Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Custom 50W Hi-gain Head by Recon

blurecon 02 Sep 2011 21:48 9440 22
Computer Controls
  • Custom 50W Hi-gain Head by Recon

    Witam!

    W tym pamiętnym dniu chciałbym wam przedstawić moją najnowszą, największą, najdroższą i zdecydowanie najlepszą konstrukcję w świecie lampowym(moim) – Custom 50W Hi-gain head! Całość z założenia ma przypominać artykuł, ponieważ starałem się w miarę dokładnie przybliżyć budowę.

    1. Założenia:

    Moc: ok 50W na lampach EL34 w układzie PP,
    Trzy kanały o prawie całkowicie oddzielnych łańcuszkach lampowych:
    - kanał Clean: kanał czysto fenderowski(z pierwszych konstrukcji Pana Leo Fendera)
    - kanał Crunch: w stylu Marshallowym, ale lekko zmieniony
    - kanał Lead: hi-gain w stylu Slo, ale ostro namieszany – kopia kanału lead z preamp’a CAE 3+se,
    Fx Loop projektu forum Triody,
    Cyfrowe sterowanie kanałami,
    Możliwość szybkiej zmiany poziomu głośności ,
    Spore możliwości kształtowania barwy i duża uniwersalność,
    Możliwie jak najwięcej upakować na pcb, zredukować liczbę przewodów,
    Wysoka jakość i estetyka,
    Wykorzystuje 9 lamp w tym aż 7 triod, dlatego muszą być ładnie widoczne bo dają dużo ciepłego światła.

    2. Obudowa:

    Chassis zostało wykonane przez profesjonalną firmę Vonart z Wrocławia. Cały projekt wykonałem w programie Autocad(3D + rzutnie). Materiał to blacha o grubości 1mm. Gdy chassis przyszło jakość wykonania mnie powaliła, jest idealne, pomalowane proszkowo na czarno i spełnia moje oczekiwania w 100% zdecydowanie polecam tą firmę. Niektóre otwory sam dowiercałem, gdyż nie do końca potrafiłem przewidzieć ich położenie przy projektowaniu.

    Buda to standard jak u mnie – 18mm sklejka liściasta klejona, okładana dermą, wraz z narożnikami z amptone.

    3. Płytki pcb:

    Płytka zasilacza, biasu, fx loopa, potencjometrów i sterowania cyfrowego są zaprojektowane i wykonane metodą termo transferu , w tym płytka potencjometrów ma swój ‘polygon’, dodatkowo ścieżki zostały pocynowane metodą bezprądową(preparat kupiłem gdzieś na wolumenie). Całe serce układu – płytka preamp’a została wykonana przez firmę Merkar (polecona przez kolegę pudla)według mojego projektu, jest dwuwarstwowa, z metalizacją, cynowaniem i soldermaską dwustronną – full wypas, niestety też za kosmiczną cenę 200zł, ale warto było – to przecież wzmacniacz dla mnie.

    4. Panel przedni:

    Piękny panel przedni według mojego projektu w autocadzie i później corelu wykonała firma MK Graphic, razem z przesyłką wyniosło mnie to 65zł.

    5. Cyfrowy system obsługi:

    To jedna z moich najbardziej autorskich części i jestem z niej dosyć dumny. Zainspirowany cyfrowymi wyczynami kolegi Pudla postanowiłem sam spróbować – wszystko jest obsługiwane małymi 5v przekaźnikami o układzie gasikowym opisanym przez Pana Toma. Przekaźniki i ledki są natomiast obsługiwane z oddzielnej płytki sterowania. Mózgiem jest tu mikrokontroler Atmega8 zaprogramowany w Bascomie oraz driver przekaźników ULN2803, który jest genialnym układzikiem, zastępuje wiele elementów na płytce. Generalnie zasada jest prosta nożny przełącznik zwiera na chwilę daną nóżkę Atmegi do masy powodując zmianę jej stanu z 1 na 0, co powoduje wysyłanie sygnału do drivera itp. Całość udało mi się dosyć dobrze upchnąć i zaprojektować – jest bezawaryjne i spisuje się świetnie, z tego też powodu dla mniej ogarniętych z tematem cyfrowym użytkowników mogę zamieścić schemat i wsad do proca, gdyż uważam, że ten układ jest niezłą alternatywą dla zwykłych układów logicznych no i jest bardzo uniwersalny – obsługuje od 1 do 8 przekaźników. Aha, cały system zasila oddzielny transformatorek wewnątrz obudowy.

