Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Iskrzenie na komutatorze w szlifierce BOSCH.

16 Sep 2011 17:12 18413 26
  • #1
    User removed account
    User removed account  
  • #2
    gsminfo
    Level 21  
    Jeśli iskrzenie jest tak duże że kita ciągnie się prawie do drugiej szczotki to masz przerwę na uzwojeniu, zerwany jeden drut lub puściło połączenie na komutatorze. Jeżeli dalej będziesz używał szlifierkę to będzie zmiana koloru dwóch lamelek na wirniku. Druga możliwość zwarcie cewek na stojanie.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    gsminfo
    Level 21  
    Żarówką i induktorem tego nie sprawdzisz, do tego jest potrzebny dobry multimetr.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    zyzy52
    Level 27  
    Witam.
    Warto też sprawdzić komutator, czy jest idealnie okrągły po wierzchu. Najlepiej zrobić to na kłach tokarki. Jeżeli komutator nie będzie równy, to może podrzucać szczotki w czasie pracy i będzie występowało duże iskrzenie. Podobnie będzie przy luzach poprzecznych na łożysku przy komutatorze. Po ewentualnym przetoczeniu komutatora, należy przeczyścić jego żłobki, aby nie było zwarć między lamelkami.
    Pozdrawiam.
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    gsminfo
    Level 21  
    Multimetr do sprawdzenia wirnika na przerwę, pomiar oporności dwóch lamelek obok siebie. Nie potwierdziłeś czy masz iskrzenie sięgające prawie drugiej szczotki. Warto pomierzyć prąd pobierany, to często pomaga zlokalizować uszkodzenie. Pomiar wirnika na brzęczyku to bardzo prymitywny pomiar i nie dokładny, lepiej zmierzyć różnicę pobieranego prądu przez brzęczyk podczas obracania wirnika na brzęczyku dobrym miernikiem z lusterkiem. Stojan rozebrany zasilamy jedną cewkę napięciem np 24V i mierzymy pobierany prąd. Raz jedną potem drugą. Obydwie cewki powinny mieć jednakowy (zakładam że są fabryczne i nie były przezwajane)
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    gsminfo wrote:
    Multimetr do sprawdzenia wirnika na przerwę, pomiar oporności dwóch lamelek obok siebie. Nie potwierdziłeś czy masz iskrzenie sięgające prawie drugiej szczotki. Warto pomierzyć prąd pobierany, to często pomaga zlokalizować uszkodzenie. Pomiar wirnika na brzęczyku to bardzo prymitywny pomiar i nie dokładny, lepiej zmierzyć różnicę pobieranego prądu przez brzęczyk podczas obracania wirnika na brzęczyku dobrym miernikiem z lusterkiem.

    Na pewno pomiar brzeczykiem jest bardziej miarodajny od pomiaru oporności dwóch lamelek obok siebie ( musi być odpowiednim drutem nawinięta cewka ).
    :arrow:lordpakernik
    wirnik do wymiany
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    lordpakernik wrote:
    Po 3: Sprawdzałem rezystancję sąsiadujących lamelek: na każdej parze 0,4 oma na jednej parze było 3,4 oma.

    Wszystkie rezystancje powinny być jednakowe, a z Twoich pomiarów wynika, że tak nie jest. Zwiększona rezystancja wskazuje na usterkę wirnika.
  • #14
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Żeby sprawdzić wirnik tym sposobem trzeba mieć doświadczenie w tym sposobie sprawdzania.Blaszka delikatnie przyciągana już wskazuje na zwarcie przy czym odległość blaszki od rdzenia wirnika powinna być jak najmniejsza a rdzeń wirnika dobrze przylegać do "brzęczyka".
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    A kto powiedział, że w tym wirniku masz zwarcie? Wyniki rezystancji wskazują bardziej na przerwę. Nie sugeruj się że ta większa rezystancja to tylko 3,4 Ω, jak wirnik zacznie się obracać to może być w tym miejscu całkowita przerwa. Obejrzyj uważnie komutator, to widać na jego działkach.
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    peterwojtas
    Level 11  
    Koledzy...
    1. weź nożyk i sprawdź pomiędzy działkami, czy nie masz węgla (komutator będzie wypalony i kruchy w tym miejscu i świadczy to o iskrzeniu między tymi działkami)
    2. multimetrem zmierz rezystancję między każdą z cewek. Każdy wirnik nawijany jest z dwóch stron dwoma drutami i ich nawiarstwianie się na siebie powoduje stopniowy wzrost rezystancji, oraz w pewnym momencie przeskok na dużo niższą rezystancję, jednak jak zobaczysz że pokazuje Ci pełnie przejście to masz zwarcie, a zbyt duży pomiar, to przerwa i poznasz taką cewkę po przebarwieniu działek komutatora od gorąca. Tolerancja to +-10%)
    3. Jeżeli narazie masz wszystko ok to przytknij multimetr do blach wirnika ( jak są pomalowane to się doskrob do czystej blachy). Nie powinno być żadnego przejściapomiędzy działkami komutatora a blachami.
    4. sprawdź osiowość komutatora. jeżeli jedna działka jest wyczuwanie wyżej to masz uwalony komutator i nic z tym nie zrobisz, tylko przezwojenie Ci pomoże.
    5. Sprawdź stan szczotek
    6. sprawdź uzwojenia stojanu (te już powinny mieć takie same rezystancje, ale dopuszcza się tolerancję +-10%)
    7. sprawdź kierunek obrotu wirnika czy jest prawidłowy ( jeżeli nie jest musisz zamienić podłączenie szczotek względem stojanu. takie odwrócenie też powoduje iskrzenie).
    8 jeżeli wszystko jest ok to coś źle robisz, albo rzeczywiście wszystko jest ok.
    Przezwoiłem w swoim życiu tysiące wirników i wyciągnąłem niejeden silnik z opresji.
  • #19
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Prawda jest taka że jak fachowiec dostaje sprzęt do naprawy to najpierw sprawdza wirnik w razie potrzeby wymienia łożyska i wyprowadza komutator i wtedy problemy z dotarciem szczotek nie maja miejsca.
  • #20
    peterwojtas
    Level 11  
    Co kolego rozumiesz pod pojęciem "wyprowadzenia komutatora"? I co te rzeczy co napisałeś mają do dotarcia szczotek? Łożyska to inna bajka. Jak ciężko pracują to czuć że maszyna nie daje rady i owszem, pali szczotki, ale one się wtedy kruszą. łożyszka mogą być powodem spalenia wirnika, co skutkuje iskrzeniem i wtedy ich wymiana nie naprawi problemu.
  • #21
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    peterwojtas wrote:
    Co kolego rozumiesz pod pojęciem "wyprowadzenia komutatora"?

    Dziwię się, że o to pytasz.Na komutatorze z czasem powstaje wgłębienie tu gdzie pracują szczotki i wyprowadzenie komutaora to usunięcie nierówności spowodowane pracą szczotek - można to zrobic na tokarce lub przeszlifować na szlifierce uniwersalnej.
  • #22
    peterwojtas
    Level 11  
    No cóż :) Nigdy nie spotkałem się z pojęciem "wyprowadzenia", więc pytam. Komutator musi być odpowiednio przetoczony ( miękki i ostry nożyk tokarki + narzynki o odpowiednich grubościach dla usunięcia broków ). Sam zanim dobrze przetoczyłem komutator, zepsułem pare nie przestrzegając tych zasad. Szlifierką niestety nie robiłem tego i nawet nie wiedziałem że można.
  • #23
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    O wiele lepszy efekt niż na tokarce komutator wygląda jak wypolerowany
  • #24
    mad3l
    Level 11  
    Bardzo szybki i prosty sposób na równanie komutatora domowym sposobem (czego osobiście sam nie polecam) jest z użyciem wkrętarki accu. Polega to na wkręceniu trzpienia wirnika (najlepiej od strony komutatora - mniejsze luzy podczas szlifu) w uchwyt samozaciskowy wkrętarki papier ścierny o gr. np. 500 i później 1000. Wycinamy długie listki o dł. ok. 10 cm i szer. odpowiadającej komutatorowi, wołamy do pomocy kolegę który załączy wkrętarkę i przytrzyma wirnik z drugiej strony za łożysko, a my sami przystępujemy to szlifowania komutatora. Po dokładnym wyszlifowaniu i wypolerowaniu oczyszczamy kanały pomiędzy lamelkami np. nożykiem do tapet.
    Proszę tylko bez głupich komentarzy, bo to jest tylko i wyłącznie sposób dla typowych domowników, osobiście wolę sposób z użyciem tokarki i odpowiednik noży.
    Pozdrawiam
  • #25
    peterwojtas
    Level 11  
    Szczerze, może ten sposób usunie rowki po szczotkach, ale nie nada osiowości komutatorowi. Jak wirnik dostanie obrotów to będzie iskrzył i zajedzie szczotki bardzo szybko. No chyba że będzie osiowy, ale kiedy szczotki robią żłobek, to różnie z tym bywa. Co do szlifierki to z chęcią bym spróbował, ale nadal Kolega nie zdradził jak to robi ;)
  • #27
    peterwojtas
    Level 11  
    Podobne do tokarki... Nie pracowałem nigdy na takiej maszynie, ale nie wątpie że komutator można na niej ładnie "wyprowadzić" :)