Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiana grzejników i kilka pytań

pawelekrr 25 Sie 2011 22:20 3499 11
  • #1 25 Sie 2011 22:20
    pawelekrr
    Poziom 8  

    Zamierzam wymienić grzejniki w nowo nabytym domu, bo te co są zamontowane słabo grzeją (konwektorowe).
    Czym się kierować w doborze grzejników?
    Mam dylemat, czy piec nie jest za słaby?
    Instalacje mam miedzianą i czy mogę dorobić złączki do grzejników z plastiku.
    Jaka powinna być średnica rur?
    Rury centralnego są poprowadzone przy podłodze na trochę poniżej pieca a słyszałem, że powinny iść wyżej.

    0 11
  • Pomocny post
    #2 25 Sie 2011 23:01
    kreslarz
    Poziom 35  

    Jeżeli ktokolwiek odpowie Ci na tak zadane pytane, to bez wątpienia jest jasnowidzem. Nie podałeś podstawowych parametrów na podstawie których można cokolwiek Ci doradzić.
    Podaj:
    - konfigurację budynku (ile kondygnacji)
    - schemat instalacji c.o. z rozbiciem na kondygnacje
    - strukturę pomieszczeń z podaniem kubatury poszczególnych pomieszczeń i całego budynku
    - jakie grzejniki są obecnie zainstalowane
    - jakie są aktualnie zastosowane średnice rur Cu
    - jakie parametry ma aktualnie zainstalowany kocioł c.o. i na jakie jest paliwo
    - jaki jest typ obiegu - grawitacyjny czy z pompą, ciśnieniowy, czy bezciśnieniowy
    - jaka jest przenikalność cieplna budynku, lub czy posiada on świadectwo energetyczne, a jeżeli nie posiada, to jakie są okna i grubość ścian, oraz z jakiego materiału je wykonano, a także, czy wykonano termorenowację i jakiej grubości
    - jaka jest wysokość w miejscu zainstalowania grzejników
    Zamieść możliwie dużo zdjęć (kocioł, grzejniki, kotłownia).

    0
  • #3 26 Sie 2011 06:55
    wodyn
    Poziom 18  

    Poproszę o zdjęcia złączek plastikowych do grzejników ,jak uda się je zrobić.

    0
  • #4 05 Wrz 2011 19:57
    pawelekrr
    Poziom 8  

    No więc po kolei:
    -Dom parterowy z zamieszkałym poddaszem,
    -ściany z bala koło 20cm na połączeniach mech, z zewnątrz 5cm styropianu i siding, wewnątrz płyta pażdzieżowa 1cm i panele,
    -okna drewniane w miarę nowe
    -kocioł: Sokół S2-11 ( moc 11kw, ciśnienie 1.5 bar, poj.wodna 42l, max.temp.95 stopni, drewno opałowe)
    -grzejniki convector (cześć model GC-4/5.5, a pozostałe nie mja nalepek)
    -rury: do bojlera i na początku ukladu centralnego 28mm, pozostale centralnego 18mm,
    -rury ida ok.8cm od podlogi
    -wysokosc parteru 2.5m, poddasze ok.2.1m na srodku po bokach skosne sciany.
    -powierzchnia parteru: ok 63m, poddasza ok.44m
    -obieg z pąpka na wyjsciu z pieca
    -piec stoi w kuchni, boiler w lazience, naczynie wyrownawcze gdzies nad poddaszem.
    -wyjscie do naczynie zbiorczego w pomieszczeniu nr.9nr6 ida pod podloga (w piwnicy)
    -rury idace przez srodek pomieszczenia
    -chcialym w tym roku wykonac nastepujacych przeróbek w miare tanim kosztem (poniewaz w przyszlym roku bede robil sciany wewnatrz i zapewne trzeba bedzie rury odsunac od sciany bo tylr dojdzie materialu zeby je wyrownac): wymiana grzejnikow na lepiej grzejace, ewentualna wymiana zaworow, poprowadzenie rur centralnego z pomieszczenia nr9 do pomieszczenia nr8 (chodzi o zmniejszenie ilosci zakonczen centralnego oraz o to zeby nie bylo rur z pomieszczenia nr1 na gore.
    -w przyszlosci bede rozbudowywal pomieszczenie nr7 i tam chcialbym przeniesc kotlownie prosze o porade na ten temat.
    -schematy: w miejscu x przejscie rur z parteru na poddasze, gruba kreska rury 28mm, cienka kreska rury 18mm


