Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Atego 1218 2005r. zawieszenie pneumatyczne urwało amortyzatory

18 Sie 2011 00:09 7122 19
  • Poziom 9  
    Witam.
    Na wstępie objaśnię co się stało.
    Samochód czasami sam podnosił poduszki powyżej stanu wyrównania, na wyświetlaczu pokazywała się informacja ze zawieszenie jest za wysoko ale nie można było nawet manualnie opuścić zawieszenie,możliwe jedynie było podnoszenie. Przycisk wyrównania nic nie dawał.Po krótkiej jeździe samochód sam się poziomował choć czasami zajmowało to kilka a nawet kilkadziesiąt km.
    Na wyświetlaczu pojawiał się jedynie błąd NR bez numeru oraz informacja że możliwe są jedynie częściowe funkcje.
    Dwa dni temu gdy wyjechałem pod załadunek zawieszenie się podniosło powyżej poziomu,myślałem ze zaraz się wyrówna, ale nagle poduszki tak napompowało że zerwało oba amortyzatory i potem spadł na sam dół.
    poduszki ocalały,jedynie spadły z kielicha i sensory wysokości się odczepiły od wodzików.
    Mam pytanie co mogło być przyczyną takiego zachowania. ponieważ dzisiaj złożyłem wszystko i działa bez zarzutów,ale strach mnie ogarnia jak to może się stać jeszcze raz z załadowanym samochodem.
    mój vin WDB9702581K904162
  • MetalworkMetalwork
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    A jakie masz numery błędów?
    Moderowany przez Pawel wawa:

    Poprawiłem pisownię, osiem błędów w jednym, krótkim zdaniu, jeszcze raz taki wpis zobaczę i będzie ostrzeżenie!

  • Poziom 9  
    saron22 napisał:
    A jakie masz numery błędów?


    Mam tylko błąd NR ale nie wyświetla nr błędu w starszym Atego podawało nr błędu tu tego nie ma,jedynie sadze będzie po podłączeniu pod komputer.
    Jutro jak będzie ktoś mógł zczytac kody to podam.
    Dzięki za zainteresowanie.
  • MetalworkMetalwork
  • Spec od Mercedesów
    Każde Atego podaje numery kodów błędów na wyświetlaczu licznika.
    Podejrzewam że dochodzi do przekroczenia ciśnienia zasilającego. Nie powinno być w czasie testu więcej jak 7 barów, a w czasie eksploatacji to nie pamiętam. Ale na pewno jest na tyle ograniczone, że przy puszczeniu na poduszki pełnego dostępnego ciśnienia nie zerwie amortyzatorów. Nie wiem, czy jest możliwe, że nadmierne ciśnienie "przeciśnie" zawór regulacyjny pomimo braku napięcia - nie próbowałem. Jeżeli jednak jest to możliwe, to na pewno trzeba zacząć od kontroli ciśnienia zasilającego obwód poduszek.
  • Poziom 9  
    Gerri napisał:
    Każde Atego podaje numery kodów błędów na wyświetlaczu licznika.
    Podejrzewam że dochodzi do przekroczenia ciśnienia zasilającego. Nie powinno być w czasie testu więcej jak 7 barów, a w czasie eksploatacji to nie pamiętam. Ale na pewno jest na tyle ograniczone, że przy puszczeniu na poduszki pełnego dostępnego ciśnienia nie zerwie amortyzatorów. Nie wiem, czy jest możliwe, że nadmierne ciśnienie "przeciśnie" zawór regulacyjny pomimo braku napięcia - nie próbowałem. Jeżeli jednak jest to możliwe, to na pewno trzeba zacząć od kontroli ciśnienia zasilającego obwód poduszek.



