Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

astra H z16xep - stale ubogi skład sondy lambda

dudekrafal 23 Aug 2011 17:51 8704 18
  • #1
    dudekrafal
    Level 11  
    Witam od dłuższego czasu mam problem z autem. Jest zagazowane. Problem polega na tym, że samochód nie ma mocy prawdopodobnie rano nawet gaśnie. Jedyną usterką jaka została znaleziona jest nie pracująca prawidłowo 2 sonda lambda mianowicie stale pokazuje ubogi skład mieszanki działa w przedziale 150-1100. Sondę wymieniłem na nową (hans price) jednak problem nie ustał. Nie ma różnicy czy jadę na benzynie czy na gazie.

    Z góry dziękuję za pomoc
    Rafał
  • #2
    decybel91
    Level 42  
    Rozjechana mapa wtrysku najlepiej podstawić ECU z auta bez gazu, ale problem z IMMO będzie.
  • #3
    diplos
    Level 11  
    Silniki Z16XEP nie powinny być zagazowywane. Nie wytrzymuje głowica i wypalane są gniazda zaworowe. Możesz mieć silnik do remontu.
  • #5
    diplos
    Level 11  
    Również i wcześniejsze modele, przed 2010 miały silniki Z1.6 XEP. Do tych silników jak i w dużej mierze do pozostałych wymienionych pod tym linkiem, należałoby montować lubryfikator wraz z instalacja gazową. Na pewno autko dużo dłużej pojeździ na gazie
  • #6
    jaca 75
    Level 14  
    Najważniejsze w tych silnikach to sprawdzać luz zaworowy. Wiąże się to z wymianą szklanek a nie jak w normalnych silnikach podkładek! Luz zaworów dolot 0,25 +- 0,04 zimny (20 C) Luz zaworów wydechowych 0,30 +- 0,04 zimny (20 C). "Podparte zawory"=wypalenie gniazd brak mocy itp.itd. Pozdrawiam!
    ps. Jak będziesz się brał za robotę(wymiana szklanek)zaznacz jeden z wałków farbą a silnik ustaw jak do wymiany paska rozrządu.Koła są różne i z tego co pamiętam wałki też.
  • #7
    jangcy80
    Level 12  
    Dzięki.
    PS
    Wiele osób, jak i gazowników, mówi, że nie trzeba się martwić. Wystarczy że instalacja jest "dobrze ustawiona".
    No ale co takiego można "dobrze ustawić" ?
    Z tego co pobieżnie czytałem, to np taka ESGI 2 sama się ustawia. Korzysta w zasadzie z czasów wtrysków ECU auta i już...co takiego by musiał wiedzieć lub chcieć zrobić gazownik, żeby to dostroić? Skąd mam wiedzieć że mu się chciało?
    Ile czasu i chęci musiałby poświecić?
    Skąd będzie wiedział, że zrobił to dobrze lub bardzo dobrze...i przede wszystkim skąd ja będę wiedział że wszystko jest OK...
  • #8
    jaca 75
    Level 14  
    Zestojenie instalacji gazowej należy zacząć od doboru elektroniki i innych komponentów takich jak reduktor ,wtryski ,przewody - do danego silnika . Reduktor należy dobrać odpowiednio do mocy silnika uwzględniając zapas do 30%. Możliwie krótkie przewody wodne (im krótsze tym szybciej się będzie przełączać na gaz) Wtryski także dobiera się do mocy z tym że moc silnika należy podzielić przez liczbę cylindrów.Przy montażu