Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

tuba estradowa jeszcze kilka pytań

micho a 27 Nov 2004 22:12 8000 47
  • #1
    micho a
    Level 35  
    słyszałem podobno że tuby estradowe grają bardzo słabo z bliska i potrzebują duyżej powierzchni terenu bądz pomieszczenia żeby ładnie grały czy to prawda ??? czy jest jakiś wzór według którwgo można obliczyć że np 1m od tuby nie usłyszymy x hz ???

    pozatym słyszałem że tuba gra niezmiernie kierunkowo praktycznie tylko w jedną stronę (Ale z dużym natężeniem ) w porównaniu do br no ale to troche przeczy twierdzeniu że bas jest bezkierunkowy dlatego na 2 satelity może być 1 sub :)

    ja w tubach jestem zielony pytam oglnie czy te czynniki zależą np od kształtu czy głósnika ja nie wiem dlatego pytam z góry dzięki za odp :)

    co płodze moja sprawa :sm24: eqt zapewnie sie domyśli że dorobiłem sie telewizora 40 cali i potrzebuje stolik pod niego :sm15: (z tematu tuby estradowe kilkadziesiąt pytań mój pierwszy o tubach )

    no ale do rzeczy pytam ogólnie z góry dzięki jak bedzie trzeba to zdradze co tam chachmynce ale jak nie trzeba to nie z góry dzięki za odp :)
  • #2
    eqt
    Level 26  
    1."grają bardzo słabo z bliska i potrzebują duyżej powierzchni terenu " nie prawda
    taka opinia ma jednak swoje uzasadnienie. Otóż kiedy postwaimy w pomiesczeniu tubę o dużej sprawnosci i małej powierzchni. i porównamy dzwięk na środku sali i przy samemym wylocie kolumny, to stwierdzimy że przy wylocie kolumna gra wyższy bas (ponad to że i tak gra głosniej wyższy bas co należy korygować). Wynika to stąd , że ucho ludzkie przy wyższej głosnosci ma wrażenie wyższych częstotliwosci. POlecam badania na tem temat są np w książce żyszkowskiego. Oczywiscie szkopuł polega na tym że w przypadku tuby róznica w cisnieniu przy wylocie i na srodku sali jest o wiele większa niż w konwencjonalnych zestawach. Dobrze więc w pomiesczeniu montować tuby , które zajmą sporo powierzchni np 1/2-2/3 długosci sciany.

    2."że np 1m od tuby nie usłyszymy x hz ??? "
    nie prawda

    3." że tuba gra niezmiernie kierunkowo praktycznie tylko w jedną stronę "
    prawda, a w ile stron ma grać? zwykły zestaw też gra w jedną stronę, ale mniej kierunkowo. Dokładnie kierunkowość zależy od kształtu tuby. Duże cisnienie akustyczne na osi wynika z dwóch rzaczy - A. Z większej sprawnosci i jednoczesnie dodatkowo B. z większej kierunkowosci a scislej mówiąc z większego zysku kierunkowosci.
    4. "że bas jest bezkierunkowy dlatego na 2 satelity może być 1 sub "
    tego to ja wogóle nie rozumiem...
  • #3
    radocha
    Level 28  
    ad 4
    Gdy rozmiar pędnika jest wielokrotnie mniejszy od długości produkowanej fali (czyli oprócz żródeł grupowych, to zupełnie inna opowieść, no i dużych tub) powstaje fala kulista - czyli w przestrzeni otwartej rozchodząca się bezkierunkowo. A dla np. 2kHz produkowanych przez głośnik 12` produkowana fala jest z niezłym przybliżeniem płaska
  • #4
    micho a
    Level 35  
    dziękuje eqt i radocha z tym 4 mi chodziłó o to że np z bas reflexu jak ustawimy suba w małym pomieszczeniu to bas idzie mniej więcej równomiernie wcale nie musi yć najgłóśniejszy na wprost subatylko wrećz przeciwnie w rogach jest najmocniej podbity czyli nie koniecznie po lini prostej od przodu głóśnika

    natomast tubka wysokotonowa (wiem że to są czestotliwości rzędu khz a nie 60-150 hz ale na przykład podaje ) gra w ten sposób że jeżeli jest po idealnej lini prostej od ucha jest wylot tubki to natężenie jest największe natomiast im bardziej ucho mamy powyzej lub poniżej wylotu tym bardziej natężenie spada wysokie są tłumione jak np stoimy nad tubką która jest skierowana w sale to praktycznie wcale najwyżeszych parti wysokich nie słyszymy

    chodzi mi o to czy nie będzie z tubą niskotonową takiej sytuacji że stojąc na wprost tuby bas bedzie zabijał a staniemy obok nie przy wylocie i ledwo bedzie coś słychać wiem że to zależy też od pomieszczenia

    sory za taki wieśniackio jezyk :wink: ale ja nie jestem projektantem sprzętu ani nagłóśnieniowcem i pisze tak jak nie rozumiecie toi trudno moja wina ale thx za tamte odpowiedzi :)
  • #5
    eqt
    Level 26  
    z każdego sprzętu fala jest paska pytanie tylko jak daleko od żródła. Jeżeli postawimy na estradzie sciane szreokosci np 10m to powiedzmy że do ok 20m fala będzie płaska po czym w miarę oddalania się od żródła fala sią ugina iw końcu w odłegłosci dożo większej od żródła jest już falą kulistą. To samo dotyczny również każdego pojedynczego zestawu, z tym że to zalezy od częstotliwosci. Bo fala o długosci 3m z kolumny o sredniej wielkosci 50cm będzie o oczywiscie w przybl. kulista.
    Róznica jst podstawowa - fala płaska trzyma (pomijajać mało istotne tłumienie) cisnienie przy zwiękzaniu odłegłosci od żródła, fala kulista traci cisnienie odwrotnie proporcjonalnie do kwadrtu odległosci.