    Wymiana grzejników i kilka pytań

    Wymiana grzejników i kilka pytań

    Wymiana grzejników i kilka pytań

    Wymiana grzejników i kilka pytań

    Wymiana grzejników i kilka pytań

    Wymiana grzejników i kilka pytań

    Wymiana grzejników i kilka pytań

    0
  • #5 05 Wrz 2011 21:20
    HM Prince
    Poziom 12  

    Proponuje Kolego zaprosic do domu instalatora. Temat tak rozlegly, ze podstawowa wiedza nie wystarczy.

    0
  • Pomocny post
    #6 05 Wrz 2011 22:18
    kreslarz
    Poziom 35  

    Na pierwszy rzut oka wydaje się, że instalacja wykonana poprawnie, średnice rur prawidłowe.
    Ilość pionów nie ma większego znaczenia i nie widzę potrzeby przeróbki, o której piszesz. Podstawowy problem to wielkość grzejników. Grzejnik GC-4/5.5 to zaledwie 640W mocy grzejnej. Dla większych pomieszczeń to oczywiście za mało. Kocioł powinien "wyrobić", bo 11kW w zasadzie powinno wystarczyć, ale grzejniki trzeba by liczyć około 100W na 1m^2. Do tego widzę, że cieknie Ci spod zaworów na grzejnikach. Kupiłeś najtańsze i teraz jest problem. Niestety zaworki za 10 zł są jednorazowego użytku. Trzeba się zdecydować na droższe i najlepiej na zawory termostatyczne.
    Do pomieszczeń 1, 2 i 3 dałbym GC 6/8.5 lub GC 4/11.5
    Pomieszczenie nr 6 GC 4/10, lub GC 6/7 albo GC 8/5.5
    Pomieszczenie nr 8 GC 4/17.5, lub GC 6/13, albo GC 8/10
    Pomieszczenie nr 9 GC 4/13 lub GC 6/8.5
    Pomieszczenia 7 i 10 GC4/7 lub GC6/5.5 albo GC8/4 (8/5,5)
    Po podliczeniu całości wychodzi, że kocioł jest "na styk" i trzeba będzie w bardzo zimne dni trzymać na kotle wysoką temperaturę, czyli ponad 60°C.
    Oczywiście podane tu rozważania są czysto teoretyczne, bo jak napisał wyżej Kolega HM Prince wizja lokalna to więcej niż tomy opisów.

    0
  • #7 06 Wrz 2011 14:27
    pawelekrr
    Poziom 8  

    po moich pomiarach i obliczeniach aktualnie mam następujące moce grzejników:
    pomieszczenie nr.1-800W
    pomieszczenie nr.2-1400W
    pomieszczenie nr.3-640W
    pomieszczenie nr.6-800W
    pomieszczenie nr.7-1000W
    pomieszczenie nr.8-1400W
    pomieszczenie nr.9-600W
    pomieszczenie nr.10-800W.
    Przy takich grzejnikach w zimie jest strasznie zimno.
    A co sądzicie o grzejnikach panelowych. Convektorowe są dość drogie. Przy wymianie grzejników na nowe będę musiał przerobić podłączenia bo na pewno nie będą pasować. Co sadzicie o zrobieniu tego z rurek alupex? Jakie zawory wybrac. Kupiłem mieszkanie z takim wyposażeniem jak jest i dlatego chce je trochę przerobić żeby na początku wygodnie żyć.

