Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ciągnik rolniczy SAM C 330

piorun7890 16 Wrz 2011 12:47 78293 80
  • #1 16 Wrz 2011 12:47
    piorun7890
    Poziom 18  

    Ciągnik rolniczy SAM C 330
    Witam
    Chciałem przedstawić konstrukcję ciągnika na bazie silnika C330 i podzespołów z aut ciężarowych jaką wspólnie z tatą wykonaliśmy.
    Ciągnik składa się z następujących podzespołów:
    - silnik C330
    - skrzynia biegów Star 28\29
    - reduktor obrotów
    - most Ifa w50
    - koła przód \tył 16cali \28cali ( C330 )
    - przednia oś Star 28\29
    - błotniki i maska C330
    - kabina (konstrukcja własna)
    - układ kierowniczy Star 28\29
    Rama jest wykonana z ceownika 120 ,do niej jest przykręcony silnik (na sztywno ),który jest połączony ze skrzynią biegów za pomocą kryzy . Skrzynię biegów i reduktor łączy wał przegubowo teleskopowy , natomiast reduktor jest połączony bezpośrednio z mostem Ify w50 (most który ma zwolnice ,które nie podwyższają prześwitu pod ciągnikiem,a dodatkowo skracają konstrukcję).Przełożenie reduktora jest tak obliczone żeby na drugim biegu (skrzyni biegów Stara) całkowite przełożenie ciągnika było takie same jak w C330 na czwartym biegu. O dziwo zgrała się również trójka (z piątką w C330 ) czwórka jest minimalnie szybsza (niż szóstka) ,a na piętce jedzie około 30 km \h .Ciągnik posiada podnośnik i wałek WOM . Napęd pompy hydraulicznej jest brany z przystawki od skrzyni biegów .Pompa hydrauliczna od t-25 ,rozdzielacz i siłownik C330 .Ciągnik jest gruntowną przeróbką , wersja pierwotna miała silnik S60 , skrzynie Star i most Stara 28 jednak nie sprawdził się w trudnym górzystym terenie .Półośki star-owskie nie wytrzymywały momentu silnika c330 i ukręcało nawet jednolite dlatego został wymieniony na most od Ify. Wałek WOM posiada osobne włączanie . Instalacja elektryczna wykonana na wzór schematu C330 ,dodatkowo posiada kostki łączące (do tylnych błotników i maski) od malucha oraz przekaźniki do przednich świateł . Hamulce hydrauliczne na pompie hamulcowej od uaza z możliwością odcięcie dowolnego tylnego koła.
    Zapraszam do obejrzenia galerii :
    Ciągnik rolniczy SAM C 330 Ciągnik rolniczy SAM C 330 Ciągnik rolniczy SAM C 330 Ciągnik rolniczy SAM C 330




    Ciągnik rolniczy SAM C 330 Ciągnik rolniczy SAM C 330Ciągnik rolniczy SAM C 330 Ciągnik rolniczy SAM C 330
    Ciągnik rolniczy SAM C 330 Ciągnik rolniczy SAM C 330 Ciągnik rolniczy SAM C 330 Ciągnik rolniczy SAM C 330

  • #2 16 Wrz 2011 19:47
    sebol*
    Poziom 15  

    Jeżeli to działa jak zakładałeś i spełnia Twoje wymagania to bardzo fajnie. Ale wygląda to sam przyznasz jak kupa poskręcanego do kupy złomu. W jednym miejscu rdza, w innym jakaś mazanina pędzlem, w innym olej się leje, jakieś poobrywane gumowe kawałki, każda śruba z innej 'parafii'... Nie ma się tu czym publicznie chwalić, nic tu innowacyjnego nie ma.

  • #3 16 Wrz 2011 20:09
    piorun7890
    Poziom 18  

    Oczywiście całość będzie wypiaskowana i pomalowana . Jeżeli chodzi o te oberwane tylne chlapacza to już są nowe założone . Pochwal się co Ty zrobiłeś a nie krytykujesz innych .

  • #4 16 Wrz 2011 20:16
    sebol*
    Poziom 15  

    Pablito75 napisał:
    Kolego sebol* pokaż swoje osiągnięcia, a nie krytykuj innych!!!