    Wysokie są tłumione - oczywiscie - ale nie w pomiesczeniu. Tzn możesz zauważyć róznice stojąc 30m i więcej od żródła. W pomiesczenu jeżeli wysokie giną to sa raczej lepiej wchłaniane przez sciany.

    pamietaj że są rózne tuby o róznym kącie promieniowania od 90'x90' do 20'x 20' stąd mogą być róznice, oczywiscie zastosowanie zależy od potrzeb i grubosci portfela

    "chodzi mi o to czy nie będzie z tubą niskotonową takiej sytuacji że stojąc na wprost tuby bas bedzie zabijał a staniemy obok nie przy wylocie i ledwo bedzie coś słychać wiem że to zależy też od pomieszczenia "

    zasada jest prosta. to jest włąsnie to co pisałęm za ppierwszym razem. Jest pewien kompromis pomiędzy powierzcnią czyli iloscią paczek. Możesz zrobić np w pomiesczeniu dwa basy o mocy 5kW. A możesz zrobić 4 lub więcej o mocy 2.5kW (ja tam bym dał 4 ry lub więcej o mocy 5kW hehehe). CZym więcej paczek mniejszych tym równiej. No ale jeżeli już zaczynasz osiągać ok 1/2 długosci sciany to staję się dobry kompromis cenowy (przecież nikt nie zapełni całej sciany aż po sufit głosnikami po 50W).
  • #7
    SILVER SOUND
    Level 28  
    Witam
    według mnie trzeba nieco uporzadkowac dyspute, i odróznic tuby średnioowysokotonowe, od kolumn basowych działajacych na zasadzie tuby.
    Działanie tuby sredniowysokotonowego zakresu doskonale słyczac juz od kilku metrów od zestawu.Słychac także problemy ze współpraca takich kolumn ktore wspólpracują ustawione w poziomie.
    Wtedy "wyłazi " ich przadziwa wartość, a pokazuja to zniekształcenia fazowe, potocznie okreslane "grzebieniem", ale to jest inna bajka i temat.
    Jesli idzie o temat kolumn basowych tzw"odwrotek"
    to zjawisko kąta promieniowania dotyczy bardzo bliskich odległości, dlatego generalnie przyjmuje sie że do ok 300 Hz, dźwiek jest promieniowany dookólnie. To co kolega EQT napisał dotyczy kilku, kilkunastu, metrów od wylotu kolumny, dalej jest to promieniowanie dookólne, więc można całkowicie pominąc aspekt kierunkowości tuby w tym (basowym) zakresie, oczywiście na plenerach.
    Taka obudowa, jest bardzo profesjonalną konstrukcją, i gra zadowalajaco jesli stoi ich obok siebie 4-6 szt.
    Używanie ich jako samodzielne w małych pomieszczeniach, jast problematyczne, gdyż nie potrafią one zagrać "kameralnie".
    Jest to typowe "narzedzie" jak każda inna obudowa basowa, i trzeba znać jego właściwosci, aby właściwie je użyć...
  • #8
    eqt
    Level 26  
    "gra zadowalajaco jesli stoi ich obok siebie 4-6 szt"
    to dotyczy małych tub np 1x 15''
    niektóre z nich nie grają wogóle nisko nawet przy 20szt.