wtrysków należy zamontować wtryski pionowo (wylot gazu na dole a cewki u góry). Dysze we wtryskach rozwiercone na daną średnicę według tabeli dodanej przez producenta wtryskiwaczy.Przewody od wtryskiwaczy do kolektora ssącego możliwie jak najkrótsze i możliwie równe między sobą. Dobór przewodów : do instalacji gazowej i odpowiedniej średnicy (przewód zasilający) resztę średnic wymusza instalacja. Następnie kupujesz interfejs dydykowany do twojej instalacji(pomocy udzieli sprzedawca)np.lpg-ccy.pl i z ich strony można pobrać program do obsługi danej centralki.Za pomocą nabytego sprzętu możesz robić różne ustawienia, kalibracje i modyfikacje mapy. W razie problemów jesteśmy na forum aby sobie pomagać! Życzę powodzenia i pozdrawiam.
  • #9
    jangcy80
    Level 12  
    Dzięki za odpowiedz.
    Co do reduktorów, długości węży to w zasadzie od zawsze trzeba było je odpowiednio dobierać ze względu na te wszystkie parametry i to raczej nie będzie miało wpływu na żywotności silników które wg opinii średnio znoszą gaz. Teraz dodatkowo doszły kwestie dotyczące ustawień instalacji i ciekawi mnie co tu można zrobić lepiej, bądź gorzej.
    Ja mam centralkę ESGI2, parownik Magic, wtryski Valtek - lista "leży" na silniku...chyba nie udało im się jej powiesić. Wygląda że wtryski gazu są najbliżej benzynowych jak tylko się dało, węże są dość równe i nie dłuższe jak 15cm...instalacja dość prosta i powiedzmy że budżetowa...
    No i teraz chyba cała kwestia dostrojenia, to aby ilość gazu (wartość) jak najbliżej odpowiadała ilości podawanej benzyny. Czyli teoretycznie silnik popsuć mogła by zbyt uboga lub zbyt bogata mieszanka. Ale to znowu dotyczy każdego silnika, z dobrą i z niedobrą głowicą (do gazu). Wynikało by, że żadna dobrze ustawiona instalacja nie powinna uszkodzić zaworów, a jednak są opinie twierdzące ze w pewnych silnikach głowica (zawory) mogą się uszkadzać. Nie ma więc chyba sensu pisać, że na dobrze ustawionej instalacji silnikowi Opla nic nie będzie...
    Ja akurat byłem wczoraj na ustawianiu tej instalacji, bo trochę nie podobała mi się reakcja na pedał przyspieszenia przy ruszaniu. Pan mi to trochę poprawił, jednak prawdopodobnie niedogodność wynika z niezbyt udanej konstrukcji przepustnicy w tych silnikach (bolączka opli)...Przy okazji spróbuje dobrze wyczyścić przepustnice, a może trzeba będzie rozejrzeć się na inną...
    Przy okazji oglądałem sobie mapę wtrysków i wyglądało że jest "idealna".
    Czy mogę założyć że Panu od gazu, tak jak i mnie zależy na jak najlepszej pracy mojego silnika? I że zrobił wszystko jak należy?
    uffff dzięki :)
  • #10
    żałosna udręka
    Level 33  
    Mapy kąta zapłonu nie zmieniłeś, a przecież gaz ma inną liczbę oktanową. Także i z tego powodu "wypalają się" gniazda.
  • #11
    ociz
    Moderator of Cars
    Kąt zapłonu sam się zmieni.

