Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Eagle] Prośba o sprawdzenie schematu

moons 19 Sie 2011 20:16 5528 33
  • #1 19 Sie 2011 20:16
    moons
    Poziom 13  

    Proszę o sprawdzenie schematu.
    1 jest to sygnał 12 V (od razu chce się wytłumaczyć ze stabilizatora i fototranzystora, chciałbym żeby to zawsze zadziałało, bo czasem tam może być więcej niż 12V)
    2 wyjście na żarówkę 12V 1,2W
    3 stałe 12V
    4 masa

    Czy stabilizator 5V w obudowie TO-92 pociągnie ATtiny13 i buzzerka na 5V?
    No i czy tranzystory dadzą radę BD-139 pewnie tak ale czy do buzzera zwykły BC547B wystarczy?

    0 29
  • Computer Controls
  • Pomocny post
    #2 21 Sie 2011 12:26
    djramu

    Poziom 15  

    Witam.

    Stabilizator 78L05 może dać 100mA, więc aż nadto do zasilenia układu.
    Tranzystor BC547B ma max prąd przewodzenia 100mA, czyli będzie miał spory zapas prądu. Spokojnie wystarczy.
    Bd139 jako sterownik żarówki sprawdzi się.

    Nie podoba mi się zastosowanie stabilizatora 78l12. Taki stabilizator wymaga spadku napięcia ok 2-3V do poprawnej pracy czyli ok 15V. Lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie stabilizatora na diodzie zennera i rezystora szeregowego. Transoptor można zastosować dla bezpieczeństwa kontrolera, gdyż jak kolega mówił napięcie na wejściu może być wyższe, więc nie wykluczone, że mogą pojawić się szpilki dużo wyższego napięcia.

    Ja wejście widział bym tak, jak na schemacie poniżej.

    0
  • #3 21 Sie 2011 15:59
    moons
    Poziom 13  

    Dzięki za podpowiedzi czyli jak rozumiem ten stabilizator na 12V może się nie sprawdzić. Układ będzie w aucie i różnie tam może być i 12 i 14V. Czyli jak będzie powiedzmy 13 to taki stabilizator nie zadziała? Choć to jest powiedzmy pikuś zamienię to tak jak radzisz. Meczy mnie inna sprawa. Ten BD139. Jak podepną go do uK przez rezystor jak na schemacie to ATtiny go nie załączy dopiero bezpośrednie połączenie nogi uK i bazy załącza żarówkę. A tak chyba nie można robić?
    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #4 22 Sie 2011 17:57
    marco47
    Poziom 41  

    W edytorze schematów w narzędziu Display wyłącz warstwę Pins (93), jest zbędna.

    Zamiast ciągnąć po całym schemacie masę, zastosuj jej symbole z biblioteki supply1,2.

    Zamiast rezystora 1k w bazie tranzystora BD139, zastosuj rezystor o wartości nie większej niż 100Ω.
    Ale lepszym wyjściem jest zastosowanie dodatkowego tranzystora do włączania BD139, lub zastosowanie układu Darlingtona.

    0
  • #5 22 Sie 2011 18:23
    moons
    Poziom 13  

    Wsadziłem jeszcze jeden BD547B i działa teraz jak ta lala. Gorzej z tym sygnałem 12V nie mam Zenerki na 12V, czy da się to jakoś jeszcze inaczej załatwić. Jest to sygnał włączonych świateł w aucie i zależnie od tego czy jest czy go nie ma, uK ma odpowiednio reagować, dlatego chciałbym żeby to było 100% pewne nawet w trudnych warunkach. Nawet jeśli ma być zrobione z dużym zapasem.
    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #6 22 Sie 2011 18:36
    marco47
    Poziom 41  

    Jak nie masz zenerki na 12V, to zastosuj takie jak masz, połączone szeregowo, aby dały w sumie 12V.
    Ale prawdę powiedziawszy to bez zenerki układ też będzie poprawny, bo typowo dioda LED w impulsie wytrzymuje kilkanaście razy większy prąd, niż nominalny np. 20mA.
    W ostateczności możesz zamiast niej dać kondensator ceramiczny 10n.