    A moje duże tuby grają nieżle już od dwóch szt. na ziemi. No ale jedna ma ok 800litrów.
  • #9
    radocha
    Level 28  
    :arrow: MichoA
    Tuby wysokotonowe są obliczane "po Bożemu" - klasyczne wykładnicze lub zbliżone, rozmiary liniowe wylotu tuby są porównywalne bądź większe od długości produkowanych fal , powierzchnia wylotu tuby może być traktowana jako płaski pędnik produkujący falę z niezłym przybliżeniem płaską, płaski odcinek (czoło) fali jest rzędu rozmiarów wulotu tuby. Na krańcach tego odcinka fala ugina się (dążąc do kulistości) - i wygasza częściowo - powietrze nie jest ośrodkiem idealnie sprężystym. Im krótsza fala tym wygaszanie większe. dochodzi jeszcze wpływ pary wodnej (najmocniej przy ok 30% wilgotności). rozmiary i masa drobin zanieczyszczeń powietrza stają się bardziej znaczące im fala krótsza. Rozmiary każdego pomieszczenia dla fal centymetrowych są bardzo duże - mniej odbić, słyszysz tylko dźwięk bezpośredni, faktura ścian i jej nirówności im fala krótsza- bardzij znaczące - mniej odbić itd. Dla fali np 10m pomieszczenie i wpływ faktury mały, dźwięk wzmocniony odbiciami, czesto wogóle nie ma warunków rozwinięcia fali, słuchasz skoku ciśnienia, tródno wtedy mówić o prędkości akustycznej cząstek więc i o tłumieniu fali. Tuby basowe liczy się " nie po Bożemu",tuba z wylotem średnicy np. 15m byłaby ciut nieporęczna, różne oszukaństwa się robi (z często przykrymi dla dźwięku skutkami), wylot jest mniejszy niż długość najdłuższej fali - i ta prawie kulista już wyłazi z ustrojstwa, nieco wyższe trochę wypłaszczone. A fala kulista traci moc z odległością zupełnie inaczej niż płaska, EQT Ci o tym już napisał no i ze zmianą odległości proporcje między nimi się zmieniają, balans barwy się sypie jak łazisz. kierunkowość też zanika. w kolumnach domowych po to daje się na gwizdki kopułki, coby wszystkie fale były w miarę jednakie - kuliste. W niewielkich pomieszczeniach to optimum. EQT Ci już pisał, w ośrodku idealnie sprężystym homogenicznym każda fala sie w końcu zrobi kulista. Dla fal kilko-kilkanaście- metrowych powietrze jest niezłym przybliżeniem takiego ośrodka, oczywiście w odległościach rozsądnych - 2cm i 2km możemy odrzucić :) Silver Sound Ci otym wspomniał, ale nie wspomniał że w tych niedużych odległościach od tuby jest scena :) na niej mikrofony i każda kierunkowość jest skarbem !
    A te stawianie paru tub w kupie to po to by całkowite rozmiary wylotów się dodawały, no i można znowu nacyganić - wylot jednej tuby może być przedłużeniem drugiej - czyli każda urosła - jak się pod odpowiednim kątem ustawi
    ps cwany jesteś, sprytnie pytania zadajesz to Ci wszyscy odpowiadają
  • #10
    micho a
    Level 35  
    :arrow: silver sound co to znaczy kameralnie ??? :D

    oto odpowiedz na pytanie dlaczego od zarania dziejów męcze wszystkich tubami niskotonowymi 8)
    po prostu jak dlas mnie tuba umożliwia duże natężenie przeciętnym kosztem dlatego że głóśnik zastosowanyt w tubie nie musi być koniecznie estradowy (ja mówie o takim sprzecie low end do łupania na większych domówkach może być tańszy a praktycZnie z każdego da SIE SPL rzędu 95 98 db wycisnąć tylko od jakości głósnika zależy pasmo przenoszenia i od wykonania tuby i dlatego moge kupić tańszy głóśnik płyte mam za ok 7-8 zł metr 22mm wiórówka nawet taniej to tylko ze 2 tyg roboty i mam bardzo głósną kolumne

    natomiast sub br żeby głósno zagrał to głósnik musi mieć spl i tu są schody bo głosniki takie są drogie dosyć jak dla mnie i w br nigdy prawie 100 db nie uzyskam spl z głósnikas do 400 zł 15'' cali

    u mnie jakośc jest na dalszym miejscu bo prawda szczera jest taka że im więcej wypijesz tym mniej słyszysz :lol: mi chodzi przede wszystkim o natężenie nie mam do dyspoxycji wzmaka 2 x400 ani nic podobnego na głósniki dobre mie nie stać to wole powalczyć z pól roku z tubami bo to jedyny ratunek żeby tanio i głóśno :) i potem tak jak ja potrzebuje to z taką tubą co 98 db wyciśka 100 wat w moich warunkach styka spokojnie nawet jak jest już 1 godz i nikt nie kontaktuje to przynajmniej czuje bas :sm15: i tyle trzeba do dobrej dyski :sm24:

    no a te pytania dziwne wynikają z tego że tuby zawzwyczaj stosuje sie do ogromnych pomieszczeń albo otwartych przestrzeni i tam nie ma problemów z roznoszeniem sie dzwięku czy odległóścią słuchacza od tuby
    a ja chce stosować 2 lub 1 tubę do małych pomieszczeń gdzier w najlepszym przypadku słuchacz bedzie 9-12m od tuby i boje sie że dzwięk z tego bedzie tłumiony i d..a z spl 98 na basie :evil:

    wysokich to mi nigdy nie brakuje mam gdwt 9/70 i ogłuszają jeszcze troche średnicy brakuje ale to osobna bajka natomiast bas to fatality nawet mój gdn 30/80/2 m 30 mkw brzmi już cichawoi bas (bas niski ale za cicho )

    reasumując dzięki za wszystko radocha jak pusto w kieszeni to głowa myśli albo potrzeba matką wynalazku :twisted:

    wiem że dla wielu moje pomysły są debilne ale moja sprawa nie mam kasy to sie męcze gdybym miał to bym np eminence magnum 18 kupił w zwykłe br włózył i nie cudował ale nie mam

    jeszcze raz dzięki za konkrety :)
  • #11
    SILVER SOUND
    Level 28  
    Witam micho
    Kameralnie to według mnie na tyle głośno, że basik się sie nie tyle słyszy,co czuje ciśnienie, ale na tyle cicho że nie przeszkadza w rozmowie.
    Takiego właśnie grania nie można "wycisnąć" z odwrotek, przynajmniej z tych estradowych.
    jk
  • #12
    DjMapet
    Level 43  
    Quote:
    u mnie jakośc jest na dalszym miejscu bo prawda szczera jest taka że im więcej wypijesz tym mniej słyszysz mi chodzi przede wszystkim o natężenie nie mam do dyspoxycji wzmaka 2 x400 ani nic podobnego na głósniki dobre mie nie stać to wole powalczyć z pól roku z tubami bo to jedyny ratunek żeby tanio i głóśno i potem tak jak ja potrzebuje to z taką tubą co 98 db wyciśka 100 wat w moich warunkach styka spokojnie nawet jak jest już 1 godz i nikt nie kontaktuje to przynajmniej czuje bas i tyle trzeba do dobrej dyski