    Dlaczego akurat te silniki są uważane za niegazowalne przez druciarzy? Bo w nich nie ma automatycznej regulacji luzów. W innych silnikach uboga mieszanka tak samo wypala zawory i luzy się zmnieszają, dopiero jak będą zbyt małe i nie będą się domykać nagle się nawet całkowicie upalają i wszystko wychodzi na jaw.
  • #12
    omegolotC30NE
    Level 22  
    jangcy80 wrote:
    jednak prawdopodobnie niedogodność wynika z niezbyt udanej konstrukcji przepustnicy w tych silnikach (bolączka opli)..


    Ciekawe..., czy mógłby Kolega rozwinąć nieco ten wątek ?
  • #13
    jangcy80
    Level 12  
    ociz wrote:
    Dlaczego akurat te silniki są uważane za niegazowalne przez druciarzy? Bo w nich nie ma automatycznej regulacji luzów

    No tak. To bolączka tego silnika. Wypadało by regulować/sprawdzać zawory co wymiane oleju, ale to dość kosztowne.
    omegolotC30NE wrote:
    Ciekawe..., czy mógłby Kolega rozwinąć nieco ten wątek ?

    Musze przyznać, że jest to też dla mnie trochę dziwne, BO....w tym modelu przepustnica jest jeszcze prostsza niż w poprzedniej wersji (z Astry G/Zafiry A) bo jest tam klapka i dziura na wlot powietrza z odmy. Żadnych małych dziurek, dziureczek...nic. ALE jest wskazywana przez, nawet serwis opla, jako pierwsza do sprawdzenia. Moja wygląda na czystą, ale ponoć najważniejsze sa krawędzie klapki. Wczoraj jak gazownik miał problem z dodawaniem gazu na wolnych obrotach, to też pytał czy była czyszczona itp...czyścili mi ją w oplu raczej tylko czymś w sprayu, bo jak sam ją wyjmowałem to widać było że śrub nikt nie ruszał...wyglądała na czystą, przynajmniej tam gdzie wiruje powietrze....ale spróbuje na spokojnie ją wyjąć i porządnie wyczyścić...
  • #14
    jurekk55
    Level 36  
    jangcy80 wrote:
    ALE jest wskazywana przez, nawet serwis opla, jako pierwsza do sprawdzenia. Moja wygląda na czystą, ale ponoć najważniejsze sa krawędzie klapki.


    Sądzę że chodziło im o stronę elektryczną
  • #15
    ociz
    Moderator of Cars
    jangcy80 wrote:
    czyścili mi ją w oplu raczej tylko czymś w sprayu

    No bo właśnie tylko o te krawędzie chodzi, tam gdzie ciągnie niewielkie ilości powietrza (bieg jałowy) wszelkie zanieczyszczenia mają wpływ na tą ilość.
  • #16
    jangcy80
    Level 12  
    jurekk55 wrote:
    Sądzę że chodziło im o stronę elektryczną

    To pewnie też, ale widać było że coś ją tam czyściło...
    ociz wrote:
    No bo właśnie tylko o te krawędzie chodzi, tam gdzie ciągnie niewielkie ilości powietrza (bieg jałowy) wszelkie zanieczyszczenia mają wpływ na tą ilość.

    no niestety...w Zafirze dostęp jest mocno utrudniony, ale spróbuję ją wyjąć ponownie (ostanio jak ją wyjąłem to przy okazji rozwaliłem sobie palec i z kapiącą wokoło czerwoną substancja musiałem szybko złożyć i wracać do domu ratować palec:)...i jak ją ponownie wyjmę to i porządnie wyczyszczę...dzięki
  • #17
    DJ.Wielebny
    Level 15  
    Witam
    Jeżeli chodzi o te silniki czyli Z16XEP , to niezalecane jest zakładanie instalacji gazowej, gdyż są tam montowane ceramiczne gniazda zaworowe i to o nie przede wszystkim chodzi. One nie wytrzymują wyższej temperatury spalania i powstają mikropęknięcia co później prowadzi do wypalania. Opel odmówił zakładania instalacji w tych silnikach gdyż po założeniu w takim silniku instalacji gazowej w ASO musiałby utrzymać gwarancję na silnik, jak i cały samochód. To tyle z doświadczenia, ale wiem też że niektórzy pozakładali instalacje gazowe do tych silników, choćby meriva, astra czy zafira poza ASO jeszcze na gwarancji i "jakoś tam" jeżdżą póki co, chociaż jeszcze mają niewielkie przebiegi !, a producent musiałby zagwarantować bezawaryjną jazdę na 100kkm. Pozdrawiam
  • #18
    jangcy80
    Level 12  
    Cos w tym jest...w Z16XE (np astra G, Zafra A) Opel sprzedawał autka z fabrycznym gazem...
  • #19
    Jericho24
    Level 20  
    Panowie, czy doradzicie jaka sonda lambda za katalizatorem będzie pasowała do Opel Meriva z16xep 105PS.
    Na internecie jest pełno modeli różniących się specyfikacją i nie wiadomo co kupić.
    Jeden sklep podaje, że jedna sonda pasuje do paru modeli opla, a inny że do Merivy musi być inna niż do pozostałych modeli.
    Pasująca: https://opelczesci.com.pl/pl/p/SONDA-LAMBDA-55563403-OPEL-MERIVA-A-Z16XEP-1.6-16V/1134
    Niby nie pasująca, ale wyglądająca identycznie i róźniąca się długością przewodu: https://opelczesci.com.pl/pl/p/Sonda-lambda-A...G-Zafira-A-Vectra-C-1.6-16V-105km-DELPHI/1606

    Wg. strony delphi jedna sonda pasuje do wszytskich modeli Opla z16xep:
    http://prntscr.com/hxnuc3