Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Polonez - moduł domykania szyb - spadki napięcia

kakofoniks123 02 Wrz 2011 08:23 2721 19
  • #1 02 Wrz 2011 08:23
    kakofoniks123
    Poziom 7  

    A więc:

    Postanowiłem zamontować elektryczne szyby i moduł wyzwalany z centralnego.

    Szyby to:

    http://stig.pl/produkty.php?id_produktu=588&id=204#dol

    moduł domykania:

    http://stig.pl/produkty.php?id_produktu=91&id=206#dol

    Na początek podłączyłem szyby i dałem na nie +12 z aku w celu testów - szyby śmigały.

    Później podłączyłem przyciski - szyby chodziły wolniej ale bezproblemowo.

    Problemy zaczęły się kiedy podłączyłem moduł domykania. Moduł jest wpięty szeregowo, co powoduje w przypadku tylnej szyby pasażera po prawej, że obecnie po wciśnięciu przycisku sygnał do silnika idzie do drzwi, z drzwi wraca się do modułu i z modułu idzie do silnika, przez co pokonuje prawie 3 razy większą drogę, niż w przypadku podłączenia bez modułu.

    A teraz fakty:

    Szyby mają problemy z otwarciem się za pomocą przycisku, zamknąć się nie chcą
    Wyzwolenie domykania z alarmu domyka szyby bez problemu. (napięcie idzie z modułu, więc droga jest równa 1/3)
    Oryginalne przewody z modułu domykania są cienkie (na oko około 0.5)

    Teraz aby szyby działały szybko i sprawnie opracowałem schemat w załączniku poniżej.

    mam wątpliwości co do samego schematu jak również co do tego, czy moduł domykania w takiej konfiguracji będzie działał prawidłowo. Moduł mierzy prąd i jego zmianę. w przypadku zamknięcia szyby, przestaje podawać napięcie na silnik aby go nie spalić.

    Czy schemat jest poprawny?
    Czy w konfiguracji z przekaźnikami moduł nadal będzie działał prawidłowo?
    Dodam, że wymiana przewodów na grubsze w module wchodzi w rachubę ale będzie skomplikowana, a podanie +12 z aku znacząco polepsza działanie szyb.
    Jak zabezpieczyć przekaźniki które w konfiguracji poniżej będą umieszczone w drzwiach?

    Czy ktoś ma inny lepszy pomysł?

    0 19
  • #2 02 Wrz 2011 08:58
    Ireneo
    Poziom 40  

    Pierwsze to zmień przewody na ok 2.5 mm2

    0
  • #3 02 Wrz 2011 09:26
    kakofoniks123
    Poziom 7  

    przewody:

    od przycisku do połączenia z modułem 1.5 mm (nie mogę zmienić na grubsze ponieważ nie przejdą przez przelotki) ok. 3 m
    od połączenia do modułu 2m 1.5mm + 1.5 m 0.5
    od modułu do silnika 0.5mm 1.5m + 1.5m 1.5 mm

    czy schemat jest ok? czy będzie działał?

    0
  • #4 03 Wrz 2011 08:01
    Ireneo
    Poziom 40  

    Po co tyle przekaźników?Moduł nie ma w sobie?Przełączniki szyb są wysokoprądowe?

    0
  • #5 04 Wrz 2011 14:41
    kakofoniks123
    Poziom 7  

    Bardzo proszę o przeczytanie najpierw opisu problemu oraz co zostało zrobione w celu poprawy !!

    0
  • #6 04 Wrz 2011 14:50
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    1. Wymiana przewodów na
    zasilanie główne - co najmniej 2.5 mm^2
    do samych silników - co najmniej 1.5 mm^2
    Zamiast dublować przekaźniki z modułu i dokładać dodatkowe, to:
    zastosuj po dwa przekaźniki na każdą szybę. Wtedy od przekaźników do silników doprowadzisz przewody nawet 2.5 mm^2, a do przycisków sterujących wystarczą nawet 0.5 mm^2, bo będzie nimi płynąc tylko prąd sterowania. Równocześnie te same przekaźniki można wykorzystać do domykania stertując nimi bezpośrednio z modułu z pominięciem istniejących.

    0
  • #7 04 Wrz 2011 15:12
    kakofoniks123
    Poziom 7  

    więc tak do modułu idzie przewód około 2mm
    jeśli chodzi o ilość przekaźników na moim schemacie, to bierze się ona z tego, że chciałem:

    1. przy pomocy przycisków podawać +12 na silniki z aku
    2. w przypadku domykania wykorzystać fakt, że moduł mierzy prąd i w przypadku kiedy dojedzie do końca odłącza zasilanie nie spalając silnika, lub w przypadku zablokowania szyby

    0
  • #8 04 Wrz 2011 15:20
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Szyby w polonezie nigdy nie należały do lekko chodzących.
    W tym module obowiązkowo wymieniłbym to złącze, które niespecjalnie się nadaje do przenoszenia takich prądów na dłuższą metę.
    Jak zdemontujesz przekaźniki z modułu i zamontujesz większe o tej samej konfiguracji, to pomiar spadku po domknięciu napięcia zostanie zachowany.
    Tak swoją drogą, to bł polonezy z fabrycznymi elektrycznie otwieranymi szybami. Może warto zwiedzić kilka złomowisk i poszukać takich mechanizmów?