    Micho a dobrze gadasz :) u mnie jest to samo tyle, że mi wystarczy konstrukcja którą wykonałem na SM118 - je..ie okropnie bardzo i ludziom się podoba, mimo wzmaczka 100W. (Jestem w trakcie montowania projektu od kolegi Janka - 300W/4R)

    POZDRO
  • #13
    micho a
    Level 35  
    no właśnie wiem jak bedzie strasznie dużo problemów z tą odwrotką to też kupie jakmiś lepszej firmy głósnik z allegro w br i też da czadu ale nie tyle co odwrotka ja bym woląl tube mi potrzeba na prawde łomotu żeby flaki sie przewracały wszystko sie trzxesło a jakośc 2 albo 3 miejsce

    wiem kolego silver sound taki bas jest najlepszy że takie niskie buuu tylko słychać i można gadąc a jednocześnie patrzeć jak wszystko sie trzęsie :sm15: u mnie taki bas daje tonsil gdn 30/80/2 problem w tym że 3 razy za cicho :cry:

    no to ja robie moją super tajną odwrotke zobaczymy co wyjdzie oby sie udało :)

    :arrow: djmapet wiem i zgadzam sie z tobą w 100% ci co słuchają techna wiedzą po co taki protector ma 17 kw :D:D:D:D żeby chcąc nie chcąc tańczył :sm15: i po 20 piwie jeszcze słyszał muze :sm15:
  • #14
    SILVER SOUND
    Level 28  
    Witam
    Lomot i walenie po bebechachhttps://www.elektroda.pl/rtvforum/topic206101.html
    zobacz to potrafi wyrywać bebechy, jesli nie wierzysz , dam kilka telefonów gości co na ty rzeźbia od kilku lat. KOnstrukcja ta jest alternatywa dla odwrotek, i nie "wali w dechę" jak to robią tuby, lecz trzesie "ziemią" na 40 - 50 Hz
    jk
  • #15
    radocha
    Level 28  
    Silver, może się mylę, ale ja tam widzę zwykłą tubę, to że głośnik akurat w wylocie tuby neispecjalnie istotne od strony akustyki, tyle że zamiast wystawać poza budę sterczy w tubie, rozwiązanie znane i stare prawie jak pożenienie głośnika z tubą. We francuzkich kinach już przed wojną na kopy takich było, w polsce jeszcze pod koniec lat 70-tych takie stare Isofony się trafiały, a cygaństwo na rozmiarach (metr z hakiem długości i wylot rzędu 3-4 tyś cm2) w literaturze opisywane jest głownie nie pod aspektem rezonansu BR a TL , zresztą tak cyganione tuby to chyba najczęściej klecone
    PS
    w epoce przedkomputerowej z reguły się tego dokładnie nie liczyło a robiło się strojony prototyp - zanim sie zwymiarowało budę. Robiło się ok 2m tunel o prostokątnym przkroju, w ok1/4 ej przegroda z dużą szczeliną - ok 1/3 do 2/3 powierzchni przekroju(przewężenie) ,trochę za tym przesuwana przegroda z głośnikiem. W dłuższym odcinku ukośna decha (szczelina wzdłuż jednego boku przekroju) co tworzyła "tubę".Jeżdziło się przegrodą z głośnikiem (opornie szło) w przód i tył, jak dmuchało najmocniej, to się mierzyło. Z tym BR gdybyś mógł wytłumaczyć, bo nie kumam
  • #16
    SILVER SOUND
    Level 28  
    Witam
    Radocha ,
    masz racje, rozwiązanie stare jak "akustyka", i ciężko dziś wymyśleć coś nowego, do przetwornika jakim jest niezmienny od tylu lat, głośnik który znamy dziś.
    Sa tylko modyfikacje do obecnych , dostepnych na rynku głośników, o kreslonych "predyspozycjach.
    To rozwiązanie jest połaczeniem, labiryntu, i tuby i B-r.
    Ponieważ przed przednią stroną membrany znajduje się komora sprężania , która ma określoną objętość, a ta "współpracuje" z otworem , o okreslonych parametrach , to stanowi to układ rezonansowy.
    Aby zwiększyć skuteczność otworu=(kanału) B-r, wykonany on jest jako tuba, czyli mniejsza powieżchnia na wlocie , i większa na wylocie. Dzieki temu poprawia się znacznie skuteczność promieniowania wylotu.
    Sa wzory umożliwiające wyliczenie tego, i takowe mam.
    Obudowa jest dośc trudna w doborze głośników, ale jest kilka które sie swietnie w niej spisują.
    Jesli, byśmy zmierzyli średnią odlagłośc, między przodem membrany głośnika, a tyłem, to okaże sie iż jest to ok 1, 6 - 1,8 metra, a ponieważ powieżchnia wlotu, tuby (B-R), jes prawie równa powieżchni czynnej głośnika, wpływ "zwarcia " akustycznego" jest w tej obudowie bardzo silnie odczuwalny, co "skraca" zakres jej pracy do ok 140 - 150 Hz, ale pozwala w pewnym stopniu z sumować energie przodu i tyłu membrany, w okreslonym zakresie częstotliwości.
    Obudowa ta ma nieco mniejsze gabaryty od typowej odwrotki na 18 calach, oraz brzmienie pozbawione "walenia w dechę", co jest słynną przypadłością klasycznych tub basowych.
    Czestotliwośc rezonansowa układu: komora sprężania - tuba= B-R, jest ustawiona na ok 45 hz, co daje dużo ładniejsze brzmienie, niż dźwięk odwrotek z dominujacym zakresem 120 - 160 Hz. Wykonałem tego typu obudów kilkadziesiąt sztuk, wszystkie do dziś grają.
    jk
  • #17
    tomaszo
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Silver Sound - piszesz o jakichs nieprzemyslanych konstrukcjach - zakres 120 - 160 Hz to juz wyzszy bas, dobra tuba zaczyna ze spadkiem 3dB od okolo 37- 40 Hz, co raczej nie wywola efektu "walenia w deche" - raczej, przy sprawnosci rzedu 20 - 25 procent, wywola efekt miazdzenia wnetrznosci...i zaburzenia wzroku w rytm uderzen niskiej stopy perkusji/sytnezatorowego bebna...Poza tym, tuby niskotonowe nie pracuja przy wyzszych czestotliwosciach - wtedy sa filtrowane, wchodza przy okolo 150 - 200 Hz sredniotonowe. Dodatkowo poprawnie oblicznoa tuba nie ma specjalnie mocno zaznaczonych rezonansow na skraju swego przetwazania... Jesli mowisz o konstrkcjach na projekcie HD15, to nazywaj to raczej wysokostrojonym BP, nie tuba...
  • #18
    djbolo
    Level 31  
    Jesli moge to pokaze (w zalaczniku) co mi ladnego wyszlo na jednym GDN 25/60, tak sie zastanawialem czy by tego nie zlozyc :)