    Teraz już schemat lepszy, ale mógłby być jeszcze bardziej dopracowany :D

    0
  • Computer Controls
  • #7 22 Sie 2011 18:54
    moons
    Poziom 13  

    W takim razie chyba zrobię tak że te 12V podłączę tylko przez rezystor na diodę fototranzystora. zobaczymy jak się będzie sprawować (mam tylko diody na 15V i 5V).
    Schemat z tymi supply już wcześniej mi poprawił djramu dla którego przesyłam wielkie ukłony :)
    W jakim sensie? Samego rysunku czy użytych elementów? Bo jeśli elementów to raczej moja wiedza się już skończyła ale coś na rysunku mogę jeszcze poprawić. I tak będę walczyć żeby jakoś to rozmieścić na płytce i płytka nie miała 20 na 20 cm :):)
    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #8 22 Sie 2011 19:06
    marco47
    Poziom 41  

    Bardziej porozsuwaj elementy, odsuń symbole masy od nóżek do których są podłączone, aby widać było kawałek sygnału (zielona linia).
    Wtedy podświetlając (Show) dane połączenie widać czy wszystko jest dobrze połączone.

    A z projektem płytki chyba nie będzie tak źle :D

    0
  • #9 22 Sie 2011 19:35
    moons
    Poziom 13  

    Będzie :) można powiedzieć że dopiero tracę dziewictwo w tym temacie :):)
    Widziałem Twoje prace i jak widzę zajmujesz się tym zawodowo. Ja nie będę robił do tego żadnej płytki tylko zmontuję to na uniwersalnej płytce, takiej bez łączonych ścieżek i bez tego złącza co jest na schemacie a z kolkami lutowniczymi. Czy są tam jakieś specjalne zasady układania elementów?

    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #10 22 Sie 2011 21:25
    marco47
    Poziom 41  

    Jeżeli będziesz to robił na płytce uniwersalnej, to najważniejsze jest aby połączenia były jak najbardziej proste, bo przecież nie będzie tam typowych ścieżek.

    Najpierw ułóż Attiny, później blisko optoizolator, aby ich wspólne połączenie leżało koło siebie.
    I tak postępuj z każdym elementem, układając go tak aby połączenie jakiego potrzebuje, było jak najprostsze.

    Będziesz miał z tym trochę gimnastyki, ale teoretycznie płytka nie powinna być dużo większa niż suma powierzchni jaką zajmują wszystkie elementy.
    Dlatego powierzchni 20x20cm chyba nie przekroczysz :D

    0
  • #11 23 Sie 2011 22:23
    moons
    Poziom 13  

    No dobra powiedzmy lepiej czy gorzej jakoś to się da rozłożyć. Teraz pytanie jak, czym i najlepiej wykonać połączenia na drugiej stronie płytki? Bo dziś próbowałem sama cyną robić ścieżki i płytka poszła do kosza.
    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #12 24 Sie 2011 08:26
    djramu

    Poziom 15  

    Witam.

    Ja bym jednak radził koledze posiedzieć trochę i zaprojektować płytkę. Uczyć się rozbudowanego programu CAD i nie wykorzystać jego możliwości to tak jak znać skład zupy a nie umieć podpalić gazu. ;) Nie od razu Kraków zbudowano, ale jeśli kolega nauczy się teraz to w przyszłości to zaowocuje.

    W razie potrzeby chętnie pomogę koledze.

    Pozdrawiam.

    P.S. Jeśli kolega koniecznie chce uniwersalną to proponuje zastosować ucięte nóżki elementów lub np. drut ze skrętki komputerowej.

