Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Odgrzybianie klimy, własny generator OZONU

devolt 01 Aug 2015 15:49 348290 302
Computer Controls
  • #241
    Robert Nawrocki
    Level 10  
    Witam.
    Zrobiłem ozonator według sposobu z rurką z termometru, z braku materiału rurkę wypełniłem druciakiem (czyścikiem) go garnków, na zewnątrz siatka z podstawki pod gorące garnki (zakupione w tesco za 3zł), trafo 5kv z przemysłowego pieca gazowego i działo działa :)

    Ps. Jak długo trzeba wtłaczać ozon do samochodu?
  • Computer Controls
  • #243
    arturroo1234
    Level 12  
    Witam wszystkich serdecznie
    Przeczytałem cały post i mam do was pytanie bardzo doświadczonych kolegów w budowie ozonatora. Jak myślicie czy zakup takiej tuby byłby lepszy, niż płytek?, zdaję sobie sprawę że to pewnie lekka fałsz z tą wydajnością ale sam fakt gotowca kusi.
    http://www.ebay.com/itm/AC-220V-7-5g-Ozone-Ge...ir-Purifier-/221862089721?hash=item33a802d3f9

    poza tym na ebay znalazłem sporo ciekawych generatorów zvs za kilkanaście dolarów zrobionych na trafopowielaczu i niby mocy do 200w, może lepiej kupić taki zvs a rurę wykonać samemu. Jak myślicie.
  • #244
    Robert Nawrocki
    Level 10  
    Witajcie wynalazcy, nie pisałem o efektach ponieważ najpierw chciałem poznać efekt czasowy usuwania niechcianego zapachu z auta. Ozonator działał wewnątrz auta jakieś 10 minut (pękła rurka, na drobne się rozsypała). Minął miesiąc a smród nie powrócił. Ale mam problem z tą pękającą rurką. Kiedyś, jak będę miał chwilkę to zrobię rurkę ze zwiniętego poliwęglanu, jest cienki 0,8 mm to wyczaję ile razy zwinąć aby nie było przebić:) Napiszę o wynikach:)
  • #245
    devolt
    Level 21  
    Niestety obawiam się że poliwęglan się przetopi, ma temperaturę stosowania maks. 150 st C.
    Wyładowania elektryczne mają kilka tyś. stopni (4000-5000 st. C).
    Dlatego najlepsza jest ceramika jak w fabrycznych ozonatorach.
    Może jakiś stary rezystor drutowy? One mają rdzeń z rurki ceramicznej.
    Ewentualnie możesz zrobić z rurki szklanej, ale zadbaj o dobre chłodzenie. Tak żeby powietrze mocno owiewało od środka i na zewnątrz.
    Ja po awarii zasilania i też pęknięciu rurki, kupiłem coś takiego:
    Link
  • Computer Controls
  • #246
    pskal32
    Level 13  
    Witam. Ja mam u siebie rurkę ze świetlówki obcinaną drutem miedzianym na zwarcie z akumulatora i wodą. W środku folia aluminiowa na styk do szkła na kartonie a z zewnątrz drut miedziany, bo innego nie miałem. Nie wiem jaka wydajność ale smród okropny. Folia w środku musi być dokładnie dopasowana, bo inaczej to mi iskrzyło i przepalało szkło. Zasilanie z generatora na NE 555 z regulacją nasycenia i częstotliwości i cewki samochodowej. Trafopowielacz z tv przepalał szkło ale prąd dostawał też z cewki samochodowej i chyba dawał zbyt wysokie napięcie, bo bez podłączenia do rurki z samej diody na wyjściu aż gwizdało i syczało i wiał wiatr. Zdjęć nie robię, bo takich pajęczyn w kartonie nie chcecie raczej oglądać. Próbowałem dać siatkę stalową wewnątrz rurki szklanej, ale nie mogłem jej dobrze dopasować i również przepalało mi szkło.
    Pozdrawiam.
  • #247
    kilo69
    Level 11  
    Witam wszystkich.
    Przestudiowałem cały temat i zabieram się powoli do tworzenia urządzenia. W związku z tym mam kilka pytań i liczę na wyrozumiałe odpowiedzi ;)

    Po 1 czy zestaw tego typu będzie się nadawał do zasilania?
    Link
    lub
    Link
    Biorąc pod uwagę że ma zasilić 4 działa, każde zrobione z rurki szklanej fi 20mm i dł. 20cm. W środku planuję druciane szczotki (wyciory do C.O. fi 20mm) a na zewnątrz grubą folię metalową. Regulację wydajności chcę wykonać na zasadzie 2+2 (2 lub 4 działa pracujące jednocześnie). Druga opcja regulacji jaka mi wpadła do głowy to napięcie wejściowe do ZVS-a. Zakres napięcia wejściowego to 12-30V. Zależnie od niego napięcie wyjściowe waha się od 12-30kV. Pytanie tylko czy regulując napięcie będzie zmieniał się wydajność wytwarzania ozonu?