    No i co SILVER SOUND? 120-160Hz? Nie nie :) 45-150Hz w zupelnosci wystarczy na sylwestra, pozniej odciecie jak najbardziej strome, bo widac jakie sie jaja robia po prawej stronie... :wink:

    Pozdrawiam
  • #19
    SILVER SOUND
    Level 28  
    Witam
    Tomaszo, jeslibyśmy chcieli wykonac klasyczną tubę grająca poprawnie od 50 Hz, to powinna miś minimum 2 x 2 metry na wylocie, i ok 3 metry długości...
    Według Witorta , jest to konstrukcja będąca "filtrem górnoprzepustowym", którego najniższą częstotliwość okresla F krytyczna, zależna wprost proporcjonalnie od powieżchni wylotowej, i po cześci od długości tejże.
    Zatem mniejsze "patenty" są tylko lepszymi , lub gorszymi kompromisami...z jakimś kanałem w kształcie tuby, jak na moim "wynalazku". Słyszałem niejedną tubę, padaczki na 1 szt 15 cali ( racja dla eqt) i różnej wielkości: omiki, cerwi-vegi, hand-boxy, i inne ( polanowski ROBIŁ na tym samym projekcie co handbox). Nawet przy podziale 120 - 150 Hz ewidentnie da sie słyszeć "walenie w dechę"...dlaczego?? bo dopiero od tych częstotliwości zaczyna to spełniac rolę tuby.
    Panowie , wasze programy symulacyjne, sa budowane na bazie wiedzy konstruktorów, a nie informatyków..
    Skoro konstruktorzy dobrani do pisania takich symulatorów, osiągają takie rewelacyjne osiągi, to konstruktorzy z czołowych firm, powinni potracic pracę....bo nie widzę w ofercie MACKIE, czy TURBOSOUND, odwrotek w ogółe, a tymbardziej o takich rewelacyjnych osiągach.
    Więc albo te symulatory sa niedopracowane, albo inżynierowie czołowych firm z branży , niedouczeni...
    Fakt , nigdy nie konstruowałem takiej obudowy, więc i wiedza moja jest raczej teoretyczna, ale wzorując sie na czołowych , wiodących firmach na rynku, doszedłem do wniosku, ze skoro oni dali sobie spoko, a tą konstrukcją, a ich wiedza , i SYMULATORY, jest po tysiąc kroć lepsza od mojej....to po co tracic czas...
    Nie chce tutaj znowu wywołac awantury, ale fakty mówia SAME ZA SIEBIE.
    Nie twierdze też, że ten "wynalazek " na 18 calach, jest mistrzostwem świata, bo juz go nie stosuję(mam dużo lepszą btr 118, btr 218), ale stanowił on konkurencje dla obudów typu odwrotka, w tym samym czasie, gdy święciły one swoją świetność, a klienci mieli nieskrepowany wybór...na co wydac swoje pieniądze.
    Wierzcie mi panowie....
    kilkadziesiąt psów w oklicy cieszy sie z bud...na które nadawały sie teoretycznie zawaliste konstrukcje....
    Dlatego bazuje na wykonanych , projektach, które można postawić obok innych, skonfrontować, porównać, a przedstawiane przeze mnie na elektrodzie konstrukcje takie są.
    Wysyłając na testy, np do Wróblewskiego, prosze o pełne pomiary: charakterystyka na wolnym powietrzu, char impedancji, w kolumnach zakresu wyższego niż basowy, char. pod kątem 40 - 45 st.
    Poza tym prosze o próby porównawcze z podobnymi konstrukcjami światowych liderów.
    jk
  • #20
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    SILVER SOUND wrote:
    ....bo nie widzę w ofercie MACKIE, czy TURBOSOUND, odwrotek w ogółe, a tymbardziej o takich rewelacyjnych osiągach.

