Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

napięcie na obudowie whirpool AWG 681

28 Lis 2004 03:39 3259 24
  • Poziom 14  
    Witam.
    W poszukiwaniu rozwiązania mojego problemu przeglądałem publikowane tu posty, ale nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi. Na początek podpowiem, że nie mam zbyt dużej praktyki w zakresie serwisów (tak, gdyby mój problem dla kogoś był śmieszny) a postanowiłem sam się z tematem uporać.

    Tak więc na mojej pralce pojawia się napięcie, ale ciekawe jest to, że występuje ono "co jakiś czas", czyli: raz gila, a raz nie. Nie za bardzo miałem czas i okazję, by występowanie tego zjawiska bliżej zbadać, więc nie wiem nawet, jaką wartość reprezentuje.

    Wyczytałem, że problemem może być grzałka, lub kondensator filtrujący na wejściu zasilania.
    Sprawdziłem grzałkę omomierzem - jakieś 26 ohmów, czyli jest ok. Ale po rozkręceniu zauważyłem niepokojący ślad rdzy (patrz zdjęcie). Czy może to mieć wpływ na prawidłowe działanie urządzenia?

    W jaki sposób grzałka mogłaby robić przebicie na obudowę?

    Jeśli grzałka jest według Was ok, to jak zabrać się do kondensatora?

    P.S. Jestem tuż przed "inwentaryzacją" instalacji elektrycznej w domu (kupiłem niedawno mieszkanie ze zmodernizowaną siecią), która jest już na 3 przewodach, ale nie ma zabezpieczenia różnicowo-prądowego. Tak więc podejrzewałem, że pochrzanione jest coś z żyłami przewodów dochodzącymi do gniazda pralki.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 14  
    znadz dobre uziemienie spruby podlaczyc do rury wodociagowej
  • Spec od Falowników
    Radziłbym jednak sprawdzać napięcie miernikiem, a nie ręką.
    Neonówka będzie świecić przy najmniejszej upływności, więc się nie nadaje.
    Gdyby było dobre uziemienie/zero w gniazdku, to na pewno by nie kopała i pomiary też wskażą max 6V.

    Sposób jest taki, że w momencie gdy kopie, odłączyć z gniazdka, zdjąć wsuwki z grzałki i włączyć ponownie. Jeśli przestała kopać, to pewnie grzałka przebita (woda dobrze przewodzi prąd ;-)).
  • Poziom 14  
    Witam.
    Grzałkę najprościej jest sprawdzić w pralce bez wymontowania właśnie omomierzem. Gdy woda jest w środku to jeszcze lepiej. Sprawdź oporność między jedną z końcówek grzałki a korpusem tejźe - powinna wynosić nie mniej niż 200 kohm. Jeżeli jest mniej to może być ona powodem przebicia. Najczęściej jednak moim zdaniem przyczyną pojawiania się napięcia na obudowie jest silnik i indukcja. Przeważnie napięcie pojawia się w momencie gdy pracuje silnik, a pralka nie posiada uziemienia ani zerowania. Sprawdź gniazdko czy są trzy przewody czy dwa. jeżeli dwa to podłącz zero do bolca.
    Powodzenia
  • Specjalista AGD
    Zostaw pralkę w spokoju, a zajmij się uziemieniem.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 14  
    zaraz,zaraz
    napisałem przecież, że mam instalację 3 przewodową i zamierzam zabezpieczyć ten obwód różnicówką
    jeśli to teraz zrobię, to będzie ona ciągle wywalała
    stąd pytanie: co jest przyczyną przebicia na obudowę?
    a co powiecie na temat grzałki?

  • Specjalista AGD
    Witam.
    Sprawdź najpierw dobrze instalację elektryczną (3 przewodową) :idea: bez różnicówki pod co jest podpięty przewód od uziemienia :?: .
    Tak jak opisujesz zachowuje się pralka na grzaniu gdy pralka podłączona jest do gniazda bez uziemienia lub z nie podłączonym bolcem.
    Co do grzałki to tak wygląda grzałka bez stosowania preparatu o nazwie wiadomej :wink: , ale skoro grzała to niepotrzebnie trudziłeś się z jej wymontowywaniem, obecnie możesz się liczyć z zakupem nowej (i może nie będziesz miał problemu), bo nie gwarantuję Ci ponownego jej zamontowania i dobrej szczelności jej uszczelki.
  • Poziom 14  
    Paw_el napisał:
    Sprawdź najpierw dobrze instalację elektryczną (3 przewodową) :idea: bez różnicówki pod co jest podpięty przewód od uziemienia :?: .
    Tak jak opisujesz zachowuje się pralka na grzaniu gdy pralka podłączona jest do gniazda bez uziemienia lub z nie podłączonym bolcem.
    Co do grzałki to tak wygląda grzałka bez stosowania preparatu o nazwie wiadomej :wink: , ale skoro grzała to niepotrzebnie trudziłeś się z jej wymontowywaniem, obecnie możesz się liczyć z zakupem nowej (i może nie będziesz miał problemu), bo nie gwarantuję Ci ponownego jej zamontowania i dobrej szczelności jej uszczelki.