    Po 2 czy obudowa wykonana w 100% z przeźroczystej pleksi wytrzyma działanie ozonu?

    Po 3 czy impulsowy zasilacz o zmiennym sinusie będzie się nadawał do zasilenia w/w ZVS-a?

    Po 4 co do szczotek. Mają one być na styk? tzn. czy druciki szczotki mają dotykać szkła czy mają być w pewnej odległości?

    Do całości mam zamiar zamontować wyłącznik czasowy, mniej więcej taki
    Link

    Z góry dziękuję za podpowiedzi i uwagi.
  • #249
    Crystalics
    Level 12  
    Witam, jest to rura destylacyjna gładkościenna o niezbyt dużej wydajności. Najlepiej sprzedać na aukcji, a uzyskane pieniążki wystarczą na kilka rurek ze szkła sodowego, kwarcowego bądź borowego, najlepiej w wykonaniu Termisil (częściowo hartowane) odporne na wyższe temperatury. Trzeba poszperać w Google. Tutaj zostaje kłopot z cięciem.
    Pozdrawiam.
  • #250
    pskal32
    Level 13  
    Witam. Jak z moich doświadczeń wynika, to chyba obydwa ZVS-y dają zbyt duże natężenie tej iskry. Na trafopowielaczach z TV uzyskujemy na wyjściu napięcie dodatnie, które jest mniej wydajne przy produkcji ozonu. To szczegół. U mnie jakiekolwiek załamanie na folii aluminiowej powodowało przebicie szkła. Ewentualnie trzeba by dodać przed wejściem na szkło oporniki, żeby zmniejszyć natężenie. Przy białej iskrze zawsze mi przebijało szkło. Testowałem na kablach bez szkła i jak iskra była przy zbliżaniu niebieska, to było OK. Wszystko doświadczalnie. Polecam jednak wykonanie na NE555 z regulacją wypełnienia i częstotliwości. Taki układ zasilam zasilaczem impulsowym od laptopa. Zasilacz 19V 3,42A. Podaję link do schematu i opisu.
    Pozdrawiam.

    Dodano po 23 [sekundy]:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=12717469&highlight=#12717469
  • #251
    kilo69
    Level 11  
    Witam.
    W czasie oczekiwania na części do dużego generatora popełniłem taki mały ozonatorek. Nie wygląda może zbyt pięknie za to działa. Jako serca układu użyłem elektroniki z kuli plazmowej reszta to pompka do akwarium, rurka z termometru, wentylator i pudełko spożywcze. Układ z kuli miał 2 opcje, ciągłe wyładowania lub wyładowania wywoływane głośnym dźwiękiem. Po testach okazało się że wzbudzanie mikrofonem daje mocniejsze wyładowania więc wykorzystałem to. Mikrofon jest przymocowany do pompki która wydając hałas wzbudza układ. Potraktowałem to też jako zabezpieczenie, jak pompka się nie uruchomi to układ nie ruszy. Wydajność oceniam na poziomie urządzeni gotowych których cena zaczyna się od 100 zł czyli około 500 mg/h. Urządzenie doskonale nadaje się do butów, lodówki czy kabiny prysznicowej. Można by próbować wykorzystać ozonatorek w aucie ale raczej długo by to trwało.