    6. Zasilacz:


    No, zasilacz jak zasilacz, prócz standardowego zasilania siatek i anodowego ma oddzielne źródła napięć dla grup triod o różnych funkcjach. Kondensatory bez szaleństw, najpopularniejsze. Bezpiecznik od spodu siedzi. No i trochę nowszych trendów wprowadziłem, jak np. kondensatorki na mostku 10A.

    7. Końcówka mocy

    Tutaj zaczyna się już kombinowanie, przeglądając stronę Pana Toma rzucił mi się w oczy schemat inwertera i pętli sprzężenia z mesy ninety, spodobała mi się duża ilość ‘przełączników’ w tym do redukcji mocy. Także głównie to ten inwerter, przechodząc do lamp, tutaj już nie zastosowałem 6l6 jak w Mesie, a el34 – po prostu byłem ciekawy Brytyjskiego akcentu. Według datasheet’a, który mozolnie analizowałem punkt pracy lamp jest dobrany na 40-45W mocy(wystarczający hałas). Bias oczywiście z oddzielnego uzwojenia, zrobiony tak by można było go ustawić oddzielnie dla obu lamp. Trafko głośnikowe(jak i sieciowe z resztą) oczywiście od kolegi z forum – Kaki za które bardzo dziękuję bo spisują się wyśmienicie.

    8. Preamp:

    Tu najbardziej namieszałem, wszystko tak jak pisałem jest podobnie rozwiązane co w x88r z tym, że oczywiście łańcuszki kanałów inne – od Fendera i CAE3+se, biorąc pod uwagę to jak niewielu ludzi się podjęło kopiowania tego preampa (o ile ktoś w ogóle) oraz ilość różnych schematów jestem dumny z tego, że udało się(no po paru dniach walki z kanałem Lead). Całość na przekaźnikach, w tym aż 3! na samym kanale Lead. Dodatkowo trochę zmodyfikowałem tonestack’i pod siebie i parę innych elementów, napięcia na anodach lamp są prawie takie same jak w zwykłym x88r albo w przypadku kanału lead leciutko niższe(10-20V). Kolejna sprawa – tonestacki, postanowiłem zredukować ilość kabli i w rezultacie wszystkie potencjometry są na płytce pcb, co jest bardzo wygodne i przypuszczalnie ‘małoszumowe’. Triody siedzą w podstawkach wlutowanych w płytkę, żarzenie puszczone jest także po płytce, co w sumie jest bardzo dobrym rozwiązaniem – jedyny problem dotyczył pierwszego antyparazytu który był zbyt blisko ścieżki żarzenia co powodowało dokuczliwy szum. Kondensatory firmy WIMA, rezystory 0.6W z amptone. 90% przewodów ekranowane.

    9. Fx Loop

    Pętla efektów to mosfetowa pętla projektu kolegów z forum Triody. Niestety ze względu na strukturę preampa nie mogłem jej wpakować tam gdzie powinna być – jest dopiero za ostatnim wspólnym stopniem wzmocnienia w preampie, co zaowocowało problemami z głośnością itp. Jednak po żmudnych próbach udało mi się dobrać odpowiedni wejściowy rezystor i kondensatorek na bypassie dlatego pętla zachowała swoją przezroczystość.