    ... no nie mogę się z tym zgodzić! Turbosound TSW721, TSW124, TSW118 i innych parę to typowe tuby a ich osiągi są delikatnie mówiąc nie złe :)
  • #21
    djbolo
    Level 31  
    SILVER SOUND wrote:
    Panowie , wasze programy symulacyjne, sa budowane na bazie wiedzy konstruktorów, a nie informatyków..
    Skoro konstruktorzy dobrani do pisania takich symulatorów, osiągają takie rewelacyjne osiągi, to konstruktorzy z czołowych firm, powinni potracic pracę....bo nie widzę w ofercie MACKIE, czy TURBOSOUND, odwrotek w ogółe, a tymbardziej o takich rewelacyjnych osiągach.
    Więc albo te symulatory sa niedopracowane, albo inżynierowie czołowych firm z branży , niedouczeni...

    Fakt , nigdy nie konstruowałem takiej obudowy, więc i wiedza moja jest raczej teoretyczna, ale wzorując się na czołowych , wiodących firmach na rynku, doszedłem do wniosku, ze skoro oni dali sobie spoko, a tą konstrukcją, a ich wiedza , i SYMULATORY, jest po tysiąc kroć lepsza od mojej....to po co tracic czas...

    ...(mam dużo lepszą btr 118, btr 218), ale stanowił on konkurencje dla obudów typu odwrotka, w tym samym czasie, gdy święciły one swoją świetność, a klienci mieli nieskrepowany wybór...na co wydac swoje pieniądze.
    Wierzcie mi panowie....
    kilkadziesiąt psów w oklicy cieszy się z bud...na które nadawały się teoretycznie zawaliste konstrukcje....
    Dlatego bazuje na wykonanych , projektach, które można postawić obok innych, skonfrontować, porównać, a przedstawiane przeze mnie na elektrodzie konstrukcje takie są.

    1. A czy nie jest to oczywiste, ze te symulatory powstaja na bazie wzorow z tych wszystkich przecudnych i tajnych ksiazek, z ktorych takze TY korzystasz?

    2. Wiec jak nigdy nie konstruowales, to po co z gory mowisz ze to musi byc gorsze? Wiadomo ze w kategorii SPL nie wygrasz ze swoimi produktami.

    3. Wlasnie to jest problem i to zauwazylem ostatnio, ze troche za bardzo urzadzasz tutaj tele-market, mowiac wszsytkim o swietnosci swoich konstrukcji. Oczywiscie bez urazy - szanuje to, ze robisz cos co staje sie znane w Polsce lub tez na swiecie i tez czuje do tego respekt, ale nie mozna ciagle w kolko mowic, ze tuba jest do kitu bo cos tam cos tam... Gdyby tak rzeczywiscie bylo to eqt bawilby sie w tuby gora 2-3 tygodnie, a potem szukal lepszej (i nizszej w Hz) alternatywy... To by bylo tyle :wink:

    Pozdrawiam serdecznie :)
  • #22
    SILVER SOUND
    Level 28  
    Witam
    Paweł.ko
    masz racje, akurat turbosound ma takie paczki, a ten fragment mojej wypowiedzi jest nieprecyzyjny.
    Chciałem skonfrontować dwie paczki na 18 calach, a miałem na mysli mackie swa 1801, i tą co wymieniłeś, między innymi, 18 calową turosound-a.
    102 dB , nie jest rewelacja, a podawane przez Dibolo efekty symulacji konstrukcji tubowej z głośnikiem 10 cali, z spl początkowym o 5-7 dB mniejszą od przeciątnego głośnika 18 cali, o abliżonym spl= ok 102 dB, sa według mnie , tylko wymysłem tego symulatora, chyba ze będzie to 4 mkwadrat, i 3 metry długa.
    Chciałem podkreslić, ze konstrukcja MACKIE, o całkiem innej filozofi, ma minimalnie lepsze osiągi(co widać na char.) od odwrotki turbosounda, a sa to czołowi producenci. Zatem symulacje Dibolo, według mnie są nieco "przesadzone", jesli oczywiście ma to byc konstrukcja nawet zbliżona gabarytami do TSW 118.
    Dibolo, każdy ma prawo poszukiwać , ja tez poszukuje, tak jak eqt, z ta różnicą ,że ja na innej płaszczyźnie, a on na innej, ale to że on poszukuje super odwrotki, nie jest dowodem na słuszność twojej teorii.
    jk
  • #23
    tomaszo
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tuba na dwoch GDN25 powstanie juz niebawem - jest w temacie "Tuba niskotonowa - niezobowiazujacy eksperyment" - efekt powinien byc bardzo zadowalajacy w stosunkowo niewielkiej skrzyni.
  • #24
    djbolo
    Level 31  
    :arrow: tomaszo - podstawialem Twoja tube do symulatora i pokazuje ze od okolo 48Hz bedzie SPL na poziomie 108dB. Wiec zupelnie nie rozumiem dlaczego powstal wlasnie taki szum z SILVEREM o SPL i przenoszenie.

