Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vectra C 1.9 CDTI Z19DTH Wyłączone turbo na zimnym silniku

Hazell 26 Sie 2011 18:11 13151 4
  • #1 26 Sie 2011 18:11
    Hazell
    Poziom 11  

    Witam,
    Po wielu dniach bojów i kombinowania poddaję się i zakładam wątek.

    Otóż w moim samochodzie Opel Vectra C 1.9 CDTI Z19DTH gdy silnik jest zimny nie działa turbina (między innymi).

    Objawy:

    - przegazowuję silnik i nie słychać świstu
    - mocy brak
    - co ciekawe, gdy nie działa turbina, nie działa także tempomat.

    Gdy silnik się nagrzeje turbina zaczyna działać ale pod pewnymi warunkami:
    - silnik musi być nagrzany
    - silnik należy wyłąćzyć i odczekać ok minuty
    - po odczekaniu i włączeniu go turbina i tempomat zaczyna działać

    Do czego doszedłem:

    - usterka nie powoduje wyrzucenia błędu - ani na desce ani w op-com
    - sama turbina działa - po ominięciu zaworu sterującego jej pracą i spięciu wężyków na krótkow vacu pompą turbo świszczy
    - przy wyższych obrotach turbo pompuje (łopaty ustawione tak jakby nie dochodziło podciśnienie)
    - czujnik ciśnienia doładowania działa - pokazuje ciśnienie doładowania na bieżąco
    - zawór sterowania turbiną działa - w op-com wchodzę w testy elementów wykonawczych i testuję zawór - słychać turbinę jak się załącza i rozłącza. Po wyjściu z testów nadal nie działa

    Wychodzi na to, że ECU z jakiegoś powodu nie chce sterować pracą zaworu sterującego turbiną.

    Po podłączeniu op-coma uruchamiam silnik i zawór sterowania turbo ustawia się na 30% i tak zostaje.

    I teraz ciekawostka - EGR ustawia się na 100% (zamknięty), stosunek impulsów pracy EGR na 4% i ani drgnie.

    Po nagrzaniu silnika (ok 15km), wyłączeniu silnika i odczekaniu minuty (jak wspomniałem powyżej) wszystko wraca do normy - turbo świszczy, jest moc a parametry zaworu sterowania turbo i EGR zaczynają się zmieniać w zależności od warunków. Tempomat też zaczyna działać.

    I teraz inna ciekawostka (cały czas obserwując op-com):

    Czasem (np. dzisiaj) po uruchomieniu silnika z rana, zawów i EGR działa i turbo działa, czyli wszystko w normie.
    W tym czasie silnik trochę nierówno pracuje na wolnych obrotach - jak zawsze, od początku gdy go kupiłem tak się zachowywał co mijało po paru minutach jazdy.
    W pewnym momencie (po kliku, kilkunastu sekundach od odpalenia) zawór znów ustawia się na 30%, a EGR na 100% i 4% a silnik zaczyna pracować równiutko...

    Jeszcze inna sprawa - odłączenie kostki od EGR nie powoduje wyrzucenia błędu ani na deskę ani w op-com.
    Dodam, że kilka miesięcy temu zleciłem wycięcie filtra DPF. Przed tym zabiegiem odłączenie EGR powodowało błąd i uważam, że wycinka ma wpływ nie nie pojawianie się tego błędu.

    Załączam screeny z op-coma:

    Rano gdy zimny i nie działa:
    Vectra C 1.9 CDTI Z19DTH Wyłączone turbo na zimnym silniku

    Po nagrzaniu gdy wszystko ok:
    Vectra C 1.9 CDTI Z19DTH Wyłączone turbo na zimnym silniku

    Zapraszam do dyskusji i bardzo proszę o pomoc w rozgryzieniu tematu.

    Pozdrawiam
    Marcin

    0 4
  • #2 26 Sie 2011 23:16
    panam
    Poziom 29  

    Na ciepłym i na zimnym masz takie same ciśnienie doładowania, zmienia się tylko sterowanie EGR, spprawdź turbo czy działa regulacja poprawnie. według mnie problem jest w turbo, bo EGR chyba działa prawidławo, bo powinien działać ja jest silnik ciepły, chyba że jest otwarty cały czas i wtedy są podobne problemy z autem. Ciśnienie doładowania nie jest zgodne z zalecanym!!, może zawór do regulacji turbo.

    0
  • #3 27 Sie 2011 04:55
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 27 Sie 2011 13:59
    bartez844
    Poziom 20  

    oj ten op com jak niedasz rady mogę ci pomóc

    3
  • #5 27 Sie 2011 14:07
    1078231
    Użytkownik usunął konto