    10. Podsumowanie:

    Na całą konstrukcję poszło ok 1500-1700zł, sporo, ale naprawdę jestem zadowolony z rezultatów i nic lepszego w tej cenie na 100% bym nie kupił, zawodowy sprzęcior. Podoba mi się to, że bardzo dużo różnych odmiennych barw udało mi się uzyskać na nim, najbardziej uniwersalny jest kanał crunch - dużo ciepła i bardzo fajna współpraca z efektem typu delay, udało mi się uzyskać coś w stylu Toto z lat 70-80’ co mnie bardzo cieszy, a i przy AC DC dało rade. Na kanale lead także można ciekawe brzmienia ukręcić, bardziej nowoczesne i gęste, ale też śpiewne, z takim charakterystycznym ‘przysianiem’ przy tłumieniu strun. Aczkolwiek wydaje mi się, że nie dało by się na tym ugrać cięższych odmian metalu bez boostera. Kanał clean to typowy fenderek i tak właśnie brzmi, razem z przystawką texas special w pozycji neck na moim stracie daje typową ‘szklaneczkę’, natomiast( i tu moje zaskoczenie) w pozycji middle i bardziej bridge zaczyna wysterowywać sygnał i się robi fajny naturalny overdrive w sam raz do szycia łagodnego spokojnego bluesiora. Tak jak pisałem wzmacniacz miał być i jest cholernie uniwersalny. Jego złożenie i doprowadzenie do stanu pełnej używalności zajęło mi ok 2 miesiące nie licząc oczekiwania na przesyłki. Co do minusów to muszę usprawnić program, tak by zapamiętywał ustawienie Fx Loopa(on/off) dla danego kanału, tak by na scenie było wygodniej i szybciej operować nim. Do pełni szczęścia potrzebuje jeszcze jakiś osłonek na kable z transformatorów bo przechodzą przez otwory w obudowie bez nich, ale będę w Warszawie niedługo to zakupię. Niestety też w ten projekt przelałem wszystkie swoje pomysły i dlatego teraz nie mam już pojęcia jaka będzie moja następna konstrukcja, no cóż.
    Oczywiście dodaję próbki dźwiękowe i proszę o ocenę oraz jak trzeba to o krytykę  Dziękuję też za pomoc w rozwiązywaniu problemów użytkownikom z forum Dioda Trioda i Elektroda 

    PS. To mój pierwszy DIY wystawiony na elektrodzie, dlatego mam nadzieję, że nić nie zrobiłem źle, w razie czego chętnie poprawię. Temat równolegle wystawiony i na forum Triody. Nie wiem też jak wynieść ten temat do działu akustyka na stronie głównej, dlatego życzliwego Moderatora prosił bym o to, o ile oczywiście zasługuję na to

    Galeria zdjęć:

    Custom 50W Hi-gain Head by Recon Custom 50W Hi-gain Head by Recon Custom 50W Hi-gain Head by Recon Custom 50W Hi-gain Head by Recon Custom 50W Hi-gain Head by Recon
    Custom 50W Hi-gain Head by Recon Custom 50W Hi-gain Head by Reconea:

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    blurecon
    Level 10  
    Offline 
    Has specialization in: wzmacniacze lampowe
    blurecon wrote 52 posts with rating 82. Live in city Radom/Wawa. Been with us since 2010 year.
  • Computer Controls
  • #2
    Optimus Prime
    Level 14  
    Nie drażnią Cię te wystające śruby mocujące transformatory? Dlaczego nie zamontowałeś gumowych przelotek do przewodów? Proponuję stosować śruby z płaskim łbem, stożkowe dziwnie tu wyglądają. Zmieniłbym jeszcze narożniki na te z "haczykami".
  • Computer Controls
  • #3
    trance123
    Level 21  
    Optimus Prime wrote:
    Dlaczego nie zamontowałeś gumowych przelotek do przewodów? .


    Ludzie czy wy w ogóle czytacie opis czy od razu jedziecie z krytyka?