    Koszt uzyskania:
    pudełko 6 zł
    kula plazmowa z zasilaczem 10 zł
    termometr 6 zł
    pompka 5zł
    wentylator, włącznik, taśma metalowa, kabel itp 0 zł (zawsze coś się w szufladach znajdzie ;) )
    = 27 zł + trochę czasu.
    Odgrzybianie klimy, własny generator OZONU Odgrzybianie klimy, własny generator OZONU Odgrzybianie klimy, własny generator OZONU Odgrzybianie klimy, własny generator OZONU Odgrzybianie klimy, własny generator OZONU
  • #252
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Akustyczne zabezpieczenie generatora WN. Z warkotu pompki ! Jesteś geniusz, tylko co będzie, jak albo pompka się zatka, będzie ,,warczec" ale bez wytwarzania przeplywu powietrza, ewentualnie przestanie warczec a kot w poblizu zamiauczy ?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Podzucę Wam, Koledzy, jedną idee. Na Allecoś można zakupic wielkie gazotrony z wojskowego demobilu. Na takę lampę upleść siateczkę z drutu miedzianego, i podłączyc WN do elektrod lampy oraz siateczki. Na to wszystko dmucha wentylator. Pamiętam, ze swych lat szczenięcych oryginalny ozonizator powietrza do celow medycznych, tak wlasnie zbudowany.
  • #253
    kilo69
    Level 11  
    Lepsze takie zabezpieczenie niż brak jakiegokolwiek! Mikrofon jest tak mało czuły że żadne zewnętrzne dzwięki go nie wzbudzą. Jakie ty Krzysztofie zrobił byś zabazpieczenie przy tak prostej i budrzetowej konstrukcji?
  • #254
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    No tak, zawsze zapominam o tym że wiekszość konstrukcji tutaj jest ,,budżetowa". Przepraszam. Wystarczylo by jednak dodać tylko na tą rurę wyładowczą termowyłącznik bimetaliczny, choćby i budżetowy (ze starego źelazka np.) i bylo by bardziej po ,,inżyniersku" , nie sądzisz ?
  • #255
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Właśnie znalazłem pół na pół :D ,,Mechanika " oryginalna, elektronika dorabiana przeze mnie na ,,chybcika" dlatego przepraszam za jej jakość.
  • #256
    kilo69
    Level 11  
    Termo wyłącznik niestety nie zdał by egzaminu tutaj. Rurka nagrzewa się bardzo, bardzo powoli i w dodatku temperatura z tego co obserwowałem nie przekracza 35-40C więc raczej nie zdało by to egzaminu. Przy budowie drugiego, dużo wydajniejszego ozonatora będę myślał nad skuteczniejszym i lepszym zabezpieczeniem. To urządzenie popełniłem w kilka chwil w zasadzie z tego co było pod ręką stąd takie rozwiązanie.
  • #257
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Kilo69 - Masz tu oryginal- o ktorym kiedys pisałem, co i jak wyjaśnię. Dziala to od pięciu lat, i nie mam skarg na zaniżony poziom ozonu w stosunku do oryginalnej wersji tego generatora ( tzn. oryginalnej elektroniki), która uległa zniszczeniu.
  • #258
    kilo69
    Level 11  
    No i w końcu dotarł zamówiony ZVS, doskonale się nadaje do ozonatora i można regulować moc napięciem wejściowym 10-30V. Za to pojawił się nowy problem, szkło które miałem przygotowane do generatora nie zdało egzaminu :(. Nie wiem czy powodem jest grubość ścianki 1,2mm czy może to że jest to rurka wykorzystywana przy produkcji neonów i jest ze szkła bezołowiowego. Problem polega na tym że wyładowania występują tylko na początku i na końcu rurki. Jak na próbę wykorzystałem rurkę z termometru która ma grubość ścianki 0.65mm wyładowania były dobrze widoczne na całej powierzchni elektrod ale po chwili przepala dziurkę w szkle. I teraz pytanie, czy problemem jest grubość szkła czy może to że jest bezołowiowe? Ewentualnie czy macie pomysł z czego innego można wykorzystać szkło które się nie przepali?
    W kwestii wyjaśnienia budowy działka, wykorzystałem rurkę od neonów, siatkę metalową z moskitiery i metalową taśmę samoprzylepną. Siatkę włożyłem do środka zwracając uwagę na to żeby jak najlepiej przylegała do ścianek a z zewnątrz owinąłem metalową taśmą.

