Witam Państwa.
Mam pytanie i prośbę o wyjaśnienie kilku rzeczy, ponieważ fizyka nie jest moją mocną stroną.
Posiadam model zdalnie sterowanego samochodu takiego:
http://www.germanrc.com.pl/pl/p/Maverick-Strada-Evo-XT-1-10-RTR-Truggy-Electric/1657
Samochód ten posiada silnik klasy 540 - jak się nie mylę posiada on 20 albo 22 zwoje. Standardowo zasilany jest z pakietu ni-mh 7.2 v ale można do niego zastosować również pakiet o jedno ogniwo mocniejszy, czyli 8.4 v - to jest max, co można podłączyć , ponieważ regulator obrotów nie pozwala na więcej. Regulator ma tez ograniczenie - nie można podłączyć silnika i ilości zwojów mniejszej niż 13.
Sprawa wygląda tak, że model bardzo fajnie jeździ na podłożu utwardzonym - np. asfalt, kostka brukowa, ale po trawie jeździ wyraźnie wolniej i silnik się bardzo grzeje - na pakiecie 8.4 v po kilku minutach jazdy silnik jest taki gorący, że nie można go nawet dotknąć.
Moje pytanie brzmi, czy jeśli założę silnik o ilości zwojów 55 - np. taki :
http://www.rcwroblik.pl/Silnik+elektryczny+55T+do+trialu,57621026,01,i2.html
lub jeszcze lepiej taki :
http://www.rcwroblik.pl/Silnik+elektryczny+70T,57624804,01,i2.html
to mój samochodzik bez problemu będzie sobie radził na trawie - ale jeździł wolniej ? Chodzi mi o to , czy zyska na momencie obrotowym , na sile , która jest przenoszona na koła, na rzecz utraty prędkości , czy też nic takiego się nie stanie ?
Mi właśnie bardzo zależy, aby model się nie męczył na trawie, żeby spokojnie dawał sobie radę, nie zależy mi na prędkości. Wiem, że siłę (moment) można łatwo osiągnąć stosując przełożenie z małego na duże koło zębate, ale ja nie mam możliwości zamontowania czegoś takiego, i chciałbym to osiągnąć właśnie takim silnikiem o jakim napisałem wcześniej. Czy po zastosowaniu takich silników 55 zwojów czy też 70 zwojów dłużej pojeżdżę na pakiecie akumulatorków, niż ma to miejsce teraz - czy jeśli ja mam teraz powiedzmy 22 zwoje i zamontuje ten silnik 70 zwojów, to czy siła tego samochodu (ciężkość zatrzymania kół rękoma) będzie 3- krotnie większa a prędkość maksymalna tego autka powiedzmy 3- krotnie wolniejsza ?
Bardzo będę wdzięczny, jak odpowie mi ktoś znający się na rzeczy na nurtujące mnie pytania.
pozdrawiam,
Piotr
Mam pytanie i prośbę o wyjaśnienie kilku rzeczy, ponieważ fizyka nie jest moją mocną stroną.
Posiadam model zdalnie sterowanego samochodu takiego:
http://www.germanrc.com.pl/pl/p/Maverick-Strada-Evo-XT-1-10-RTR-Truggy-Electric/1657
Samochód ten posiada silnik klasy 540 - jak się nie mylę posiada on 20 albo 22 zwoje. Standardowo zasilany jest z pakietu ni-mh 7.2 v ale można do niego zastosować również pakiet o jedno ogniwo mocniejszy, czyli 8.4 v - to jest max, co można podłączyć , ponieważ regulator obrotów nie pozwala na więcej. Regulator ma tez ograniczenie - nie można podłączyć silnika i ilości zwojów mniejszej niż 13.
Sprawa wygląda tak, że model bardzo fajnie jeździ na podłożu utwardzonym - np. asfalt, kostka brukowa, ale po trawie jeździ wyraźnie wolniej i silnik się bardzo grzeje - na pakiecie 8.4 v po kilku minutach jazdy silnik jest taki gorący, że nie można go nawet dotknąć.
Moje pytanie brzmi, czy jeśli założę silnik o ilości zwojów 55 - np. taki :
http://www.rcwroblik.pl/Silnik+elektryczny+55T+do+trialu,57621026,01,i2.html
lub jeszcze lepiej taki :
http://www.rcwroblik.pl/Silnik+elektryczny+70T,57624804,01,i2.html
to mój samochodzik bez problemu będzie sobie radził na trawie - ale jeździł wolniej ? Chodzi mi o to , czy zyska na momencie obrotowym , na sile , która jest przenoszona na koła, na rzecz utraty prędkości , czy też nic takiego się nie stanie ?
Mi właśnie bardzo zależy, aby model się nie męczył na trawie, żeby spokojnie dawał sobie radę, nie zależy mi na prędkości. Wiem, że siłę (moment) można łatwo osiągnąć stosując przełożenie z małego na duże koło zębate, ale ja nie mam możliwości zamontowania czegoś takiego, i chciałbym to osiągnąć właśnie takim silnikiem o jakim napisałem wcześniej. Czy po zastosowaniu takich silników 55 zwojów czy też 70 zwojów dłużej pojeżdżę na pakiecie akumulatorków, niż ma to miejsce teraz - czy jeśli ja mam teraz powiedzmy 22 zwoje i zamontuje ten silnik 70 zwojów, to czy siła tego samochodu (ciężkość zatrzymania kół rękoma) będzie 3- krotnie większa a prędkość maksymalna tego autka powiedzmy 3- krotnie wolniejsza ?
Bardzo będę wdzięczny, jak odpowie mi ktoś znający się na rzeczy na nurtujące mnie pytania.
pozdrawiam,
Piotr