Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową?

28 Sie 2011 20:12 20795 40
  • Poziom 12  
    Hej, mam starą lampę sodową 400W (uliczną). Jest w pełni sprawna, muszę tylko kupić nową żarówkę (stara była pęknięta i jak podłączyłem do prądu, to mignęła i się spaliła, więc stawiam, że układ działa).

    Problem w tym, że szukałem takich lamp na alledrogo i znalazłem informacje, że sprzedawane lampy:
    Cytat:
    "Profesjonalne lampy sodowe "oprawy" POOT PL90E 400W, wyposażone są w kondensatory, które w układzie lampy HPS służą do kompensowania mocy biernej wytwarzanej przez statecznik, przez co układ pobiera mniej energii, czyli zużywa energię nagromadzoną w tym kondensatorze.

    Po prostu oszczędzasz na energii !!!!"


    Czy to znaczy, że lampy z allegro będą pobierały miej energii niż moja 400W z nową żarówką? :)
  • Osprzęt kablowy
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    Witam.

    Zapytaj sprzedawcę, ile tej energii zaoszczędzisz :D
  • Osprzęt kablowy
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Trzebaby wykonać porównawcze pomiary przy tej samej żarówce w obu układach - dobre zadanie praktyczmne na ćwiczenia laboratoryjne na przykład... Nie znając obu układów i danych poszczególnych elementów nie wywróżymy jak to będzie w praktyce... Dla mnie jak czytam, że statecznik produkuje jakąś moc za darmo jak i kondensator oddaje jakąś moc (chyba od sąsiada) za darmo, zakrawa na czarnoksięstwo... Oczywiście jakiś tam cosinus fi się poprawia w sieci poprzez kondensator, ale czy licznik Ci zaoszczędzi przez to trochę grosza to wątpię...
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    Cytat:
    Profesjonalne lampy sodowe "oprawy" POOT PL90E 400W, wyposażone są w kondensatory, które w układzie lampy HPS służą do kompensowania mocy biernej wytwarzanej przez statecznik

    Dławik nie wytwarza żadnej energii.


    Cytat:
    Czy to znaczy, że lampy z allegro będą pobierały miej energii niż moja 400W z nową żarówką?

    Jeżeli w Twojej lampie nie ma kondensatora kompensacyjnego, to tak, ponieważ te lampy będą pobierały jedynie energię czynną.
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    Witam.
    jarecki 86 napisał:
    Jeżeli w Twojej lampie nie ma kondensatora kompensacyjnego, to tak, ponieważ te lampy będą pobierały jedynie energię czynną.

    Pewnie kolega Nifir ma licznik energii bernej i oczywiscie rozlicza się z ZE z zużycia tej energii :D
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Kup żarówkę wkręć w starą lampę i używaj. Widzę że sprzedawcy z allegro zmienili teorię mocy biernej na czynną :-) Podsumowując moc będziesz miał 400W w nowej jak i starej lampie i nie przejmuj się pierdołami.
  • Poziom 12  
    Ok, trochę się pogubiłem. :) Zakładając, że nie mam kondensatora kompensacyjnego, to mogę go wlutować w układ, czy podzespoły nie będą ze sobą współgrały?

    Jak dużo byłbym w stanie zaoszczędzić używając takiego kondensatora?

    @UP Tak bywa z tym marketingiem.], musi coś przyciągać uwagę. :P
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Włącz z kondensatorem żarówkę na 4 godziny i bez kondensatora na 4 godziny, wyłącz inne urządzenia i podaj nam wskazania licznika energii po obu próbach.
  • Poziom 12  
    Dobra, jak będzie mi się chciało i znajdę trochę czasu to się pobawię. Jak mniemam nie osiągnę niczego magicznego. :P Dzięki za pomoc.
  • Poziom 29  
    Jeśli masz zwykły licznik i rozliczasz się tylko z pobranej mocy czynnej to przy tym kondensatorze ty nie oszczędzisz i nie stracisz. Poprawisz współczynnik mocy lampy, tym samym ulżysz troszkę elektrowni i sieci zasilającej. Poza tym nowe urządzenia muszą spełniać określone wymagania również co do współczynnika mocy, i dlatego kondensator być musi.
  • Specjalista elektryk
    ele-pp napisał:
    jarecki 86 napisał:
    Cytat:
    Jeżeli w Twojej lampie nie ma kondensatora kompensacyjnego, to tak, ponieważ te lampy będą pobierały jedynie energię czynną.


