Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

licznik-generator impulsów

GREGOR77 27 Sie 2011 02:21 2033 3
  • #1 27 Sie 2011 02:21
    GREGOR77
    Poziom 10  

Witam Szanownych Kolegów;

jestem początkujący i mam pewien problem w pracy - stąd pytanie:

jak najprościej zbudować układ, który po podaniu na jego we przebieg prostokątny wygeneruje 1 impuls po każdych 50 - ciu impulsach i doda go do sygnału we?
    chodzi o to, że na we daję 50 imp a na wyjściu mam 51 takich samych.
    po tej operacji układ powinien się wyzerować i zacząć od nowa.

parametry sygnału prostokątnego :amplituda 5V , wypełnienie 50%
    sygnał generowany jest z impulsatora o zmiennej prędkości f=0 do 50hz

dziękuję za pomoc! javascript:emoticon(':D')
    Grzesiek

0 3
  • #2 27 Sie 2011 08:45
    T502
    Poziom 15  

Jeżeli nie chcesz programowalnego mikrosterownika (koszt 89C2051 to ko.7 PLN) możesz dwa liczniki (np. 4029) połączyć kaskadowo (impuls przepełnienia podać na wejście taktujące następnego). Na wyjściu Q2 pierwszego licznika jedno wejście NAND, drugie wejście bramki-sygnał taktujący. Następnie druga NAND do Q1 i Q2 drugiego licznika ( mogłem się pomylić, ale na szybko obliczyłem, że w takiej konfiguracji uzyskasz zliczanie do 50, ewentualnie przelicz i zmień połączenia z wyjść liczników). Wyjście obu bramek do wejść trzeciej NAND i na wyjciu uzyskasz "1". Sygnał tan można wykorzystać do zerowania licznika, żeby zliczał ponownie od 0-50 (opuźnienie RESET możesz zrealizować na kilku bramkach połączonych w szereg).

0
  • #3 27 Sie 2011 10:49
    GREGOR77
    Poziom 10  

dziękuję T502;

a jak to się robi na układzie programowalnym?

0
  • #4 27 Sie 2011 15:36
    T502
    Poziom 15