    Nie muszę patrzeć na instalację, bo doskonale wiem, że bolec jest podpięty to żótego przewodu, który "wisi" z drugiej strony (w skrzynce) i czeka na różnicówkę.
    Czy ja dobrze to chwytam? Jak podepnę różnicówkę, to mi będzie wywalać na grzaniu? Przecież prąd 30mA to malutkie piwo i według tego, co piszesz, będzie płynął tam większy prąd. Jakoś nie przekonuje mnie teoria, że w zasilaniu pralki przewód PE ma uziemiać zamiast pełnić rolę zabezpieczania przed tymże.
  • Poziom 14  
    może da się dla pewności uszczelnić czymś tę uszczelkę?
    jest taka pasta do pakuł, może dobrze zadziała?
    pozdrawiam
  • Specjalista AGD
    Instalacja, instalacja, instalacja....i jeszcze raz instalacja..

    Pozdrawiam.
  • Poziom 23  
    Jak jeszcze niemasz różnicówki to przewód ochronny (zółto-zielony) podłacz do zera.
    Ja się zpotkałem z wieloma przyczynami kopania pralki: walnięty kondensator filtrujący, uszkodzona grzałka, uszkodzona pompa wodna (był przeciek na simeringu), słabe zero w gniazdku (miedzy zerem a np.kaloryferem, rurą CO było około 100-150V i dość ładnie kopało) także powodów może być dużooo ......

    Pozdrawiam Mat
  • Specjalista urządzeń chłodniczych
    koparek napisał:
    może da się dla pewności uszczelnić czymś tę uszczelkę?
    jest taka pasta do pakuł, może dobrze zadziała?
    pozdrawiam

    Posmaruj zwyklym silikonem (np. uniwersalnym czy sanitarnym) uszczelke grzalki, bedzie OK.
    Przewod ochronny od bolca podlacz na razie jak mowili poprzednicy do neutralnego i bedzie git :)
    Jezeli bedzie potem wywalac roznicowke to odlacz dla proby DWA przewody zasilajace od grzalki i wlacz pranie - zobaczysz czy powodem przebicia jest grzalka. A na to wyglada na zdjeciu, chyba jest peknieta ale moze zle widze.
    Pozdrawiam
  • Poziom 14  
    [quote="elektryk2000"]
    koparek napisał:
    Jezeli bedzie potem wywalac roznicowke to odlacz dla proby DWA przewody zasilajace od grzalki i wlacz pranie - zobaczysz czy powodem przebicia jest grzalka. A na to wyglada na zdjeciu, chyba jest peknieta ale moze zle widze.
    Pozdrawiam


    Po zeskrobaniu okazało się, że jest to powierzchowna rana. Nie ma przejścia między obudową a elementem grzejnym. Rezystancja 26Ω. Powinno być ok. Jutro ją wpakuję do pralki i zobaczę.
    Pozdrawiam.
  • Specjalista urządzeń chłodniczych
    Bedzie lepiej grzala ale w stopniu niezauwazalnym. Reklama jednak robi swoje ;)
    Jezeli grzalka ma pekniecia to roznicowka bedzie wylaczala. Niestety. Poki co mozesz prac, o ile nie robi zwarcia. Taka peknieta grzalka moze wywolywac niesamowite efekty dzwiekowe;)
  • Poziom 14  
    nie jest pęknięta
    zekrobałem to wapno i okazało się, że jest bez uszkodzeń
    pozdrawiam
  • Poziom 21  
    Witam
    Sprawa ochrony przeciwporażeniowej to temat bardzo poważny bo związany z bezpieczeństwem osob korzystających z energii elektrycznej.Do tych spraw nalezy podchodzić bardzo rozważnie i odpowiedzialnie.Na ten temat juz wielokrotnieisałem w swoich postach,w ostatnim dotyczącym tematu"Uziemienia gniazda UPS-a czyli jak nie dać sie zabić" zawarta jest przestroga.Jeśli na obudowie pralki jest napięcie to oznacza że pralka jest pozbawiona ochrony przeciwporażeniowej.Lepiej jest poprosić o pomoc dobrego fachowca elektryka a najlepiej pomiarowca
    by sprawdził prawidłowość i skuteczność ochrony przeciwporażeniowej.Używanie w dalszym ciągu tej pralki grozi porażeniem śmiertelnym.Tutaj nie da sie kombinować ani zaoszczędzić bo zycie człowieka nie ma ceny.Pozdrawiam
  • Poziom 23  
    Bezpieczenieństwo jest najważniejsze!!!!!
    O tym trzeba pamiętac!
    Kiedyś pralka mojego dziadka czemuś dostała fazę na obudowę (chyba to był silnik ) i wybijało bezpiecznik to dziadek zrzucił zielono-zółty. Najlpesze jest to że łazienka była metalowa i podłoga i ściany (tak budowali za czasów PRLu na licęcji NDR ) I kopały ściany i podłoga.Było to bardzo niebezpieczne, mój dziadek jest starym elektrykiem z doświadczeniem 30lat pracy na dole pracował na kopalni i dlatego nieboi się prądu. Ale ja tam wole uważać. I także radzę Tobie uważaj na siebie i na rodzine!

