:D:D:D

    Pracuje takze nad minimalistycznym PWM. Gdyby ktos zechcial pomoc to chetnie powiem o co chodzi:
    1.Zasilanie prosto z akumulatora.
    2.generator na bramce shmidta powiedzmy 100kHz do wytworzenia impulsów sterujacych MOSFET (wypelnienie 50%)
    3.generator na bramce shmidta o regulowanej f aby kluczowac pierwszy przebieg (czestotliwosc od 1kHz do 10kHz)
    4. tranzystor - driver do zasilania elektrod
    zalozenie ze bedzie to uklad HCF4093 plus potencjometry i dyskretne minimum oraz FQP33N10 (N-MoSFET, prad max=23A[przy100st.C])

    Udanego weekendu!
  • #48
    CarMikolaj
    Poziom 10  
    Z moich wyliczen wynika, ze 18g mieszanki HHO wytwarza sie przez 36minut (przy wydajnosci 2L HHO/min )

    1L wody wystarcza na ponad 300 godzin jazdy

    w ciągu 1s przy srednim spalaniu silnik zuzywa:

    2.1 g benzyny
    3.78 g tlenu

    natomiast cela wytworzy:

    0.0143 g mieszanki HHO

    Czy to wystarczająco duzo by oszczedzic 50% benzyny???
  • #49
    kybernetes
    Poziom 39  
    No cóż, wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że to "dużo za mało".
  • #50
    sonne2
    Poziom 21  
    CarMikolaj napisał:
    w ciągu 1s przy srednim spalaniu silnik zuzywa:

    2.1 g benzyny
    3.78 g tlenu

    natomiast cela wytworzy:

    0.0143 g mieszanki HHO

    Czy to wystarczająco duzo by oszczedzic 50% benzyny???


    Skończyłeś szkołę podstawową? Napisałeś, że w 1 sekundzie auto spala ok. 2 g benzyny i wytwarza 1/100g HHO.
    Jeżeli przyjmę, że 1 g HHO zastępuję 1 g benzyny to przy wytworzeniu 1 g HHO i NIE WZRASTANIU spalania zaoszczędzisz 50% spalanej benzyny. Niestety, ale Ty wytwarzasz tylko 1% tej wartości. A pewnie benzyna ma większą kaloryczność od tego HHO.
    Na Waszym miejscu zastanowiłbym się nad pewną kwestią. Ograniczacie zużycie benzyny? Ok, ale czy nie będzie wytwarzana mieszanka nie będzie zbyt uboga?
  • #51
    CarMikolaj
    Poziom 10  
    sonne2 - produkujac na forum technicznym swoje opinie i oczekujac co najmniej ich akceptacji musisz wniesc cos do rozwiazywania problemu - cos wiecej niz tylko powtarzanie sie i nie popieranie swoich wypowiedzi wiedza. Znamiona logiki jakies posiadasz ale wiedzy o temacie za grosz.

    Nie jest to chemiczne forum ale elektroniczne-techniczne.
    Zaznacze wiec tylko, ze wegiel i wodor maja inne wlasciwosci i nie nalezy ich porownywac tylko pod wzgledem wagi przy procesach spalania.

    W procesie spalania zachoda roznorakie procesy i przeklada sie je na energie kinetyczna ruchu z roznym powodzeniem (sprawnoscia). Nie mozna powiedziec ze jeden ptak bedzie lecial lepiej niz drugi tylko patrzac na rozmiar skrzydel - poniewaz kazdy moze zrobic rzeczy ktorych nie zrobi drugi.

    drodzy forumowicze

    Probuje skonstruowac prosty zasilacz z PWM. Mam pytanie:

    Czy mozna sterowac tranzystor MOSFET wprost z ukladu scalonego sygnalem TTL?
  • #52
    sonne2
    Poziom 21  
    CarMikolaj napisał:
    Zaznacze wiec tylko, ze wegiel i wodor maja inne wlasciwosci i nie nalezy ich porownywac tylko pod wzgledem wagi przy procesach spalania.


