Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partner闚

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produkt闚 TME
Europejski lider sprzeda篡 techniki i elektroniki.
Prosz, dodaj wyj徠ek elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

[A4 1.9TDi AVB] Sta造 ubytek p造nu ch這dz帷ego

zYbSeb 12 Wrz 2011 08:28 16291 10
  • #1 12 Wrz 2011 08:28
    zYbSeb
    Poziom 7  

    Witam wszystkich forumowicz闚.

    Si璕a貫m wiedzy w Internecie na wielu forach nt. mojego problemu z ubywaniem wody w zbiorniczku wyr闚nawczym cieczy ch這dz帷ej i nie mog貫m dopatrzy si jasnej odpowiedzi, dlatego zak豉dam ten temat. Sprobuje skrocic opisy do minimum.

    Sytuacja jest nast瘼uj帷a.
    Niedawno kupi貫m auto (troszk w ciemno - przyznaje si). 2002 (B6) Audi A4 1.9 tdi 74kW AVB. Auto od razu posz這 na serwis i wymienione zosta這: paski, pompa wodna(!), olej, filtry (oleju/paliwa/powietrza), p造n hamulcowy i w篹yki, przeguby; w tydzie potem: czujnik biegu wstecznego i termostat. Wszystko pi瘯nie i super, ale...

    Oko這 10 dni po dokonaniu wymiany czujnika biegu wstecznego oraz termostatu, po d逝窺zej podr騜y licz帷ej ok 300km, podkusi這 mnie aby sprawdzi stan p造nu nast瘼nego dnia rano. Ku mojemu 寮ziwieniu w zbiorniczku nie by這 NIC! Szok! Dola貫m wi璚 czym pr璠zej ok. 0.5 litra p造nu. Pomy郵a貫m, 瞠 w serwisie audi nie odpowietrzyli uk豉du ch這dzenia po wymianie pompy wodnej i p造nu ch這dz帷ego. Od tego czasu regularnie kontroluje stan w zbiorniczku i mog powiedzie, 瞠 nie jest dobrze.

    Robi貫m test szczelno軼i (ci郾ieniowy) uk豉du ch這dzenia - nic
    Przeprowadzona zosta豉 diagnoza z odczynnikiem chemicznym pod k徠em wykrycia gaz闚 spalinowych w obiegu ch這dzenia - nic (jeszcze powtorze)

    Testy przeprowadzone w trzech niezale積ych gara瘸ch i zawsze m闚i貫m to samo - nie wspominaj帷, 瞠 ju robi貫m ten test aby nie zafa連zowa wyniku.
    Podczas jazdy nie kopci, nie wydobywa si para, nie ma 郵adu "majonezu" w oleju ani na zakr皻ce, ciecz ch這dnicza przybiera barw "rdzaw" po wymieszaniu si ze star, lecz mo瞠 by to spowodowane kolorem p造nu jaki dola貫m - truskawkowy. Faktem jest, 瞠 na g鏎ze nie zbiera si czarna ma olejowa tylko w ukladzie plywaja jakies czarne drobinki - raz przybylo i juz nie widac aby ilosc zabrudzen sie zwiekszala... byc moze wyplukiwany jest osad "czegos dolanego" przez poprzedniego wlasciciela.
    R闚nie wyprzedze pytanie - auto si nie przegrzewa w 瘸dnych warunkach - max to 90*C min 70*C - czy takie wachania s naturalne dla tego silnika?


    Wymienilem zbiorniczek na nowy i dalej to samo. Wyglana mi na przedmuch z silnika (cylindra?) do ukladu chlodzenia. Plyn wybija zaworem nadcisnieniowym bo wszystko inne suche, a spod zbiorniczka wokol upustu mokry.

    Przejechalem 1500km przed czym zamontowalem butelke (0.75l). Wezyk w korku zbiorniczka wyrownawczego nie jest zanurzony w plynie a drugi koniec dochodzi do dna butelki, w ktorej jest troszke plynu aby widziec (ew.) babelki. Korek butelki jest na poziomie szczytu zbiorniczka wyrownawczego. Oto co sie stalo...

