Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie grzałką dużej mocy za pomocą mikroprocesora

czujnik 28 Lis 2004 17:04 24327 35
  • #1 28 Lis 2004 17:04
    czujnik
    Poziom 10  

Witam

Jestem zielony jeżeli chodzi o elektronikę, ale muszę zbudować sterownik do mojego kociołka warzelnego.
    Mój pomysł oparty jest na zestawie ZL2avr i ATMEGA8.
    kupiłem trochę literatury ale mam kilka pytań.
    Przede wszystkim sterownik powinien załączać grzałkę o mocy 1600 W tak żeby podgrzać zawartość kotła do zadanej temperatury oraz przetrzymć w tej temperaturze zadany czas.
    I tu pojawia się problem jak podłączyc do tego sterownika grzałkę.
    Wyczytałem że najlepiej za pomocą optotriaka i triaka, ale moze ktoś podsunąłby mi jakiś schemacik.
    Na razie jest to najwiekszy problem mojego projektu.

• #2 28 Lis 2004 17:30
    Wilku
    Poziom 17  

Ja stosuje coś takiego jak na schemacie. (wersja z dwoma triakami). Trzeba tylko dać większy triak. BT137 sa na 8A, u ciebie będzie około 7A. Niby wytrzyma, ale się będzie grzał nieźle. A poza tym, tak jakoś dziwnie zbliżać się do granicy wytrzymałości elementu. Np. BT138 jest na 12A, różnica w cenie - minimalna.

• #3 28 Lis 2004 20:42
    bb
    Poziom 20  

Mam pytanko Off Topic do Wilku:
    W czym rysujesz schematy?
    Przepraszam za OT.
    pozdr
    bb

• #4 28 Lis 2004 20:50
    czujnik
    Poziom 10  

A możesz dodać jeszcze opis tego schematu, tzn. gdzie podłączam grzałkę a gdzie sterownik. Sorki za ignoranctwo ale niestety jestem zielony.
    Dziękuję za pomoc.

• #5 28 Lis 2004 23:03
    Wilku
    Poziom 17  

Grzałkę pod JP1 lub JP2. Do JP3 napięcie sieciowe. Do JP4 sygnały ze sterownika, urządzenia włączane są "zerem". Brakuje tam rezystorów (były na płytce głównej) ograniczających prąd w optotriakach. Ja dawałem 680R.

:arrow: bb