Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Felicja 2000r. 1.3 kontrolka poziomu płynu hamulcowego

aron20000 14 Sep 2011 20:02 11810 14
  • #1
    aron20000
    Level 22  
    Witam dziś robiłem kontrolkę poziomu płynu hamulcowego (kontrolka ciągle się świeciła, po włączeniu zapłonu). Fakt, że zrobiłem tą kontrolkę, że teraz jest ok. znaczy nie świeci :) przy odpowiednim stanie płynu, ale miałem takie tempo (kumpel musiał wyjechać "na wczoraj"), że nie zdążyłem się zastanowić jak tego dokonałem :) .

    Teraz rozkminiam jak ona właściwie działa. Wtyczka przy zbiorniczku miała dwa przewody biały i czarny, po odpięciu wtyczki nadal świeciła.
    Wyjąłem licznik znalazłem dwa przewody białe i trzy czarne przy wtyczkach. Sprawdziłem przewodność (wtyczka przy zbiorniczku i wtyczka licznik) na jednym białym 0,5 Ω na drugim białym ok. 35 Ω, na czarnych ok. 35 Ω (wartości takie same dla obu przewodów przy wtyczce na zbiorniczku), wartości przybliżone bo za bardzo teraz nie pamiętam, może i jest w tym moim zapisie jakiś błąd. Postanowiłem przeciąć przewód przy liczniku biały, który miał najmniejszą oporność 0,5 Ω. Po przecięciu kontrolka zgasła (więc chyba strzał w dziesiątkę). Do przewodu który wystawał z licznika (od strony licznika) podpiąłem mase kontrolka nadal się nie paliła.
    Następnie do tego białego obciętego przewodu, który wystawał z licznika podpiąłem +12V, kontrolka się zapaliła.
    Przy wtyczce na zbiorniczku obciąłem biały i od samej wtyczki dałem nowy przewód biały, aż do licznika przy którym też jest obcięty przewód biały wychodzący z wiązki i połączony nowy przewód przy samym liczniku. Stary przewód pozostał w wiązce tylko końce poizolowane.
    W skrócie teraz jest tak:
    Skoda Felicja 2000r. 1.3 kontrolka poziomu płynu hamulcowego
    Teraz działa jak należy.
    Zastanawiam się jak działa ta kontrolka. Mam dwa typy:
    1. Według tego co mi wychodziło to chyba w tym samochodzie jest coś takiego, według schematu takiego jak poniżej i chyba takiego jak jest w samochodzie (według mnie) jakby nie było bezpiecznika to przy przetarciach i pęknięciach instalacja zaczęłaby się palić:
    Skoda Felicja 2000r. 1.3 kontrolka poziomu płynu hamulcowego
    2. Jednak na logikę czy nie powinno być tak jak poniżej (w końcu byłoby bardziej zabezpieczone), gdyby przewody miały przebicie lub oba by się przetarły najwyżej kontrolka by się ciągle świeciła. Tak jak powinno być według mnie:
    Skoda Felicja 2000r. 1.3 kontrolka poziomu płynu hamulcowego
    Czy ktoś mógłby podpowiedzieć która wersja jest poprawna i jaka występuje w tej Felicji?
  • #2
    ociz
    Moderator of Cars
    Hmm... tam jest oryginalnie tak że jak przekręcisz kluczyk na pierwszą pozycję to się zapala tylko właśnie ta kontrolka, nie zależnie od poziomu płynu, zgaduję że po to żeby kontrolować działanie samej kontrolki. Jak to dokładnie jest podłączone nie sprawdzałem.
    edit:
    schemat - http://skodas.host.sk/o_skodach/felicia/schematy/06_PristrojovaDeska.jpg
    f - kontrolka płynu
    51 - czujnik poziomu

    Moderated By ociz:

    Link nie aktywny, działający dwa posty niżej.

  • #3
    aron20000
    Level 22  
    Właśnie po tej operacji dołożenia przewodu kontrolka się nie zapala na pierwszej pozycji, a jak było oryginalnie nie wiem. Bo jak do mnie przyjechał kontrolka świeciła się cały czas.
    Dodam, że teraz jest ok. (po wyjęciu pływaka kontrolka się zapala, a przy lekkim podniesieniu go, gaśnie). Tylko na pierwszej pozycji kontrolka się nie zapala (może tak było w oryginale, to nie wykluczone).
    Coś się nie włącza.
  • Helpful post
    #4
    ociz
    Moderator of Cars
    Wrzuciłem na tutejszy serwer.
    Skoda Felicja 2000r. 1.3 kontrolka poziomu płynu hamulcowego
  • #5
    cyruss
    Level 30  
    W feli kontrolka poziomu płynu zaświeca się przy włączeniu rozrusznika, tak rozwiązano sprawdzanie sprawności tej żaróweczki.
    Nie pomyślano tylko o zabezpieczeniu tego obwodu. Być może kiedyś ktoś zwarł go do masy (np przyciśnięty przewód, źle włożona żaróweczka itp) i po włączeniu rozrusznika z wiązki zadymiło. Stąd zwarcie we wiązce białego przewodu do plusa.
    Proponowałbym "odpakować" wiązkę z tym białym uszkodzonym przewodem i sprawdzić czy nie ma w niej więcej zwarć.
  • #6
    aron20000
    Level 22  
    Dokładnie według schematu widać jak na dłoni rozwiązanie (zaświecenie przy uruchomieniu rozrusznika), chociaż nie ma schematu załączania stacyjki, ale po małym przemyśleniu można dość łatwo sobie skojarzyć jak działa ta kontrolka. Ja po prostu zrobiłem tak:
    Skoda Felicja 2000r. 1.3 kontrolka poziomu płynu hamulcowego
    faktycznie wychodzi na to, że ten plus na białym przewodzie jest nie zabezpieczony, ale nie będę kombinował, zaryzykuję i tak zostawię. Przy w miarę sprawnej instalacji nie powinno sie nic stać, poza tym rozgrzebywanie tego to sporo roboty, a że ziomek mówi, żeby zostawić i nie robić więcej tego złoma to nie ma sensu uszczęśliwiać na siłe właściciela.
  • #7
    ociz
    Moderator of Cars
    Nie przy uruchomieniu rozrusznika, napięcie na 16 pojawia się wyłącznie jak się przekręci kluczyk na pierwszą pozycję, przynajmniej w mojej tak jest.
    Może po prostu kostka stacyjki nie działa tak jak powinna.
  • Helpful post
    #8
    ele5
    Conditionally unlocked
    Kilka sztuk robiłem i pamiętam. Zapala się podczas kręcenia rozrusznikiem! 100%
  • #9
    emeryt2
    Level 42  
    O co kruszyć kopie. Jeżeli schemat jest bez byków i nie ma kilku odmian , to Ele5 i Cyruss mają racje!
  • #10
    aron20000
    Level 22  
    Dokładnie widać, że sama kontrolka nie ma żadnego układu który by w jakiś elektroniczny sposób włączał na określony czas kontrolkę (np. w celu sprawdzenia). Jedynie od stacyjki, i od włącznika w pływaku zależy czy kontrolka się zapali czy nie. Więc w stacyjce nie może być na pozycji zapłon + na 16, dokładniej mówiąc nie może być plusa na 16 w pozycji stacyjki na której silnik pracuje (bo cały czas będzie razić w oczy). Może być to moment przed zapłonem lub moment kręcenia rozrusznikiem. Obstawiam, że powinna sie zapalać przy kręceniu rozrusznikiem. Pozdro
  • #11
    ociz
    Moderator of Cars
    Całkiem możliwe że to w swojej źle złożyłem kostkę stacyjki bo mi się kiedyś rozpadła. Tylko w takim razie po co w ogóle pin 16 skoro równie dobrze mogli do 50 kontrolkę podłączyć... Ale kto tam Czechów rozgryzie, zwłaszcza że mojej to jeszcze zacofany bimetalowy przerywacz od wycieraczek wsadzili. :)
  • #12
    emeryt2
    Level 42  
    Czesi są do "rozgryzienia" , maja podobne nazewnictwo np; laska u nich kojarzy się z miłością u nas z seksem - podobne , podobne!!

    Do 50 na kostce nie powinno być nic podłączone , jak sugeruje Szanowny Kolega Ociz /dlaczego , to należy poszukać/ , dlatego jest osobny odczep nazwany "16" , włączany chwilowo w chwili uruchamiania silnika. Pod 15 nie może być podpięte , gdyż , jak dobrze zauważa Aron , mielibyśmy lampkę do czytania!
  • #13
    aron20000
    Level 22  
    Znów "złapałem bakcyla" :D. A kolega mógłby wyjaśnić dlaczego do zacisku 50 nie powinno być nic podłączone oprócz rozrusznika. W sumie logicznie myśląc gdyby podłączone to zostało przy samym zacisku nie robiłoby to chyba większej różnicy, czy prąd popłynąłby z tego samego pinu (50) czy z oddzielnego (16), ale tak samo i w tym samym czasie zasilanego?
  • #14
    emeryt2
    Level 42  
    Robiło , robiło - w razie jakiegoś skojarzenia tego dodatkowego przewodu z 30 , "kręciłoby" rozrusznikiem w czasie jazdy i nie tylko! Na schemacie widzisz ,że masz dwustronne zasilenie obecnej 16 - raz ze stacyjki / odpowiednie pozycja/ i z włącznika poziomu płynu H.

    ps. nie podpuszczaj ,ze nie wiesz , a wiem ,że Ty wiesz!!
  • #15
    ociz
    Moderator of Cars
    Wystarczyła by odpowiednio wpięta dioda.