Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ursus C-330 - układ chłodzenia silnika

pathfinder102 19 Sep 2011 13:04 34625 25
  • #1
    pathfinder102
    Level 9  
    Witam.
    Posiadam ciągnik C330. Sprzęt chodzi całkiem nieźle ale zaczyna się z nim dziać coś dziwnego, a mianowicie po przejechaniu nim ok 500m woda w chłodnicy jest już gorąca. Nie ważne czy jadę z maszynami z tyłu czy samym ciągnikiem. Woda szybko się grzeje, ale nie gotuje się. Gdy ciągnik chodzi w pługach lub innych maszynach woda jest bardzo gorąca, bardziej niż wcześniej ale nie wygotowuje się, jej poziom w chłodnicy nie zmienia się.
    Kontrolka od temperatury niestety nie działa.
    Uszkodzony jest otwór na czujnik i niestety nie ma możliwości zamontowania nowego. Kontrolka od smarowania działa prawidłowo i jest smarowanie.
    Czy ten stan wody powinien budzić mój większy niepokój, czy po prostu zignorować sytuację?
  • #3
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    spr termostat..magicy niektórzy wywalali termostat lub wywiercali w nim otwór...ewentualnie mógł się przyciąć termostat...
  • #4
    jaclac26
    Level 15  
    wymień termostat i zainwestuj w nowy zegar . bo jak ci peknie przewód wodny to nie bedziesz wiedział i go przytrzesz' wtedy będą wieksze koszty.
  • #5
    bizon_126
    Level 31  
    Brak termostatu wg mnie bo u mnie też nie ma ale jeździ
    Trochę kosztów bo musisz zdjąć głowicę i do tokarza i zrobi ci gwint pod czujnik jaki będziesz chciał
    Możesz za szaleć i zrobić gwint M16x1,5 i kupić zegar wraz z czujnikiem od kombajnu class -bardzo czytelny
    Znajomy ma podobny tylko że Made in czechoslovakia w c328
    W nie długim czasie będę taki montował w c 360
  • #6
    jaclac26
    Level 15  
    zgadza się tylko w kombajnie claas są dwa czujniki i oprucz zegara jest jeszcze kontrolka bynajmniej u mnie jest tak w dominatorze
  • #8
    jaclac26
    Level 15  
    u mnie w clasie jest jeden czujnik w kolektorze wodnym.a drugi w chłodnicy od kontrolki.kontrolka szybciej się rzuca w oczy jak się zapali . ale w młocce nie łapie wiekszej temperatury jak 60 stopni
  • #10
    adresfizyczny
    Level 16  
    bizon_126 wrote:
    Brak termostatu wg mnie bo u mnie też nie ma ale jeździ


    Nie masz termostatu, ale zapomniałeś wspomnieć że z blachy "dachowej" masz wykonaną tulejkę by zaślepić mały obieg cieczy. Samo wymontowanie termostatu w czydziestce spowoduje że chłodzenie masz praktycznie na małym obiegu.

    Zwiększona temperatura może być spowodowana osadzeniem się kamienia w chłodnicy ( jeżdzimy na wodzie :D).

    Pozdrawiam
  • #12
    marcindmg4
    Level 11  
    Witam chciałbym dołączyć się do tego tematu i zapytać się czy do Ursusa c 330M można założyć inny czujnik temperatury? Dwuwskaźnik który posiadam uległ awarii i nie działa temperatura. Wymieniłem już kilka i nie chcę już w nie inwestować i chciałbym założyć zegar i czujnik sterowany elektronicznie od jakiegoś innego traktora. Gwint jaki jest na wkładce do głowicy to chyba M-14, a ta wkręcana sąda ma gwint chyba M-10 nie wiem ale chyba tak? Mam pytanie od czego można by zastosować ten czujnik i wskaźnik? Pozdrawiam
  • #13
    bizon_126
    Level 31  
    Ze wskaźnikiem trochę kombinacji bo w głowice raczej identycznego czujnika nie wkręcisz,będziesz musiał zrobić w głowicy większy gwint na M16 i wtedy zestaw tj czujnik+wskaźnik od zetora lub kombajnu class
    Niech sie ktoś wypowie czy tak naprawdę c 330 z nową chłodnica nowym termostatem zalana płynem będzie sie przegrzewać?
    Bo kupiłem nowy termostat i chciałem założyć ale sie ojciec nie zgodził bo twierdzi że będzie mu gotować latem i nie wiem co począć
  • #14
    Zico63
    Level 37  
    marcindmg4 wrote:
    chciałbym dołączyć się do tego tematu i zapytać się czy do Ursusa c 330M można założyć inny czujnik temperatury?

    Tak, można różnego rodzaju, od furgonetek, od ciężarówek (byle takich na 12V) czy "uniwersalne" ale zawsze komplet: czujnik + wskaźnik, by uniknąć kłopotliwej lub niemożliwej kalibracji.
    Ostatnio jest taki na allegro pod nazwą "CZUJNIK + WSKAŹNIK TEMPERATURY UNIWERSALNY 1/8" i będzie jeszcze trzy tygodnie; później też coś takiego Kolega wpisze i z pewnością znajdzie.
    Gwint to nie problem, w każdym narzędziowym sklepie kupi się gwintownik w/g czujnika i milimetr czy dwa można otwór powiększyć. Do tego polecam lekturę:
    http://e-konstruktor.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=60%3Aotwory-pod-gwinty&catid=36%3Aniezbednik&Itemid=62&lang=pl
    i będzie dobrze!

    Termostat: Jeśli fabryka dała i tysiące ich pracowało na polach całej Polski, ba - i Egiptu nawet - nie widzę powodu by to wymontowywać!!! Tylko wskaźniki naprawić (jeśli nie pokazują) i ma chodzić.
  • #15
    cornic608
    Level 14  
    marcindmg4 wrote:
    Witam chciałbym dołączyć się do tego tematu i zapytać się czy do Ursusa c 330M można założyć inny czujnik temperatury? Dwuwskaźnik który posiadam uległ awarii i nie działa temperatura. Wymieniłem już kilka i nie chcę już w nie inwestować i chciałbym założyć zegar i czujnik sterowany elektronicznie od jakiegoś innego traktora. Gwint jaki jest na wkładce do głowicy to chyba M-14, a ta wkręcana sąda ma gwint chyba M-10 nie wiem ale chyba tak? Mam pytanie od czego można by zastosować ten czujnik i wskaźnik? Pozdrawiam

    Kolego nie słuchaj się i nic nie wierć. Pasuje w ten gwint czujnik od C-385 do tego kupujesz też zegar i cieszysz się efektem swojej pracy.

    Swoją drogą czy ktos dokonywał pomiarów jaką temperature utrzymuje termostat w silniku? U mnie owy wskaźnik pokazuje 100-110 st.
  • #16
    marcindmg4
    Level 11  
    Kolego nie słuchaj się i nic nie wierć. Pasuje w ten gwint czujnik od C-385 do tego kupujesz też zegar i cieszysz się efektem swojej pracy.
    Dzięki kolego cornic. Mam jeszcze pytanie czy ten czujnik od C-385 jest M-10 (wkręcam w wkładkę) czy M-14 bezpośrednio do głowicy? Piszesz jeszcze że u Ciebie Swoją drogą czy ktos dokonywał pomiarów jaką temperature utrzymuje termostat w silniku? U mnie owy wskaźnik pokazuje 100-110 st.
    Tą temperaturę jak pokazuje to właśnie na tym zestawie ? Znalazłem jakiś zestaw na Allegro pasujący do Ursusa c 330 ale ceny są cholendarne, a jak piszesz,że pasuje od cC -385 to można taki zestaw złożyć za ok 37zł gdyż czujnik to koszt ok 12 zł , a zegar ok 25 zł do tego jeszcze jakiś kawałek przewodu i zestaw gotowy, a nie wiem za co oni sobie życzą takie kwoty za te zestawy? Pozdrawiam
  • #17
    cornic608
    Level 14  
    Wkręcasz bezpośrednio w głowice (M-14). Jedź do pierwszego lepszego sklepu i kupisz za niewielkie pieniądze.
    Podane wskazania są z tego zestawu. Użytkuje go od niedawna, silnik świeżo po remoncie.
  • #18
    marcindmg4
    Level 11  
    Dzięki kolego cornic. Mam jeszcze jedno pytanko odnośnie tego czujnika, a mianowicie do zegara doprowadzasz + ze stacyjki z pinu 15 lub 54, a od czujnika na zegar idzie minus (przewód podłanczasz pod zacisk minusa przy zegarze) tak bo nie wiem czy dobrze rozumuje a nie chcę spalić lub popsuć czegoś? Zaraz jadę do sklepu po ten czujnik i zegar. Pozdrawiam
  • #19
    cornic608
    Level 14  
    Przepraszam za zwłokę. Podłączasz pod górne wyprowadzenia zegara. Nie pamiętam dokładnie ale podłączając odwrotnie nic się nie stanie tylko nie będzie wskazywał. Powodzenia
  • #20
    Adam_W32
    Level 18  
    jaclac26 wrote:
    wymień termostat i zainwestuj w nowy zegar . bo jak ci peknie przewód wodny to nie bedziesz wiedział i go przytrzesz' wtedy będą wieksze koszty.

    Masz racje kolego !!!
    Ale właśnie trzeba kupić nowy ale inny i zegar bo te które są w sprzedaży to chińszczyzna okropna strach do ręki wziąć.
  • #21
    matai123
    Level 12  
    Jeśli chodzi o przewód wodny to są groszowe sprawy. Chciałbym się zapytać w jakim stanie masz chłodnice. Obieg wody w c 330 jest cały czas bez względu na temperaturę silnika. To nie auto.
  • #22
    acek102
    Level 2  
    Sprawdz czy termostat wchodzi z luzami w obudowe aluminiową .U mnie była za mała .Gdy miał ciężko grzał się.
  • #23
    matai123
    Level 12  
    To może być też pompa wodna. Nie ma obiegu, silnik się grzeje.
  • #24
    marcindmg4
    Level 11  
    Witam kolegów forumowiczów. Kupiłem czujnik temperatury od URSUSA C 385 (ma gwint M-14) i po wykręceniu wkładki w głowicy przy Ursusie c-330 pasuje idealnie bez żadnych przeróbek. Do tego czujnika dokupiłem też zegar temperatury też od URSUSA C-385 i wszystko razem podłączyłem bez większych problemów i zestaw ten działa bardzo sprawnie. Temperatura pokazywana jest w sposób bardzo czytelny i po dłuższej pracy traktora utrzymuje się w polu zielonym czyli prawidłowo. polecam taki zestaw. Jest on w małym stopniu w przeciwieństwie do tych dwuwskaźników narażony na awarie i tańszy w zakupie więc same plusy, a minusem jest jedynie to, że trzeba dorobić jakieś mocowanie aby ten zegar gdzieś założyć najlepiej w miejscu widocznym. Ja dorobiłem sobie taką półeczkę nad orginalnymi zegarami coś na wzór ZETORA i umieściłem w niej zegar temperatury, ciśnienia oleju i amperomierz oraz kontrolkę od świateł drogowych zapożyczoną ze Stara oraz włącznik halogenów i kontrolkę do nich też ze Stara. Zestaw ten wygląda fajnie i jest bardzo czytelny, a stary dwuwskaźnik zostawiłem tylko z tego względu, że są tam kontrolki ładowania, ciśnienia oleju i kierunkowskazów oraz zegar ciśnienia powietrza.

    Ursus C-330 - układ chłodzenia silnika
  • #25
    leszczu19901
    Level 11  
    Chłodnica może nie jest drożna ?? Kiedys tak miałem w swojej 30-sce. Kupiłem nową chłodnicę i się gotował. Okazało się, że chłodnica nie była drożna w 100% i niby nowa. Kupiłem trochę droższą i jak ręką odjął.
  • #26
    Dominik 65
    Level 10  
    matai123 wrote:
    To może być też pompa wodna. Nie ma obiegu, silnik się grzeje.



    Gdyby nie było obiegu wody w silniku to by się przegrzał albo nawet zatarł.

    Co do niedrożności chłodnicy to jest to możliwe jest że to jest powodem szybkiego nagrzewania się..... podczas jazdy pustym ciągnikiem jak piszesz silnik pracuje na wolnych czasami średnich obrotach więc przepływ wody nie jest duży jeszcze przy zamulonej chłodnicy co daje szybkie nagrzewanie się a co do orki no to trzeba wsadzić trochę na obroty silnikowi masz w tedy lepszy przepływ i studzenie ale praca cięższa niż jazda no to temperatura idzie w trochę w górę.