    0
  • Pomocny post
    #8 06 Wrz 2011 19:46
    kreslarz
    Poziom 35  

    Nie podałeś jaką temperaturę utrzymujesz na kotle?
    Na którym biegu pracuje pompka i czy jej ustawienia były eksperymentalnie zmieniane?
    Jak zachowują się grzejniki:
    - są całe gorące
    - są całe chłodne
    - góra gorąca a reszta chłodne
    - cały jest gorący a doły są chłodne?
    Kwestia doboru typu grzejników, to sprawa uznaniowa. Są zwolennicy konwertorów, są również paneli. Moim zdaniem jest to podobny wybór jak między elektrycznym "słoneczkiem" a "farelką". Liczy się moc oddawana do otoczenia.
    Osobiście jestem bardzo anty jeżeli chodzi o alupex w postaci krótkich połączeń. Jeżeli całość masz w miedzi, to pozostań przy tym materiale. Kilka metrów rurki, kilka złączek to nie są niebotyczne ceny.
    Jest do rozważenia jeszcze opcja podwojenia ilości grzejników w miejscach gdzie to jest możliwe - na zasadzie przeniesienia ich z innych pomieszczeń, a do tych bez grzejników dokupienie nowych o powiększonej mocy.
    Zawory i głowice termostatyczne - Danfoss, Honeywell, Cena około 100 zł za komplet na 1 grzejnik. Może nieco drogo, ale jest spokój na długo.

    0
  • #9 06 Wrz 2011 21:04
    pawelekrr
    Poziom 8  

    Temperatura na kotle 60-70stopni.
    Nie wiem na którym biegu chodzi pompka bo nawet nie miałem pojęcia ze ma kilka biegów i nie wiem jak to sprawdzić.
    Grzejniki są cale letnie jak na taka temperaturę na kotle

    Dodano po 32 [minuty]:

    i jeszcze jedno czy mogę zastosować stalowe grzejniki

    0
  • Pomocny post
    #10 06 Wrz 2011 21:30
    kreslarz
    Poziom 35  

    Z tego wynika, że powiększenie ilości lub wielkości grzejników nic nie da. Jest opcja, że cała moc grzejna idzie do wymiennika ciepła (bojlera) i tylko niewielka jej część trafia do grzejników, lub rozdział ciepła jest niewłaściwy. To wymaga sprawdzenia:
    - po uruchomieniu kotła doprowadzamy go do temperatury około 50 stopni
    - sprawdzamy ręką temperaturę króćca wylotowego ciepłej wody - powinna lekko parzyć
    - sprawdzamy czy za pompą (jeżeli jak piszesz jest na zasilaniu, czyli po stronie gorącej wody) nadal rura jest gorąca
    - przemieszczamy się wzdłuż rurociągu zasilającego kaloryfery i sprawdzamy w którym miejscu spada temperatura rury
    - sprawdzamy temperaturę gałęzi zasilającej bojler
    - jeżeli najcieplejsza jest rura zasilająca bojler zamykamy zawór w tej gałęzi (o ile takowy jest)
    - sprawdzamy ponownie temperaturę rury zasilającej kaloryfery - powinien nastąpić zdecydowany przyrost ciepła.

    Jeżeli przy zakręconym dopływie do bojlera kaloryfery zaczną być gorące, to trzeba zmniejszyć zaworem przepływ przez bojler. Jeżeli kaloryfery nadal będą niezbyt ciepłe, to moim zdaniem kocioł nie rozwija deklarowanej mocy grzejnej.

    0
  • #11 10 Wrz 2011 19:00
    pawelekrr
    Poziom 8  

    Zrobiłem tak jak poradziłeś. Przykręciłem bojler i grzejniki zrobiły się cieplejsze. Ale tak będę wymieniał na nowe. Zastanawiałem się nad Buderusem. Maja taka wysokość jak mi potrzeba czyli 400mm w pasującej mi cenie. Czy z podłączenia bocznego mogę zrobić dolne to znaczy rurki poprowadzić do dołu i do góry czy ciąć rury i od nowa wprowadzać od dołu. I musiałem w tym tygodniu wymienić jeden zawór na szybkiego i mam problem bo nie grzeje jeden grzejnik na gorze, z odpowietrznika leci woda a nie grzeje, rura jest zimna od trójnika na dole. I po nalaniu wody słychać jak woda się przelewa w bojlerze wcześniej tego nie było.

    0
  • #12 28 Wrz 2011 19:40
    kardynal305
    Poziom 8  

    Jeżeli mogę dodać coś od siebie.Jeżeli słyszysz jak woda ci płynie w bojlerze to najprawdopodobniej masz powietrze w układzie spróbuj odpowietrzyć cała instalacje od najbliższego odbiornika do najdalszego.Po odpowietrzeniu każdego zamknij zawór i przejdz do następnego,nie zapomnij uzupełnić wodę w centralnym.

    0