    1. Nie są na pokaz.
    2. Mam prawo wyrażać swoją opinię.
    3. Jak ktoś się boi krytyki, to niech coś zrobi na 100% albo wcale nie pokazuje.

    piorun7890 napisał:
    Oczywiście całość będzie wypiaskowana i pomalowana . Jeżeli chodzi o te oberwane tylne chlapacza to już są nowe założone . Pochwal się co Ty zrobiłeś a nie krytykujesz innych .

    No to się wstrzymaj i pokaż to na forum jak pomalujesz i wykończysz w 100% to mi może mi kopara opadnie... Bo na razie to takie widoki mam jak pojadę na szrot/złom...

  • #5 16 Wrz 2011 20:46
    jump$
    Poziom 20  

    Fajny projekt, bo trzeba mieć pomysł, zaplecze techniczne i dostęp do rożnych złomów :D Skąd wziąłeś części, masz w okolicy złomowisko, jaki koszt :?:

  • #6 16 Wrz 2011 20:51
    970880
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 16 Wrz 2011 20:51
    ferkoz
    Poziom 2  

    Bardzo konkretny ciągnik, mnie się bardzo podoba. A co Kolega napędza tym podwójnym kardanem? Jest gdzieś schowany głęboko czy łatwo włożyć do niego ręce lub cokolwiek innego, może warto dorobić małą osłonę by coś tam nie wpadło przypadkowo ktoś tego nie dotknął. Gratuluję konstrukcji, widać ogrom pracy włożony w jej zbudowanie. Sam mam c 330 i lubię ten charakterystyczny dźwięk silnika :D

  • #8 16 Wrz 2011 21:18
    piorun7890
    Poziom 18  

    Całość wyniosła ok 6000 zł ,masa ciągnika ok 2100kg
    Tym podwójny kardan jest pomiędzy mostem a reduktorem ,eliminuje wszelkie niedokładności w ustawieniu . Jest umieszczony pod płytą podłogi więc niema do niego bezpośredniego dostępu.
    Reduktor został wykonany w całości na tokarce (oprócz frezowania wałków pod wieloklin na koła zębate)

  • #9 16 Wrz 2011 21:21
    pawelooo19
    Poziom 13  

    Sebol, są ludzie na tej ziemi, że chcą coś własnego złożyć... A, że jesteśmy Polakami to nie ma dla nas ograniczeń, coś z niczego zawsze można zrobić.
    150KM na kołach 38" da lepszy efekt od tego kirowca 240KM. Jeszcze pewnie będzie bardziej zwrotny, po co komuś KIROWIEC olbrzym? Jak można złożyć ciągnik o wiele mniejszy, o wiele lżejszy i pomimo silnika 150KM bedzie miał lżej. Co prawda masywne ciągniki są stabilniejsze np w orce, czy przy przewożeniu wielko tonarzowego ładunku... Ale jeżeli potrzebny jest ciągnik, mały zwrotny i o dużej mocy np do agregatu uprawowego to zmienia postać rzeczy. Gadać aby gadać to lepiej w ogóle siedź cicho i obserwuj. Zapewne byś nie zaczął składac takiego pojazdu.
    Jak wspomniał autor bedzie pomalowane. Widocznie nie mógł wytrzymac i musiał się pochwalić swoim nabytkiem. Całkiem zrozumiałe, tylko żeby dodał foty po odmalowaniu.
    URSUS tworzył prototypy ciągników, które jakby były dopuszczone do produkcji były by na szczycie i dorównywały by takim jak john deere. To dzięki konstruktorom z zapałem jak autor tematu ciągniki typu c-330, 360, 360-3P, 380, c-385, ursus 914 z przednim napedem 4ro i 6cio cylindrowy silnik, podbiły polskie rolnictwo. Do dzisiaj te ciągniki jeżdżą i zarabiaja na swoje utrzymanie. Wiele z tych modeli szło masowo na export. Dlatego JA jestem pod wrażeniem, że ludzie tacy jak autor tworzą własne "prototypy". To, że jest rdza tu i tam to nie ma większego znaczenia. TO MA DZIAŁAĆ. Szacunek.

