Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator przepływu ciepła z węzła - identyfikacja, próba uruchomienia

artur.mietek 26 Sie 2011 20:26 1699 7
  • #1 26 Sie 2011 20:26
    artur.mietek
    Poziom 8  

    Witajcie

    To mój pierwszy post w tym dziale.
    Mam urządzenie jak na zdjęciu:

    Regulator przepływu ciepła z węzła - identyfikacja, próba uruchomienia

    Było ono częścią bardziej skomplikowanego systemu regulującego przepływ ciepła z miasta. Na ta chwile zostało tylko tyle. Już niedługo jesień i chciałbym spróbować to uruchomić. Narazie jedynie żeby załączało i wyłączało przepływ przy zadanych temperaturach zew.

    Mój problem polega na tym ze nie mam żadnej instrukcji do tego a sam nie mam za bardzo pomysłu jak to rozgryźć. Czy jest ktoś kto zna to urządzenie i byłby w stanie pomoc?


    Ten dział wydawał mi się najbardziej odpowiedni. Jeśli nie to proszę o przeniesienie.

    Dzięki
    Pozdrawiam
    Artur

    Dodano po 2 [godziny] 52 [minuty]:

    Znalazlem jeszcze pokrywke:

    Regulator przepływu ciepła z węzła - identyfikacja, próba uruchomienia

    i teraz zrobil mi sie metlik w glowie, bo nie mam pojecia jakim pradem zasilic silnik. Posiada on dwa uzwojenia po 7,6 k miedzy ktorymi sa dwa kondensatory 0,33uF i 220nF szeregowo.

    Podlaczylem 16V stalego pradu na jedno uzwojenie (musze skombinowac wiekszy transformator) ale silnik nie drgnal (pojawil sie minimalny spadek napiecia 0,3V).

    Niestety internet milczy na temat tego ustrojstwa :(

    0 7
  • Fibaro
  • #2 27 Sie 2011 08:21
    szarak65
    Poziom 14  

    Witam.
    Jest to siłownik do zaworu regulacyjnego. Sam z siebie nic nie będzie regulował, potrzebny jest do tego regulator i czujniki temperatury. temperatura zewnętrzna i temp. obiegu co.
    To takie minimum. Siłownik jest na 230V, Potrzebuje trzech przewodów N + faza na zamykanie lub otwieranie.

    0
  • #3 27 Sie 2011 14:38
    artur.mietek
    Poziom 8  

    Sterowanie bede budowal od podstaw jak opanuje ten silnik.

    Podlaczylem 230~ i ruszyl. Niestety po podaniu fazy na drugie uzwojenie rusza i zawraca w ta strone ktora krecil na pierwszym uzwojeniu. Czy to moze byc wina kondensatorow? Zwarcia nie maja.

    Niestety moja wiedza na temat silnikow jest minimalna.

    0
  • Fibaro
  • #4 27 Sie 2011 18:56
    andy127
    Poziom 30  

    Witam.
    Zrób rysunek połączeń elektrycznych. To powinno wiele wyjaśnić.
    Andrzej

    0
  • Fibaro
  • #5 27 Sie 2011 21:29
    artur.mietek
    Poziom 8  

    Regulator przepływu ciepła z węzła - identyfikacja, próba uruchomienia

    Tak to wyglada na kostkach urzadzenia (pominalem krancowki). Uzwojenia w silniku sa jakby w jego osobnych sekcjach/obudowach. Dwa po 6,7k

    0
  • #6 27 Sie 2011 23:09
    andy127
    Poziom 30  

    Jeśli kondensatory są sprawne, to po podłączeniu N do zacisku gdzie schodzą się oba uzwojenia (lewy zacisk na rysunku) i podaniu L na jedną z pozostałych końcówek uzwojenia (np. środkowy zacisk) silnik powinien się obracać. Po odłączeniu L od zacisku środkowego i podaniu na zacisk prawy (koniec drugiego uzwojenia) powinien się obracać w kierunku przeciwnym.
    Tak też pisał szarak65.
    Andrzej

    0
  • #7 28 Sie 2011 09:37
    bestler
    Admin DIY, Automatyka

    To jest relatywnie proste urządzenie!
    Żeby tym sterować potrzebujesz sterownik np. firmy SAMSON (bardzo popularne) lub Jonson&Control (też znane) lub jest wiele innych.

    Regulacja polega na podawaniu krótkich impulsów raz na na jeden kanał (kręci silnikiem w lewo - otwiera zawór) a raz na drugi kanał (kręci silnikiem w prawo i zamyka zawór). szerokość tych impulsów jest rzędu 1 - 5 sek (przy normalnej pracy) i odległość między impulsami też 1 - 5 sek (oczywiście dane orientacyjne). Jeśli temperatura utrzymuje się na zadanym poziomie to oczywiście tych impulsów nie ma i zawór (a w zasadzie jego silnik) stoi nieruchomo).

    0
  • #8 29 Sie 2011 09:47
    artur.mietek
    Poziom 8  

    Niestety okazało się ze jedna z zębatek jest wyszczerbiona. Urządzenie blokuje się w tym miejscu i zawraca. Silnik śmiga prawidłowo. Szkoda, chyba pójdzie do śmietnika :(

    Dzięki wszystkim

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo