Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ciągnik rolniczy SAM C 330

piorun7890 09 Paź 2011 22:59 83162 80
  • #61
    taki jakiś ;p
    Poziom 9  
    piorun7890
    Mógł byś mi coś więcej na temat mostu ify opowiedzieć i na temat reduktora bo mam problem z swoijm samem gdyż na 5 biegów w skrzyni star 200 most również silnik Avi 712 moc 70 km wykorzystuje tylko 3 biegi 1 ,2,3 bo 4 i 5 są za szybkie v-max to jakieś 70 pomocy ...

    Dodano po 55 [sekundy]:

    swoim *
  • AdexAdex
  • #62
    piorun7890
    Poziom 18  
    Skrzynia biegów Stara 28 a Stara 200 różni to że Stara 200 jest synchronizowana i mocniejsza niż Stara 28 ,a przełożenia na poszczególnych biegach są takie same.
    Reduktor ma przełożenie 3,9 ,koła zębate mają moduł zęba 4 ,zęby są proste .
    Po obliczeniu przełożenia i dobraniu kół zębatych projekt został rozrysowany na kartce papieru .Po wykonaniu na tokarce obudowy reduktora i zaznaczeniu trzech punktów pod obudowy łożysk (patrząc z jednej strony) całość została umieszczona na tokarce z niezależnymi szczękami ,aby można było wytoczyć otwory pod obudowy łożysk .
    Most od Ify w50 został obustronnie skrócony po 140 mm ,całkowite przełożenie tego mostu u mnie wynosi 5,365 . Ośki łączące przekładnie główną ze zwolnicami także były skrócone ,ale ich skracanie to męka w porównaniu ze Star-owskimi ,są zewnętrznie utwardzone ok 50 HRC ,a głębokość utwardzenia to aż 12mm . Most ten posiada dodatkowo hamulec ręczny (rozpieraki na szczękach hamulcowych ) ,ale ja wywaliłem ten mechanizm bo mam bardzo mocny hamulec ręczny za skrzynią biegów.
  • #63
    taki jakiś ;p
    Poziom 9  
    To jak ty skróciłeś półośki jakim sposobem?

    Dodano po 32 [minuty]:

    A jak obliczyć przełożenie potrzebne do reduktora bo u mnie jest mały problem most był oryginalnie bez blokady ale ktoś zrobił stałą blokadę bo jak się kopie to równo na 2 koła i to go czasem ratuje ...
  • #64
    tedzio4
    Poziom 17  
    Gratuluję bardzo udanej konstrukcji. W młodości zrobiłem dwa ciągniki na bazie małego silniczka disla od pompy przeponowej. Bazowałem na skrzyni biegów star 28. tylny most był z wózka widłowego elektrycznego. Ja robiłem to ręcznie bez szlifierek kątowych wiec pierwszy budowałem ponad pół roku. Wiem ile pracy to kosztuje, ile godzin poświęca się na przemyślenia.
    Mogę Ci podpowiedzieć, że skrzynie biegów stara maja różne przełożenia w zależności do jakiego stara są przeznaczone. Są wywrotki i tzw skrzyniowe (sztywne). Skrzynia wywrotki ma 3 bieg wolniejszy, czwarty chyba też. Są też podobne skrzynie biegów do autobusów San i mogę się mylić ale podobna do stara skrzyniowego.
    Dlaczego nie szukałeś skrzyni biegów od stara wywrotki + przystawka z pompą hydrauliczna od wywrotu ?. to by uprościło i to bardzo prace i było by pewniejsze. Jeszcze raz gratuluję. Ostatnio rozmawiałem ze znajomym który ma ciągnik typu Sam więc popytaj, bo podobno można ubezpieczyć bez rejestrowania. OC około 70zł na rok. Nie jestem pewny czy to prawda ale on tak twierdził.
  • AdexAdex
  • #65
    piorun7890
    Poziom 18  
    Półośkę skracałem w ten sposób że odcinałem wieloklin ,na tokarce wierciłem otwór i go roztaczałem ,następnie półośkę w tym miejscu co ma być wieloklin staczałem do wymaganego wymiaru tak aby wieloklin wszedł z wciskiem i spawałem zwracając uwagę na to żeby nie pokrzywić .
    Przełożenie obliczałem w ten sposób ( założyłem że będzie miał takie samo na drugim biegu jak trzydziestka na czwartym biegu ( bo czwartego biegu najczęściej używa się w pracach polowych ) skoro taki sam silnik i rozmiar opon ) Obliczyłem jakie ma całkowite przełożenie trzydziestka na czwartym biegu (Zwykła ,nie M-ka która jest 8% szybsza)i to podzieliłem przez wynik z mnożenia (przełożenie w moście x przełożenie na drugim biegu skrzyni Star-owskiej) i wyszło mi przełożenie reduktora.
    Mój most nie ma blokady ale mechanizm różnicowy ma dużo większe opory niż ten od Stara o czym się przekonałem jak orałem podmokłe pole .Szedł jak burza a na moście od Stara musiałem jeździć z rozpiętymi hamulcami i przyhamowywać dane koło.
    Ta przystawka jest oryginalna do tej skrzyni Starkowskiej tylko został wymieniony w niej wałek aby wystawał z obydwu stron ( jedna do pompy od T25 a druga do WOM )
    Pompa hydrauliczna od wywrotu ze Stara była by chyba zbyt wydajna jak do takiego ciągnika (zbyt mocna do takiego silnika) i już nie było jej przy tej przystawce ,ale jak bym miał TUR-a to by była fajna w tym zestawieniu . Jak robiłem WOM to chciałem zastosować przystawkę która ma dwa wyjście niezależnie włączane (była taka a Starze 660, która miała wyjście na wyciągarkę) ale okazało się że mi nie zmieści pomiędzy skrzynią a ramą .
    Będę się starał go ubezpieczyć bo idiotów pełno na drodze .
  • #66
    taki jakiś ;p
    Poziom 9  
    Mógł byś mi odpowiedzieć na pytanie jak mam obliczyć reduktor ???
  • #67
    kamil_cb
    Poziom 17  
    Kurcze bardzo fajny traktorek, aż nie mam się do czego przyczepić he he ;) Mam pytanie, jest jakaś sprężarka do np pompowania kół jak to ma oryginalna "30" ?

