Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ciągnik rolniczy SAM C 330

piorun7890 18 Sep 2011 16:24 86618 80
  • #31
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Konstrukcja ciekawa i ogólnie podoba mi się. Złożenie czegoś takiego wymaga dużo pracy i mnóstwa pomysłów, znam to z własnego przykładu, kilkanaście lat temu skonstruowałem coś bardzo podobnego ale zastosowałem nieco inne rozwiązania. Co do wyglądu? Cóż, to jest traktor, co byś nie robił, piaskował, malował, to i tak niedługo będzie taki sam. Pewnie przed wyjazdem butów nie będziesz wycierał, nie mówiąc o zakładaniu kapci. :D

    piorun7890 wrote:
    Udźwig podnośnika ok 800 kg

    Możesz powiedzieć gdzie masz zamontowany siłownik, bo na zdjęciach nie mogę go dojrzeć?

    bizon_126 wrote:
    W oryginale c330 ma trochę lichą pompę bo nie każdą przyczepkę kipruje a tu masz pełne pole do popisu odnośnie pompy hydraulicznej


    piorun7890 napisał:
    Quote:
    Napęd pompy hydraulicznej jest brany z przystawki od skrzyni biegów .

    Co do rodzaju pompy to rzeczywiście może sobie pozwolić ale jej napęd za jednostopniowym sprzęgłem to duży błąd. W takim przypadku pompa powinna być napędzana bezpośrednio od silnika. Wyłączanie biegu za każdym razem kiedy chcesz użyć podnośnika na postoju, staje się po pewnym czasie bardzo uciążliwe.
  • #32
    Kątek z Grodziska
    Level 2  
    Po pierwsze, gratuluję. Fajny ciągnik. Piszesz, że instalacja el. na wzór Ursusa, jaki dałeś alternator (Star?)

    Po wtóre, dołaczę do tych co to nudzą coś o OC. Załatw przegląd i OC jeżeli tylko wyjeżdżasz tym kiedykolwiek na drogę publiczną. Nawet jak ktoś uderzy w 100% ze swojej winy, to adwokat tego kogoś/jego ubezpieczyciela/funduszu płacącego za nieposiadających OC będzie jechał na tym ile wlezie. W sądzie bywa bardzo różnie! (z doświadczenia mówię). Przy autentycznie Twojej winie odpowiedzialność cywilna cała, to jasne, a przy karnej to będzie okoliczność wpływająca na końcowy wyrok. Ewentualny mandat od policji to przy powyższym tzw. pikuś. Sorki za trucie, wiem, to nie forum prawne...
  • #33
    Em_
    Level 11  
    piorun7890 - Fajny pomysł, a realizacja jak najbardziej pozytywna. Co mnie cieszy spawy kładł ktoś kto wie co robi, nie są idealne ale jak na warsztat własny na 5. Gdyby to więcej konstrukcji w tym dziale ukazywało taką dbałość o spawy (zwłaszcza konstrukcje sprężarek, których to ostatnio sporo widywaliśmy). Nowe życie c330 i to jakie ;)
  • #34
    piorun7890
    Level 18  
    Pompa hydrauliczna jest od T25 (ciśnienie max jest dużo wyższe niż pompy C330) gdyż wałek wyjściowy z przystawki od skrzyni biegów ma obroty 2800 obr/min a pompa hydrauliczna od C330 ma max 1500 obr/min . Nic nie stoi na przeszkodzie aby dodatkowe wyjście hydrauliczne dołożyć (wystarczy wąż hydrauliczny i szybko złącze ),ale nie jest mi potrzebne.
    Do podorywki mam pług trzy skibowy i radzi sobie z nim doskonale ,ale do głębokiej orki odkręcam jedną skibę . Rotacyjnej nie mam ,ale mam za to orkan do koszenia trawy na ziemiankach (jak dorwę aparat to wrzucę zdjęcia) i dlatego mam dorobiony ten WOM .
    Co do obciążników to mam dwa o wadze ok 80kg ,przykręcane na dwie śruby 16mm (z przodu) .Porostu odkręcam przedni zaczep ,dokładam obciążniki i montuje je razem z przednim zaczepem odpowiednio dłuższymi śrubami.Ale rzadko je stosuje gdyż dodatkowe obciążenie daje masywna rama z przodu . Używam tylko je do sadzarki .
    Skrzynia biegów z silnikiem jest połączona kryzą ,bo obie średnice są inne i inny rozstaw mają śrub mocujących
    Dodaje zdjęcie mocowania siłownika
    Ciągnik rolniczy SAM C 330 Ciągnik rolniczy SAM C 330 Ciągnik rolniczy SAM C 330
  • #35
    kow
    Level 13  
    Od czego zastosowałeś sprzęgło? Oryginalne Ursus C-330?
  • #36
    piorun7890
    Level 18  
    Ciągnik T25 ma jedno stopniowe sprzęgło i pompa hydrauliczna jest przy skrzyni biegów ,na postoju wystarczy wrzucić luz i pompa pracuje .
    Sprzęgło jest od Stara wraz z jego dociskiem i kołem zamachowym . Koło zamachowe od Stara jest wtoczone w koło zamachowe od C330 na pewną niewielką głębokość i są skręcone śrubami. Istnieje jeszcze jedna możliwość aby to połączyć inaczej ,ale trzeba by było robić nowy wałek łączący sprzęgło ze skrzynią biegów bo oryginalny jest krótki i byłby też problem z łożyskiem oporowym sprzęgła. Nie jest to taka prosta dorobić nowy wałek gdyż musiałby być nawęglany, hartowany i szlifowany w niektórych miejscach a to bardzo droga zabawa.
    Pozdro.
  • #37
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    piorun7890 wrote:
    Ciągnik T25 ma jedno stopniowe sprzęgło i pompa hydrauliczna jest przy skrzyni biegów ,na postoju wystarczy wrzucić luz i pompa pracuje .

    Mylisz się, w T-25 pompa nie jest napędzana wałkiem od tarczy sprzęgłowej, tylko za pomocą drugiego wałka bezpośrednio od docisku. Tak więc, wciśnięcie sprzęgła nie powoduje zatrzymania pompy. Jak dłużej popracujesz tym podnośnikiem to sam się przekonasz jakie to uciążliwe.
  • #38
    piorun7890
    Level 18  
    Tak tylko pompa hydrauliczna od T25 ,C330, C360 nie może być napędzana bezpośrednio przez pasek klinowy czy łańcuch ,musi być tylko i wyłącznie przez sprzęgło kłowe ,bo długo taka pompa by nie popracowała .Co innego pompy np.od wózków widłowych gdzie są napędzane przez pasek klinowy ale są o tego przystosowane ( inaczej łożyskowane ) i inne mają oznaczenia . Mnie to nie przeszkadza ,bo i tak przy oraniu czy bronowaniu przeważnie jeździ się na jednym biegu i rzadko używa się sprzęgła .
  • #39
    drzasiek
    CNC specialists
    piorun7890 wrote:
    Mnie to nie przeszkadza ,bo i tak przy oraniu czy bronowaniu przeważnie jeździ się na jednym biegu i rzadko używa się sprzęgła .

    Przy oraniu będziesz za każdym razem wyłączał biega, podnosił, włączał bieg za każdym razem jak dojedziesz do końca?
    Chyba, że pompa pracuje tak szybko, że w biegu moment podniesiesz pług.
    Poza tym przy robieniu do rogu? Będziesz co chwile majdał tymi biegami.
    Jest wiele innych prac przy których to będzie wręcz doprowadzało do histerii..
    No chyba że masz jedno poletko to jakoś to przebolejesz choć się przekonasz, jakie to poważne niedociągnięcie.
  • #40
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Przy silniku masz wolne koło pasowe, na pewno by się udało z niego napędzić wałek na dwóch łożyskach z małym sprzęgłem kłowym i do tego dołączona pompa.
  • #41
    piorun7890
    Level 18  
    Pompa pracuje na każdym biegu jaki na luzie i podnosi szybko więc nie trzeba się zatrzymywać .Nawet jak orałem kawałek pola pod grządki i musiałem tylko w jedną stronę ,to jak dojeżdżałem do końca zatrzymywałem wrzucałem wsteczny bieg poszczałem sprzęgło i podnosiłem ,nie musiałem wrzucać na luz podnosić i dopiero na wsteczny .Ciągnik pracuje na trzech hektarach pola ornego .
    krzysiek7 wrote:
    Przy silniku masz wolne koło pasowe, na pewno by się udało z niego napędzić wałek na dwóch łożyskach z małym sprzęgłem kłowym i do tego dołączona pompa.