    Mega Ci to wyszło gdzie kupowałeś pokrętła na potencjometry ?
    Jak byś uzupełnił to o schematy pliki autocad itp myślę,że na pewno ktoś by się skusił zbudować kopię Twojej kopi ;]
  • #4
    blurecon
    Level 10  
    Wszystkie te pliki - schematy i rysunki mam na razie w niezłym chaosie, ale jak będzie wyraźny odzew, to przerobię i zamieszczę, dodatkowo czekam na wyjazd do studia by nagrać próbki:D

    Gałki kupiłem w Amptone.pl
  • #5
    thereminator
    Conditionally unlocked
    trance123 wrote:
    Jak byś uzupełnił to o schematy pliki autocad itp myślę,że na pewno ktoś by się skusił zbudować kopię Twojej kopi ;]


    A za tydzień kilka gotowych egzemplarzy paru cwaniaczków wystawiłoby na Allegro...

    Ciekawy projekt, niezłe wykonanie. Prócz kilku drobnych niedociągnieć w oklejeniu dermą w zasadzie nie ma do czego się przyczepić.
  • #6
    Optimus Prime
    Level 14  
    trance123 wrote:
    Optimus Prime wrote:
    Dlaczego nie zamontowałeś gumowych przelotek do przewodów? .


    Ludzie czy wy w ogóle czytacie opis czy od razu jedziecie z krytyka?


    Ludzie czytają i zastanawiają się dlaczego nie można było ich dać od razu skoro to takie drogie przedsięwzięcie?!
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    blurecon
    Level 10  
    Optimus Prime - problem był jedynie z dostępnością, a nie będę wydawał 10zł za przesyłkę przelotek za 20gr...

    dj-MatyAS -> próbki nagram jak tylko umówię się z kumplem w jego studiu i na pewno je tutaj zamieszczę. Headzik gra z kolumną 2x12' na Eminence Legend'sach kolumna wymiarowo robiona pod kolumny 2x12 firmy custom audio electronics. Dziękuję za uznanie.
  • #9
    kamilelektryk
    Level 12  
    Mógłbyś coś więcej napisać o przednim panelu? Co to za materiał, co i jak było z nim zrobione?
    Projekt całości robi wrażenie:)
  • #10
    blurecon
    Level 10  
    Materiał to Laminat grawerski, grawerka laserowa, całość to taki biały arkusz, pokryty z wierzchu warstwą czarną, którą laser wypala pozostawiając właśnie białe napisy, ale są różne kombinacje, najlepiej odwiedzić stronę http://www.mkgraphic.pl/ tam mają całą ofertę przedstawioną, niby pisze o całych wielkich arkuszach na zamówienie, ale dla mnie jedną sztukę, gdy pisałem mejlowo spokojnie zgodzili się zrobić.
  • #11
    kamilelektryk
    Level 12  
    A otwory w tym laminacie też oni wycinali laserem, czy już sam wierciłeś?
  • #12
    blurecon
    Level 10  
    Nie wiem czy wiercone czy laserowo wybijane ale w każdym razie nie ja tylko firma także.
  • #13
    kamilelektryk
    Level 12  
    A gdzie można posłuchać próbek dźwiękowych?
  • #14
    przemo-lukas
    VIP Meritorious for electroda.pl
    dj-MatyAS wrote:
    Pomijając kwestię przelotek i śrub - Jestem zszokowany.

    Podzielam Twoje zdanie. Konstrukcja robi naprawdę pozytywne wrażenie. Sam z wielką chęcią bym jej posłuchał. Tym bardziej, że i towarzystwo w postaci głośników Eminence też jest zacne. Szczerze gratuluję.

