Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Atmega32][C]Jak "dopasować rozmiar" zmiennej?

A.T. 31 Aug 2011 10:29 2340 24
    A.T.
    Level 20  
    Witam
    jestem początkującym i nie wiem jak się rozwiązuje tego typy problemy. Chodzi mi o sterowanie przetwornikiem DAC MAX534. Jeśli z dotychczas napisanego programu wychodzi mi zmienna, która przyjmuje wartości z zakresu od -10000.0 do 10000.0 i jest to float to jak przy jej pomocy mam sterować tym przetwornikiem którego rozdzielczość to 8 bitów. Jeżeli to ważne to dodam, że ta zmienna wychodzi z regulatora PID, a sterować chcę poprzez ten przetwornik DAC i mostek H silnikiem.
    Dziękuję i pozdrawiam.
    A.T.
    tmf
    Moderator of Microcontroller designs
    Musisz mieć funkcję wiążącą wyjście z PID z wejściem DAC. W najprostszym przypadku, kiedy jest to zależność liniowa to z proporcji możesz to przeliczyć. Wyjdzie, że 128 odpowiada 0.0, 0 to -10000, a 255 to 10000. Z drugiej strony, skoro następuje tak znacząca redukcja, to zapewne same obliczenia w PID też można zredukować. Bo po co liczyć na float, skoro na końcu mamy 8-bitową zmienną?
    gaskoin
    Level 38  
    Pokaż no ten twój PID, bo z reguły tak jak pisze tmf niepotrzebny Ci jest float.
    A.T.
    Level 20  
    Dziękuję za odpowiedź. Niestety zbyt słabo rozumiem zasadę działania regulatora PID, żeby móc tam cokolwiek zmienić:/ Mam jeszcze jedno pytanie. Muszę jeszcze go nastroić. Czytałem już w Internecie jak się stroi regulatory ale że tak się wyrażę tylko na czuja. Czytałem też o jakichś metodach Zieglera Nicholsa itp ale są trochę zbyt skomplikowane:P
    Tylko, że na większości stron jest napisane, żeby stroić PID już na działającym urządzeniu. A ja zauważyłem, że jak zmienię te 3 stałe to również poziom wartości tych zmiennych wychodzących z regulatora na DAC się zmienia. Korzystając z metody proporcji musiałbym za każdym razem zmieniać tę proporcje?