    Można także w taki sposób ,ale należy pamiętać że ta pompa ma zapotrzebowanie na moc ok 5 KW według katalogu ale silnik elektryczny 3.5KW też daje radę ją napędzić jak nie jest stale pompa obciążona (wykorzystywana w prasie hydraulicznej) ,na silniku jest koło na pasek 13mm i jakoś mi się to nie widzi ,ale ostatecznie też mogła by tam być.
    Myślę że już wszystko w sprawie pompy hydraulicznej wyjaśnione
  • #42
    bergman31
    Level 2  
    Fajny ciągnik zrobiony po to aby pracował w polu, a nie jeżdził po wystawach. Widziałem nowoczesne traktory za kilkaset tysięcy, które z pola były holowane, bo uszkodził się jakiś czujnik (za co najmiej 100 zł plus naprawa i dojazd serwisu) i traktor staną jak wryty. Prostota jest gieniałna. Jak się popsuje to z cześciami do silnika nie ma problemu i są tanie. Skrzynia biegów w Starze wytrzymywała co najmiej 100 KM, to przy tych 30 KM wytrzyma lata. Most jak się rozleci, to zawsze może wstawić nowszy, np. od Stara 200. Jak uszkodzi błotnik lub maskę w lesie, to ją wyklepie, pospawa i po kłopocie. Ci co się czepiają wygłądu, niech sprawdzą w serwisie ile tam kosztuje maska lub błotnik do tych pięknych traktorów - 500 zł nie starczy, o cześciach mechanicznych nie wspomnę. Ja bym go nie piaskował, szkoda pieniędzy. Lepiej założyć rozdzielacz i gniazdo hydrauliki zewnętrznej, zawsze się przyda.

    Podnośnik podnosi 800 kg, to więcej niż w c330 (tam było chyba 600 kg). Ja sam rozważałem zakup traktora np. T25, C4011, lub Zetor k25; ale za 5000 zł. to tylko do remontu kapitałnego, więc robię sama z silnikiem malucha. Na nie cały hektar wystarczy.


    Od czego masz przystawkę do napędu WOM, bo szukam czegoś podobnego?
  • #43
    piorun7890
    Level 18  
    bergman31 wrote:


    Od czego masz przystawkę do napędu WOM, bo szukam czegoś podobnego?

    A o którą przystawką Ci chodzi ,o tę tylną z wieloklinem ? Obie te pomalowane na zielono nigdzie nie kupisz bo są robione .
    Wypiaskować muszę przed malowaniem ,cena takiej usługi ok 250 zł więc nie jest tragicznie .O most się nie martwię ,bo w porównaniu do star owskiego jest dużo masywniejszy .Przykładem mogą być łożyska piast gdzie moście od ify są dużo większe ,w końcu to niemiecka technologia .
  • #44
    bergman31
    Level 2  
    Chodziło mi o przystawkę tą z wieloklinem. Co do piaskowania, to cena jest przystępna. Czekam na końcowy efekt po lakierowaniu.
    Zarejestrójesz traktor?
  • #45
    karol75
    Level 16  
    piorun7890 wrote:
    W sprawie OC nie było by problemu ,ale na razie policja się nie czepia takich pojazdów w mojej okolicy.


    Byłby problem (legalnie), bez przeglądu dużo kosztuje.
    Przegląd można zrobić na zasadzie samochodu marki SAM.
    Ale bez dołożenia osłon na alternator i paru innych zapomnij o przeglądzie.

    Ale ogólnie gratuluje maszyny.
  • #47
    piorun7890
    Level 18  
    Jeżeli chodzi o przegląd to jeszcze się zastanawiamy ,bo nigdy nie wiadomo co może stać się na drodze . Spodziewałem się pytań odnośnie reduktora obrotów i ani jedno pytanie nie padło.
  • #48
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    fajny pomysł...sebol by nawet rometa nie zrobił...a krytykuje innego użytkownika,że cieknie olej,,każdy robni z częsci co ma,,a potem jeszcze je regeneruje/uduskonala
  • #49
    Ozaro
    Level 10  
    Z tego rodzaju sprzętów (nawet 100% oryginalnych) musi cieknąć olej. Nie ma możliwości, żeby po tylu latach pracy nigdzie nie ciekło, bo po prostu to taka konstrukcja.
  • #50
    piorun7890
    Level 18  
    Z silnika cieknie bo ma jeszcze oryginalne uszczelki ,a sam silnik to prawdopodobnie jeden z pierwszych egzemplarzy C330 ,pochodzi z agregatu spawalniczego z kopalni siarki i bardzo długo był nie używany .
  • #51
    Ozaro
    Level 10  
    Powiem Ci, że te uszczelki które teraz można kupić nie nadają się kompletnie do niczego. W tych oryginalnych dawali azbest, a w tych które teraz można kupić nie ma go co sprawia że taka uszczelka to praktycznie kawałek cieniutkiej tekturki.. Gdzie się da warto posmarować ją silikonem..
  • #52
    jump$
    Level 20  
    Ozaro wrote:
    Powiem Ci, że te uszczelki które teraz można kupić nie nadają się kompletnie do niczego. W tych oryginalnych dawali azbest, a w tych które teraz można kupić nie ma go co sprawia że taka uszczelka to praktycznie kawałek cieniutkiej tekturki.. Gdzie się da warto posmarować ją silikonem..

    Po co silikony i hermetyki tylko potem wszystko w środku tym zaje**ne.
    Wystarczy dobrze złożyć na towot, dokładnie posmarować uszczelkę dobrze docisnąć,towot się wypali i nie cieknie. a potem przy następnym remoncie widać jak naddatek takiego silikonu wyszedł do wnętrza silnika albo miski olejowej i było słabe smarowanie, no i trzeba się męczyć przy czyszczeniu cześć.
    Fakt że uszczelka odgrywa dużą rolę mi w 30-stce po remoncie cieknie olej z pod głowicy czy podkładka wcześniej była na silikon, czy teraz na towot to i tak cieknie i nie mogę zahamować tego pocenia, tak samo z pod kolektora wszystko dociągnięte, a tylko czasem w ogrodzie albo w sadzie użyje ciągniczek, lub coś przywiozę ze składu budowlanego.
  • #53
    ^ToM^
    Level 39  
    piorun7890 wrote:
    Całość wyniosła ok 6000 zł ,masa ciągnika ok 2100kg


    Za tę kwotę można kupić używany, sprawny i fabryczny C-330 w stanie nadającym się do eksploatacji (www.allegro.pl) - czyli ekonomicznie jest to pozbawione sensu. W mojej ocenie ten Was wynalazek nie jest lepszy niż fabryczny, chociażby przez to że nie ma zwolnić, blokady mechanizmu różnicowego, itp.
  • #54
    piorun7890
    Level 18  
    ^ToM^ wrote:

    W mojej ocenie ten Was wynalazek nie jest lepszy niż fabryczny, chociażby przez to że nie ma zwolnić, blokady mechanizmu różnicowego, itp.

    Akurat ten most ma zwolnice ,dodatkową zaletą jest to że ma hamulec ręczny zaraz na wyjściu skrzyni biegów co sprawia że jest bardzo mocny i pewny w działaniu ,hamulce są także dużo lepsze niż w C330 nie wspominając o kolumnie kierownicy. Oryginalna w C330 to porażka ,ciężko się kręci i strasznie siepie w jeździe po zimowej orce .Wiele osób w mojej okolicy wywala ją i wstawia od Stara albo od C360.
  • #56
    kidu22
    Level 35  
    Od czego zwolnice?
    Pozatym trzeba się wzorować na dzisiejszych ciągnikach a nie c-330.
    Ja produkuje takiego sama a za wzór john deere.
  • #57
    dudek246
    Level 10  
    No i kierownica to chyba z Tarpana albo jakiegoś fso/fsr.
  • #58
    piorun7890
    Level 18  
    Ten most jest oryginalnie na zwolnicach .
    Co ciekawe w tych mostach to przełożenie ,posiadają trzy różne rodzaje przełożeń przekładni głównych i dwa różne komplety trybów w zwolnicach montowanych zależnie od zastosowania auta ciężarowego .W tym moście przełożenie przekładni głównej wynosi 27/12 a przełożenie zwolnic 31/13.Dla przykładu w mosty od Stara miały tylko dwa rodzaje przełożeń szybkie 6,13 i wolne 7,17 .Mosty od aut ciężarowych maja półośki odciążone ,a nie jak w ciągniku urwie się oska to kolo odpada .
    Ciągnik rolniczy SAM C 330
    Ten środkowy most . Wyraźnie widać zwolnice oraz widać ze te mosty także posiadają blokadę, ale akurat mój nie ma ,ale łatwo do niego założyć.
    Współczesne ciągniki przeważnie posiadają także napęd na przód i zwolnice planetarne. Kierownica jest chyba od dużego fiata lub poloneza.
  • #59
    dzg4
    Level 25  
    Gratuluję samozaparcia i znajomości zasad mechaniki.
    Nie zauważyłem by ktoś pytał o ogrzewanie w kabinie, na jesieni i w zimie się przydaje. Jeśli ktoś kiedyś pracował ciągnikiem to wie o co chodzi w konstruowanej "własnoręcznie"maszynie.
    Ponawiam pytanie czy zarejestrujesz ciągnik?
  • #60
    piorun7890
    Level 18  
    W zimę prawie w ogóle nie jeżdżę ciągnikiem . Zawsze można zaadoptować nagrzewnicę z nawiewem z jakiegoś auta . Muszę tylko tylną szybę zamontować na zawiasach lub zrobić ją przesuwną .
    W tym roku nie będę go rejestrował ,ale w następnym roku prawdopodobnie tak.
    Obecnie buduje kompresor na podstawie sprężarki z auta ciężarowego ,aby zaraz na wiosnę rozebrać ciągnik dać do piaskowanie i samemu dokładnie wymalować .
    Deskę rozdzielczą wzbogacę jeszcze o obrotomierz i wskaźnik poziomu paliwa ,a układ chłodzenia zaleje płynem chłodniczym glikol, jak naprawię tą lejącą pompę wody (trzy lata i łożyska ,uszczelniacz diabli wzięli) ,już nie wspominając jakie było nowe koło pasowe założone na niej .