Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Flybus - hybrydowy autobus przyszłości odzyskuje energię z hamowania

danielde 09 Wrz 2011 19:45 2728 4
  • Flybus - hybrydowy autobus przyszłości odzyskuje energię z hamowania
    Flybus - prototypowy autobus, który stworzono z myślą pokazania, że hybrydowe autobusy mogą być niedrogie, oszczędne i przyjazne dla środowiska. Zgodnie z ostatnimi raportami Flybus jest już przygotowany do testów. Konsorcjum, które tworzyło prototyp planuje pokazać go na tegorocznej wystawie Low Carbon Vehicle odbywającej się w Wielkiej Brytanii.

    Nowy prototyp oparty jest na unikalnym, energooszczędnym rozwiązaniu, a jego jednostka napędowa została zaprojektowana z wykorzystaniem koła zamachowego, którego sposób użycia pokazała wcześniej w tym roku firma Porsche. Owe koło potrafi odzyskiwać energię kinetyczną generowaną podczas hamowania, przechowuje ją przez chwilę, a następnie przenosi z powrotem na oś napędową w momencie, gdy autobus rusza bądź przyspiesza. Proces ten musiał zostać połączony z obsługą bezstopniowej skrzyni biegów, co dla zespołu było pewnym wyzwaniem. Użyte koło zamachowe zaprojektowane przez Ricardo Kinergy składa się z silnika elektrycznego oraz generatora złożonego z rotora i zestawu cewek.

    Kluczowymi elementami prototypu Flybus jest więc koło zamachowe odpowiadające za odzyskiwanie i przechowywanie energii oraz bezstopniowa skrzynia biegów (CVT) autorstwa firmy Torotrak, która odpowiedzialna jest za transmisję energii do wyżej wspomnianego koła.

    Flybus - hybrydowy autobus przyszłości odzyskuje energię z hamowania
    Źródło:Link

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    danielde
    Tłumacz Redaktor
    Offline 
    danielde napisał 676 postów o ocenie 13, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Bydgoszcz. Jest z nami od 2009 roku.
  • #2
    wariato
    Poziom 43  
    Pytanie - czy chodzi o autobusy miejskie czy dalekobieżne ? Bo wg mnie większy sens ma zastosowanie tego systemu w autobusach miejskich, które najwięcej przyśpieszają i hamują.
    W sumie KERS to zawsze jakaś oszczędność i dodatkowa ,,moc'' ale czy jest do końca opłacalne ? Ciekaw jestem ile mniej (a może więcej) kosztowałby ten sam autobus ze zwykłym silnikiem i zwykłą skrzynią biegów a taki z Kers'em.
  • #3
    gosztekseba
    Poziom 31  
    Jeszcze niech dołożą podłogę która wytwarza prąd podczas chodzenia (ostatnio gdzieś czytałem).
  • #4
    fanatykstaroci
    Poziom 12  
    Sama idea hamowania odzyskowego nie jest nowa, podobnie jak skrzynie bezstopniowe. Ciekawym jest fakt zastosowania za to koła zamachowego. Jednakże już kiedyś widziałem (na studiach na jakimś wykładzie o trakcyjnych systemach napędowych, czy jakoś tak) podobny system, gdzie wykorzystywano koło zamachowe umieszczone w próżni do napędzania silników elektrycznych.
    Ciekawi mnie które rozwiązanie ma większą sprawność. A przyjmie się zapewne to jeśli już, biorąc pod uwagę wkład finansowy firmy (musi się zwrócić :P). Generalnie jednak uznał bym to rozwiazanie w autobusie za awaryjne i kłopotliwe, a co za tym idzie kosztowne (wspomniane problemy z przełożeniem).
  • #5
    Paraclitus
    Poziom 15  
    W F1 wprowadzili kers już dość dawno, a jakoś nie widać samochodów z tym systemem. A większość samochodów jest używana na jazdę po mieście praca dom - co chwila się zatrzymuje na światłach, czytałem tylko, że volvo zamierza to wprowadzić. Zgodnie z historią żyrobusa najlepszy jest z kołem zamachowym i dwoma generatorosilnikami - jeden przy kole zamachowym drugi przy kołach napędowych - unikamy wtedy kłopotliwych skrzyń CVT.