    Pewnie kolega Nifir ma licznik energii bernej i oczywiscie rozlicza się z ZE z zużycia tej energii :D


    Jeżeli jest coś zabawnego w mojej odpowiedzi, to chętnie wysłucham kolegi argumentacji.
    Dla porządku przypomnę pytanie autora:
    Cytat:
    Czy to znaczy, że lampy z allegro będą pobierały miej energii niż moja 400W z nową żarówką?
  • Specjalista elektryk
    Witam.

    A cóż może być zabawnego w miejszym lub wiekszym zużyciu energii biernej przez odbiorcę ?
    Jeżeli lampa 400 W pobiera 0,4 kWh energii bez kondensatora, to przy kondensatorze również pobierze 0,4 kWh energii. Poważna sprawa, jakby co.
  • Poziom 20  
    Nie przejmuj się kompensacją mocy biernej dla ciebie to bez znaczenia. Jak będziesz miał tych lamp ze 100 sztuk to możesz się wtedy tym zainteresować. Lampa może pracować z kondensatorem i bez, dla mocy czynnej jak i dla żarówki to nie ma znaczenia przy jednej lampie.
  • Poziom 33  
    Teoretyzując, to nie istnieje coś takiego jak energia bierna. Co najwyżej moc bierna, która powoduje cykliczne gromadzenie i oddawanie energii czynnej w pojemności lub indukcyjności. Nawet określanie czy urządzenie pobiera czy oddaje moc bierną jest umowne, bo energia przepływa raz w jedną raz w drugą stronę i bilans wychodzi na zero.
  • Specjalista elektryk
    ele-pp napisał:
    Jeżeli lampa 400 W pobiera 0,4 kWh energii bez kondensatora, to przy kondensatorze również pobierze 0,4 kWh energii.

    Lampa bez kondensatora nie pobiera jedynie KW.
    A zapytanie dotyczyło ilości energii, a nie wielkości opłat za nią.
  • Poziom 26  
    A może jakąś różnicę zaobserwujemy w poborze energi gdy jeden statecznik jest stary i ma inną oporność wewnętrzną i sprawność niż wyprodukowany teraz nowy statecznik? Ja tam jestem za wykonaniem doświadczenia od początku bo nie znamy otoczki czyli szczegółów dotyczących elementów i schematów obu układów zasilania. Skupiliśmy się na kondensatorze (jego obecności lub braku) a przecież trzeba także przeanalizować i statecznik.
  • Poziom 12  
    jarecki 86 napisał:
    A zapytanie dotyczyło ilości energii, a nie wielkości opłat za nią.
    No tak, tu ewidentnie mój błąd i tak jak już ktoś wyżej napisał nie interesuje mnie pobierana moc, a jedynie opłaty jakie będą się z tym wiązały. :)
  • Poziom 12  
    Kurde, poskładałem lampę, kupiłem nową żarówkę, podłączyłem, ale nie świeci. Coś tam cicho burczy (statecznik), napięcie w oprawce jest (230V), ale świecić się nie chce. :/
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    A według jakiego schematu łączyłeś? Proszę podać symbol całej lampy z jej obudowy. Proszę podać wszystkie dane identyfikacyjne żarówki i pozostałych elementów? Jaki był symbol starej spalonej żarówki pierwotnie a z jakim symbolem żarówkę teraz wkręciłeś?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1760314.html#8476318
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1901198.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic394809.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1119577.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1856027.html a tam to: http://www.holendry.republika.pl/hqi/schemat.html
    Bez dokładnych danych o elementach i bez schematu jaki zastosowałeś, od początku zaznaczam, że nie ma co przypuszczać...
  • Poziom 12  
    To co udało mi się odczytać to umieściłem na schemacie. Co co do rezystorów nie jestem pewien, gdyż mój miernik ostatnio świruje i nie mam pomysłu jak je mogę sprawdzić.

    [edit]Ten "rezystor" zaraz za kostką to zapewne kondensator. :D[/edit]

    Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową?
    Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową? Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową? Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową? Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową? Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową? Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową? Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową? Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową? Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową? Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową? Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową?
  • Poziom 26  
    Skoro nie możesz polegać na mierniku to na początek: na stateczniku masz narysowany schemat skrócony - według tego schematu skoro tam jest LR to możesz podłączyć żarówkę rtęciową gdy masz taką w swoich zasobach i w przypadku takiego schematu jak na stateczniku i tu:
    http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Pli...lad_polaczen.svg&filetimestamp=20100806104954
    nawet bez kondensatora rtęciówka powinna się zaświecić. Jeżeli się zaświeci to będziesz pewien, że statecznik masz sprawny. Jeżeli się nie zaświeci to statecznik do wyrzucenia.
    Kondensatory po wielu latach według mnie są do wyrzucenia czyli do podmiany.