    Może każde Atego podaje ale moje nie lub nie wiem gdzie, mam wyświetlacz ciekłokrystaliczny i są z boku guziki którymi mogę jedynie się dowiedzieć że błąd NR w tym przypadku oznacza częściowe funkcje pracy i jeżeli dalej kliknę to informuje mnie tylko że muszę odwiedzić serwis"Visit workshop"
    Co do poduszek to urwało zawieszenie dolne(lewa strona) jak na zdjęciu w miejscu czerwonej lini oraz śrubę z amortyzatora prawego mocowanie do ramy.
    Jeżeli jest zawór ograniczający ciśnienie do poduszek to proszę o informacje gdzie mógłby się znajdować.
    W poniedziałek będzie podłączany stardiagnosis to powiem więcej.

    Atego 1218 2005r. zawieszenie pneumatyczne urwało amortyzatory

    Dziękuje za wszelkie sugestie.
  • Poziom 18  
    Kolego miałem podobny przypadek w renault midlum też sam w czasie jazdy pompował poduchy na maxa . Okazało się że zawór sterujący poduszkami się zacinał w pozycji otwartej . Rozebraliśmy wyczyściliśmy go i jest ok
  • Poziom 9  
    arti1987 napisał:
    Kolego miałem podobny przypadek w renault midlum też sam w czasie jazdy pompował poduchy na maxa . Okazało się że zawór sterujący poduszkami się zacinał w pozycji otwartej . Rozebraliśmy wyczyściliśmy go i jest ok

    Wszystko możliwe, ale powiedz czy też jakieś były błędy wcześniej oraz czy była taka sytuacja że zacinał się i manualnie nie można było opuszczać zawieszenie, a jedynie tylko podnosić ?
    Dodam że działało tylko podnoszenie,zawieszenie się podnosiło i można było w każdej chwili zatrzymać wiec zawór się zamykał ale przycisk od opuszczania jakby był nie sprawny zero reakcji.Przejrzałem kostkę łącząca pilota i jest ok, obawiam się że może jest gdzieś przetarta wiązka, w skrajnych sytuacjach np wilgoć zwarcie powoduje pompowanie poduszek.
    Pytam bo wcześniej rozbierałem ten zawór (na zdjęciu) są tam trzy elektromagnesy sterujące powietrzem i wszystko wyglądało dobrze,ale sadzę że to jest bardzo delikatny sprzęt wiec może jeszcze raz sprawdze.
    Atego 1218 2005r. zawieszenie pneumatyczne urwało amortyzatory
  • Poziom 18  
    Błędów nie było żadnych . I było dokładnie tak jak mówisz że można było tylko podnieść . Do tego czasami leciało z niego powietrze .
  • Poziom 10  
    Usterka, którą opisujesz przypomina mi usterkę, którą miałem w Actrosie.
    Polecam ten temat, być może okaże się pomocny.
  • Pomocny post
    Spec od Mercedesów
    -Żeby odczytać błąd trzeba "wejść" klawiszami w interesujący nas moduł i dopiero tam odczytać błędy. Mógłbyś się tym bliżej zainteresować zamiast wydawać pieniądze na podłączanie do komputera.
    -Zawór ustalający ciśnienie w układzie poduszek jest częścią zaworu czterodrożnego
    -Sprawdź, czy w układzie nie ma wody - to może być również przyczyna kłopotów
    -Dalej uważam, że przy prawidłowym ciśnieniu zasilającym nie powinno wyrwać amortyzatorów. Przecież nigdzie nie ma zastrzeżenia, że nie można jechać z maksymalnie podniesionym podwoziem! Bo przyszło mi na myśl, że może maksymalne podniesienie ramy nałożyło się w czasie jazdy na jakieś dodatkowe szarpnięcie na wybojach (plus na przykład osłabione z wiekiem amortyzatory) i wyrwało... W każdym razie ciśnienie bym sprawdził - tym bardziej, że jest do tego fabryczna końcówka pomiarowa na ramie (jest to jedna z tych trzech widocznych na zdjęciu powyżej)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Bardzo dziękuje za wszelką pomoc oraz wskazówki, zwłaszcza specowi Gerri.
    Zgodnie z twoimi wskazówkami poszukałem sposobu aby odczytać kody usterek.
    Ponieważ na dzień dzisiejszy błąd NR się nie pokazał wiec nie byłem w stanie go odczytać,ale udało mi się odczytać inne aktualnie będące, jeżeli mógłbym prosić to powiedzcie czego mam szukać albo jakie części należy wymienić.
    Błędy kod.
    BS a5141 e05 a1 5141
    BS a3020 e01 a1 3020
    BS a7296 e02 a1 7296
    FR a3330 e01 a0 3330
    MRa2026 e02 a0 2026 ten błąd się pokazuje razem z kontrolką nadmiaru oleju.
    Błędy BS nie można skasować.Działają hamulce jedynie przednie a tylne są słabe.
    Odnośnie zawieszenia to poduszki były całe jedynie spadły z dolnego kielicha.Nie obyło się bez wymiany amortyzatorów na nowe ,bo stare sądzę że przyczyniły się do urwania śrub.
    Ciśnienia nie sprawdzałem, będę czekał aż pojawią się błędy NR i wtedy zobaczymy co nawala.Nie chce rozbierać na ślepo elementów zawieszenia pneumatycznego.
  • Pomocny post
    Specjalista - Samochody Ciężarowe
    BS 5141 - czujnik zużycia okładzin hamulocwych przednia os lewa strona ma zwarcie z masą