    :arrow: SILVER SOUND - Przeciez prawdopodobnie to samo co na wykresie, otrzymalibysmy z rownan rozniczkowych opisujacych tube... Po co podwazac wiarygodnosc symulatora?

    Pozdrawiam
  • #25
    SILVER SOUND
    Level 28  
    Witam
    Dibolo,
    tak PODWAŻAM WIARYGODNOŚĆ twego symulatora.
    Jesli skonfrontujesz "cuda" z twego programu, z realem wyprodukowanym przez TURBOSOUND, na 18 calach (TSW118), to bardziej daje wiarę na prawdziwość danych TSW, niż wypustów twego programu.
    Czy naprawde wierzysz, że konstruktorzy z turbosounda, czy mackie, nie maja takich, lub nawet dużo lepszych programów....
    Czy po prostu chcesz wierzyć w te cudowne wartości cyfr, tkóre wyświetliły sie na ekranie...
    Podane przykłady na plikach dodatkowych pomagaja zejśc na ziemię, dla tych co chca prawdy...
    jk
  • #26
    micho a
    Level 35  
    widze żę znowu wojna

    ja tuby na razie tej co miałem zamiar nie zrobie brak płyty ale zrobie inną

    natomiast odnośnie tej wojny dla mnie ten symulator nie wyświetla głupot tą tube eqt projektował i tomaszo dwaj specowie więc nie dziwie sie dobrym parametrom nawet bardzo dobrym więc ok

    silver sound skonfrontuje twój projekt z jeszcze jedym moim i zobacze

    fakt jest jeden 40-50 hz to niska częstotliwośc i mam dylwemat bo fakt jest taki że ja lubie niski bas ale na imprzxe raczej natężenie sie liczy więc jeszcze zobacze żeby usłyszeć niskie częstorliwości trzeba większe odległósci od suba a w pomieszczeniach rzędu 10-20 mkw nie jest to łatwe ............ :(
  • #27
    djbolo
    Level 31  
    :arrow: SILVER SOUND - zauwaz, ze eqt robi symulacje w programie napisanym samodzielnie, ktory bankowo opiera sie na bardzo podobnych, lub identycznych nawet, obliczeniach. Czyli podwazasz wszystkie symulatory - jednoczesnie matematyczne obliczenia tuby. A z matematyki rowniez Ty korzystasz do obliczania swoich kolumn :!: Nam nie jest potrzebne to czy Wroblewskiemu sie to spodobalo - dla nas wazne, by w szkole na dysce podobalo sie ludziom i oczywiscie nam...
  • #28
    eqt
    Level 26  
    potwierdzam, sprawdzałęm ten program i daje podobne rezultaty do mojego.
    :dj bolo tan na marginesie to byś się pochwalił jaką więlką tubę tam zasymulowałeś, bo wiesz zrobc tubę od 20Hz to nie jest problem, problem żeby miał sensowne gabaryty...

    :silversound
    "Tomaszo, jeslibyśmy chcieli wykonac klasyczną tubę grająca poprawnie od 50 Hz, to powinna miś minimum 2 x 2 metry na wylocie, i ok 3 metry długości...
    Według Witorta , jest to konstrukcja będąca "filtrem górnoprzepustowym", którego najniższą częstotliwość okresla F krytyczna, zależna wprost proporcjonalnie od powierzchni wylotowej, i po cześci od długości tejże. "

    No własnie i dlatego amatorzy nie potrafią robić tub. To co napisałeś o wymiarach dla 50Hz to bzdura. Tuba może grać poniżej częstotliwośsci granicznej !!!. Tyle tylko że trzeba umieć odpowiedni się wpasować w charakterystykę impedancji akustycznej promieniowania. A to bez symulatora jest niemożliwe. Takie wyliczenia na kartce papieru minimalnej tuby robi wielu akustyków na co sobie można pozwolić w tubach wysokotonowych, gdzie wymiar nie jest krytyczny.

    Co ty nam tu za szajs z tą tuba wyjeżdzasz? przecież widać że to jest za małe. Zrozum wreszcie że to jest decyzja producenta a ten z prawami fizyki nie wygra. Popatrz na moja tubę 1x18'' w temacie " coś tam 5000W/2hom" on ma bodaj 400 litrów. Ok jest duża ale nie 12000litrów tak jak napisałeś (2x2x3m) , a mimo to gra <40Hz. i to nie ze spadkiem 10dB. Ostatnio musiałem realizatorowi puscić 36Hz bo z generatora bo mi nie wierzył że te paczki to grają....co za ludzie?

    "Aby zwiększyć skuteczność otworu=(kanału) B-r, wykonany on jest jako tuba, czyli mniejsza powierzchnia na wlocie , i większa na wylocie. Dzieki temu poprawia się znacznie skuteczność promieniowania wylotu. "

    Generalnie tuba niczym sie nie rózni od tego co napisałeś. Tak własnie działa tuba. Może dla ciebie tuba jest wtedy gdy komora jest mała a ten "bas refleks rozszerzający się" długi... ale wiesz nie wiem gdzie tuba prestaje być wtedy tubą...

    "wpływ "zwarcia " akustycznego" jest w tej obudowie bardzo silnie odczuwalny, co "skraca" zakres jej pracy do ok 140 - 150 Hz, ale pozwala w pewnym stopniu z sumować energie przodu i tyłu membrany, w okreslonym zakresie częstotliwości. "

    wiesz co żyjemy w czasie komputerów. Są tanie procesory i jescze tańsze zwrotnice aktywne które to robią tańszym kosztem. No ale ocywiscie niektórzy o tym nie wiedzą a potem mówią że tuby wywracają flaki a nie falują nogawek..

    "bo nie widzę w ofercie MACKIE, czy TURBOSOUND, odwrotek w ogółe, a tymbardziej o takich rewelacyjnych osiągach. "
    A czy ty zdajesz sobie sprawę ile musiałaby kosztować taka paczka? I to jescze zrobiona zachodnią siłą roboczą? Przeciez tego by nikt nie kupił bo ludzie są głupi i kupuja generalnie na waty. Tak a propos. W jednym z klubów, w któeym wstawiałem swoje tuby 4x15'' znaladzłem perełkę- Dynacord zrobiony na EV. Paczka jest niemal identycznych rozmiarów co moje 800litrów. ALe w żadnym ceniku tego nie ma, a gra równie fajnie. Nawet ją niedawno rozbierałem...

    aha i jescze jedno. efektywnosc głosnika nie ma wpływu na maksymalną efektywnosc tuby. Praktycznie z każdego głosnika mozna siągnąć owe 104-106dB. Pytanie tylko w jak szerokim pasmie i w jakk bezsenssownej obudowie.

    PS nie ma żaden producent ciekawych tub??
    proszę JBL: 1x 18'' 104dB, 24Hz (-10dB) kilka Hz wyżej przy +/-3dB
  • #29
    djbolo
    Level 31  
    eqt wrote:
    potwierdzam, sprawdzałęm ten program i daje podobne rezultaty do mojego.
    :dj bolo tan na marginesie to byś się pochwalił jaką więlką tubę tam zasymulowałeś, bo wiesz zrobc tubę od 20Hz to nie jest problem, problem żeby miał sensowne gabaryty...

    Nie mialem dzisiaj co do roboty, wiec narysowalem caly schemat obudowy :wink:

    Brutto okolo 192dm$$^3$$, glebokosc wewnetrzna - 450mm, czyli np. plyta z glosnikiem to 450x374mm

    Pozdrawiam :)
  • #30
    SILVER SOUND
    Level 28  
    Witam
    Panowie sa dwie szkoły , szkoła jakości, i badziewiarstwa.
    Jesli komus zalezy tylko na spl, więc eqt jest dla niego guru...głosnego huku...
    Popatrzcie sobie na ta stronę; http://www.fotissound.art.pl/start.htm
    i znajdźcie choś jedną odwrotkę....
    Proponuje eqt, pojedź do nich ze swoim wynalazkiem....może wreszcie jakiś profesjonalista doceni wreszcie twoją wiedzę...i kupi ze 40 sztuk....albo cie wyśmieje i pogoni..
    Jak narazie to naobrazałeś ludzi na forum, zaszczułes z kolesiami, co niektórych mniej odpornych, stwierdziłeś, iż A Witort jest amatorem..., a może o mnie ci szło... niech ci będzie...,
    stwierdziłeś że MACKIE, TURBOSOUND nie maja pojęcia o konstrukcji kolumn basowych, i jakos nie odważyłes sie poddac ocenie innych, co maja cos do powiedzenia w branży, poza swymi kolegami, co maja takie same pojęcie o dźwięku i słuch.
    Udzielając odpowiedzi, mniej doświadczonym kolegom, chcac byc uczciwym, lub majac wiedzę, nalezy wyjasnic jakie zalety i jakie wady maja okreslone typy obudów..
    Do autora tematu,
    jak myslisz czy kilka milionów PLN , które zainwestował (ten z linku) wywalił w błoto, bo nie kupił od eqt jego skrzynek????, lub od innych producentów, odwrotek, przecież sa dostepne na rynku...
    RÓWNAJ DO NAJLEPSZYCH, nie do NAJGORSZYCH...
    te kolumny to juz "dinozaury", wielkie i ciężkie (jakość dźwięku),
    a jedyna zaleta to "masahuku".
    Zapytaj też dibolo, ile tych wyliczonych projrktów wykonał, chcąc skonfrontowac wartośc tego programu, z tym co jest faktem...
    a nie wirtualną fikcja,Jak to udowodni, jestem gotów "odszczekać"!!!
    jk


    Post w większości nie na temat, głównie agresywna postawa względem jednego z użytkowników.
    Ostrzeżenie 4#.
    ankuch.