    Czy to na pewno oprawa do lampy sodowej, bo teraz nie chce mi się już myśleć i analizowac zdjęć i schematu jaki podałeś? Na całej oprawie lampy nie ma jakiej tabliczki znamionowej czy napisów? Możesz sfotografować całą oprawę?
    Przeczytaj tutaj i jak statecznik sprawny to kup zapłonnik taki jak proponuje tam maja1 czyli np. IDS 4.1 i połącz jak dla lampy sodowej skoro była to na pewno oprawa na sodową żarówkę:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1095946.html
    https://www.forum.haszysz.com/maly-problem-t2494p3.html
    Różne rzeczy się spotyka... Wstępnie ja tam na Twoich zdjęciach nie widzę zapłonnika czyli elementu z trzema wyprowadzeniami typowymi dla zapłonnika dla lamp sodowych jakie widywałem, może to ten najbardziej zardzewiały u Ciebie element? Może tu wymyślono jakiś inny sposób zapłonu, wszystko możliwe, człowiek czasem mało widzi i mało wie i całe życie się uczy a i tak głupi umiera...
  • Poziom 26  
    Przy zapłonnikach zwróć uwagę jeszcze, że w niektórych odgrywa rolę gdzie znajduje się góra zapłonnika (TOP). Zrób dokładne zdjęcia tego najbardziej zardzewiałego elementu. Może obudowa spełniała rolę trzeciego styku i jest to zapłonnik? Zbadaj też czy nie zachowuje się toto jak kondensator, czyli tak samo jak ten element mniejszy z firmy TELPOD, jeżeli nie, to omomierzem potraktuj to zardzewiałe ustrojstwo i zmierz oporność pomiędzy stykami a także pomiędzy każdym ze styków a masą i podaj je nam. Czy do obudowy tego ustrojstwa leciał jakiś przewód na przykład N? Pamiętaj aby rozładować ewentualnie elementy, które uważasz za kondensatory przed pomiarami jakimś starym śrubokrętem z okularami na oczach gdy nie masz pewności, że oporniki rozładowujące są sprawe! Mnie to wygląda na kondensator. Czy nie pomyliłeś się na pewno rysując schemat i one nie były czasem połączone równolegle aby uzyskać w sumie odpowiednią pojemność wymaganą z tabeli jaką ci podał wyżej WojtasJD czyli 25 uF dla rtęciówki 400 Wat? Jeżeli ten zardzewiały element jest kondensatorem to oprawa ta może była dla rtęciówki 400 Wat a nie sodówki? W ostatnim linku WojtasJD znajduje się schemat pierwszy od góry z lewej strony i taki układ bez zapłonnika obsługuje lampy WLS do 330 Watów, a więc lampa 400 Watów nie zapali się bez zapłonnika jak z tego wynika... czyli ktoś kiedyś wkręcił niewłaściwie lampę sodową za dużą Watami do oprawy lub zamiast rtęciówki wkręcił lampę sodową a Ty się zasugerowałeś i kupiłeś taką samą jaka była wkrecona?
  • Poziom 12  
    Obecnie nie mam już pewności czy to lampa sodowa.
    Była w starej oprawie ulicznej, której niestety nie mam przy sobie - została jakieś 80 km ode mnie u dziadków...Przy najbliższej okazji mogę ją pooglądać, ale nie będzie to szybko.
    Na zdjęciu zardzewiałego dziadostwa jest mocowanie (zabijcie mnie, nie widziałem wcześniej) na jakiś starter.
    Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową?
    Skoczę po inny miernik do znajomego i wrzucę to co uda mi się zmierzyć. :)