    Na pierwszym zdjęciu widać rurki od neonu z siatką natomiast drugie i trzecie zdjęcie przedstawia wyładowania w rurce od termometru zanim się przepaliła :(
    Odgrzybianie klimy, własny generator OZONU Odgrzybianie klimy, własny generator OZONU Odgrzybianie klimy, własny generator OZONU
  • #259
    pskal32
    Level 13  
    Dodaj opornik przed rurką. Zbyt duże natężenie lub ew. ostre krawędzie przy szkle przepalają. Rurę ze świetlówki mi też początkowo przepalało.
  • #260
    bulion84
    Level 11  
    Znam ten problem... powierzchnia wyładowań jest za duża lub masz za małą moc. Przy małej mocy najlepiej to rozwiązać dając ostre krawędzie, bo na ostrzach będzie najlepiej dochodziło do koronalnych - co widzisz teraz na końcach. Próbowałem wszystkiego i nic nie sprawdza się tak dobrze jak szczotka druciana w rurce...
  • #261
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    bulion84 wrote:
    sprawdza się tak dobrze jak szczotka druciana w rurce...
    I słusznie, bo tak się buduje urządzenia przemyslowe. Na moim zdjeciu, powyżej w aluminiowej rurze - radiatorze znajduje sie posrebrzona na zewnatrz rura szklana, ściśle dopasowana. Wewnatrz zaś szklanej rury znajduje się dokladnie ,,szczotka druciana", miedziana, przypominająca szczotkę do butelek, albo raczej wycior-odoławiacz do luf broni palnej. Przez to wszystko przepuszcza się czysty tlen, by nie powodować powstawania nieporządanych tlenkow azotu. Napięcie zasilania rury to ok 25kV przy częstotliwości 5 kHz.
  • #262
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    michalko12 wrote:
    Zastanawiam się czy nie nadałaby się do tego cewka zapłonowa od samochodu?
    Tak, nadawała by się, dobrze pracuje do ok 6kHz. Panowie, troche mnie dziwią te Wasze próby typu nawinięcie transformatora z 220VAC / 15kV o mocy kilkuset watow :?: ZVS z trafopowielaczem dajacym 30kV ale prąd staly.....To się robi tak: - Cewka zapłonowa zintegrowana z CDI od jakiegoś chińskiego ,,skutra", zasilona napięciem ok 50VAC (transformator o mocy kilkudziesięciu watów) poprzez rezystor 10Ω/ 10W. Zaręczam, że na wyjściu takiej cewki i tak zasilonej, otrzyma sie ok. 20kV/50Hz z harmonicznymi po megaherce - czyli w sam raz do wyładowań koronowych w różnego rodzaju butelkach i słoikach :D ..... Do tego gazotron obciągniety siatką miedzianą (tez o tym pisałem) i TO MUSI DZIALAC !!!

    link: www.elektroda.pl/rtvforum/topic3104159.html
  • #263
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    kilo69 wrote:
    Po 1 czy zestaw tego typu będzie się nadawał do zasilania?
    Nie., bo generuje prąd staly.
    kilo69 wrote:
    Po 2 czy obudowa wykonana w 100% z przeźroczystej pleksi wytrzyma działanie ozonu?
    Nie, musi byc szklo.
    kilo69 wrote:
    Po 3 czy impulsowy zasilacz o zmiennym sinusie będzie się nadawał do zasilenia w/w ZVS-a?

    Nie, raczej zasilacz regulowany na stabilizatorze liniowym albo PWM.
    pskal32 wrote:
    Do całości mam zamiar zamontować wyłącznik czasowy, mniej więcej taki
    Może być, tylko daleko z nim od tych generatorow !
  • #264
    gyver309
    Level 13  
    A próbował może ktoś używać jako dielektryka płytek mikowych od mikrofali? Tych przesłaniających wylot z magnetronu/falowodu, można je niedrogo kupić "z metra"?

    Swoją drogą ciekawy pomysł z tym dielektrykiem porowatym. Myślę, że chodzi o to, że przy odpowiednio dużym napięciu i częstotliwości, na granicy gazu z dielektrykiem o innej stałej dielektrycznej pojawiają się wyładowania niezupełne. Można się zatem spodziewać, że będzie ich trochę więcej i będą bardziej równomierne.

    Wyczytałem też tu:
    http://www.revista.unisal.br/sj/index.php/123/article/viewFile/193/182
    że wytwarzanie ozonu jest tym efektywniejsze, im wyższa częstotliwość, większa gęstość prądu i NIŻSZE napięcie. Robią testy przy 2,5kV, czyli całe nic, jak na ozonator.
    Tylko skądś tą gęstość prądu trzeba wziąć, więc pewnie wyższa częstotliwość, cieńsze i lepsze dielektryki i mniejsze szczeliny.
  • #265
    jciosmak
    Level 2  
    Witam- mam pytanie - co jest takiego nietypowego w miernikach- tak jest w miernikach ozonu, że są tak strasznie drogie ( nawet kilka tys zł.)- mówiąc o ozonatorach dobrze by było w jakiś sposób zmierzyć ich wydajność- może gdzieś jest ten temat poruszony na Elektrodzie.

