Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Golf II 1.3 NZ - opis skrzyni 5-cio biegowej

02 Sep 2011 17:20 20938 29
  • Level 12  
    Witajcie koledzy

    Mam do Was kilka pytań dotyczących 5-cio biegowej skrzyni biegów do Golfa II z silnikiem 1.3 NZ.

    A mianowicie:

    1. Za co odpowiedzialne są te 3 śruby na klucz TORX z boku skrzyni obok czujnika cofania?

    Golf II 1.3 NZ - opis skrzyni 5-cio biegowej

    2. Czy olej wlewa się przez otwór, do którego przykręcona jest linka?

    Golf II 1.3 NZ - opis skrzyni 5-cio biegowej

    3. Jakie zadanie spełnia ten korek na dole skrzyni? Czy jest to może korek spustowy?

    Golf II 1.3 NZ - opis skrzyni 5-cio biegowej

    4. Jaką rolę pełnią duże śruby (jedna poniżej a druga powyżej mocowania półosi) na klucz imbusowy (chyba 17)?

    Golf II 1.3 NZ - opis skrzyni 5-cio biegowej

    Z góry dziękuję za wszelkie informacje.
    [Szkolenie 22.06.2021, g.9.30] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Moderator of Cars
    1 Nie ruszaj ich, 2 razy już taką skrzynię rozbierałem bo ktoś sobie pomyślał że tam się olej kontroluje.
    2 Można tędy.
    3 To tylko zaślepiony otwór.
    4 Górna do wlewania, dolna do spuszczania oleju.
  • Level 12  
    ociz

    Ad.1 Czy muszę rozbierać skrzynię jeżeli wykręciłem każdą z tych trzech śrub z osobna?
    Wykręcona pierwsza, potem przykręcona, wykręcona druga, potem przykręcona i wykręcona trzecia i potem przykręcona. Nic nie spadło i nie było słychać by zmieniło jakieś położenie, bo wykręcane i przykręcone bardzo ostrożnie. Ktoś z moich znajomych niestety właśnie myślał, że tam się kontroluje olej ;/. Nie chciałbym jej rozbierać, ale jak będzie trzeba to mówi się trudno ;/.

    Jaki olej i ile powinienem kupić do tej skrzyni?
  • Moderator of Cars
    severro wrote:
    Ad.1 Czy muszę rozbierać skrzynię jeżeli wykręciłem każdą z tych trzech śrub z osobna?

    Jeśli nie ruszałeś po tym drążkiem od zmiany biegów to możliwe że nic się nie przestawiło.
    Olej 75W90 2.2l, niestety drogi, jak zalejesz jakiś mineralny to potem w zimę ciężko biegi zmieniać, ewentualnie jakbyś chciał po kosztach to ATF-a(do automatów).
  • Level 12  
    Nie ruszałem, bo nawet bym na to nie wpadł, żeby ruszać drążkiem od zmiany biegów podczas szukania wlewu oleju. Tak jak napisałem, wykręciłem i za chwilę przykręciłem te śruby po kolei, jak zauważyłem, że olej jednak nie leci.

    Dzięki za informację nt. rodzaju oliwy do skrzyni.

    Mógłbyś mi jeszcze napisać w jaki sposób odkręcić linkę?

    Tam jest nakrętka na płaski klucz 22, a wyżej jest taka jakby druga nakrętka z dużą ilością nacięć. Widać to zresztą na zdjęciu drugim [2] z pierwszego posta. Nie wiem czy od razu odkręcać dużą nakrętkę czy tylko małą z nacięciami.
  • Level 24  
    Odkręć tą mała z nacięciami , jak wykręcisz tą dużą to wyjmiesz ślimak ze skrzyni a Ty chyba chcesz linkę wymienić ?
    Jak na pewno masz skrzynie piątkę to oleju wejdzie 2,8L czyli praktycznie 3L.
    Ociz prośba rozwiń ta myśl o ATF bo też tak słyszałem ale gościu od olejów mi to odradził miałem swoją skrzynie zalana transelfem TRX(NFP) połsyntetyk ale trochę mi uciekło i wymieniłem na hipola połsyntetyka 75W90 bo hipol jest tańszy czy gorszy nie wiem , ten elf był dobry ale bez mała poł litra elfa kosztuje tyle co litr hipola.[/b]
  • Level 12  
    Wymieniam skrzynię 4 na 5-cio biegową, więc wystarczy mi tylko odkręcić linkę.

