Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak obliczyć (wykonać ) filtr przeciwzakłóceniowy do silnika DC

31 Sie 2011 15:21 6860 18
  • Poziom 23  
    Witam
    Zrobiłem siłowniki do zdalnie otwieranej bramy dwuskrzydłowej. Siłowniki zbudowane są z silnika od wycieraczek od poloneza i wszystko niby działa, tylko że te silniki wprowadzają mi duże zakłócenia i czasami elektronika głupieje. Elektronika jest zbudowana na układach cyfrowych z których każdy ma bezpośrednio do nóżek zasilających przylutowany kondensator 100nF - co bardzo pomogło. Rozwiązaniem było by zastosowanie jakiegoś filtra LC ( tak przynajmniej myślę ) przy silniku, tylko jak taki filtr wykonać ?
    Prosił bym kolegów o pomoc.
  • Relpol
  • Użytkownik usunął konto  
  • Relpol
  • Poziom 23  
    Silniki są zasilane osobnym transformatorem przez właśnie przekaźniki. Jak dać diodę gaszącą jak silnik chodzi raz w lewo a raz w prawo, poza tym jak silniki chodzą to zasięg pilota spada do około 10 metrów. Odbiornik pilota mam Satela RE-4K. Jak wypnę silniki to sam transformator który je zasila nie wprowadza zakłóceń.
    Silniki mi generują jakieś zakłócenia i nie wiem jakie. Myślałem o filtrze LC, tylko jak to obliczyć ...
    Jak obliczyć (wykonać ) filtr przeciwzakłóceniowy do silnika DC
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 22  
    Kolego a elektronikę robiłeś również sam czy nabyłeś w sklepie? Jeśli obwód masz odizolowany od elektroniki tzn że masz osobno zasilane silniki z transformatora a z innego transformatora elektronikę to coś mi się nie chce wierzyć że silniki mogą wprowadzać takie zakłócenia ,którędy?
  • Poziom 23  
    Elektronikę robiłem sam, schematy w załączniku. Co do tego komutatora to się nie martwię bo już rok to chodzi i komutator jak nowy choć silniki są sterowane napięciem 30V ( żeby szybciej to chodziło :D )

    Też się zastanawiam którędy te zakłócenia się przedostają ...
    Masy i + zasilania elektroniki i silnika są połączone tylko wtedy jeżeli braknie prądu i pracuje to z 2 akumulatorów po 5Ah każdy.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    WojcikW napisał:
    Opisz przewody od transformatora do silnika.


    W pliku "Połączenia z płytą główną.pdf"

    Silniki zasila transformator TR1

    Silnikami sterują przekaźniki Pk1 ... Pk4
    Złącze G3
    piny 1,4 silnik lewy
    piny 2,5 silnik prawy
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    A to od tej strony chciałeś ...
    Same silniki są zasilane linką LGY 4mm², natomiast od krańcówek idzie 2x1mm² w ekranie, a wszystko razem w jednym peszlu.
  • Poziom 33  
    Ja w podobnych silnikach (tyle że od went. chłodnicy) wlutowałem w środku transil dwukierunkowy BZW50-39B do likwidacji przepięć (ten akurat był dostępny w allegro) oraz kondensatory 100nF między szczotkami silnika a obudową (wyczytałem w książce Charoy'a Alain że taki układ wyeliminuje zakłócenia radiowe). Najlepiej gdy to wszystko umieścisz w środku silników. Położenie transila będzie nieopodal komutatora, więc dobrze nasunąć na niego koszulkę termoodporną (z takiej przędzy).
    Dodam że u mnie dochodzi sterowanie pwm i obroty w obu kierunkach, sygnały sterowania prędkością i załączaniem 12V styczników odizolowałem transoptorami (bardzo pomogło gdy robiłem pierwsze testy, jeszcze bez wcześniej opisanych zabezpieczeń).
    Diodę gaszącą (szybką) załóż przed stycznikami, tam gdzie napięcie nie zmienia biegunowości.
  • Poziom 22  
    Kolego ziguś jeśli sterowanie jest PWM to się zgodzę że impulsy wprowadzają zakłócenia ale podanie ciągłe zasilania DC na silnik żeby coś takiego powodowały to jakoś mi się nie widzi Proponował bym po mostku prostowniczym zasilającym silniki zamontować diodę gaszącą oraz przy przekaźnikach odpowiedzialnych za sterowanie kierunkami obrotów.

    Spróbował bym zrobić doświadczenie zamiast silników podepnij halogeny aby obciążyć obwód i zobacz czy przy odbiorniku tego typu są podobne objawy w tedy byś wykluczył że wariuje elektronika
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    Właśnie, a macie jakiś pomysł jak skutecznie zaekranować tą linkę 4mm², bo oryginalny kabel w ekranie trochę kosztuje ...
    ... ale z tymi kondensatorami przy silniku pokombinuję i dam znać o efektach
  • Poziom 33  
    matekogon napisał:
    Spróbował bym zrobić doświadczenie zamiast silników podepnij halogeny aby obciążyć obwód i zobacz czy przy odbiorniku tego typu są podobne objawy w tedy byś wykluczył że wariuje elektronika

    Dobry pomysł. Ja swój układ testowałem żarówkami samochodowymi. Nie ma prawa być zakłóceń.
  • Poziom 23  
    Więc tak ... na żarówkach zakłóceń żadnych nie ma, więc spróbowałem metody czesia ( 2 kondensatory i transil ) ale niestety nic nie pomogło, dopiero jak zacząłem dorzucać indukcyjności to pokazał się efekt, ale żeby całkiem wyeliminować zakłócenia potrzebuję 2 kondensatorów 220nf i 2 dławików po 50 mH, a one wcale nie są takie małe. Na rdzeniu ER35 nawinąłem na full drutem 1mm². Dopiero wtedy podczas pracy silników pilot ma "swój" zasięg.
    Zrobiłem to w ten sposób że podłączyłem radio do tej samej fazy z której zasilany jest układ bramy i włączyłem zakres AM ( gdzieś w 1/3 zakresu ) i w ten sposób podsłuchałem zakłócenia.

    PS. Sam na pomysł z radiem niestety nie wpadłem.
  • Poziom 33  
    Po której stronie kondensatory względem dławików?
    Filtr przy silnikach czy przy zasilaniu?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    Filtr jest przy samym silniku, ale wygląda trochę inaczej. Kondensatory dane jak na poprzednim rysunku pogarszają sprawę.

    Jak obliczyć (wykonać ) filtr przeciwzakłóceniowy do silnika DC