    EDIT: Jeszcze przed wyjściem mnie tknęło i odkręciłem to mocowanie na starter od zardzewiałego dziadostwa i wychodzi na to, że dziadostwo to nic innego jak kondensator.
    Lampa sodowa 400W - poskładać starą, czy kupić nową?
  • Poziom 26  
    Jak Ci nie zależy na sodówce, do której musiałbyś jak z tego mi wychodzi dokupić zapłonnik a jest on drogi, to oddaj do sklepu sodówkę a kup rtęciówkę i bez problemu zaświeci gdy statecznik (dławik) jest dobry a chyba dobry skoro buczy jak gdzieś tam pisałeś. Ano widzisz, jest gniazdo do zapłonnika ale na świetlówki - to nie ta rozpiętość mocy, może mniejsza moc żarówki sodowej by zaświeciła z tego schematu pierwszego od góry z lewej co podał WojtasJD ale 400 Watów przy tych zapłonnikach nie da rady - według materiału co zapodał WojtasJD żarówka sodowa pobiera 3,25 Ampera jak chyba dobrze zapamiętałem :) Taki zapłonnik nie tutaj! Musisz teraz od nowa zweryfikować schemat i narysować poprawnie to co masz!
  • Poziom 12  
    Nowy schemat jest w poście powyżej, edytowałem gdy odpisywałeś. :P
    Dokładne pomiary będą jak zdobędę miernik.
  • Poziom 26  
    Decyzję musisz podjąć, czy kupujesz 25 uF kondensator i zapłonnik IDS 4.1 i męczysz się z próbą uruchomienia sodówki 400 Wat, czy zmieniasz na 110 Wat sodówkę z takim układem jak jest teraz ale zakup około 10 uF dalej wchodzi w grę, czy oddajesz sodókę 400 Wat a kupujesz 400 Wat rtęciówkę, która pójdzie chyba bez problemów ale także dla spokojności i poprawy cosinus fi można kupić kondensator 25 uF? Stąd wniosek, że kondensator kupić warto dla każdego schematu ale odpowiedni do mocy i rodzaju żarówki co wynika z materiału jaki podrzucił WojtasJD. Chyba, że lubisz doświadczenia to kup wszystko: rtęciówkę 400 Wat, kondensator 25 uF i zapłonnik IDS 4.1 a przetestujesz oba górne uklady z ostatniego linku WojtasaJD : rtęciowy i sodowy - myślę, że warto czasem doświadczalnie poczuć blusa i radość z czegoś do czego doszło się w mozole. W którymś tam linku jest napisane, że ten Twój statecznik (jak wynika jest on dla LR - Lamp Rtęciowych) ma inny cosinus fi niż dla sodówek i nie bardzo może obsłużyć tej samej mocy sodówki co rtęciówki bo jest trochę inaczej zbudowany, no ale skoro traktujesz to jako naukę i doświadczenia to baw się dalej. Ja te stare kondensatory bym wywalił, zwłaszcza gdy robią się ciepłe już po chwili podłączenia do sieci... Uważaj, żeby nie wybuchły Ci w oczy podczas podłączania tych starych do sieci! Zwróć uwagę, że we wszystkich schematach w ostatnim linku WojtasaJD kondensatory są podłączone do sieci równolegle, czyli możesz je pominąć według mnie do krótkotrwałych prób swobodnie, bo one służą tylko do poprawy cosinusa fi w sieci.
    Poczytaj proszę jeszcze raz ten wątek pod koniec:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic394809.html
    Ja bym spokojnie po próbach i doświadczeniach został przy rtęciówce 400 Wat patrząc na lata produkcji statecznika, biorąc pod uwagę ewentualną jego sprawność z tego względu, przeczytawszy także doświadczenia innych autorów postów tam zamieszczonych i kto wie, czy nie najwłaściwszym byłoby zastosowanie już 300 Watowej rtęciówki z tego względu, a także i z tego, że od tamtego czasu podniesiono u nas także napięcie sieci do 230 Volt przez co taka wytężona praca w/w statecznika z sodówką 400 Wat może być dla niego ostatnią pracą?
    Życzę powodzenia!
  • Poziom 12  
    Super, dzięki za informacje. Będę się bawił i testował.

    Jeszcze jedno pytanie, czy złącze zaznaczone na ostatnim zdjęciu (wyglądające jak starter do świetlówek) nie może być złączem pod bezpiecznik?
  • Poziom 26  
    Nie widziałem bezpieczników z takim złączem. Ponadto musisz umiejscowić tę podstawkę na swoim schemacie gdy chcesz dalszych rad w jej sprawie. Przypuszczam, że układ z tym zapłonnikiem będzie pasował do ostatniego układu na dole po prawej stronie w ostatnim linku jaki podał WojtasJD dla lamp metalohalogenkowych, może w takim układzie wystarczał taki zapłonnik dla mniejszej mocy? Zwróć uwagę, że tam w tym schemacie dla lamp metalohalogenkowych jest zapłonnik z dwoma stykami tak jak w Twojej podstawce chyba na pewno są tylko dwa styki. Polecam GOOGLE i znalezienie sobie na jakich zapłonnikach pracują na przykład te lampy metalohalogenkowe o mocy 150 Wat.