Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zespawane styki stycznika- jaka przyczyna?

druith 25 Sie 2011 20:38 3356 9
  • #1 25 Sie 2011 20:38
    druith
    Poziom 10  

    Witam szanownych kolegów. Od kilku miesięcy zajmuję się utrzymaniem ruchu w niewielkim zakładzie produkcyjnym. W dniu dzisiejszym awarii uległ podajnik maszyny. Sprowadza się to do tego, iż nie silnik nie ma prawych obrotów a jedynie lewe. Myślałem, że wina leży po stronie sterowania stycznikiem ,co okazało się słuszne, ale jest jeszcze jeden problem. Mianowicie po ręcznym pobudzeniu stycznika wysypał się termik. Okazało się, że na obu stycznikach odpowiedzialnych za lewe i prawe obroty są zespawane styki jednej z faz. Po wymianie stycznika sytuacja się powtórzyła (czyli "wysypał" się termik i styki się ponownie grzały- brak prawych obrotów a lewe są w dalszym ciągu) a poza tym upalił się przewód jednej z faz we wtyku zasilającym podajnik.
    Ponieważ nie dysponuję niczym innym jak multimetr to za jego pomocą próbowałem sprawdzić silnik. Okazało się, że na dwóch uzwojeniach rezystancja wynosi ok 33 ohmy natomiast na ostatnim 59 ohmów., Pomiędzy uzwojeniami rezystancja wynosi 59 ohmów. Rezystancja pomiędzy obudową a uzwojeniami to 11-15 Mega. Szczerze mówiąc nie wiem jaki jest to silnik ponieważ nie ma żadnej tabliczki myślę,że ok 1-1,5 kW i nie jest spięty na stałe (brak zworek na tabliczce zaciskowej).
    Czy ktoś pomoże rozwiązać mi ten problem? Wg mnie powodem spawania styków jest padnięty silnik. Czy dobrze myśle ?

    0 9
  • #2 25 Sie 2011 20:59
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Oporność uzwojeń powinna być jednakowa

    Cytat:
    .nie jest spięty na stałe (brak zworek na tabliczce zaciskowej).
    Cytat:
    wobec tego jak pomierzyłeś oporność uzwojeń?Albo wychodzą 3 przewody ,albo jest to jakiś dziwny silnik,albo wychodzi 6 przewodów i są połączone poza silnikiem.

    0
  • #3 25 Sie 2011 21:24
    druith
    Poziom 10  

    Jest 6 przewodów. Wynika z tego, że są połączone poza silnikiem. A właściwie jest 8 bo silnik posiada wewnątrz zabezpieczenie

    0
  • #4 25 Sie 2011 22:26
    krzysiek7
    Poziom 34  

    druith napisał:
    Szczerze mówiąc nie wiem jaki jest to silnik ponieważ nie ma żadnej tabliczki myślę,że ok 1-1,5 kW

    druith napisał:
    Okazało się, że na dwóch uzwojeniach rezystancja wynosi ok 33 ohmy natomiast na ostatnim 59 ohmów., Pomiędzy uzwojeniami rezystancja wynosi 59 ohmów.

    Pewny jesteś, że dobrze wykonałeś te pomiary? Jak na taki silnik to trochę duża ta rezystancja. Sprawdź czy miernik mierzy prawidłowo.

    0
  • #5 25 Sie 2011 22:53
    mariusz.s
    Warunkowo odblokowany

    dobrze by było zmierzyć prąd w czasie "lewych" obrotów na każdej fazie,najlepiej cęgami,jeśli są porównywalne to sam silnik jest dobry,i szukaj usterki tam gdzie idą przewody jeśli faktycznie idzie 6 a raczej 8 przewodów,jeśli jak mówisz dwa są na zabezpieczenie czyli może to być termik włączany w szereg sterowania ,szukaj jak jest podłączany silnik gdy włączasz "prawe"obroty, czy nie następuje również przełączenie przełączanie gwiazda-trójkąt i tu może być problem

    0
  • #6 26 Sie 2011 20:14
    druith
    Poziom 10  

    silnik dzisiaj został zabrany do sprawdzenia i o dziwo okazał się dobry. Teraz już nie wiem co jest powodem sklejania styków w stycznikach, tym bardziej, że kolejny stycznik tym razem od silnika pompy oleju ma zgrzane styki. Jedyna jaką ewentualność biorę pod uwagę to zły styk jednej fazy we wtyku wielobolcowym wychodzącym od automatu tokarskiego do podajnika. Dzisiaj również otrzymałem DTR-kę od maszyny.

