Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 2,2 2800 obr/min 3-fazowy na 1-fazowy

19 Wrz 2011 19:54 8950 17
  • Poziom 11  
    Witam mam taki problem który schemat jest lepszy i jakie kondensatory trzeba włożyć. 2,2 kW 2800 obr/min. Kondensator na pierwszym schemacie dałem 200uF ale się grzeje.
    Silnik 2,2 2800 obr/min 3-fazowy na 1-fazowy
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Na jakie napiecie jest silnik. Uklad podlaczenia jest prawidlowy weglug schematu 1, ale czy uklad bedzie pracowal prawidlowo zalezy od ukladu podlaczenia cewek, bo nie wiemy na jakie jest napiecie. Po podlaczeniu nalezy sprawdzic, jaki jest prad na poszczegolnych cewkach. Prady powinny byc mniej wiecej jednakowe na wszystkich cewkach. Podaj tabliczke silnika.
  • Poziom 11  
    silnik jest ogólnie na 380 ale ma chodzić na 230 na 1 schemacie jest podłączony w trójkąt pobiera 8A tylko jeszcze jaki kondensator bo 200uF mi się grzeje
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Witam
    Masz tu skan jednej stronicy z "Praktycznej elektrotechniki ogólnej".
    Powinno wystarczyć.
    Silnik 2,2 2800 obr/min 3-fazowy na 1-fazowy
  • Poziom 22  
    Witam. Podłącz silnik w gwiazdę. Pozdrawiam.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    kazimierzbrejta napisał:
    Witam. Podłącz silnik w gwiazdę. Pozdrawiam.

    Proszę o uzasadnienie!
  • Poziom 22  
    Witam. Jest taka zasada, że silniki 3- fazowe przy przejściu na zasilanie 1 - fazowe łączymy tak samo jak należało by łączyć przy zasilaniu 3 - fazowym. Jeżeli przy zasilaniu 3 - fazowym miał być połączony w gwiazdę to przy 1 - fazowym należy łączyć w gwiazdę , jeżeli przy 3 - fazowym w trójkąt to przy 1 - fazowy również w trójkąt. Pozdrawiam.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Zasada jaką kolega wyznaje nie ma nic wspólnego z prawidłowym przyłączeniem silnika, gdyż w tym przypadku należy przyjrzeć się tabliczce znamionowej i prawidłowo zinterpretować zawarte tam informacje.
    Jeśli na tabliczce znamionowej widnieje napis:
    230/400 lub (220/380) Oznacza to, że może pracować tylko skojarzony w gwiazdę. Jeśli na tabliczce jest 380/660 (400/690 - około) podłączony do sieci może pracować skojarzony zarówno w gwiazdę jak i w trójkąt. Wtedy można zastosować przełącznik λ/Δ w celu zmniejszenia prądu rozruchowego silnika (o ile silniki nie były przezwajane wg czyjegoś "widzimisie").

    W pierwszym przypadku (230/400) silnik może pracować na napięcie 3x230 skojarzony w trójkąt- ale zasilany przez falownik, a więc zasilany napięciem 3x230V lub skojarzony (przełożone mostki) w trójkąt przy zasilaniu 1- fazowym z wykorzystaniem kondensatora. W tym przypadku moc silnika będzie około 70% mocy znamionowej.
    W przypadku silnika połączonego i "zasilanego w gwiazdę" oraz w myśl kolegi zasady, silnik będzie dużo słabszy niż przy połączeniu w trójkąt i zasileniu 230V z kondensatorem i może sobie nie poradzić z zadaną pracą.

    Bardzo ładnie opisany jest sposób przyłączenia takiego silnika w poście kol. zyzy52

    Co do kondensatora- dobiera się około 70-80 mikro na 1kW (50 mikro 0,7kW).
    Jeśli silnik nie będzie ruszał, to należy zastosować kondensator rozruchowy załączony równolegle z kondensatorem pracy- ale tylko na czas rozruchu.
    W przypadku tego silnika powinien być zastosowany kondensator około 180 mikro, ewentualnie mniejszy, ale z "przyłączanym" kondensatorem rozruchowym- na czas rozruchu (około 60 mikro). Niestety rozpływ prądów w uzwojeniach silnika jest zmienny i w zasadzie nie da się dobrać pojemności kondensatora tak, aby któryś z prądów fazowych nie przekraczał wartości znamionowej, dlatego bardzo często takie przeróbki kończą się spaleniem uzwojenia silnika.
  • Poziom 22  
    Tutaj z Panem Moderatorem ze wszystkim się nie zgadzam i tak - silnik 230/300V może pracować na napięcie 3x 230V skojarzony w trójkąt bez żadnego falownika nie jest potrzebny żaden falownik / silnik jest na napięcie 230 V i zasilany napięciem 230 V/. Następnie skoro mamy silnik na 230/ 400V i mamy go podłączyć pod 1- fazę z kondensatorem to tego silnika nie możemy połączyć w trójkąt tylko w gwiazdę , ponieważ stosując kondensator stwarzamy sztuczną fazę przesuwamy napięcie w czasie , wtedy niema już napięcia 230 V tylko wyższe. Gdyby połączyć ten silnik w trójkąt, to wtedy coś zaczyna się nagrzewać, albo silnik albo kondensator. Pozdrawiam
  • Poziom 34  
    kazimierzbrejta napisał:
    Następnie skoro mamy silnik na 230/ 400V i mamy go podłączyć pod 1- fazę z kondensatorem to tego silnika nie możemy połączyć w trójkąt tylko w gwiazdę , ponieważ stosując kondensator stwarzamy sztuczną fazę przesuwamy napięcie w czasie , wtedy niema już napięcia 230 V tylko wyższe. Gdyby połączyć ten silnik w trójkąt, to wtedy coś zaczyna się nagrzewać, albo silnik albo kondensator.