  • #10 16 Wrz 2011 21:23
    majster256
    Poziom 21  

    wydaje mi sie ze wentylator z alternatora sobie tak macha tymi łopatkami poza obrysem maski. to bardzo niebezpieczne wg mnie.

    sam traktorek super, jak ktoś nie wie jak powinien wyglądać oryginalny c330 to mógł by pomyśleć ze ten jest oryginałem :)

  • #11 16 Wrz 2011 21:43
    eurotips
    Poziom 35  

    Traktor to nie auto, 50-letni egzemplarz nie robi wrażenia,
    C-330 do kupienia od 5.000pln a i tak raz na kilka lat robi się remont kapitalny.
    Teraz pomyśl skąd za kilka lat weźmiesz części do swojego SAMa.
    Druga sprawa to bezpieczeństwo użytkowania. Czy warto ryzykować własne życie i zdrowie? która polisa zadziała w razie nieszczęścia?

  • #12 16 Wrz 2011 21:51
    bizon_126
    Poziom 28  

    Ja co prawda brał bym inny silnik np.od cytryny C15 lub jakiegoś dieselka z turbem ale projekt jak najbardziej ok
    Silnik od c 330 ma jedna przypadłość że zanim sie rozpędzi to już trzeba hamować
    Kolega ma esiok-a na silniku syreny i tam ma dwie skrzynie jedna od syreny a druga od żuka ale twój jest 50 razy fajniejszy

  • #13 16 Wrz 2011 22:00
    zdzisiek09
    Poziom 12  

    Witam
    A ja dodam coś od siebie. Ciągnik, jak na samoróbkę bardzo udany, wygląda przynajmniej lepiej, jak te 30-letnie ursusy c-330. Ten przynajmniej ma jakoś pomalowaną osłonę silnika no i sprawną instalację elektryczną, a to w porównaniu do starych wyużytkowanych modeli duży plus. Pomalowany metalikiem też być nie musi, bo wiadomo do pracy w polu. I na koniec powiem: Niech zamilkną, Ci wszyscy co to tylko krytykować umieją, a swoich konstrukcji się pokazać boją. TAK bo krytykować to każdy potrafi, a robić to nie ma komu! Typowi Polacy!
    I takie jest moje zdanie na ten temat.....

  • #14 16 Wrz 2011 22:15
    bizon_126
    Poziom 28  

    zdzisiek09 napisał:
    wygląda przynajmniej lepiej, jak te 30-letnie ursusy c-330. Ten przynajmniej ma jakoś pomalowaną osłonę silnika no i sprawną instalację elektryczną,

    U mnie ciapek jest full wypas wszystko sprawne [czasem światło stop nie łączy],jest nawet podwójny klakson i alternator ładujący 14,4V a w przyszłości nie długiej elektroniczny przerywacz kierunkowskazów i myśle na awaryjnymi

  • #15 16 Wrz 2011 22:21
    raczek3
    Poziom 22  

    sebol* napisał:
    Pablito75 napisał:
    Kolego sebol* pokaż swoje osiągnięcia, a nie krytykuj innych!!!

    1. Nie są na pokaz.
    2. Mam prawo wyrażać swoją opinię.
    3. Jak ktoś się boi krytyki, to niech coś zrobi na 100% albo wcale nie pokazuje.

    piorun7890 napisał:
    Oczywiście całość będzie wypiaskowana i pomalowana . Jeżeli chodzi o te oberwane tylne chlapacza to już są nowe założone . Pochwal się co Ty zrobiłeś a nie krytykujesz innych .

    No to się wstrzymaj i pokaż to na forum jak pomalujesz i wykończysz w 100% to mi może mi kopara opadnie... Bo na razie to takie widoki mam jak pojadę na szrot/złom...


    Przepraszam wszystkich z góry za to co napiszę ale, kolega chyba myli maszynę zbudowaną do celów rolniczych taką jak pojazd prezentowany przez autora z jakimś ferrari. Kolego to pojazd zbudowany zapewne w celu tego aby radził sobie na roli i w innych trudnych warunkach rolniczych gdzie wygląd się jakoś specjalnie dla nikogo nie liczy, a właściwości techniczne i jezdne już bardzo. Więc przemyśl to sobie że nie każdego stać na jakiś odbajeżony ciągnik.
    I oczywiście że masz prawo do wyrażania swojej opinii ale przemyśl ją najpierw.
    A tacy ludzie jak autor tematu zasługują na pochwałę za włożone w tą konstrukcje mnóstwo pracy i zapału. Oby tak dalej. Pozdrawiam

  • #16 16 Wrz 2011 22:28
    phrozen
    Poziom 20  

    Takie pytanie, czy ten ciągnik jest dopuszczony do ruchu po normalnych drogach?
    (Dojazd z domu do pola, itd)

  • #17 17 Wrz 2011 10:10
    seba_x
    Poziom 31  

    Nie wiem jak to jest w prawdziwych ciągnikach, chodzi mi o mocowanie silnika na sztywno, czy drgania od silnika nie są zbyt mocne ? czy z czasem nie zerwą się miejsca mocowania silnika ? Banalne pytanie : jaki koszt? czy nie łatwiej byłoby kupić używany ciągnik ?

  • #18 17 Wrz 2011 10:22
    Top Gun
    Poziom 20  

    seba_x napisał:
    Banalne pytanie : jaki koszt? czy nie łatwiej byłoby kupić używany ciągnik ?


    Napisał powyżej, że ok. 6000 PLN. Tak patrzyłem teraz do autogiełdy to jeden się trafił w cenie 4900 a tak to się cenią minimum 8700 jeden a reszta od 10000 wzwyż.

  • #19 17 Wrz 2011 10:25
    seba_x
    Poziom 31  

    To rzeczywiście lepiej zrobić samemu, a jak się ma dostęp do obrabiarek, spawarek itp. to już pestka.

    Do autora : zrób osłonę alternatora.

  • #20 17 Wrz 2011 11:43
    1079413
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 17 Wrz 2011 11:49
    Top Gun
    Poziom 20  

    Nie wiem nic o moście tym Ifa w50 więc tak się zapytam - ma on blokadę czy nie bardzo?

  • #22 17 Wrz 2011 11:53
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery

    seba_x napisał:
    Nie wiem jak to jest w prawdziwych ciągnikach, chodzi mi o mocowanie silnika na sztywno, czy drgania od silnika nie są zbyt mocne ?

    W takich ciągnikach, np w symulowanym tutaj C330 ramą jest sam silnik właśnie.
    Nie wiem jak by to miało być mocowane na poduszkach np :)
    Ciągnik jak Ciągnik. Oczywiście chwali się pracę własną, ale ile w tym twojej pracy a ile taty? :)
    W większości prezentowanych konstrukcji wykonanych "z tatą" wygląda to tak, że tata robił a autor trzymał, podawał itd :)

    No cóż, zrobiliście, macie satysfakcję, jeśli tylko działa to życzę, żebyście za jakiś czas nie żałowali, że może rzeczywiście lepiej byłoby kupić C330 i wyremontować :)
    Pozdrawiam

  • #23 17 Wrz 2011 15:53
    stachu121
    Poziom 19  

    Witam.
    Konstrukcje wymagające twórczego myślenia i dużego wkładu pracy własnej należy pochwalić, nie każdy tutaj piszący jest w stanie coś takiego samemu poskładać.
    Ale do rzeczy - czy ta konstrukcja ma blokadę mostu? Ile w przybliżeniu podnosi tylny TUZ? Jak wygląda kwestia stabilności - skoro wykonane na wzór C-330 - jak zachowuje się z podniesioną chociażby rotacyjną? I ostatnie aczkolwiek zasadnicze pytanie - czy ktoś to zarejestruje i wystawi na to OC?
    Ponadto myślę, że warto deskę doposażyć w obrotomierz - nie koniecznie jest potrzebny ale wyglądałoby znacznie lepiej.
    Wykonałeś kawał niezłej roboty ale wg mnie i tak warto dołożyć i kupić C-330 chociażby ze względu na wspomniane ubezpieczenie i rejestrację. W razie czegoś jest ubezpieczenie.

  • #24 17 Wrz 2011 16:26
    willy102
    Poziom 15  

    Bardzo dobra robota :) Jak będzie pomalowany to już w ogóle będzie prawie jak fabryczny. Póki co prawdziwe piękno widać chociażby w samym wykonaniu ramy. Ktoś kto nie miał w ręku nigdy spawarki, szlifierki i umie odkręcić tylko koło od roweru nie wie jak trudno jest wykonać tak ciężką konstrukcję jak traktor.
    Kompaktowy i funkcjonalny.
    Gratuluje udanej konstrukcji :D

  • #25 17 Wrz 2011 19:46
    piorun7890
    Poziom 18  

    Co do ceny za c330 to za 5000 zł można kupić ale trzeba na pewno wtedy robić kapitalny remont za co najmniej 6000zł . Same tylne koła (opony +felgi+ dętki ) kosztowały 2200zł ,
    Jeżeli chodzi o blokadę to ten most od Ify w50 akurat nie ma ,ale jak się trafi okazja to będzie. Nic nie trzeba przerabiać wystarczy tylko inny mechanizm różnicowy mostu ,sprzęgło kłowe blokady oraz jedną szklanką w której jest półoś trzeba skrócić .
    Udźwig podnośnika ok 800 kg ,obrotomierz planuję jeszcze dołożyć ,tylko muszę znaleźć taki który pobiera sygnał z jednej cewki alternatora
    Samemu to by zeszło ze dwa lata robić taki ciągnik"po godzinach" ,dobrze się z tatą współpracuje bo umie toczyć i nie tylko ,choć nie ukrywam że było kilka nieporozumień w sprawach technicznych .
    W sprawie OC nie było by problemu ,ale na razie policja się nie czepia takich pojazdów w mojej okolicy.

  • #26 17 Wrz 2011 21:48
    kow
    Poziom 13  

    Mam kilka pytań do autora: jak zgrywa się średnica obudowy sprzęgła c-330 ze skrzynią Stara (tzn. czy kombinowałeś tam jakąś blachę ?).
    Jakie zastosowałeś sprzęgło: oryginał Ursus czy od Stara ?

  • #27 17 Wrz 2011 22:34
    stachu121
    Poziom 19  

    piorun7890 napisał:
    Co do ceny za c330 to za 5000 zł można kupić ale trzeba na pewno wtedy robić kapitalny remont za co najmniej 6000zł . Same tylne koła (opony +felgi+ dętki ) kosztowały 2200zł


    Zależy jak się trafi, niedawno znajomy kupił C-330 za 9 tyś w dość dobrym stanie ogólnym, dołożył 600 zł na regenerację pompy i wtryski i póki co nic więcej się nie psuje. Takich sytuacji większość z nas może wymienić przynajmniej po jednej, ale nie o to tutaj chodzi.

    piorun7890 napisał:
    W sprawie OC nie było by problemu ,ale na razie policja się nie czepia takich pojazdów w mojej okolicy.


    Na razie - oby jak najdłużej, tego życzę. A jak zacznie zaczną się problemy.

    Jak będziesz miał jakieś porównanie stabilności ciągnika i zachowania np. z trzyskibowym pługiem lub wspominaną kosiarką rotacyjną na podnośniku i na górce to daj znać, ciekaw jestem jak będzie to wyglądało, bo seryjna C-330 w zestawieniu z średnią rotacyjną znosi przód ładnie.

  • #28 17 Wrz 2011 23:11
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery

    Przednie koła bez obciążników i brak uchwytów na ich ewentualne zamontowanie gdziekolwiek indziej więc toto z cięższym sprzętem na podnośniku będzie nieźle latało.
    Ale kto robi ciągnik do Ciężkich prac, jak ktoś zamierza tym sporo robić to ciągnik kupuje.
    A Ten jest zrobiony pewnie żeby jakieś tam małe poletko zaorać, drzewa z lasu przywieźć więc pewnie przeżyje :)
    Pytanie do autora:
    Maska zachodzi pod przednią szybę? Bo nie mogę się dopatrzeć. Nie ma problemu z jej otwarciem?

  • #29 17 Wrz 2011 23:18
    Top Gun
    Poziom 20  

    Oryginalnie w 330 jest tak, że maska pod szybę idzie i trzeba najpierw odkręcić z przodu i dopiero można wysunąć.

  • #30 18 Wrz 2011 10:38
    bizon_126
    Poziom 28  

    Top Gun napisał:
    Oryginalnie w 330 jest tak, że maska pod szybę idzie i trzeba najpierw odkręcić z przodu i dopiero można wysunąć.

    Lub jak nie którzy robią po prostu uciąć maskę i wtedy otwiera się bez konieczności odkręcania
    Wyjść hydrauliki brak a szkoda bo może kiedyś zrobisz jakąś łuparkę do drewna lub inne cudo i nie będzie do czego podłączyć
    W oryginale c330 ma trochę lichą pompę bo nie każdą przyczepkę kipruje a tu masz pełne pole do popisu odnośnie pompy hydraulicznej