    0
  • #7 26 Sie 2011 20:39
    noplis
    Poziom 20  

    Witam,

    1. sprawdź, czy przewody (przede wszystkim na listwach zaciskowych) są porządnie przykręcone,
    2. odłącz te kondensatory i sprawdź, czy dalej styczniki się "kleją"

    0
  • #8 26 Sie 2011 21:01
    piachu2
    Poziom 17  

    druith napisał:
    ...Myślałem, że wina leży po stronie sterowania stycznikiem ,co okazało się słuszne, ...


    To może być prawda, proponuję na sucho sprawdzić układ sterowania.
    Odłącz te 6 przewodów od silnika i sprawdź co się dzieje.
    Odłącz też kondensatory, jeśli próba zmiany obrotów i załączenia w trójkąt wypadnie pomyślnie, podłącz kondensatory i znów testuj sterowanie.
    (oczywiście trzeba kondensatory zmierzyć, czy któryś nie ma przebicia).
    Prawdopodobnie na tym etapie znajdziesz uszkodzenie.
    I jeszcze jedno: ze schematu nie wynika jaki jest czas zwłoki na zmianę obrotów,
    czy następuje to natychmiast, czy jest chwilka, aby silnik się zatrzymał.

    0
  • #9 27 Sie 2011 10:26
    12robert12
    Poziom 28  

    Witam,

    Na schemacie nie ma termików, ani wył.silnikowych. Jest tylko czujnik temperatury silnika. Więc co Ci wywala?

    Brak obrotów w jedną stronę jest spowodowany zapewne przez działanie blokady mechanicznej lub elektrycznej, aby dwa kierunki nie załączyły się równocześnie.
    Może być tak, że zwora stycznika jest przytarta i nie podnosi się dynamicznie i do końca na pozycję otwartych styków, lub cewka nie ma siły odpowiednio przyciągnąć styków do siebie. Co nie jest wcale rzadkością!
    Kiedyś parę godzin myślałem nad podobną awarią - styczniki nie popalone, styki całe, miernik pokazywał przejścia na wszystkich fazach,silnik sprawny na oko wszystko działało a wył. silnikowy wyłączał.

    Z mojej praktyki mogę Ci doradzić wymianę wszystkich styczników w tym obwodzie, oraz sprawdzenie czy nie ma zaniku zasilania na jednej z faz.

    i twój silnik to silnik wielobiegowy, masz to napisane na schemacie. Układ nie działa tak jak rozruch gwiazda-trójkąt!
    Ktoś kto sprawdzał silnik mógł na to nie zwrócić uwagi i twoje pomiary moga sugerować uszkodzenie jednego z uzwojeń silnika (wolnego biegu - bo po zwarciu na gwiazde powinien mieć 2800obr)

    Pozdrawiam.

    0
  • #10 28 Sie 2011 09:23
    druith
    Poziom 10  

    zabezpieczenie zasilania podajnika znajduje się w szafie głównej automatu tokarskiego i własnie to "wywala". Podajnik jest podłączony do szafy złączem wielobolcowym. Właśnie w złączu tym znalazłem upalony przewód jednej z faz. Myślałem jednak, że nie to było powodem sklejania styków stycznika a skutkiem uszkodzenia uzwojenia w silniku.
    Jak już wcześniej napisałem oba stycznika odpowiedzialne za kierunki obrotów tj K2 i K3 miały zespawane styki jednej z faz. Podobnie jak stycznik K50 odpowiedzialny za pompę oleju.
    Brak prawych obrotów był skutkiem zespawania styków stycznika. Po prostu nie odbijał on do końca i nie zwierał styków pomocniczych (NC) do których był podłączony przewód zasilający cewkę. Tak, że sterownik podawał napięcie na cewkę ale nie było przejścia na styczniku.
    Co się zaś tyczy sprawdzenia silnika to nie ja go sprawdzałem bo nie mam czym. Podobno sprawdzony został induktorem i wszystko było ok.

    0