    Wyruszylismy z domu, wyskoczylismy na autostrade, stala predkosc 110-120 km/h przez ok. 120km. Musielismy zatankowac. Zjechalismy z autostrady, dojazd do stacji zajal nam jakies 15min jazdy przez miasto i tuz przed stacja wyskoczyl monit o poziom plynu chlodniczego. Zatrzymalem samochod jeszcze podczas pracy unioslem maske i zobaczylem babelkowanie w butelce, ktore zaniklo po ok. 5 sek. - plynu w zbiorniczku wyrownwczym 1cm od dna. Przelalem plyn z powrotem z butelki do zbiorniczka i pojechalismy.




    Po przejechaniu kolejnych 200km i zatrzymaniu pojazdu - to samo. 3/4 butelki wypelnione plynem w zbiorniczku 1cm a w butelce zanikajace babelowanie.
    Jechalismy dalej... Postanowilem zobaczyc co sie dzieje okolo 3k rpm. Predkosc byla ustawiona na ok. 140km/h przy ktorej mam 3k rpm. Trzymalem predkosc rowno przez ok. 1h. Zatrzymalem podnioslem od razu maske a butelce jak w gejzerze! Babelkowanie cala para, w zbiorniczku plynu ledwo co... Uslyszalem jeszcze syczenie na metalowych rurkach za filtrem powietrza, ktore ustalo zaraz po ustaniu babelkow w butelce. Postaram sie wkleic fotke, ktore to rurki. Przy nizszej predkosci obrotowej ok. 2.6k rpm babelkowanie prawie nie wystepuje po zatrzymaniu pojazdu. Jechalismy wiec aby nie przekraczac tejze predkosci obrotowej silnika.

    Reasumujac...
    W trakcie jazdy jest OK. Mozna jechac nawet 3-4h bez przerw jezeli jedziemy jednostajna predkoscia (120km/h). Natomiast cyrki zaczynaja sie podczas zwolnienia/zatrzymania pojazdu po takiej jezdzie. Zapala sie kontrolka ilosci plynu chlodniczego.

    Postaram sie zamontowac butelke na widoku aby widziec co sie dzieje z tym plynem podczas jazdy zanim sie bede zatrzymywac.
    Jestem w kropce... do mechanika jestem umowiony w Rybniku ale narazie jestem w Szczecinie... trzeba bedzie przelewac...
    Slyszalem, ze jest cos takiego jak "krociec" ktory moze powodowac takie objawy "zapowietrzenia" ... gdzie to znalezc?

    ***

    Poszperalem na necie jeszcze troszke i przyczyna moze lezec w:
    - uszczelka pod glowica lub peknieta glowica
    - kana przelewowy pompy wodnej (zalozona 2k km temu)
    - kolektor ssacy
    - wadliwa nagrzewnica
    - weze odmy?
    - p瘯ni皻a tuleja cylindra
    - uszczelka na kompresorze
    - sposob zalozenia paska wielo-klinowego na walkach od pompy (watpliwe)
    - chlodniczka EGR (zauwazony olej wokol zaworu podczas serwisu)
    - kro熯e obiegu chlodzenia

    Jezeli ktos moze wykluczyc powyzsze stawiajac jasne wytlumaczenie - prosze - oszczedzi mi to czasu i wydatkow. W szczegolnosci tego pierwszego jest naprawde malo...

    Dziekuje za pomoc.

