Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tabele silników indukcyjnych

30 Lis 2004 10:25 7745 12
  • Poziom 12  
    Potrzebuje takich gotowych tablic, za pomocą których mogę określić ilość uzwojeń i przekrój drutu nawojowego dla wszystkich typów silników indukcyjnych. Jeśli ktoś wie o co mi chodzi to proszę o pomoc.
  • Poziom 21  
    Witam.
    A czy są takie tabele?
    Kiedyś byłem w dość renomowanym zakładzie przewijającym silniki elektryczne, to zauważyłem,że gościu miał załozony gruby zeszyt formatu A4, gdzie wpisywał wszystkie dane każdego silnika, który przewinął.Na nich to bazował, gdy ktoś dał mu silnik nieznanej mocy bez uzwojeń.

    Być może w książce Jana Zembrzuskiego znajdziesz to co Cię interesuje?:
    http://www.techniczna.com.pl/default.asp?isbn=83-204-2260-4

    W książce omówiono uszkodzenia i naprawę najczęściej spotykanych silników elektrycznych małej i średniej mocy, niskiego napięcia, indukcyjnych trójfazowych i jednofazowych oraz prądu stałego. Przedstawiono charakterystyczne parametry poszczególnych rodzajów silników, typowe zakłócenia pracy i uszkodzenia silników oraz sposoby ich badania i naprawy. W tablicach podano dane nawojowe silników prądu stałego produkcji krajowej. W niniejszym wydaniu uaktualniono niektóre dane dotyczące materiałów elektrotechnicznych stosowanych przy naprawie silników oraz podano wybrane informacje dotyczące nowej serii silników indukcyjnych.
    Książka jest przeznaczona dla szerokiego grona specjalistów - inżynierów i techników, właścicieli warsztatów naprawczych silników elektrycznych oraz dla nauczycieli średnich szkół technicznych o kierunku elektrycznym. Będzie zapewne także przydatna dla studentów wydziałów elektrycznych wyższych szkół technicznych.
  • Poziom 12  
    dzięki za pomoc. Tę pierwszą książkę chyba sobie kupie. Znalazłem gdzieś na necie w eksięgarni.
  • Poziom 17  
    Witam

    Pamiętam z czasów szkolnych że była taka książka "Atlas uzwojeń silników asynchronicznych" i tam było wszystko nawet rozrysowane.

    Pozdrawiam - powodzenia :)
  • Poziom 21  
    [quote="pllmisp"]Witam

    Pamiętam z czasów szkolnych że była taka książka "Atlas uzwojeń silników asynchronicznych" i tam było wszystko nawet rozrysowane.

    Pozdrawiam - powodzenia :)[/quote

    Witam. Mam taki atlas uzwojeń silników asynchronicznych J.Zembrzuskiego wydany w 1968 roku, ale tam na temat ilości zwojów ani średnic drutu nawojowego nic nie pisze. Są tylko schematy uzwojeń
  • Poziom 17  
    Witam

    Ilość zwojów oblicza się w zależności od par biegunów i ilości żłobków itp. , a średnica drutu jest zależna od rodzaju blach z jakich jest zrobiony stojan no i od rozmiarów żłobka (musi się zmieścić uzwojenie), trzeba uwzględnić izolację i nierównomierność ułożenia drutów. W praktyce usuwając stare uzwojenie liczy się ilość w żłobku i mierzy średnićę.

    Pozdrawiam - powodzenia
  • Poziom 21  
    pllmisp napisał:
    Witam

    Ilość zwojów oblicza się w zależności od par biegunów i ilości żłobków itp. , a średnica drutu jest zależna od rodzaju blach z jakich jest zrobiony stojan no i od rozmiarów żłobka (musi się zmieścić uzwojenie), trzeba uwzględnić izolację i nierównomierność ułożenia drutów. W praktyce usuwając stare uzwojenie liczy się ilość w żłobku i mierzy średnićę.

    Pozdrawiam - powodzenia


    Witam
    Z pierwszym zdaniem pozwolę sobie się nie zgodzić, bowiem wynika z niego,że przy takiej samej ilości biegunów i ilości żłobków dla każdego silnika bedzie taka sama ilość zwoi.
    Z praktyki wynika,że im większe gabaryty silników ( większa moc), tym mniejsza ilość zwoi w zezwojach przypadają na jedna fazę.
    Średnica drutu musi byc taka,że w silniku przenoszącym daną moc nie będzie przekraczana dopuszczalna obciążalność prądu przypadająca na 1 mm2 przekroju drutu.
    Pozdrawiam
  • Poziom 20  
    Jest też ksiązka "Poradnik Przezwajania silników elektrycznych" tez autorstwa Zembrzuskiego.Jedyna wada tego jest ze opisuje tam tylko siniki produkcji polskiej.Masz tam podane przekroj drutu,ilosc zwoji,poskok,zapelnienie zlobka i pore jeszcze innych.
    Podaj jaki silnik Ciebie interesuje to moze znajde dane do niego.
  • Poziom 11  
    W czasach kiedy istnialo jedno biuro kontrukcyjne dla wielu zakladow produkujacych silniki elektryczne ,dane zebrane w katalog mialy sens. Teraz gdy kazdy producent ma swoje biuro konstrukcyjne, i kazdy zakład dązy do najmniejszego, najmocniejszego i naj energo oszczedniejszego silnika ,silnik o symbolu np Sg90L4 moze miec o kilka zwojow mniej lub wiecej,drut o kilka setek mniej lub wiecej grubosci,zaleznie od producenta a nawet od daty produkcji (unowoczesnienia w toku produkcji).Do tego dochodzi wirnik(zalany w silniku indukcyjnym) jego srednica,ilosc zlobkow, itp.A proby zastosowania uniwersalnego uzwojenia,najczesciej konczą sie żle dla wlasciciela silnika (spadek mocy,przegrzewanie,glosna praca).Wiadomosci takie mam od kolegi pracującego w firmie produkującej i naprawiającej silniki
    janga
  • Poziom 21  
    Witam.
    Miałem kiedyś okazję przewijać silnik 2,2 kW prod.polskiej, oraz również 2,2 kW prod. szwedzkiej ( oby dwa 2800obr/min).Mimo,że znacznie różniły się sposobem ułożenia uzwojeń ( szwedzki miał piętrowo ułożone uzwojenie), to średnica zastosowanego drutu ( 1 mm) był taka sama, a ilość zwoi przypadająca na jedną fazę jednakowa. Wynika z tego,że Szwedów też obowiązują te same prawa fizyki.:D
  • Poziom 20  
    Zgadza sie zasada dzialania silnika elektrycznego jest caly czas taka sama,bez wzgledu nato kto wyprodukowal silnik.Czy to szwed,rusek,japonczyk,czy niemiec.Uzwojenie oblicza sie wedlud pakietu rdzenia.W mojej praktyce spotkalem kilka silnikow produkcji SIGMA LUTIN (CSSR) ktore byly robione na jednym(takim samym) rdzeniu,a ilosc zwoii i srednica drutu byla rozna i wiazala sie z moca i obrotami silnika.
  • Poziom 21  
    Witam :)
    Chciałbym zauważyć,że o ilości obr./ na min nie decyduje ani ilosć zwoii, ani srednica drutu.:)