Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczy przerywacz 6V- kierunkowskazy mrugają w rytm iskry

-SaYMoN- 03 Wrz 2011 11:59 4562 11
  • #1 03 Wrz 2011 11:59
    -SaYMoN-
    Poziom 9  

    Witam,

    jakiś czas temu znalazłem na forum schemat elektronicznego przerywacza kierunkowskazów na 6V. Układ chciałem wykorzystać do Simsona z elektronicznym zapłonem, bo mechaniczny jest irytujący, działa jak mu się chce.
    Pozwolę sobie wkleić schemat tego układu i opis, bo nie mogę znaleźć linka, mam nadzieję, że autor się nie obrazi.
    SCHEMAT
    Elektroniczy przerywacz 6V- kierunkowskazy mrugają w rytm iskry

    OPIS, a w zasadzie część
    "Układ w takiej wersji jak tu zamieszczona nadaje się tylko do instalacji z nieprzerobionym zapłonem. Zapłon bateryjny powoduje , że układ świruje i zapala żarówki z taką szybkością jakby ciągle świeciły - jest to wina przepięć z cewki wys.nap. Próbowałem już jakoś uodpornić układ na te przepięcia , efekty są mizerne ale nie znaczy to że się wycofam z tego przedsięwzięcia - jeśli coś uda mi się stworzyć to natychmiast dam znak i zamieszczę poprawioną wersję przerywacza."

    Problem polega na tym, że przy nie zapalonym silniku układ pracuję ładnie, w nawet bardzo ładnie. Gorzej gdy silnik pracuje- wtedy kierunki mrugają wtedy jak jest iskra na świecy. Rozumiem, że układ łapie zakłócenia, ale jak ten problem rozwiązać?

    0 11
  • Relpol
  • #2 03 Wrz 2011 12:23
    tzok
    Moderator Samochody

    Przede wszystkim obowiązkowo na wyjściu stabilizatora LM7805 powinien się znaleźć kondensator 10-100uF/15V + 100nF.

    0
  • #3 03 Wrz 2011 12:29
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Można spróbować na zasilaniu układu dać dławiki i kondensatory w celu eliminacji zakłóceń. Do samych wyprowadzeń układu dolutować 100n oraz 470µ (piny 1 i 8). Cewka zapłonowa ma jakiś kondensator?

    0
  • #4 03 Wrz 2011 14:45
    -SaYMoN-
    Poziom 9  

    tzok napisał:
    Przede wszystkim obowiązkowo na wyjściu stabilizatora LM7805 powinien się znaleźć kondensator 10-100uF/15V + 100nF.


    Czyli takie same wartości jak na wejściu z + akumulatora? będę próbował jak znajdę takie w domu.

    MARCIN.SLASK napisał:

    Można spróbować na zasilaniu układu dać dławiki i kondensatory w celu eliminacji zakłóceń. Do samych wyprowadzeń układu dolutować 100n oraz 470µ (piny 1 i 8). Cewka zapłonowa ma jakiś kondensator?


    Rozumiem, że mam dolutować po dwa takie kondensatory do pinu 1 i 8 z osobna
    Cewka nie posiada żadnego kondensatora, mam taki z 126p przeciwzakłóceniowy, ale na razie się wstrzymałem.

    0
  • Relpol
  • #5 03 Wrz 2011 15:01
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przy zapłonach elektronicznych nie stosuje się kondensatora przy cewce, a właściwie przerywaczu, bo służył on do gaszenia iskrzenia na jego stykach. A kondensator wprowadza pewne opóźnienie zapłonu.
    Tutaj tylko odkłócanie układu lub przejście na inny schemat.

    0
  • #6 03 Wrz 2011 18:09
    emeryt2
    Poziom 42  

    Oczywiście ,że inny schemat. Przecież autor tego schematu wyraźnie pisze ,że to tylko studium i będzie eksperymentował.
    Wpisz w szukajkę " przerywacz elektroniczny " i ... miłej lektury!