    Pozdroo Mat
  • Specjalista AGD
    majster_14 napisał:
    Bezpieczenieństwo jest najważniejsze!!!!!
    O tym trzeba pamiętac!
    Kiedyś pralka mojego dziadka czemuś dostała fazę na obudowę (chyba to był silnik ) i wybijało bezpiecznik to dziadek zrzucił zielono-zółty.... I kopały ściany i podłoga...., mój dziadek jest starym elektrykiem z doświadczeniem 30lat pracy na dole pracował na kopalni i dlatego nieboi się prądu. Ale ja tam wole uważać.

    Pozdroo Mat


    Biedny wnuczek......
    Pozdrawiam.
  • Poziom 14  
    grzałka ok
    pralka pierze
    po zmostkowaniu N z PE w gniazdku pralka nie kopie
    ciekawe co powie na to różnicówka, którą lada dzień wpakuję do skrzynki zabezpieczeń
    wiecie, co ja sądzę? uważam, że nie zdążę dobrze włączyć prania i już będę musiał lecieć do różnicówki

  • Specjalista AGD
    Witam.
    Gdy założysz różnicówkę to proste, że musisz podłączyć do niej trzy przewody, zatem w gniazdku nie możesz mieć ich zmostkowanych, tylko również podłączone trzy.
    Jak pisałeś we wcześniejszym poście "bo doskonale wiem, że bolec jest podpięty to żótego przewodu, który "wisi" z drugiej strony (w skrzynce) i czeka na różnicówkę."
    Gdybyś zostawił taki stan zmostkowania to nawet byś nie załączył różnicówki. Pozdrawiam :x-mas:
  • Poziom 14  
    to oczywiste
    różnicówkę ponadto wepnę na szynę DIN, zamknę pokrywę itd...
    miałem na myśli prawidowe jej podłączenie wraz z rozłączeniem mostka PE z N, a nie tylko położenie modułu koło skrzynki :)
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Co do sprawdzenia grzałki to zwykły omomierz może wskazywać brak "przejścia" a rzeczywistość może być inna. Najlepiej sprawdzić induktorem ustawiając go na napięcie 230V. Minimalna zmierzona wartość izolacji powinna wynosić 1000 Ohm na 1V napięcia zasilającego.
  • Poziom 14  
    zgadza się
    problem w tym, że nie mam tego ustrojstwa
    po dokładnych oględzinach grzałki zakładam, że jest sprawna i nie przebija
  • Poziom 11  
    Witam
    Najpierw o uziemieniu-żółto zielony powinien być podłączony do uziemienia
    o wartości <20 om ale to możesz zmierzyć tylko przyrządem typu MPZ,ostatecznie
    może być podłączony do przewodu neutralnego ,
    ale takie połączenie w myśl przepisów może być zrobione na przewodach 16mm dla
    aluminium lub 10mm dla miedzi.Jak mieszkasz w domu prywatnym powinno to być zrobione
    w bezpiecznikach głównych ,w bloku jesteś skazany na neutralny.
    ZABRANIA SIĘ PODŁĄCZANIA DO RURY WODOCIĄGOWEJ.
    Co do pralki to przyczyn może być mnóstwo ,najbardziej prawdopodobną przyczyną
    może być grzałka,silnik,kondensator (chociaż pewnie tam już masz plastikowe -więc
    odpada)
    Spróbuj zmierzyć omomierzem oporność między bolcami wtyczki(najpierw jeden potem drugi)
    a obudową pralki(przy włączonym wyłączniku głównym z założoną grzałką i wodą w pralce)
    Powinno być jak napisał kolega w poprzednim poście 1000 om/volt =230 kOM.Jak jest mniej
    to odłączaj poszczególne elementy.
    Napisałeś że masz grzałkę wymontowaną ,więc możesz ją zmierzyć osobno ,między jednym
    zaciskiem a obudową grzałki-też powinna mieć powyżej 230 kOm.Jeśli jest mniej to grzałka
    jest do wymiany, nie ma na to wpływu kamień na grzałce.
    Jak uzyskasz taką oporność to możesz być spokojny o różnicówkę.