    P.s.
    Nie jest to forum fotograficzne, ale mam radę. Jeśli robisz fotografie ze statywu (lampy nocą), zmień czułość na mniejsze wartości. ISO 1600 w canon 450 daje duże szumy. Możesz zmniejszyć wartość przysłony i ISO ustawić na 400, efekt będzie o wiele lepszy.
  • #15
    blurecon
    Level 10  
    Dziś postaram się umówić na wizytę w studio i nagram jak najszybciej. Dźwięk na prawdę jest bajeczny, który kanał by nie wybrać to powala mnie... No ale to moja opinia. W środę mój dawny nauczyciel gitary mnie odwiedzi, a on jest kapitalnym muzykiem sesyjnym i na pewno ma bardziej wyrobiony słuch muzyczny niż ja, zobaczymy co on powie.
  • #16
    kris16
    Level 13  
    Gratulacje pierwszego diy na elektrodzie.
    Chyba najmocniejszy wzmacniacz lampowy jaki widziałem.
    Estetyka projektu jest na najwyższym poziomie układ kabli ładnie rozplanowany ogólny brak chaosu w środku .Gdybym nie wiedział że to diy to powiedział bym produkcja seryjna.
    Teraz kilka pytań:
    1.Gdzie sprzedają takie transformatory z ekranami ?
    2.Czy uważasz ten projekt za trudny ?
    3Ile cię kosztował transformator głośnikowy ?
  • #17
    blurecon
    Level 10  
    1. Takie transformatory sprzedaje kolega z forum Triody - Kaka
    2. Projekt nie jest trudny, jest umiarkowany, za to jest skomplikowany, ze wzg na ilość lamp, equalizerów i co za tym idzie kontrolę zmiany tych kanałów
    3. 110zł to kopia TG z JTM45, tutaj jest reklama: http://www.trioda.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=16957 (jeśli to nie na miejscu na tym forum to proszę o usunięcie).

    Co do zdjęć to robi je mój brat:D tamto było faktycznie takie sobie, ale już tutaj jest nieźle:

    Custom 50W Hi-gain Head by Recon
  • #18
    kris16
    Level 13  
    Teraz nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie.
    Gdzie mogę dostać taką siatkę na maskownicę jak ta przedstawiona we wzmacniaczu ?
  • #19
    blurecon
    Level 10  
    Na allegro, wpisz hasło 'siatka romb' :D
  • #20
    kamil.b
    Level 12  
    Przyznaję - konstrukcja lepiej niż zacna.

    Mam pytanie dot obudowy - jakie mniej-więcej były koszta wykonania części blaszanej? Bo przymierzam się do przełożenia mojego wzmacniacza, a wiem, że jak zacznę dłubać w blasze - fatalnie się to zakończy :)



    PS. Dot foto. Do robienia fotek, nawet w fatal warunkach oświetleniowych polecam: Aparat stawiamy na statywie, jeżeli nie ma - to na czymkolwiek stabilnym, ISO:100-200, przesłona dla zbliżeń: F8-10 (chyba że chcemy "artystyczne rozmycia" - wtedy jak najmniejsza). Samowyzwalacz najlepiej z opóźnieniem ok 2-3sek (aby drgań nie było widać).

    Moderated By przemo-lukas:

    Z exif wynika, że fotografie "nocne" są właśnie wykonywane ze statywu (czasy 30sek) natomiast w ostatniej jest ISO = 100, f/10, 30 sek. I nadal szum, klapnięcie lustra nie daje takiego efektu. Dziwne.
    Zacząłem wątek fotograficzny i właśnie w tej chwili pragnę go zakończyć. Bardzo proszę od tej pory wypowiadać się tylko i wyłącznie na temat konstrukcji.

  • #21
    blurecon
    Level 10  
    Koszt obudowy razem z proszkowym malowaniem na czarno z blachy 1mm razem z przesyłką wyszło niespełna 200zł, ale zaznaczam, że to koszty przy dostarczeniu projektu w autocadzie, z innych plików wyjdzie drożej.
  • #22
    R4f4l
    Level 12  
    Nie wzbudza Ci się oni nie szumi? z reguły pierwsze stopnie we wzmacniaczach hi-gain powinny być ekranowane.
  • #23
    blurecon
    Level 10  
    Nie, nie wzbudza się w ogóle no i szumi tak jak każdy lampowy hi-gain, lekko, ale zupełnie nie przeszkadzająco, próbowałem ekranować tą lampę, ale nie redukowało to szumu, dlatego zostało tak jak jest.