Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prymitywna kontrolka poziomu paliwa - w motocyklu... pytanie laika

wu-ki 18 Sie 2011 15:19 7429 6
  • #1 18 Sie 2011 15:19
    wu-ki
    Poziom 2  

    Witam zacne grono.

    W temacie elektryki i elektroniki jestem totalnym laikiem dlatego zwracam się do Was z nadzieją, że ktoś coś podpowie albo napisze - nie da się.

    Od niedawna posiadam mocno przerobiony motocykl (Kawasaki Vulcan vn750), który został pozbawiony wszelkich (wg. poprzedniego właściciela zbędnych) detali. Między innymi stało się tak ze wskaźnikiem paliwa. Nie mam jak zainstalować oryginalnego wskaźnika bo modyfikacje w obrębie zegarów są zbyt duże.
    Jednak mam w zbiorniku pływak oraz mam instalację zrobioną (kable wyprowadzone do lampy przedniej) i chciałbym to jakoś wykorzystać. Pomyślałem, że można zamontować żarówkę, która sygnalizowałaby że poziom paliwa w zbiorniku jest na poziomie "rezerwy".
    To czy żarówka ma świecić cały czas i gasnąć gdy poziom paliwa zejdzie poniżej określonej wartości czy będzie odwrotnie (czyli żarówka zapala się - tak jak żarówka rezerwy) jest obojętne. Tzn. to co będzie prostsze do zrobienia mnie zadowoli... tylko nie wiem czy taki patent w ogóle da się zrobić.

    Przydatne informacje (z serwisówki Kawasaki):
    Oporność przy pełnym zbiorniku to 3-12 Ohm.
    Oporność przy pustym zbiorniku to 70-120 Ohm.

    W zał. schemat instalacji.

    Prymitywna kontrolka poziomu paliwa - w motocyklu... pytanie laika

    Pytanie:
    czy się da to zrobić?
    jak podłączyć (na schemacie jest "plus po stacyjce" i "minus przez pływak" oraz "minus bezpośrednio" - trochę za dużo tych "minusów" jak na podłączenie pod żarówkę
    Jaką żarówkę powinienem wykorzystać?

  • #2 18 Sie 2011 23:36
    kazmir
    Poziom 15  

    Nie tędy kolego droga!
    Można o wiele prościej zrobić rezerwę paliwa i to bardzo dokładną i działającą przez długie lata.
    Jak???
    Kupujesz od samochodu np. Lanos czujnik rezerwy paliwa (koszt około 10PLN) Jest to termistor który ogólnie mówiąc połączony w szereg z żarówką 12V 3W. Jeśli jest zanurzony to paliwo go schładza i żarówka nie świeci. Jak się okryje nagrzewa się i żarówka się pali. Proste??
    Problem tylko dla ciebie umocować ten element w zbiorniku.

    Jak chcesz więcej poczytać to tutaj jest mój artykuł o usprawnieniach Hondy XRV 750
    Prymitywna kontrolka poziomu paliwa - w motocyklu... pytanie laika Prymitywna kontrolka poziomu paliwa - w motocyklu... pytanie laika

  • #3 19 Sie 2011 10:01
    wu-ki
    Poziom 2  

    Przeczytałem Twoje perypetie ... faktycznie bez internetu życie to zupełnie inna przygoda;)

    Wracając do tematu - w pierwszej kolejności chciałem wymyślić coś co nie będzie wymagało ingerencji w zbiornik paliwa i nie będzie konieczny demontaż zbiornika.

    Tak naprawdę nie wiem nawet do końca jaki pływak jest fabrycznie zamontowany - jedyne co znalazłem to oporności podane dla pełnego i pustego zbiornika.... i miałem nikłą nadzieję, że da się w taki fabryczny układ jakoś wpasować żarówkę = kontrolkę, która informowałaby o stanie paliwa. Tak jak pisałem obojętnie czy na zasadzie, że żarówka gaśnie jeżeli paliwo jest poniżej pewnego poziomu czy żarówka zapala się jeżeli paliwo jest poniżej pewnego poziomu ...