    0
  • #7 08 Wrz 2011 12:58
    -SaYMoN-
    Poziom 9  

    Jednak kondensatory nic nie pomogły, podciągnąłem dłuższe kable i położyłem przerywacz na siedzeniu blisko tylnej lampy, bo gdzieś wyczytałem, że niektóre motorowery czy motocykle miały przerywacz w tylnej lampie, otóż przerywacz zaczął w miarę normalnie pracować, od czasu do czasu zdarzyło mu się mrugnąć z inna częstotliwością, ale przecież nie będę na nim siedział, więc spróbowałem go wsadzić pod siedzenie jak najdalej z tyłu. Efekt- łapie zakłócenia, więc raczej nic z tego nie będzie.
    Czytałem na forum, że problem może rozwiązać drugi przekaźnik, choć szczerze mówiąc nie wiem co to ma do rzeczy.
    Mam jeszcze dwa elektroniczne przerywacze, jeden z popularnego fiata, drugi z seata. Niestety żaden z nich nie działa normalnie po podłączeniu do 6V, czy w takim razie pomogłaby zmiana w którymś z nich przekaźnika na 5V? Co dziwne przekaźnik od fiata działa w drugim simsonie 12v platyniarzu bez problemów i zakłóceń.

    0
  • #8 08 Wrz 2011 20:45
    gromleon
    Poziom 32  

    Zmień przewód WN na lepszy ten zapewne jest starej daty lub to po prostu kawał druta w gumie, taki przewód powoduje ogromne zakłócenia i to od nich masz ten cyrk, świadczy o tym np to ,że po przesunięciu przerywacza na siedzenie jest lepiej. Może też być winna fajka świecy.

    0
  • #9 10 Wrz 2011 22:20
    -SaYMoN-
    Poziom 9  

    Myślałem o tym co mówisz już wcześniej, ale przeliczyłem, że trzeba by dołożyć z z 40zł na fajke np z NGK 5komh, przewód i świecę z jakimś opornikiem. Dlatego wziąłem przerywacz z seata na układzie scalonym U2043B, zamieniłem przekaźnik z "mojego" układu i opornik bo trochę za szybko się kierunkowskazy zapalały. Przerywacz działa teraz bardzo ładnie również przy pracującym silniku. Może mi ktoś powiedzieć, dlaczego ten z seata, niby prostszy w budowie, bez tranzystorów- działa normalnie a ten, który sam poskładałem wcześniej nie. Scalak?

    0
  • Pomocny post
    #10 10 Wrz 2011 22:44
    tzok
    Moderator Samochody

    U2043B jest układem scalonym zaprojektowanym specjalnie z myślą o przerywaczu kierunkowskazów i przewidzianym do pracy w otoczeniu silnych zakłóceń elektromagnetycznych. Swoją drogą w/g katalogu do działania wymaga zasilania min. 9V.

    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/Temic/mXyzutry.pdf
    http://www.atmel.org/dyn/resources/prod_documents/doc4720.pdf

    0
  • Pomocny post
    #11 11 Wrz 2011 07:25
    emeryt2
    Poziom 42  

    Dla SaYMoN , ponieważ 555 jest scalakiem uniwersalnym , a ten drugi specjalistyczny z generatorem , układem wyzwalania i wyjściowym sterującym mocy /wyjście na cewkę przekaźnika/.

    0
  • #12 11 Wrz 2011 11:31
    -SaYMoN-
    Poziom 9  

    tzok po wylutowaniu przekaźnika 12V z oryginału sprawdziłem dane tego układu w katalogu i rzeczywiście tak jak piszesz okazało się, że powinien on pracował w zakresie 9-15V. Niestety wcześniej nie mogłem tego sprawdzić ponieważ cewka przekaźnika zasłaniała wszelkie napisy... Pomyślałem, że warto spróbować i... udało się, z czego bardzo się cieszę, bo wreszcie skończyły się problemy z wciąż niedziałającym mechanicznym przerywaczem. Dziękuję wszystkim za zaangażowanie, niestety nie mogę dać "Pomógł" bo jak widać nie mam aż tylu punktów.

    Temat zamykam.
    Pozdrawiam

    1