    Tak. Ale gdyby nawet silnik cieplny benzynowy miał 100% sprawność, (a niestety ma 30-35%) to zamieniając 1 jednostkę benzyny 100 razy mniejszą ilością innego składnika podwyższysz sprawność raptem o kilka procent. Uwzględniając to, że być może ten wodór w cudowny sposób wpływa na lepsze spalanie benzyny zaoszczędzisz z 5% paliwa.
    Na usta od razu rzuca się pytanie. Po kiego groma inwestować w instalacje HHO, które oszczędzają 1-2 l benzyny na 100 km, kiedy legalnie można sobie jeździć na LPG, czy CNG (który jest nie dość, że tańszy od LPG to mniej się go spala). Auto z CNG można kupić za dobre kilka tysięcy. Niestety jest mało stacji do tankowania tego paliwa... (chociaż niektórzy stosują kompresorów do pompowania butli do nurkowania i to omijają - niestety tankuje się kilka godzin).
  • #53
    kybernetes
    Poziom 39  
    CarMikolaj napisał:
    Czy mozna sterowac tranzystor MOSFET wprost z ukladu scalonego sygnalem TTL?


    Nie można. Pomiędzy wyjściem ukł. cyfrowego a bramką mosfeta musi być odpowiedni wzmacniacz sygnału/driwer.

    Jeśli interesuje Cię prosty sterownik PWM to zainteresuj się układem 555.
  • #54
    CarMikolaj
    Poziom 10  
    kybernetes - ciekaw jestem skad wziales tak kategoryczna odpowiedz.
    Wlasnie dowiedzialem sie z dwoch roznych zrodel ze mozna sterowac MOSFET za pomoca bramki TTL (np. z prostego generatora ) i zamierzam to praktykowc.

    Co prawda w moim ukladzie sterowanie sygnalem 5V pozwoli na uzyskanie pradu na odbiorniku ok 10A ale tyle powinno wystarczyc na poczatek do zbadania wydajnosci elektrolizy przy roznych extra ulepszaczach. W razie koniecznosci moge zmienic sterowanie na CMOSa i wtedy sygnal sterujacy bedzie pelne 10V, wiec i prady wzrosna do 30A i wiecej.

    Slyszalem jeszcze o magnetyzacji paliwa. Trzeba zrobic super cewke wokol rurki z paliwem doprowadzonym do silnika i mozna dodatkowo zjonizowac paliwo co wprowadzi dalsza oszczednosc paliwa (tylko kilka %) a udowodnili to polscy inzynierowie. Brawo!! Oczywiscie ladunek do generowania pola magnetycznego w cewce bedzie zasilal elektrolizer.

    Pomozecie mi policzyc pole takiej cewki? Gdy prad jest 10A i 30A przy czestotliowsci 20-21kHz i srednicy zwojow 40mm.
  • #55
    jankolo
    VIP Zasłużony dla elektroda
    CarMikolaj napisał:
    Slyszalem jeszcze o magnetyzacji paliwa. Trzeba zrobic super cewke wokol rurki z paliwem doprowadzonym do silnika i mozna dodatkowo zjonizowac paliwo co wprowadzi dalsza oszczednosc paliwa (tylko kilka %) a udowodnili to polscy inzynierowie.

    1. Gdzie o tym usłyszałeś?
    2. Co to jest "magnetyzacja paliwa". Czym różni się paliwo "namagnesowane" od paliwa "nienamagnesowanego"? W jaki sposób można odróżnić paliwo "namagnesowane" od "nienamagnesowanego"? Czy paliwo "namagnesowane" przyciąga przedmioty żelazne?
    3. Co to znaczy "super cewka"? Czym różni się od normalnej cewki?
    4. Jak rozumiesz zjawisko jonizacji? Jak rozumiesz zjawisko jonizacji paliwa czyli jonizacji węglowodorów? Wskaż literaturę dotyczącą jonizacji paliwa czyli jonizacji węglowodorów.
    5. Wskaż literaturę o tym dowodzie przeprowadzonym przez polskich inżynierów. Podaj ich nazwiska.
  • #56
    kybernetes
    Poziom 39  
    CarMikolaj napisał:
    kybernetes - ciekaw jestem skad wziales tak kategoryczna odpowiedz.
    Wlasnie dowiedzialem sie z dwoch roznych zrodel ze mozna sterowac MOSFET za pomoca bramki TTL (np. z prostego generatora ) i zamierzam to praktykowc.