    0
  • #9 04 Wrz 2011 15:35
    kakofoniks123
    Poziom 7  

    były ale tylko na przód - ja robię na wszystkie 4 szyby.

    Co do złącza to możesz mieć rację - wczoraj trochę przepychałem moduł domykania i dziś przestała mi się suwać płynnie lewa strona auta.

    0
  • #10 04 Wrz 2011 15:39
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Mam, bo widziałem już taki moduł po jakimś czasie użytkowania. Wypalone złącze, przegrzany przewód. Dla dobrej pracy - wymiana: wywalić to złącze, wlutować kawałki przewodu 1.5 i 2.5 mm^2 (w zależności od pinu) i ewentualnie zakończyć samochodowym złączem konektorowym.

    0
  • #11 05 Wrz 2011 12:41
    kakofoniks123
    Poziom 7  

    masz na mysli, że by przylutować przewody do pinów, czy bezpośrednio do płytki?

    0
  • #12 05 Wrz 2011 13:59
    carrier
    Specjalista - Alarmy Samochodowe

    a spróbuj pójść innym tropem, wylutuj przekaźniki i daj je przy samych siłownikach wadą będzie doprowadzenie grubego + na drzwi i sygnału sterującego przekaźnikiem (z przycisków będzie działać jak działało a droga z przekaźnika będzie minimalna)

    0
  • #13 05 Wrz 2011 14:34
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Można też, jak carrier radzi - po parze przekaźników w drzwiach. I tak trzeba dać porządne przewody zasilające, czy to do silnika, czy do przekaźników.
    Wylutuj to złącze całkiem. Chociaż, jeśli się pozbędziesz przekaźników z płytki, to i tak nie będziesz się musiał tam lutować z niczym grubym. Bo pozostanie ci jedynie zasilanie modułu i sygnały sterujące, a te są znikome. Po wylutowaniu przekaźników z płytki wszystkie połączenia wysokoprądowe odbędą się poza nią.

    0
  • #14 06 Wrz 2011 07:16
    kakofoniks123
    Poziom 7  

    jakich przekaźników?
    Jakiś schemat mógłby ktoś dorzucić?

    0
  • #15 06 Wrz 2011 10:42
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zwykłe samochodowe przekaźniki ze stykiem przełącznym. Konfiguracja podłączenia TAKA SAMA, jak do sterowania centralnym zamkiem (w końcu tam też jest silniczek, który kręci raz w tą, raz w drugą). Tylko sterowanie będzie dłuższe.

    0
  • #16 06 Wrz 2011 10:45
    kakofoniks123
    Poziom 7  

    hm.... w centralnym zamku nie mam podłączonego żadnego przekaźnika

    0
  • #17 06 Wrz 2011 10:47
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    1. Takie schematy, nawet dotyczące szyb, są już na forum.
    2. W centralce zamka na pewno są przekaźniki. Zobacz sobie na instrukcję montażu jakiegoś alarmu z interfejsem centralnego, tam też jest taka konfiguracja.
    3. Przy odrobinie pomyślenia można samemu dojść do tego, jak to ma być połączone.

    0
  • #18 07 Wrz 2011 11:19
    Wito25
    Poziom 9  

    Ja zacząłbym od zmiany siłowników na oryginalne samochodowe. Bez problemu można coś znaleźć na szrotach, co da się dopasować. Na pewno układ będzie mniej awaryjny i "prondożerny" Wynalazki jakie autor zamontował nadają się do kręcenia kołowrotkiem a nie do auta. Sam dałem się kiedyś nabrać na ich rzekomą uniwersalność.
    Problem sterowania rozwiązał bym wykorzystując moduły z opla calibry/ vektry A. Zawierają w sobie moduł komfortu i domykania. Podłączenie jest bajecznie proste. Stały plus do każdego modułu, dwa przewody sterujące i dwa moduł > silnik. Całość zamknięta w drzwiach. Nie ma potrzeby przeciągania nie wiadomo ile kabli i montowania dodatkowych modułów.

    0
  • #19 07 Wrz 2011 13:04
    kakofoniks123
    Poziom 7  

    Wito25 - prośba możesz podesłać link do takiego modułu ?

    0
  • #20 07 Wrz 2011 20:56
    Wito25
    Poziom 9  

    To takie urządzenie jak na aukcji: xxxxxxxxx
    tylko szukaj z vectry A albo Calibry.

    Ceną zbytnio się nie sugeruj, na szrotach, albo forach poświęconych VA albo Calibrze można dostać za 20zł :)

    Dodatkowo wklejam schemat elektrycznych szyb w oplu

    EDIT. Nie bardzo wiem czemu nie mogę tu wkleić, odsyła mnie do strony:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4114721#4114721
    (schemat08 / część 62)

    Moderowany przez Błażej:

    3.1.18. (10.11) Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).
    Następnym razem będzie ostrzeżenie!

    0
  Szukaj w 5mln produktów