    BS 3020 - zawór elektromagnetyczny ABS przedniej osi z prawej strony ma przerwe na styku 3

    BS 7296 - czujnik ciśnienia w module regulacji ciśnienia na osi przedniej ma nieprawidłową wartość

    FR 3330 - czujnik temperatury powietrza zewnętrznego ma przerwe lub zwarcie do plusa lub zwarcie do masy

    MR 2026 - za wysoki lub za niski poziom oleju silnikowego
  • Poziom 9  
    Dziękuje kolego saron22.

    Mógłbyś mi powiedzieć z jakiego programu korzystasz aby odczytać te kody?
    Powiedz gdzie go znajdę i jak wygląda zawór elektromagnetyczny ABS przedniej osi.
    Co do oleju to błąd się zapala gdy spadną obroty silnika do nominalnej wartości 500obr/min a przy 700 ob/min i wyżej już jest ok.Powiedzcie od czego to zależy, dodam że na postoju przed odpaleniem, komputer pokazuje poziom oleju "OK". Wcześniej piszczał cały czas i wymieniliśmy czujnik oleju, ale teraz piszczy tylko jak jest na wolnych obrotach.Błąd powstał po wymianie oleju( na taki sam)
  • Spec od Mercedesów
    Wygląda na to, że korzysta z programu serwisowego WIS
    Zawór ABS jest bezpośrednio przy kole. Ma dwie połączone szeregowo cewki - każda po ok. 14-15 omów (razem ok. 29 omów). Sprawdź również na zwarcie do obudowy.
  • Poziom 9  
    Dziekuje za te informacje.
    Gerri napisał:
    Wygląda na to, że korzysta z programu serwisowego WIS
    Zawór ABS jest bezpośrednio przy kole. Ma dwie połączone szeregowo cewki - każda po ok. 14-15 omów (razem ok. 29 omów). Sprawdź również na zwarcie do obudowy.