    Ja również chętnie dowiem się czegoś więcej odnośnie tego oleju ATF, bo dopiero przymierzam się do kupna oleju i chciałbym wybrać jakiś optymalny, który mógłby mi posłużyć.
  • Moderator of Cars
    ATF to jak chcesz tanio i jakoś jeździło, bez gwarancji że skrzynia przez to nie ucierpi bo nie do takiego oleju była zaprojektowana.
  • Level 39  
    Jeździłem na ATF jakieś 60kkm takim golfem, auto sprzedałem już ze 2 lata temu i nadal jeździ.
  • Level 18  
    Co do ilości oleju, to odczytaj model skrzyni (wybity na kołnierzu u góry) i znajdź w google ile tam wchodzi. Ja w Seacie miałem skrzynkę CWU i wchodziło tam 3,1L (znalazłem to w książce serwisowej), a wszędzie na forach pisali, że ma być 2,5L (nowsze skrzynki). Efekt tego był taki, że Ci którym tak doradzano, po pół roku pisali, że skrzynia piszczy na piątce (usmażone łożyska piątego biegu) i co mają teraz zrobić. Dlatego jeśli chcesz tym autkiem jeszcze pojeździć, to sprawdź to dokładnie ile tam ma wejść tego oleju i nie oszczędzaj na jakości tego oleju.
  • Level 12  
    Moja skrzynia posiada dwa numery:
    a) od dołu: 085 301 107A ALG 1
    b) od góry: 8N 08 090 1

    1. W takim razie ile powinienem do niej wlać oleju?

    Mam jeszcze pytanie dotyczące czujnika cofania przy skrzyni, a mianowicie:

    2. Czy, aby go wymienić, wystarczy go wykręcić i wkręcić nowy czy jest jakaś inna procedura?
  • Level 39  
    Skrzynia 085 czyli 3,2l, czujnik się tylko wykręca i wkręca nowy.
  • Level 12  
    Dziękuję. Jeszcze pytanko o olej:
    Chciałem zalać syntetyk 75W90, ale podobno do tych skrzyni nie powinno lać się oleju o jakości API GL-5 tylko olej jakości API GL-4, bo synchronizatory w skrzyni biegów potrafią korodować, gdyż są zbudowane z jakichś innych metali kolorowych.

    1. Jak to w końcu z tym olejem jest?
    2. Spotkał się ktoś kiedyś z przypadkiem, że mu padły synchronizatory bo zalał olej GL-5 a nie GL-4?

    Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące wymiany simeringów w miejscu gdzie wychodzi napęd na koła poprzez półosie (przepraszam za niefachowy opis, ale nie jestem mechanikiem i nie wiem jak powinno nazywać się te koła przy skrzyni biegów, do których przykręcane są półosie):

    3. Czy aby wymienić te simeringi muszę rozebrać całą skrzynię czy jest jakiś sposób , aby bez rozkręcania całej skrzyni wymienić te simeringi? Chciałem wymienić te simeringi ponieważ po dokładnym umyciu skrzyni biegów zauważyłem lekki wyciek z "koła do którego przykręcana jest lewa półośka", a przed wymianą oleju i w ogóle przed założeniem tej skrzyni chciałbym ją najpierw uszczelnić, by za kilka miesięcy nie wyciągać jej ponownie.
  • Level 39  
    Jak z tym olejem jest to ci nie powiem bo nie wiem ale nie sądzę żeby coś się stało jeśli auto będzie w ciągłym użytkowaniu, poza tym stare skrzynie były dość twarde i bez problemu chodziły na oleju z wodą.
    Już nie pamiętam ale żeby wymienić simmeringi trzeba "wyrwać" te kielichy albo była śruba w środku kielicha, najlepiej zawieź tą skrzynie do mechanika - powinien ci to zrobić za niewielkie pieniądze.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Zaślepka i śruba w środku.
  • Level 9  
    POMOCY
    podepnę się pod temat, ja niestety wykręciłem tą śrubę górną i niestety nie mam biegów 1,2, i luzu .... nie mogę włożyć tych biegów są zablokowane
    czy trzeba wyciągać skrzynie , widzę że ociz się orientuje dobrze w temacie proszę o Pomoc
  • Level 12  
    Jeżeli wykręciłeś górna śrubę na TORX i nie ruszałeś dźwignią od zmiany biegów to nic nie powinno się zablokować, ale widocznie Ty po wykręceniu musiałeś poruszyć dźwignią, co spowodowało zablokowanie wymienionych przez Ciebie biegów.

    Niestety, ale bez wyciągnięcia skrzyni się nie obejdzie. Mało tego musisz jeszcze skrzynię rozłożyć i poprawnie złożyć. Napisał już to ociz, ponieważ ja również wykręcałem te śruby po kolei, ale gałki od zmiany biegów nie ruszałem i nic mi się raczej nie przestawiło, chociaż na 100% dowiem się tego dopiero jak skrzynie założę, ale póki co mam do wymiany simeringi.