    Jesteś w dużym błędzie, kolega Akrzy74 bardzo ładnie to opisał. Ja tylko dodam, że silnik połączony w trójkąt grzeje się z powodu nie dopasowania pojemności kondensatora do mocy silnika i jego aktualnego obciążenia. Pojemność kondensatora, w tak podłączonym silniku powinna się zmieniać w zależności od jego rzeczywistego obciążenia, co w praktyce jest bardzo trudne do osiągnięcia. Prąd w poszczególnych fazach silnika może wzrastać ponad dopuszczalną wartość i stąd jego przegrzewanie. Co innego gdy taki silnik pracuje w stałym obciążeniu, np: wentylatory, tam można precyzyjnie dobrać kondensator i silnik będzie pracował prawidłowo. Połączenie w gwiazdę w tym przypadku spowoduje taki spadek mocy, że silnik będzie się nadawał do napędu zabawek.
  • Poziom 37  
    Witam !
    87maly napisał:
    silnik jest ogólnie na 380 ale ma chodzić na 230 na 1 schemacie jest podłączony w trójkąt pobiera 8A tylko jeszcze jaki kondensator bo 200uF mi się grzeje

    87mały napisz wyraźnie co się grzeje, kondensator czy silnik ?
    Koledzy powyżej, tak sądzę, odnoszą się do grzejącego się silnika, ja z kolei rozumiem że miałeś na myśli grzejący sie kondensator, dlatego odniosę się do kondensatora ( nie jego pojemności ).

    Grzanie kondensatora może być powodem:
    1. Niewłaściwym, za małym napięciem pracy kondensatora.
    2. Niewłaściwym typem kondensatora, kondensator rozruchowy ( do pracy krótko trwałej ) nie nadaje się do tego silnika.
    Pozdrawiam. Stefan
  • Poziom 11  
    na pierwszym schemacie grzeje się kondensator 200uF powinie chyba być mniejszy mam jeszcze 120uF ale silnik na nim tylko buczy
  • Poziom 34  
    Sama pojemność kondensatora to nie wszystko, podaj więcej danych, ewentualnie jakieś zdjęcia. Są nowe czy używane?
  • Poziom 37  
    Witam !
    Zmierz napięcie na kondensatorze, może jest bliskie 320V ?
    Pozdrawiam. Stefan
  • Poziom 27  
    Dla mnie te kondensatory sa jakies bardzo male dla tych pojemnosci. O tych wielkosciach sa kondensatory rozruchowe. Zobacz na kondensator od sprzetu AGD o pojemnosci 16uF do pralek. Jest prawie takiej samej wielkosci, czy nawet wiekszy. Nie mowiac o pojemnosci 100uF, czy 200uF. Posiadam kondensator 60uF, ale jest o wiele wiekszy pomimo, ze jest na nizsze napiecie pracy. Tutaj trzeba zastosowac kondensatory o napieciu pracy 400V AC, lub wiecej.
  • Poziom 21  
    Wygląda na to, że jest to kondensator elektrolityczny rozruchowy a więc przeznaczony do krótkiego załączenia w momencie rozruchu:
    http://www.conis-bg.com/catalogues/motor-start.pdf
    Trzeba będzie złożyć odpowiednią baterię z kondensatorów polipropylenowych przeznaczonych do pracy ciągłej silnika - np. Miflex:
    http://abc-hurt.bazarek.pl/opis/661070/kondensator-mksp-5p-50uf.html
    lub podobny (nie zwracać uwagi na błędny opis - poniżej jest link do PDF)
  • Poziom 11  
    Dzięki za odpowiedzi ale już nie trzeba przerabiać jak kupie kondensator stałej pracy to odpisze czy działa dla pewności Jeszcze raz dzięki