    Dziękuję.
  • #266
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    jciosmak wrote:
    co jest takiego nietypowego w miernikach
    A to, że przemyśl sobie, Szanowny Kolego, zasadę działania czujnika wielokrotnego użytku do selektywnego pomiaru O3 i zachodzace tam odwracalne reakcje chemiczne.
  • #267
    gyver309
    Level 13  
    Jedną z metod pomiaru stężenia ozonu jest pomiar pochłaniania UV. Czyli bez chemii katalizowanej jakimiś platynami, palladami itp. To by się mogło dać zrobić nawet amatorsko. Przy ozonowaniu mamy do czynienia ze znacznymi stężeniami więc i stosunkowo silnym pochłanianiem. Sądząc po naturze zjawiska, zależność pochłaniania od stężenia będzie z grubsza liniowa, więc wystarczyłoby taki "miernik" wykalibrować względem jakiegoś oryginalnego miernika dla jednej wartości, żeby mieć jako-taki pomiar (może raczej przyzwoite oszacowanie). Są już nawet LED-y UVB i UVC (ozon nie pochłania UVA a i UVB nie za dobrze), ale nie wiem, ile kosztują i gdzie to kupić. Podobnie jak fotodiody - te dobrze by było mieć dwie - referencyjną i pomiarową, żeby się z grubsza odciąć od niestabilności źródła światła.
  • #268
    jciosmak
    Level 2  
    Swego czasu był program uczelniany do opracowania nowoczesnego czujnik wodoru- nie wiem jak się to skończyło- dobrze byłoby zacząć myśleć o tanim, nie wiem czy prostym, czujniku ozonu. Myślę tutaj w kontekście oferowanych, własnych lub innych ozonatorach- w instrukcji obsługi mówi się o zużywaniu, nawet przemywaniu co jakiś czas płytek ceramicznych w fabrycznie instalowanych generatorach celem zwiększenia wydajności. Nawiązuję do regulacji wydajności ozony w kontekście oczyszczania spalin.
  • #269
    jciosmak
    Level 2  
    W pracy doktorskiej Pani Małgorzaty Wilk mowa jest o pomiarze ozonu według reakcji:
    Odgrzybianie klimy, własny generator OZONU

    Analiza polega na przepuszczaniu znanej objętości gazu z ozonem przez jodek potasu, który uwalnia jod. Uwolniony jod odmierza się za pomocą tiosiarczasu sodu i skrobi jak papierek lakmusowy. Metoda dokładna dla relatywnie małych stężeń ozonu - dla "większych" błąd kilku procent. A jak to jest w urządzeniach przenośnych? - wykorzystanie uwolnionego jodu do pomiaru w określonych odstępach czasu?

    Dodano po 54 [minuty]:

    Dodaję do ostatniego postu, że wyniki pomiaru wg reakcji powyżej dla "wysokiego" stężenia ozonu są zaniżane. Pojawia się środowisko zasadowe, które ma wpływ na dokładne wyniki pomiaru. I tutaj pojawiają się duże problemy natury chemicznej aby uzyskać dokładne pomiary dla "wysokich" stężeń ozonu (przyspieszone utlenianie jodku potasu - stosowanie dodatkowych katalizatorów).
  • #270
    jciosmak
    Level 2  
    Witam
    Dodaje jeszcze, że na światowym "portalu" pojawił sie ozonator tj. płytka ceramiczna (2 szt.) plus przetwornica na 12V DC (4A wg. producenta)- super ułatwienie do budowy własnego ozonatora z np. wentylatorem od starego/uszkodzonego zasilacza od PC dedykowanego do ozonowania wnętrza samochodów - zasilanie całości z gniazda 12V znacznie ułatwia konstrukcję. Obudowa ze sklejki cięta na wymiar w pierwszym napotkanym markecie. Front i tył obudowy ozonatora oczywiście z wcześniej wspomnianego zasilacza. Na teraz to chyba najtańsze rozwiązanie.
    Pozdrawiam