    CarMikołaj, moja odpowiedź dotyczy aplikacji w jakiej zamierzasz ten mosfet wykorzystać. Jeśli ktoś Ci doradził, że można efektywnie sterować mosfetem z bramki TTL z częstotliwością 20 kHz i przy prądzie 10-20 A, to zwyczajnie Cię okłamał.
    Sygnał z bramki TTL może służyć do przełączania mosfeta (nie każdego, musi być specjalnie dostosowany do pracy przy tym napięciu) "od czasu do czasu" ale jak zaczniesz nim przełączać ten mosfet 40 tysięcy razy na sekundę to bądź pewien, że coś zadymi. A nawet jak nie zadymi to zamiast regulatora PWM otrzymasz "Grzałkę PWM na Mosfetach" ;)
  • #57
    CarMikolaj
    Poziom 10  
    jankolo - wiesz, trochę mnie zaskoczyłeś :) super znaczy ze jest cool, fajne, zajefajne - czaisz? Ale zobacz sobie sam:

    http://pubserv.uprp.pl/publicationserver/Temp/0bc6buheg1h8nb7rcvvcend2c3/PL62901B1.pdf

    to jest opis patentu, nazwiska wyszczególnione.

    kybernetes zgodnie z charakterystykami tranzystora którego używam przy napieciu sterującym bramką 5V osiągnę prąd drenu ok 9-11A. Układ zmontuje przez weekend i zobaczymy :). Prądem o wartosci 8A uzyskanym z prostownika przeprowadzalem testy i wydaje sie ze dziala dobrze.

    Po drugie kolego ja rozumiem, ze kazdy broni swoich racji i przekonan, ale są rozne tranzystory i wielu szalencow, ktorzy za nic mają opinie innych, wiec umówmy się, że w tej kwesti możemy się różnić - co nie powinno nam nadal dyskutować.
  • #58
    jankolo
    VIP Zasłużony dla elektroda
    CarMikolaj napisał:
    super znaczy ze jest cool, fajne, zajefajne - czaisz?

    Czaję! Teraz odnieś to do cewki i opisz, po czym mam odróżnić, czy cewka jest cool, fajna, zajefajna czy też nie jest.
    Odpowiedziałeś mi na pytanie 1 i 5. A pozostałe trzy pytania?
    I jeszcze jedno: ten patent to gdzieś zastosowano?
  • #59
    kybernetes
    Poziom 39  
    CarMikołaj, a możesz mi podać typ tego tranzystora jaki zamierzasz użyć?
  • #60
    CarMikolaj
    Poziom 10  
    jankolo dzieki Bogu nie wiem wszystkiego bo musialbym odpowiadac na wszystkie twoje pytania, ale sam mozesz sobie przeczytac, jesli juz sie tak tematem zainteresowales. Prosze, oto jeden cytat z tekstu by zachecic do zerkniecia:

    „Wpływ magnetyzmu na właściwości fizyczne wody jest już bezsporny. Jednak wpływ magnetyzmu na węglowodory i ich pochodne jest często jeszcze większy niż na wodę i jej roztwory. Pogląd ten potwierdzają już niektórzy fizycy (np. Verdet i Kerr), jak również coraz liczniejsi naukowcy i praktycy.(...)"

    a teraz link:

    http://multimag.pl/magnetyzery-fakty-i-mity/art5.html

    ...nie ma za co.

    kybernetes stosuje maly tranzystor MOSFET typu N oznaczenie: FQP33N10. Nie wiem tylko jak duzy radiator bedzie potrzebny ale dane mam przed soba:

    Straty Mocy 0.85 W/C
    Rezystancja termiczna zlacza do obudowy Max 1,18 C/W
    Rezystancja termiczna obudowy do radiatora Typ 0.5 C/W

    mozesz cos pomoc?