    Jeżeli nie masz doświadczenia w rozbieraniu i składaniu skrzyni, to lepiej zaprowadź autko do jakiegoś dobrego mechanika, chociaż w Twoim wypadku może to być ciężkie ze względu na brak "luzu".
  • Level 9  
    severro czy sam rozkładałeś skrzynię ??
    jeśli tak to na co zwrócić szczególną uwagę ??
    znam się na tyle na mechanice że podejmę się wyjęcia skrzynie i jej rozłożenia tyle że nie wiem na co zwrócić szczególną uwagę przy rozpoławianiu skrzyni i jak ustawić wodziki ,
    jeśli pomożecie mi to chętnie zdokumentuje całą akcję na foto dla potomności l;) bo wiem że temat się często powtarza
  • Level 12  
    Niestety tutaj musi wypowiedzieć się już bardziej doświadczona kadra, ponieważ ja sam nigdy nie rozbierałem skrzyni, więc Ci nie pomogę.
  • Level 12  
    Koledzy podczas odkręcania prawego kielicha obrobiłem śrubę (trzpieniowa na imbus), która trzymała kielich i poprzez dospawanie pręta udało mi się ją w końcu odkręcić, ale niestety śruba jest już do wyrzucenia.

    Czy wie ktoś może jaki to rodzaj śruby i jakiej jest twardości, bo chciałbym ją dokupić o ile to oczywiście możliwe?
  • Moderator of Cars
    8.8 wystarczy, w sklepie motoryzacyjnym płace za nie koło 1zł sztuka.
  • Level 12  
    Dzięki wielkie ociz. Dzisiaj jadę do sklepu i zapytam o tę śrubę.
  • Moderator of Cars
    Z tego, co kojarzę to ona ma stożek na tylnej krawędzi łba, więc może być problem z przykręceniem zwykłego imbusa M8
  • Moderator of Cars
    A to chodzi o tą centralną nr 6 na rysunku? Ja myślałem o tych od przegubów.
    Z ASO by ściągnęli tylko nie wiadomo kiedy... Nr OE to "087 409 360"
    Łeb zwykły, nie stożkowy i z tego co znalazłem w necie podobno ma 58mm, wiem że ta dłuższa od zacisków hamulcowych ma 56mm.
    Golf II 1.3 NZ - opis skrzyni 5-cio biegowej
  • Level 24  
    Sorry się wetnę , nie jestem specem ale mam autko z tą skrzynią i właśnie ta śruba jest jakaś dziwna nie jest to typowy ampuł , imbus.
  • Level 12  
    Rzeczywiści z łbem stożkowym kupić ciężko, więc kupiłem zwykłe, zeszlifowałem na kamieniu i pasuje aż miło ;). Poświęciłem może 2min pracy, by ją zeszlifować na wymiar tej oryginalnej. Gdyby nie fakt że jest nowa, nikt by się na pierwszy rzut oka nie poznał, że jest poprawiana.

    wpsowa692, jest to śruba na imbus, tyle że z łbem stożkowym a nie zwykłym.
  • Moderator of Cars
    Wypadał by ją skręcić na jakimś uszczelniaczu po tym szlifowaniu łba, bo olej będzie lał się do przegubu wewnętrznego półosi (przegubowi to nie zaszkodzi, ale jak ktoś będzie demontował półoś to się wk.... jak dostanie niespodziewany prysznic ze śmierdzącej przekładniówki)
  • Level 12  
    Stara śruba nie ma żadnego uszczelniacza, a olej jednak nie cieknie. Sprawdziłem dzisiaj mocowanie i nie ma nawet kropelki oleju, więc albo udało mi się idealnie oszlifować śrubę albo jakimś cudem dopasowała się do półosi ;). Sprawdzę jeszcze jutro dokładnie.


    Koledzy w końcu zrobiłem swapa skrzyni 4-ro na 5-cio biegową, ale po pierwszych testach mam takie spostrzeżenia:

    1. Czujnik cofania włącza mi się podczas jazdy i jak go dokładnie obejrzałem to jeden z bolców się rusza (wchodzi i wychodzi) więc stawiam , że jest do wymiany.
    Koledzy poprawcie mnie jeśli się mylę: Czujnik cofania skrzyni 4-ro biegowej (klucz 22) nie będzie pasował do skrzyni 5-cio biegowej (klucz 19).

    2. Podczas załączenia biegu V przy dodawaniu gazu zaczyna mi trochę piszczeć skrzynia i teraz nie wiem co jest tego przyczyną.

    Poszperałem trochę i dowiedziałem się na forum VW, że może być niedokręcona jakaś nakrętka na końcu wałka, którą można dokręcić po odkręceniu bocznego dekla, albo jest za mało oleju (raczej wykluczam bo wlałem 3,2L przed założeniem skrzyni) lub skrzynia jest na wykończeniu.

    Na innych biegach nie ma tego piszczenia, tylko na V biegu.

    Moglibyście się wypowiedzieć?
  • Level 1  
    Witam nie będę zakładał nowego wątku bo problem jaki mam został tutaj poruszany:

    Temat stary ale aktualny bo niestety ale ja również odkręciłem 1 śrubę na torx i po ok. 40 min udało mi się ustawić biegi tylko wstecznego nie ma i jak się dowiedziałem te śruby torx służą do mocowania wstecznego biegu i mam pytanie czy musze wykręcać skrzynie biegów żeby to ustawić czy jest możliwość tego ustawienia przez odkręcenie bocznego dekla i ustawienia go odpowiednio pozostałe 2 śruby nie były ruszane to chyba całkiem tego nie schrzaniłem.