    0
  • #13 24 Sie 2011 08:43
    moons
    Poziom 13  

    Widzisz, można się wszystkiego nauczyć, tylko że czasem może po prostu nie warto. Zapał do elektroniki mam raczej chwilowy, bo chce sobie kilka rzeczy wykonać do auta. Teraz tylko pytanie czy warto dla trzech płytek robić te całe cuda z prasowaniem, wytrawianiem i temu podobne? Mi się wydaje że szybciej będzie zrobić to na uniwersalnej płytce. A trwałość będzie taka sama jak moich pierwszych wytrawionych w życiu płytek :)
    Tak właśnie myślałem żeby na odwrocie płytki nóżkami łączyć
    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #14 24 Sie 2011 17:38
    djramu

    Poziom 15  

    Masz racje. Jeśli to tylko chwilowe, to nie ma sobie co głowy zawracać nauką. Pozdrawiam.

    0
  • #15 24 Sie 2011 18:53
    moons
    Poziom 13  

    A mam jeszcze pytanie może na przyszłość. Jakich standardowo używać grubości ścieżek i padów na około otworów tak żeby to dobrze na płytce wychodziło?
    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #16 25 Sie 2011 17:47
    djramu

    Poziom 15  

    Ja standardowo stosuje 24mil czyli to będzie 0.024 cala i ok 0.6 mm. nie polecam robić ścieżek cieńszych niż 10 mil (0.25mm) gdyż nawet małe podtrawienie lub odprysk tonera może spowodować przerwanie ścieżki, bardzo paskudne do diagnozy w prototypach. Jeśli kolega wykonuje płytki pisakiem to grubość ścieżki proponuję ustawić na 0.04. Pozdrawiam.

    0
  • #17 25 Sie 2011 20:42
    moons
    Poziom 13  

    Jeszcze raz dzięki. Patrze że można oddać projekt do firmy i potem ma się gotową piękną płytkę :) i tak taniej wychodzi niż robienie sobie całego sprzętu do trawienia.
    Wydumałem sobie tak ten schemat, tak go złożyłem i działa świetnie. Jest mało czytelny i pewnie tylko jak go rozumiem :)
    Pozdrawiam

    0
  • #18 25 Sie 2011 21:52
    djramu

    Poziom 15  

    Nawet nieźle koledze to wyszło.

    Rozumiem, że to schemat połączeń na płytce uniwersalnej.

    Jest mnóstwo firm wykonujących płytki, ale z reguły są to drogie sprawy. Koszt wykonania płytki prototypowej to zazwyczaj kilkadziesiąt zł.

    Sprzęt niezbędny do wykonania płytki w domu:
    -drukarka laserowa lub jakakolwiek inna i punkt ksera (nie musisz mieć własnego :D)
    -żelazko
    -kuweta (w wielu przypadkach umyte pudełko po margarynie :))
    Oczywiście jeszcze papier kredowy, laminat i wytrawiacz ale z tym kolega nie powinien mieć problemów. Z resztą też nie :)

    W Eaglu płytkę bardzo fajnie projektuje się na podstawie schematu. Eagle tworzy automatycznie netlistę (połączenia elementów, późniejsze ścieżki). Służy do tego piąty przycisk od lewej na pasku narzędzi. W edytorze schematów jest to board a w edytorze PCB schematic. Po narysowaniu schematu i naciśnięciu tego przycisku, jeśli w folderze schematu nie ma pliku .brd o tej samej nazwie, zapyta czy utworzyć płytkę według schematu. należy wybrać tak.
    Żółte linie pokazują które nóżki elementów należy ze sobą połączyć. resztę kolega już zna (jak rysować ścieżki) :)

    Oto płytka zaprojektowana przeze mnie.
    Usunąłem rezystor 1k przy wyjściu transoptora. Procesory AVR mają wbudowany rezystor podciągający do plusa zasilania włączany instrukcją set portx.y Ale to nie temat wątku :)

    p.s. nie klikaj za każdym razem "pomógł" :) raz wystarczy :)

    0
  • #19 25 Sie 2011 22:43
    moons
    Poziom 13  

    Tak, moja płytka jest przystosowana do uniwersalnej i do tego już buzerka nie montowałem na płytce tylko podłączyłem na przewody. Twoja nie ma co ukrywać wygląda na bardziej profesjonalną.
    Praktycznie wszystko mam do robienia płytki, tylko brakuje mi wytrawiacza, może i jeszcze następnym razem popróbuję :)
    Pozdrawiam

    0
  • #20 26 Sie 2011 08:10
    djramu

    Poziom 15  

    Gdzie tam profesjonalna :P nie jest idealna.