    Ps sam ma 30 i nie chciałbym innego, małe, lekkie i ogólnie na polskie warunki 1sza klasa;)
  • #68
    piorun7890
    Poziom 18  
    Sprężarki niestety nie ma .
    Co do reduktora to powinieneś mieć reduktor o przełożeniu 2,2 - 2,5 . Jakie masz założone koła (rozmiar) , wtedy dokładnie będziesz wiedział jakie ma mieć przełożenie reduktor
  • #69
    TELEWIZOREK52
    Poziom 28  
    Poczytałem, obejrzałem, nic tylko pogratulować. Będąc kiedyś często w górach naoglądałem się przeróżnych samoróbek i też dziwiłem się jak niektórzy z kolegów czy nie lepiej kupić typowego grata i wyremontować. Tylko nie brałem pod uwagę specyfiki górskiego terenu gdzie fabryczny sprzęt nie zdawał egzaminu. Trochę jestem zdziwiony że most od IFY jest mocniejszy od Starowskiego (nie jestem mechanikiem) a po wprowadzeniu na rynek Starów29 miałem okazję trochę pojeździć i głowę bym dał że skrzynie były zsynchronizowane w przeciwieństwie do Stara66. 29ką jechało się prawie jak osobówką. Nie mam czym się chwalić bo w swoim dorobku mam złożenie dwóch Fiatów I Wartburga ale czym innym jest składanie czegoś z typowych, gotowych elementów a czym innym zaprojektowanie, wykonanie czegoś od zera. W fabrykach nad czymś takim pracuje sztab ludzi mających do dyspozycji cały park maszynowy. Dlatego jeszcze raz szacunek dla kolegi za wykonaną robotę. Gdybyśmy mieli więcej takich zapaleńców może nie upadały by fabryki, tylko tu już raczej wkracza polityka. Pozdrawiam.
  • #71
    sciga123
    Poziom 9  
    piorun7890 napisał:

    Sprzęgło jest od Stara wraz z jego dociskiem i kołem zamachowym . Koło zamachowe od Stara jest wtoczone w koło zamachowe od C330 na pewną niewielką głębokość i są skręcone śrubami.

    Przede wszystkim gratulacje za ogrom pracy i myśl techniczną.
    A teraz pytanie: czy to koło zamachowe nie ma za zbyt dużej masy w stosunku : układ korbowo -tłokowy do koła zamachowego??? a maże silnik tego "ciapka" pracuje stabilniej?
    Mam nadzieję że Ci się z nim nic nie stanie,ile już godzin przepracował?
    Pozdrowienia.
    Kiedy jacyś konstruktorzy przjadą na szkolenie? :D
  • #72
    jacu-moto
    Poziom 2  
    Witam mam pytanie do kolegi pioruna .W jaki sposób wyjąć dyfer z belki mostu? Chyba że ktoś inny to robił i chce się podzielić wrażeniami?
  • #73
    piorun7890
    Poziom 18  
    Aby wyjąć całą tą gruszkę z belki mostu najpierw musisz rozkręcić zwolnice i wyjąć półośki i odkręcić szklanki ( rurki osłonowe w których chodzą półośki ) . Następnie odkręcasz z przodu osiem śrub ( klucz 18 ) i wyciągasz tą całą gruszkę . U mnie mimo że zalałem naftę na tydzień czasu to i tak nie udało mi się tego wyciągnąć z belki mostu . Jeżeli chcesz koniecznie to wyjąć to musisz dorobić odpowiedni ściągacz inaczej nie dasz rady .
    Co do kwestii rejestracji ciągnika SAM to chyba każdy już wie że od tego roku jest konieczne ubezpieczenie OC na takie pojazdy .
  • #74
    jacu-moto
    Poziom 2  
    Więc kolega też tego nie wyjmował.Mam wszystko rozebrane, śruby odkręcone,most opasany łańcuchami wsunięta belka w łańcuchy i cisne aż się lewarek poci i nic. A MOŻE W DYFSZE SĄ PROMIENIOWO UMIESZCZONE SRUBY ? :cry:
  • #75
    piorun7890
    Poziom 18  
    Mnie się nie udało wyjąć tej gruszki ,ale mam zdjęcie gdzie gościu wyciągną ją ,ale pewnie podgrzewał belkę palnikiem tlenowym aby puściło .
    Ciągnik rolniczy SAM C 330
    Jakie masz przełożenie w zwolnicach ,a jakie w przekładni głównej i ile będziesz skracał most ,masz może blokadę ?
  • #76
    jacu-moto
    Poziom 2  
    Więc po kolei. Wielkie dzięki za to zdjątko wyraznie widać na nim że niema tam więcej śrub. Myślę że wymiana lewarka na 20T pomoże. Co do przełożenia zwolnic to 17/31 przekładni niewiem bo niechcę jej rozbierać. Skracać mam zamiar po17cm na stronę bo na tyle pozwala odstęp pomiędzy wieloklinem dyfra i blokady poprostu nie chcę ciąć i spawać półosiek.Po takim zabiegu będę musiał napawać i wyfrezować wieloklin pod blokadę. Jeszcze raz dzięki za to zdjęcie. :idea:
  • #77
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #78
    jacekrado
    Poziom 13  
    Nie no szacun wielki za konstrukcję. Nawet WOM jest. Większość SAM'ów jest sklecona na wprędce, a Wasz jest przemyślany. Ile całość warzy? I jak się zachowuje na mokrych podłożach? Pozdro!
  • #79
    piorun7890
    Poziom 18  
    Jesienią byłem na wadze i waży około 1900 Kg bez przednich obciążników . Teraz na kołach 28 cali na mokrych podłożach idzie jak burza , nie tonie . Natomiast wcześniej na kołach od Stara (tych balonowych z wysokim protektorem ) lub późniejszych 24 cali od zetora 25 to sobie kiepsko radził w terenie i potrafił się zakopać .
    Co z tego że ludzie budują SAM-y na silnikach od aut osobowych dużo mocniejszych ( jak silnik C 330 ) i zakładają koła 24 cale jak takie koła nie są w stanie przenieść takiej mocy na podłoże .
    Muszę zrobić jeszcze dorobić światła awaryjne jak się ociepli ( z tego co wiem wymagane przy przeglądzie na okręgowej stacji kontroli pojazdów ) i nową tarczę sprzęgła bo ta była założona na sztukę bo tak była zużyta, ale o dziwo już sześć lat wytrzymuje .
  • #80
    olo174
    Poziom 1  
    Mam podobne cudo tylko z silnikiem es 15.Chciałbym przerobić go na silnik 30 i najbardziej interesuje mnie to połączenie silnika 30ze skrzynią Stara.Jeżeli można by było dokładniejszy opis i zdjęcia tego elementu byłbym wdzięczny
  • #81
    piorun7890
    Poziom 18  
    Znalazłem tabele gdzie podane są przełożenia w mostach od ify w50
    Ciągnik rolniczy SAM C 330
    Może komuś się przyda w obliczeniach.