    Po sprawdzeniu oporności mam takie wyniki.
    Są trzy piny i są w kształcie litery L odwróconej.
    Kolejno od góry 1,2,3
    lewy elektrozawór 1-2 25 ohm 1-3 14,4 ohm 2-3 10,9 ohm
    Prawy elektrozawór 1-2 28 ohm 1-3 14,5 ohm 2-3 14,3 ohm
    Nie wiem czy dobrze to sprawdzałem,próbowałem sprawdzić zwarcie do obudowy ale nic nie wykazało.
    Czy można zamienić lewy na prawy elektrozawór aby wykluczyć wadliwe okablowanie,oraz gdybym podłączył inny elektrozawór bez podłączania powietrza to by było można sprawdzić czy jest sprawny.
    Chciałbym mieć pewność czy to wina elektrozaworu czy też okablowania.
    Mam tez program WIS ale jakoś nie potrafię szukać błędów, tam ten zawór ma kod 43111 więc ni jak do kodu błędu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    saron22 napisał:
    W razie czego klawiszami Ctrl i "+" i Ctrl i "-" mozna sobie powiekszac lub zmniejszac tekst w przegladarce internetowej. Polecam ten sprawdzony sposob ;)

    Jest również prostszy sposób. Ctrl +kółko myszki.(powiększanie i pomniejszanie)
  • Pomocny post
    Spec od Mercedesów
    scorpionnl1 napisał:
    lewy elektrozawór 1-2 25 ohm 1-3 14,4 ohm 2-3 10,9 ohm
    Prawy elektrozawór 1-2 28 ohm 1-3 14,5 ohm 2-3 14,3 ohm

    Coś tu jest nie tak - bo niby błąd melduje przerwę, a Ty wykazujesz wg pomiaru zaniżoną oporność...
    scorpionnl1 napisał:
    Czy można zamienić lewy na prawy elektrozawór aby wykluczyć wadliwe okablowanie,oraz gdybym podłączył inny elektrozawór bez podłączania powietrza to by było można sprawdzić czy jest sprawny.
    Chciałbym mieć pewność czy to wina elektrozaworu czy też okablowania.

    Zamienić można, ale chciałbym tu zwrócić uwagę, że akurat to uszkodzenie (kod błędu) jest bardzo mało szczegółowo wytłumaczone - jeżeli pójdziemy tzw."testem prowadzonym" (Star Diagnose podaje po kolei kolejne kroki diagnostyczne) to okazuje się, że po sprawdzeniu jednego zaworu każe sprawdzić drugi, jak jest dobry - to trzeci a na końcu może być i czwarty (jak jest ABS czterokanałowy)Tak więc akurat przy diagnostyce błędów zaworów ABS w Atego trzeba być ostrożnym.
    scorpionnl1 napisał:
    Mam tez program WIS ale jakoś nie potrafię szukać błędów, tam ten zawór ma kod 43111 więc ni jak do kodu błędu.

    Kiedyś pisałem jak szukać błędów w WIS-ie.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1099969.html
    Nie wiem, jaką masz wersję WIS-a, ale ogólnie w nowszej i starszej wersji jest podobnie.
  • Poziom 9  
    Dziękuje Gerri, Pech mieć program a nie móc z niego w pełni korzystać, ale już umiem.:D
    Mam tylko takie pytanie odnośnie czujnika oleju, dzisiaj rozłączyłem wtyk do czujnika jest zaolejony.Wtyk znajdował się przy silniku i połączony jest albo wężykiem do miski albo to jest przewód(nie wiem nie znam się)ale chyba tamtędy się dostaje olej do kostki łączącej czujnik z elektryką.Możliwe że obecność oleju na bolcach fałszuje stan oleju w misce?(jak spadną obroty to pokazuje że jest maks)

    Odnośnie Abs najprostszym rozwiązaniem było by podpiąć sprawny elektrozawór?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Panowie! Raportujcie, jak ktoś tak wątek zaśmieca. A kolega posługujący się Capsem, jeśli chce się zwrócić do konkretnego użytkownika, to niech korzysta z PW.
  • Poziom 9  
    Podsumowując poduszki wystrzeliły tak jak kolega Gerri zauważył, złożyło się parę czynników naraz które miały wpływ na efekt końcowy.Mianowicie zużyte amortyzatory oraz wyboje co spowodowało urwanie śrub mocujących amortyzator , a następnie poduszki spadły z kielichów.