    0
  • #21 10 Wrz 2011 08:08
    moons
    Poziom 13  

    Potrzebuję trochę przerobić ten układ aby z wyjścia "3" aTtiny sterować dwoma diodami niebieskimi połączonymi w szereg tyle że teraz muszę sterować plusem. Próbowałem bezpośrednio z nogi procka ale diody słabo świecą. Jaki element wstawić aby diody zaświeciły pełnym blaskiem?
    Pozdrawiam

    0
  • #22 10 Wrz 2011 12:51
    djramu

    Poziom 15  

    Witaj.

    2 diody połączone w szereg nie zaświecą pełną jasnością. Za niskie napięcie. Ratuje Cię połączenie równoległe i sterowanie tranzystorem.

    To jedno pinowe złącze jest potrzebne?

    Moderowany przez _Robak_:

    Przypominam o tym że na forum nie wykonujemy za innych projektów!

    0
  • #24 10 Wrz 2011 17:06
    djramu

    Poziom 15  

    Nigdy nie stosowałem rozwiązania aby podawać + wyższego potencjału przez procesor.

    Wydaje mi się, że trochę za duża wartość R1 ale powinno działać.

    0
  • #25 10 Wrz 2011 19:03
    Bonkot
    Poziom 39  

    moons napisał:
    No niestety nie mogę przerobić tych diod i muszą one one być szeregowo. Zrobiłem coś takiego. Coś trzeba poprawić czy daje radę?

    Witam
    A po kiego diabła taka kombinacja. Przecież wystarczy 1 tranzystor sterujący dwoma diodami i na wejście stabilizatora dodaj kondensator:
    [Eagle] Prośba o sprawdzenie schematu
    Pozdrawiam.

    0
  • #26 10 Wrz 2011 20:57
    moons
    Poziom 13  

    A no po takiego że diody które muszę zasilić z procka są szeregowo i mogę nimi sterować tylko plusem. Gdybym mógł masą to nie byłoby żadnego problemu :) I nie ma takiej opcji żeby przerobić te diody.
    Złożyłem i działa prawidłowo, dzięki.

    0
  • #27 11 Wrz 2011 12:35
    djramu

    Poziom 15  

    Zmierz napięcie na kolektorze Q1. Ciekawy jestem jak to działa.

    0
  • #28 11 Wrz 2011 14:07
    moons
    Poziom 13  

    Niestety po ptakach, układ już siedzi w aucie i na razie nie chcę już do niego wracać :)
    Pozdrawiam

    0
  • #29 11 Wrz 2011 20:17
    djramu

    Poziom 15  

    dobra spoko :) o koszmarach lepiej nie pamiętać :) ale jak by co (tfu tfu) to zmierz napięcia. :)

    p.s. co to za układ/ do czego służy?? taka ciekawość.

    0
  • #30 11 Wrz 2011 20:28
    moons
    Poziom 13  

    Przypomina mi kontrolką o niezapalonych światłach. Wiem, wiem że zaprzęganie do tego aż ATtiny to delikatnie mówiąc spora przesada. Tyle że tak było dla mnie najprościej. Wykorzystałem wolną kontrolkę na kompie pokładowym. Teraz kontrolka ta ładnie się zapala razem ze wszystkimi i gaśnie niby po sprawdzeniu układu :) a po kilkunastu sekundach (bo tyle mi przeważnie zajmuje dojechanie do drogi publicznej) zaczyna pięknie mrugać przypominając o zapaleniu świateł.
    Pozdrawiam

    0