  • #2 12 Wrz 2011 21:00
    gimak
    Poziom 35  

    No widz, 瞠 tak krytykowany patent "test z butelk" zaczyna si przyjmowa.
    Troch mnie zaskoczy造 wyniki tego testu, a mianowicie to 瞠, b帳elkowanie ustawa這 na wolnych obrotach, oraz to 瞠 p造n nie wraca, nie zostawa zassany z powrotem do zbiornika wyr闚nawczego, bo u mnie tak si dzieje i butelk mam pust. Tak si dzieje jak na zimnym silniku mam poziom p造nu w zbiorniku w po這wie miedzy max i min. Je瞠li jest wi瘯szy to przy du篡ch obrotach silnika poziom w zbiorniku ro郾ie i ciecz przelewa si do butelki, ale po zmniejszeniu obrot闚 (do wolnych) je瞠li w篹yk si璕a dna to p造n wraca z powrotem do butelki (nie musz go przelewa) i u mnie na rozgrzanym silniku je瞠li do butelki nalej troch wody to b帳elkowanie wyst瘼uje ca造 czas. Moja meganka z butelk je寮zi ju chyba ponad trzy lata.
    Nie znam tego silnika, ale co ja bym wykluczy:
    - uszczelka pod glowica lub peknieta glowica - brak spalin (CO2) w testach oraz zanikanie b帳elkowania na wolnych obrotach,
    - kana przelewowy pompy wodnej (zalozona 2k km temu) - bo chyba nie ma kontaktu z gazem pod ci郾ieniem,
    - wadliwa nagrzewnica - jak wy瞠j
    - weze odmy? - chyba nie maj kontaktu z p造nem,
    - p瘯ni皻a tuleja cylindra - jak przy g這wicy,
    - sposob zalozenia paska wielo-klinowego na walkach od pompy (watpliwe) - sam autor to neguje,
    - kro熯e obiegu chlodzenia - jak przy pompie wodnej.
    - chlodniczka EGR (zauwazony olej wokol zaworu podczas serwisu) - nie wypowiadam si, bo nie znam budowy,
    Co bym bra pod uwag:
    - kolektor ssacy - je瞠li ma kontakt z p造nem i jest turbo - za tym przemawia這by zanikanie b帳elkowania na niskich obrotach,
    - uszczelka na kompresorze - nie wiem jakie ma zadanie ten kompresor (chyba do klimy) je瞠li jest kontakt z p造nem, ale je瞠li ca造 czas pracuje to b帳elkowanie nie powinno znika na wolnych obrotach i klima powinna przesta dzia豉 - wi璚 w徠pi.
    Tyle moich uwag

  • #3 12 Wrz 2011 21:25
    Sztomel
    Poziom 34  

    Szczerze powiedziawszy to na 郵epo mog przypuszcza, 瞠 albo przepuszcza jednak gazy spalinowe uszczelka pod g這wic albo ch這dnica spalin - b帳elkowanie p造nu ch這dz帷ego. Kto si kiedy upar, 瞠 walni皻a uszczelka musi powodowa pojawienie si oczek oleju w p造nie ch這dz帷ym - wcale nie. Nadmiar gaz闚 spalinowych powinien powodowa wzrost temperatury p造nu ch這dz帷ego ale to r闚nie nie jest standardem. Nie jest pikusiem postawienie jednoznacznej diagnozy wymiany uszczelki pod g這wic bo zawsze to s jakie koszty (a nie wszyscy maj kas na to by j wydawa na 郵epo). W pierwszej kolejno軼i pomin掖bym ch這dnic spalin w uk豉dzie (je郵i takow posiadasz) 陰cz帷 ze sob w篹e p造nu ch這dz帷ego dochodz帷e do niej tzw. bypass i zrobienie troch kilos闚 na takim po陰czeniu. Je郵i to niczego nie zmieni to jednak pokusi豚ym si o zdj璚ie g這wicy i dok豉dnie sprawdzi uszczelk jak i sam g這wic na ewentualne mikrop瘯ni璚ia. AVB oryginalnie wyst瘼owa z ch這dnic spalin tylko w przypadku skrzyni automatycznej (o ile si nie myl), masz takow ?

  • #4 12 Wrz 2011 23:23
    gimak
    Poziom 35  

    Sztomel napisa:
    przepuszcza jednak gazy spalinowe uszczelka pod g這wic albo ch這dnica spalin - b帳elkowanie p造nu ch這dz帷ego.

    Ja to raczej wykluczy貫m dlatego, bo kolega napisa, 瞠 testy na obecno嗆 CO2 w p造nie wysz造 kilka razy negatywnie, oraz z powodu znikania b帳elkowania na wolnych obrotach.
    Przy uszczelce, p瘯ni皻ej g這wicy lub tulei cylindra nie powinno znika b帳elkowanie na wolnych obrotach mo瞠 tylko si zmieni jego intensywno嗆 (zmniejszy si).
    Postawi貫m na kolektor ss帷y (mo瞠 to by po陰czenie kolektora z g這wic je瞠li w kolektor przep造wa p造n) zak豉daj帷 瞠 jest turbodo豉dowanie, bo to t逝maczy這by znikanie b帳elkowania na wolnych obrotach - turbina nie dzia豉 - nie ma ci郾ienia nie ma b帳elkowania.

  • #5 12 Wrz 2011 23:38
    Sztomel
    Poziom 34  

    Ja twierdz zupe軟ie inaczej. Ani kolektor ss帷y ani turbo nie s ch這dzone ciecz a z tymi testami to r騜nie bywa. Kiedy mia貫m benzynowca (obecnie takich nie diagnozuj) i tam przy walni皻ej uszczelce wzrasta豉 mi temperatura (ale tylko na wska幡iku na zegarach bo by to Golf 2). 畝dnych plam oleju w p造nie ch這dz帷ym nie by這 a mimo to wywala這 go korkiem zbiorniczka i nawet nie dawa貫m na sprawdzenie C02 bo jak dla mnie objaw by wystarczaj帷y i potwierdzi si. W TDI czy benzynach objaw jest ten sam - wywala p造n zaworkiem przez korek zbiorniczka wyr闚nawczego i w豉郾ie zw豉szcza jak silnik nie ma ch這dzenia w czasie jazdy czyli jak si zatrzyma - wali wtedy przez korek zbiorniczka na zewn徠rz a potem ustaje jak ci郾ienie spadnie. Powiem tak - ka盥y przypadek jest indywidualny wi璚 r騜nie z tym bywa.

  • #6 14 Wrz 2011 21:40
    zYbSeb
    Poziom 7  

    Witam po przerwie, w kt鏎ej przejecha貫m ok 800km i oto "nowiny"
    Plyn wywala jak poprzednio, ale tylko przy obrotach wyzszych niz 2000rpm. Im wieksze obroty tym szybciej i intensywniej zapelnia sie butelka. Podczas jazdy po miescie problem nie wystepuje jesli nie zyluje auta ponad 3k. Tlumacze to chwilowymi przyrostami cisnienia w ukladzie oraz w miare krotkimi okresami jego trwania.
    Kolejny punkt ukladanki to pojawienie sie czarnego osadu na wewnetrznych sciankach zbiornika wyrownawczego po trasie ze Szczecina do Lodzi; jest to sliskie, wiec wygladac by to moglo na olej aczkolwiek moze byc to osad sadzy z gazow spalinowych. Trudno powiedziec. W plynie nie pojawily sie zadne czasteczki stale oraz nie ulegl przebarwieniu. Jadac z Lodzi do Rybnika trzymalem auto max 2000rpm i nie widac golym okiem aby sie zwiekszyla ilosc czarnego.
    Dzisiaj auto chodzilo na wolnych obrotach przez dluzszy czas (korek) wiec stanalem na awaryjnych podnioslem maske i babelki szly 1-2 na sekunde. Wiec stan "choroby" sie pogorszyl.

    Jedno jest pewne. Bardzo ryzykowne bedzie pojechanie autem w takim stanie z powrotem do UK (1800km). Jutro mechanik dostaje auto i sprawdzi pompe oraz wspomne mu o Waszych opiniach. Jezeli niczego nie wykryje to zdejmie glowice i wtedy sie okaze co jest grane. Mam tylko nadzieje, ze nie jest to korpus silnika bo to oznacza koniec... jazdy autkiem :(

  • #7 14 Wrz 2011 22:07
    Fazi48
    Poziom 9  

    Witam . Nale篡 sprawdzi ci郾ienie w uk豉dzie ch這dzenia . Jesli cisnienie znacznie wzrasta przed nagrzaniem silnika to bed to przedmuchy np. uszczelka g這wicy . Jesli auto babelkuje nie uzyskawszy cisnienia za這穎nego przez producenta zepsuty jest zaw鏎 w korku p造nu ch這dzacego . Uk豉dy ch這dzenia s projektowane na ok. 1 bar jesli to cisnienie nie jest uzyskiwane p造n ch這dniczy gotuje si ponizej 120 stopni .

  • #8 15 Wrz 2011 08:23
    gimak
    Poziom 35  

    zYbSeb napisa:
    R闚nie wyprzedze pytanie - auto si nie przegrzewa w 瘸dnych warunkach - max to 90*C min 70*C - czy takie wachania s naturalne dla tego silnika?

    A wi璚 nie ma mowy o zagotowaniu si p造nu nawet przy otwartym korku, chyba 瞠 czujnik temperatury szwankuje.
    zYbSeb napisa:
    Kolejny punkt ukladanki to pojawienie sie czarnego osadu na wewnetrznych sciankach zbiornika wyrownawczego po trasie ze Szczecina do Lodzi; jest to sliskie, wiec wygladac by to moglo na olej aczkolwiek moze byc to osad sadzy z gazow spalinowych.

    W mojej megance te wytr帷a si czarny osad, kt鏎y nie za bardzo da si usun望 (dwa razy czyszczony zbiornik). Ja u siebie podejrzewam p瘯ni璚ie, bo intensywno嗆 b帳elkowania (pojawia si po otwarciu termostatu) na wolnych obrotach od paru lat si nie zmienia (1 b帳elek co 1-2 sek), bo przy uszczelce intensywno嗆 z czasem gwa速ownie by ros豉 (erozja uszczelki). W ASO i kilku warsztatach w kt鏎ych z tym by貫m negowali przedmuchy, ale przyczyny zademonstrowanego b帳elkowania nie umieli wyja郾i.
    U kolegi zYbSeb po ostatnim po軼ie stawiam jednak na uszczelk.

  • #9 15 Wrz 2011 18:17
    zYbSeb
    Poziom 7  

    Witam.
    Mechanik zdjal glowice i znalazl kilka punkcikow obok drugiego cylindra na glowicy jak i uszczelce, ktore wygladaly jak male, plytkie, okragle kratery. Uszczelka zaczela juz sie przepalac stad ostatnimi czasy pojawienie sie osadu w zbiorniczku. Mechanik powiedzial, ze glowica nie byla tak mocno przykrecona jak powinna, wiec mogl ktos juz przy tym majstrowac i nie zrobil tego poprawnie lub pominal planowanie glowicy. W kazdym razie auto ma operacje na otwartym sercu, ktore potrwa kilka dni bo wysylam glowice na planowanie i sprawdzenie na obecnosc mikropekniec, itp. Wszystko, mam nadzieje, ze bedzie zrobione i sprawdzone do konca przyszlego tygodnia i bedziemy mogli wyruszyc do UK jak najszybciej sie da.

    Problem znaleziony. Dam znac jak sie auto sprawuje po zlozeniu i rekonwalescencji.

    Dziekuje za pomoc :)

  • #10 22 Wrz 2011 08:30
    zYbSeb
    Poziom 7  

    Odebrali鄉y auto. Wygl康a na to, 瞠 wszystko OK. Pojechali鄉y na ma陰 przeja盥磬 i sp鏚 zbiornika suchy, p造nu nie uby這 a na dodatek jako tak troszke inaczej pod peda貫m. By mo瞠, 瞠 te troszke mocy, kt鏎e sz這 "na lewo" do uk豉du ch這dzenia teraz daje te r騜nice, b望 jest to efekt placebo... ;)

    Dzisiaj w po逝dnie wyruszamy do domu i mam nadzieje, 瞠 dojedziemy jutro z rana. Dam zna jak autko po trasie.

    Dzi瘯uje i do us造sznia!

    Seb.

  • #11 23 Wrz 2011 17:21
    zYbSeb
    Poziom 7  

    Z autem wszystko OK.
    Przejechali鄉y trase 1600km bez najmniejszego problemu. Wskazania temperatury p造nu ch這dz帷ego nie przekracza造 ok 80*C podczas jazdy pod wzniesienia z pr璠ko軼i ponad 100km/h gdzie przed wymian uszczelki wystarczy這 energicznie przygazowa od 20 do 100 km/h i ju dobija這 do 90*C! Jak wiadomo ciecz ma wi瘯sz pojemno嗆 ciepln ni spaliny z komory cylindra ;)

    Jeszcze raz dzi瘯uje za pomoc.
    Seb.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produkt闚 TME