    Rozumiem, że nie ma opcji na proste podpięcie żarówki w miejsce fabrycznego wskaźnika tak żeby to zadziałało ?

    ps: Pytanie do wklejonego schematu:
    o co chodzi z tymi "-" z których jeden idzie od akumulatora przez pływak do wskaźnika .... a drugi omija pływak i idzie bezpośrednio do wskaźnika .... jeżeli oba się "spotkają" na minusie wskaźnika to jaka jest rola tego co przez pływak idzie?

    Niestety tak jak się przyznałem elektronika i czytanie schematów to nie są moje koniki.

  • #4 19 Sie 2011 13:39
    mczapski
    Poziom 38  

    Jak tobie doradzić skoro sam się przyznajesz, ze nie czytasz schematu? Wskaźnik porównuje wielkość napięcia nominalnego w instalacji z napięciem na nadajniku poziomu zapewne przy pomocy dwóch cewek. Z tego porównywania można wykombinować sygnał rezerwy. Ale niestety warto coś wiedzieć o konstrukcji nadajnika, czyli także o wartości oporności w okolicy przyjętej rezerwy. Jeśli chcesz się bawić pomimo awersji do elektryki to proponuję między przewodami W/Y i BR włączyć opornik np 120 Ohm a między przewodami W/Y oraz BK/Y żarówkę 12 V małej mocy (np 1,2 W). Później eksperymentowanie. Zrozumiałem, że nie masz żadnego podłączenia do kostki 9P. Uzyskasz stopniowe rozjaśnienie światła przy spadku ilości paliwa.
    Ja założyłem, że zgodnie ze schematem mamy do czynienia z odmianą potencjometru.

    Przecież wyczytałem: oporność przy pełnym zbiorniku to 3-12Ohm. zdecyduj się. Alternatywnie możesz łączyć żarówkę do +.
    Właściwie zapis o oporności słąbo rozumiem z racji tych 120.

  • #5 19 Sie 2011 14:15
    wu-ki
    Poziom 2  

    To nie jest tak, że nie czytam schematów (bo mi się nie chce) .... chodziło mi o to, że bardziej skomplikowane schematy są problematyczne do zrozumienia dla mnie. Akurat ten jest na tyle prosty, że się orientuję mniej więcej.

    Tak jak pisałem z serwisówki wiem, że oporność przy pustym zbiorniku to ok. 70Ω - 120Ω (pozostaje sprawdzić czy 70Ω to okolice załączenia się rezerwy czy faktycznie pusty zbiornik - to sobie sprawdzę empirycznie)

    Podpowiedziałeś, żeby wstawić opornik 120Ω pomiędzy W/Y (czyli idący od pływaka) a BR (czyli plus od stacyjki) - możesz napisać co taki zabieg nam da?

    Jeżeli dobrze zrozumiałem intencje to BR łączy się przez opornik (120Ω) z W/Y z pływaka i to zamyka obwód .... i W/Y idzie na plus żarówki a na minus od żarówki idzie BK/Y

    jeżeli działałoby to na zasadzie stopniowego rozjaśniania to w 100% mnie zadowala.... i jestem w stanie zwalczyć swoją awersję do elektroniki;)

    ps; Dzięki za pomoc Wszystkim którym się chciało odpowiedzieć

  • #6 19 Sie 2011 15:23
    sebol*
    Poziom 15  

    Wystarczy prosty komparator coś na bazie tego schematu http://jabel.com.pl/files/instrukcje/J-098.pdf,, który przy odpowiedniej rezystancji czujnika będzie zmieniał stan na wyjściu - czym zapalał diodę etc.
    Zamiast termistora łączysz pływak i trzeba tylko przeliczyć rezystory na wejściu.

  • #7 19 Sie 2011 21:25
    kazmir
    Poziom 15  

    Albo podpiąć pod istniejące ustrojstwo ( o ile jest sprawne!) jakiś zegar od jachtu, lub samochodu w okrągłej obudowie???

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME