Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy

mc_majcher 14 Wrz 2011 22:56 13302 21
  • Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy

    Witam.
    Chciałbym zaprezentować budowę mojego Car Audio w mojej Skodzie Octavii.
    Mając chwile wolnego zabrałem się do pracy. Materiały zebrałem sobie wcześniej więc nie martwiłem się już że mi czegoś zabraknie. A oto efekty o kilku godzinach pracy.

    Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy





    Przymiarka w samochodzie czy wszystko jest ok.

    Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy

    Szpachla do drewna, żeby nadać ładne kształty

    Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy

    Po szpachlowaniu i oszlifowaniu skrzynkę okleiłem wykładziną głośnikowa idealnie pasująca do wnętrza bagażnika

    Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy

    Po wykończeniu skrzynki zabrałem się zakup sprzętu.
    A to mój sprzęcik :)

    Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy

    A tak prezentuje się w samochodzie

    Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy Skoda Octavia car audio - fotoreportaż z budowy

    A tu link do filmiku pokazujący możliwości mojego sprzęciku :)


    Link


    Zapraszam do komentowania. POZDRAWIAM


    Fajne!
  • #2 14 Wrz 2011 23:36
    danio531
    Poziom 18  

    Witam.
    Konstrukcja ogólnie sprawia wrażenie przemyślanej pod względem praktycznym jak i estetycznym.

    Czy obudowa była liczona?
    Jaki jest ogólny koszt całego przedsięwzięcia?
    Jak się przedstawia moc wzmacniacza?

    Pozdrawiam.

  • #3 15 Wrz 2011 08:28
    Magister_123
    Poziom 32  

    Zmień mocowanie subwoofera bo te gumy wyglądają strasznie odpustowo.
    Dwa: Zamocuj wzmacniacz i poukładaj kable żeby to wszystko schludnie wyglądało.
    Trzy: Czym ty zasilasz wzmacniacz? Przewodem 2x2,5mm²? Pomierz i napisz jakie masz spadki napięcia przy wzmacniaczu podczas uderzenia basu. Bezpiecznik chociaż zainstalowany?

  • #4 15 Wrz 2011 10:04
    bobo
    Poziom 28  

    Ile ta cala konstrukcja waży?
    Prędzej czy później głośnik zostanie uszkodzony mechanicznie, w tym miejscu bagaznika to pewne na 100%.
    Robiąc taką skrzynie, użył bym jej jako forme a docelowo zrobił bym całość z maty i żywicy. Raz że, było by to lekkie ,dwa, łatwiej mozna całość zamocować. Poza tym, krawędzie powinny byc zaokrąglone nie kanciaste, ale to taka mała dygresja.
    Pozdrówka

  • #5 15 Wrz 2011 10:32
    elektronik8
    Poziom 19  

    Tak jak jeden z kolegów napisał, trzeba było użyć żywicy a nie tworzyć dziwne kształty z wiórówki. Te blachy w środku w ogóle nie potrzebne...klej i wkręty spełnia swoje zadanie, ale przy takich kształtach używa się mat i żywicy robiąc formę na folii. Obudowa była liczona pod głośnik? Przewody zasilające wzmacniacz wyglądają na cieńsze niż głośnikowe ..

  • #6 15 Wrz 2011 13:31
    Paolo1976
    Poziom 24  

    Słabiutko. Poza tym, zastosowane wewnątrz metalowe elementy to nieporozumienie, zaczną się z czasem luzować i wiadomo jaki będzie efekt, - brzęczenie przy każdym uderzeniu basu. Zamocowanie całej skrzyni to po prostu "partyzantka". To samo z obiciem - łączenia nie powinny być widoczne, ale tu konstruktora trochę usprawiedliwia to, że zemścił się ten dziwaczny, nieregularny kształt. Żywica i byłby dużo lepszy efekt.

  • #7 15 Wrz 2011 14:52
    jedrek25
    Poziom 8  

    Witam. Zgodzę się z przedmówcą. Te metalowe elementy pewnie już drżą w rytm muzyki, na początku mojej przygody z zabudową car audio zrobiłem ten sam błąd przez co zmarnowałem mnóstwo czasu na przeróbce ale uczymy się na błędach. Ogólnie konstrukcja udana. Powodzenia przy kolejnych projektach. Pozdrawiam

  • #8 15 Wrz 2011 21:21
    mc_majcher
    Poziom 11  

    danio531 napisał:
    Witam.
    Konstrukcja ogólnie sprawia wrażenie przemyślanej pod względem praktycznym jak i estetycznym.

    Czy obudowa była liczona?
    Jaki jest ogólny koszt całego przedsięwzięcia?
    Jak się przedstawia moc wzmacniacza?

    Pozdrawiam.


    Tak była w programie WINSID do tej skrzyni (około 45l) idealnie właśnie pasuje ten głośniczek Mac Audio STX 12"
    Koszt jedynie za sam sprzęt czyli 620 zł bo resztę materiału miałem z pracy. :)
    Moc wzmacniacza to 500w RMS mono przy 4 Ω
    Magister_123 napisał:
    Zmień mocowanie subwoofera bo te gumy wyglądają strasznie odpustowo.
    Dwa: Zamocuj wzmacniacz i poukładaj kable żeby to wszystko schludnie wyglądało.
    Trzy: Czym ty zasilasz wzmacniacz? Przewodem 2x2,5mm²? Pomierz i napisz jakie masz spadki napięcia przy wzmacniaczu podczas uderzenia basu. Bezpiecznik chociaż zainstalowany?


    Wzmacniacz będzie zamocowany po drugiej stronie w drugiej wnęce. Obecny stan jest przejściowy. Docelowo wszystkie kable będą pochowane. Wzmacniacz zasilam kablami o przekroju 6mm². A co do napięć pomierzę jutro ale z tego co słyszę w samochodzie nie odczuwam żeby wzmacniaczowi brakowało prądu. A co do bezpiecznika to jest przy akumulatorze 50A

    bobo napisał:
    Ile ta cala konstrukcja waży?
    Prędzej czy później głośnik zostanie uszkodzony mechanicznie, w tym miejscu bagażnika to pewne na 100%.
    Robiąc taką skrzynie, użył bym jej jako formę a docelowo zrobił bym całość z maty i żywicy. Raz że, było by to lekkie ,dwa, łatwiej można całość zamocować. Poza tym, krawędzie powinny być zaokrąglone nie kanciaste, ale to taka mała dygresja.
    Pozdrawiam


    Konstrukcja swoje waży ale ile to nie wiem bo jej nie warzyłem. Co do uszkodzeń głośnika to już temu przeciwdziałałem i zakupiłem osłonę siatkową ale jej jeszcze nie zamontowałem. Jak uporam się z kablami to wstawię parę fotek już z zamontowaną siatką. Jeśli chodzi o żywice to nigdy z nią nie miałem z nią styczności i pojęcia nie mam jak bym miał z niej zrobić skrzynie. Dlatego też zdecydowałem się na wykonanie skrzyni z drewna. Jest to moja pierwsza konstrukcja tego typu wiec mam nadzieje ze na pierwszy raz wyszło mi nawet całkiem nieźle.

    Paolo1976 napisał:
    Słabiutko. Poza tym, zastosowane wewnątrz metalowe elementy to nieporozumienie, zaczną się z czasem luzować i wiadomo jaki będzie efekt, - brzęczenie przy każdym uderzeniu basu. Zamocowanie całej skrzyni to po prostu "partyzantka". To samo z obiciem - łączenia nie powinny być widoczne, ale tu konstruktora trochę usprawiedliwia to, że zemścił się ten dziwaczny, nieregularny kształt. Żywica i byłby dużo lepszy efekt.


    Zastosowałem te metalowe elementy ze względu na to iż nie miałem pojęcia jak zrobić takie łuki z samego drewna a te blachy w dużym stopniu mi ułatwiły budowę co widać na zdjęciach. Co do mocowania skrzyni zgadzam się ze jest to niezbyt ładny widok. Docelowo będzie ona przykręcona do samochodu w 3 miejscach małymi płaskownikami aluminiowymi tak ze nie będzie ich w ogóle widać. Jeśli chodzi o obicie to też pierwszy raz to robiłem i robiąc to drugi raz na pewno bym już nie popełnił takiego błędu, i wszystkie łączenia by były z tyłu nie widoczne dla oka.
    jedrek25 napisał:
    Witam. Zgodzę się z przedmówcą. Te metalowe elementy pewnie już drżą w rytm muzyki, na początku mojej przygody z zabudową car audio zrobiłem ten sam błąd przez co zmarnowałem mnóstwo czasu na przeróbce ale uczymy się na błędach. Ogólnie konstrukcja udana. Powodzenia przy kolejnych projektach. Pozdrawiam


    Póki co w skrzyni nic nie drży a jak zacznie to będę się tym wtedy martwił.

  • #9 16 Wrz 2011 19:55
    kamil_cb
    Poziom 17  

    Witam!

    Konstrukcja fajna, wykonana przemyślanie i nie "po łebkach"

    Koledzy wyżej martwią się o drgające elementy (być może ktoś komu to drgało nie popisał się przy montażu?)

    Kable zasilające odpowiedź już jest (chociaż nie wiem czy one wytrzymają 50A, więc może tymczasowo zmienił bym bezpiecznik na mniejszy-tak dla bezpieczeństwa)

    620zł??!! :O

    Troszkę sporo jak na ta firmę, ale może mi się tylko wydaje bo nie miałem z nią do czynienia nigdy ;)

    A ja mam pytanie jak to się spisuje ogólnie, chodzi mi o sprzęt mac'a?? Masz porównanie z czymś bardziej popularnej firmy w tej kategorii cenowej typu jbl, infinity itd (popularniejsze nie zawsze znaczy lepsze...)?

  • #10 16 Wrz 2011 20:36
    mc_majcher
    Poziom 11  

    kamil_cb napisał:
    Witam!

    Konstrukcja fajna, wykonana przemyślanie i nie "po łebkach"

    Koledzy wyżej martwią się o drgające elementy (być może ktoś komu to drgało nie popisał się przy montażu?)

    Kable zasilające odpowiedź już jest (chociaż nie wiem czy one wytrzymają 50A, więc może tymczasowo zmienił bym bezpiecznik na mniejszy-tak dla bezpieczeństwa)

    620zł??!! :O

    Troszkę sporo jak na ta firmę, ale może mi się tylko wydaje bo nie miałem z nią do czynienia nigdy ;)

    A ja mam pytanie jak to się spisuje ogólnie, chodzi mi o sprzęt mac'a?? Masz porównanie z czymś bardziej popularnej firmy w tej kategorii cenowej typu jbl, infinity itd (popularniejsze nie zawsze znaczy lepsze...)?


    Kable póki co mi się nie grzeją wiec wytrzymują pobór prądu przez wzmacniacz. Mniejszy bezpiecznik raczej byłby za słaby bo w wzmacniaczu są 2 bezpieczniki po 30A. A 620 zł to cena łączna za głośnik i wzmacniacz. Wybrałem głośnik Maca bo tak mi doradzali koledzy z innego forum.
    http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?p=783351#783351
    Porównania nie mam ale jestem bardzo zadowolony z tego głośnika trzęsie samochodem aż miło. Bas jest czysty i głęboki, masaż pleców gwarantowany. :D

  • #11 16 Wrz 2011 21:26
    Tarzan21
    Poziom 12  

    Pomysł na wykorzystanie wnęki w bagażniku jak najbardziej godny pochwały...ale...patrząc na całą konstrukcje aż prosi się zapytać ile całość waży?? Zastosowanie grubej płyty, tylu śrub i metalowych kształtowników na pewno trochę obciąża jedną auta...a może masz zestaw symetrycznie zbudowany??

  • #12 16 Wrz 2011 21:44
    mc_majcher
    Poziom 11  

    Tarzan21 napisał:
    Pomysł na wykorzystanie wnęki w bagażniku jak najbardziej godny pochwały...ale...patrząc na całą konstrukcje aż prosi się zapytać ile całość waży?? Zastosowanie grubej płyty, tylu śrub i metalowych kształtowników na pewno trochę obciąża jedną auta...a może masz zestaw symetrycznie zbudowany??


    Jak już wcześniej wspomniałem nie ważyłem, ale jest co dźwigać w razie czego :|
    Subwoofer jest tylko ten ze zdjęć a więc po drugiej stronie (we wnęce) już w niedługim czasie wyląduje wzmacniacz wraz ze wszystkimi kablami.

  • #13 16 Wrz 2011 23:24
    Tarzan21
    Poziom 12  

    mc_majcher napisał:
    Tarzan21 napisał:
    Pomysł na wykorzystanie wnęki w bagażniku jak najbardziej godny pochwały...ale...patrząc na całą konstrukcje aż prosi się zapytać ile całość waży?? Zastosowanie grubej płyty, tylu śrub i metalowych kształtowników na pewno trochę obciąża jedną auta...a może masz zestaw symetrycznie zbudowany??


    Jak już wcześniej wspomniałem nie ważyłem, ale jest co dźwigać w razie czego :|
    Subwoofer jest tylko ten ze zdjęć a więc po drugiej stronie (we wnęce) już w niedługim czasie wyląduje wzmacniacz wraz ze wszystkimi kablami.


    Nie wiem jaki tam masz silnik ale z tą wagą zmierzam do tego, że wozisz ze sobą dodatkowego "pasażera" :) ...co wiadomo przekłada się na parametry jazdy.

  • #14 17 Wrz 2011 00:14
    indianka
    Poziom 13  

    Skrzynka nie jest zła, szczególnie jak na amatorską budowę, faktycznie lepiej zastosować połączenia na kleju niż te metalowe kątowniki. Zupełnie niezłym sposobem zamocowania skrzyni do reszty weluru w bagażniku jest użycie rzepów, które można kupić na metry w różnych supermarketach budowlanych. Wytrzymują sporo, nie sprężynują, skrzynka nie stuka w kontakcie z resztą bagażnika i nie wyglądają obleśnie jak te gumy, które mam nadzieję są prowizoryczne. Pozdrawiam.

  • #15 17 Wrz 2011 00:56
    marian133
    Poziom 37  

    Co do filmiku: 0:22-0:28sek,przeciwfaza? :) A tak w ogóle,nie wiem czym się tu zachwycać,pokalem który drga na klapie? hehe,musiał byś zobaczyć jak nokia PODSKAKUJE na dachu samochodu który jest wyposażony w Ravemastera 12",kapcie by Tobie spadły.... na tym filmiku nie ma co pokazywać,serio :) Nie że jestem dresem czy coś,ale pokazywanie filmiku na którym nic nie widać i nie słychać to jest trochę "śmieszne".

    + za stolarkę.

  • #16 17 Wrz 2011 20:33
    mc_majcher
    Poziom 11  

    Tarzan21 napisał:
    mc_majcher napisał:
    Tarzan21 napisał:
    Pomysł na wykorzystanie wnęki w bagażniku jak najbardziej godny pochwały...ale...patrząc na całą konstrukcje aż prosi się zapytać ile całość waży?? Zastosowanie grubej płyty, tylu śrub i metalowych kształtowników na pewno trochę obciąża jedną auta...a może masz zestaw symetrycznie zbudowany??


    Jak już wcześniej wspomniałem nie ważyłem, ale jest co dźwigać w razie czego :|
    Subwoofer jest tylko ten ze zdjęć a więc po drugiej stronie (we wnęce) już w niedługim czasie wyląduje wzmacniacz wraz ze wszystkimi kablami.


    Nie wiem jaki tam masz silnik ale z tą wagą zmierzam do tego, że wozisz ze sobą dodatkowego "pasażera" :) ...co wiadomo przekłada się na parametry jazdy.


    Ta skrzynka nie waży tyle co jakiś pasażer można ja swobodnie unieść tak więc nie wpływa to na parametry jazdy. Jak na moje oko waży około 10 kg, wiec to jest nie jest żadne obciążenie dla mojego samochodu.

    Dodano po 9 [minuty]:

    indianka napisał:
    Skrzynka nie jest zła, szczególnie jak na amatorską budowę, faktycznie lepiej zastosować połączenia na kleju niż te metalowe kątowniki. Zupełnie niezłym sposobem zamocowania skrzyni do reszty weluru w bagażniku jest użycie rzepów, które można kupić na metry w różnych supermarketach budowlanych. Wytrzymują sporo, nie sprężynują, skrzynka nie stuka w kontakcie z resztą bagażnika i nie wyglądają obleśnie ja te gumy, które mam nadzieję są prowizoryczne. Pozdrawiam.


    Jak już pisałem wcześniej jest to rozwiązanie chwilowe co do zamocowania jej też już pisałem o tym, tak więc proszę o uważniejsze czytanie moich odp. A co do tych rzepów to nawet niezły pomysł muszę się zastanowić nad tym rozwiązaniem :)

  • #17 17 Wrz 2011 23:25
    elektronik8
    Poziom 19  

    mc_majcher napisał:
    kamil_cb napisał:
    Witam!

    Konstrukcja fajna, wykonana przemyślanie i nie "po łebkach"

    Koledzy wyżej martwią się o drgające elementy (być może ktoś komu to drgało nie popisał się przy montażu?)

    Kable zasilające odpowiedź już jest (chociaż nie wiem czy one wytrzymają 50A, więc może tymczasowo zmienił bym bezpiecznik na mniejszy-tak dla bezpieczeństwa)

    620zł??!! :O

    Troszkę sporo jak na ta firmę, ale może mi się tylko wydaje bo nie miałem z nią do czynienia nigdy ;)

    A ja mam pytanie jak to się spisuje ogólnie, chodzi mi o sprzęt mac'a?? Masz porównanie z czymś bardziej popularnej firmy w tej kategorii cenowej typu jbl, infinity itd (popularniejsze nie zawsze znaczy lepsze...)?


    Kable póki co mi się nie grzeją wiec wytrzymują pobór prądu przez wzmacniacz. Mniejszy bezpiecznik raczej byłby za słaby bo w wzmacniaczu są 2 bezpieczniki po 30A. A 620 zł to cena łączna za głośnik i wzmacniacz. Wybrałem głośnik Maca bo tak mi doradzali koledzy z innego forum.
    http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?p=783351#783351
    Porównania nie mam ale jestem bardzo zadowolony z tego głośnika trzęsie samochodem aż miło. Bas jest czysty i głęboki, masaż pleców gwarantowany. :D



    Kolego to że się nie grzeją nie znaczy że jest dobrze, zmierz sobie napięcie zasilania przy wzmacniaczu gdy masz pełne wysterowanie...Po drugie bezpiecznik ma chronić przewód w razie zwarcia bo jak zauważyłeś wzmacniacz ma już swoje zabezpieczenie. Prosty przykład np przewód wypada ci ze złącza przy wzmacniaczu, uwzględniając że masz tam 5 metrów przewodu o pewnej rezystancji, który jest dosyć cienki i za duży bezpiecznik może dojść do sytuacji że auto się zapali w razie zwarcia(przewód się zapali zanim zadziała bezpiecznik). Nie wiem czy dość jasno się wyraziłem ale nie bagatelizował bym tego, ja mam bezpieczniki 60A przy przewodach 20mm2

  • #18 17 Wrz 2011 23:31
    mc_majcher
    Poziom 11  

    elektronik8 napisał:

    Kolego to że się nie grzeją nie znaczy że jest dobrze, zmierz sobie napięcie zasilania przy wzmacniaczu gdy masz pełne wysterowanie...Po drugie bezpiecznik ma chronić przewód w razie zwarcia bo jak zauważyłeś wzmacniacz ma już swoje zabezpieczenie. Prosty przykład np przewód wypada ci ze złącza przy wzmacniaczu, uwzględniając że masz tam 5 metrów przewodu o pewnej rezystancji, który jest dosyć cienki i za duży bezpiecznik może dojść do sytuacji że auto się zapali w razie zwarcia(przewód się zapali zanim zadziała bezpiecznik). Nie wiem czy dość jasno się wyraziłem ale nie bagatelizował bym tego, ja mam bezpieczniki 60A przy przewodach 20mm2

    Ok pomierzę jutro i dam znać

  • #19 18 Wrz 2011 10:47
    elektronik8
    Poziom 19  

    Biorąc pod uwagę że wzmacniacz ma te 500W RMS w mostku i że będziesz je pobierał to powinieneś mieć kable zasilające 12-16mm2. Wzmacniacz będzie pobierał te 500W jest klasy AB a więc sprawność 50-60%, a więc wychodzi ok 700W mocy pobieranej z akumulatora przy pełnym wysterowaniu.A to jest ok 48A (700: 14,4) czyli tak jak pisze przewody zasilające 16mm2 wg moich tabelek. Przewód głośnikowy dla 500WRMS powinien być 10AWG (wg Hertza) czyli ok 5mm2.
    Pozdrawiam

  • #20 18 Wrz 2011 19:33
    mc_majcher
    Poziom 11  

    elektronik8 napisał:

    Kolego to że się nie grzeją nie znaczy że jest dobrze, zmierz sobie napięcie zasilania przy wzmacniaczu gdy masz pełne wysterowanie...Po drugie bezpiecznik ma chronić przewód w razie zwarcia bo jak zauważyłeś wzmacniacz ma już swoje zabezpieczenie. Prosty przykład np przewód wypada ci ze złącza przy wzmacniaczu, uwzględniając że masz tam 5 metrów przewodu o pewnej rezystancji, który jest dosyć cienki i za duży bezpiecznik może dojść do sytuacji że auto się zapali w razie zwarcia(przewód się zapali zanim zadziała bezpiecznik). Nie wiem czy dość jasno się wyraziłem ale nie bagatelizował bym tego, ja mam bezpieczniki 60A przy przewodach 20mm2


    Sprawa wygląda tak:
    napięcie na wzmacniaczu przy zapalonym silniku jest 13,73V
    natomiast przy zapalonym silniku i włączonym radiu i grającej muzyce napięcie na wzmacniaczu oscyluje od 12,6V do 13,73V.
    Tak więc co wy na to, jest ok, czy należało by zmienić kable na grubsze tak ja napisał kolega powyżej i czy bezpiecznik w takim układzie należało by zmienić na mniejszy, czy może zostać taki jaki jest?

  • #21 19 Wrz 2011 14:36
    elektronik8
    Poziom 19  

    Kolego chyba nikt ci nic innego na ten temat nie napisze, jeśli chcesz żeby twoje car audio miało "ręce i nogi" , wzmacniacz dostawał potrzebną ilość prądu a jednocześnie instalacja była bezpieczna to w moim poście masz wszystko wyłożone jak na tacy(wszystko wyjaśnione prostym językiem).\
    Pozdrawiam

  • #22 19 Wrz 2011 23:23
    mc_majcher
    Poziom 11  

    Ok dzięki za wszystkie odp. Tak więc przy przenoszeniu wzmacniacza do drugiej wnęki będę zmuszony do wymiany kabli na grubsze :( (dodatkowa robota) ale skoro to mam pomóc to niech tak będzie. Pozdrawiam

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME