Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym

willy1986 21 Wrz 2011 18:44 28723 27
  • #1 21 Wrz 2011 18:44
    willy1986
    Poziom 12  

    Witam.
    Proszę o sprawdzenie i weryfikację mojego zamysłu na instalację c.o.
    Dom jest nieduży 9x9 m podpiwniczony.
    Piec ustawiłem już i podłączyłem do komina.
    Miałem tylko kuchnie także nie było żadnych pionów rur etc.
    Poza tym są jeszcze priorytety: 1.finansowe , 2. estetyczne, 3. instalator teoretyk czyli ja :D stąd plany zrobienia instalacji na rozdzielaczu.
    Mam jeszcze kilka pytań, na które jednoznacznych odpowiedzi na forum nie znalazłem.

    1. Czy najsłabsza pompa C.o nie wypchnie mi wody przez naczynie przelewowe na strychu (będzie jakieś 2m nad łazienkową drabinką a około 5m nad piecem)

    2. Czy żeby nie pruć komina i dwóch stropów mogę puścić rurę zbiorczą obok kanałem wentylacyjnym z tym, że będzie to z kolankami i z poziomymi rurami w odcinkach ok. 50 cm.

    3. Producent pieca mówił, że robi wszystkie piece z wyjściami 2" no ale ze względów finansowych i chyba to trochę dużo jak na moc 12 kW czy mogę wyjść od razu redukcjami na 5/4 " albo nawet 1".

    4. Czy rura zbiorcza musi mieć ten wymagany 1" czy starczy jak wyjdę 3/4" (stal)?

    5. Rury pex z rozdzielacza do grzejników planuję dać w izolacji pod sufitem piwnicy bez kolanek itp w prostej linii od razu do grzejników (po 4 góra 5 metrów do każdego) czy to będzie raczej do działu radosna twórczość instalatorów...czy dawać z brzegu sufitów przy ścianach jak to się robi w inst. z wodą użytkową?

    6. Na C.W.U mnie nie stać jeszcze to czy zanyplowane trójniki umieściłem w dobrym miejscu (zaznaczyłem strzałkami) i czy jeden zawór na zasilaniu rozdzielacza na lato wystarczy, żeby grzało tylko C.W.U

    7. Jak to będzie działało w kwestii zapowietrzania się?

    Proszę o porady
    Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym

    3 27
  • #2 21 Wrz 2011 21:48
    nikt_ważny
    Poziom 17  

    Najsłabsza pompa ?
    To znaczy jaka ?
    Przy podnoszeniu 4m. naczynie powinno być 2,8m ponad najwyższy punkt grzewczy (0,7x h).(wiem że wiele osób nie ma spełnionego tego warunku i nie narzekają , ale musisz się liczyć z tym że Ty możesz być tym wyjątkiem)
    W zasadzie rura powinna "iść" bezpośrednio nad kotłem ale ... jeżeli warunki budowlane nie pozwalają inaczej , można stosować trochę dłuższą drogę.
    Musisz tylko zwrócić uwagę żeby nie było przeciw spadków i najlepiej stosować łuki zamiast kolan.
    Jest jeszcze jedna uwaga (dotyczy to też innego pytania) rura bezpieczeństwa nie tylko nie może być mniejsza niż 1" lecz przy takich kombinacjach powinna być zwiększona o jedną średnicę w górę.
    W DTR-ce kotła powinno być napisane kiedy można zmniejszyć (zredukować) średnice przyłączy do kotła.
    W sprawie rur PEX nie będę się wypowiadał - bo nie jestem zwolennikiem ich stosowania przy kotłach stałopalnych.
    Napiszę tylko że sam schemat jest w porządku.
    Czy na grzejnikach będą termozawory ?
    Jeżeli tak - to pomyśl o jakimś zaworze nadmiarowo-upustowym lub na kilku grzejnikach nie zakładaj termozaworów.(chodzi o zachowanie przepływu)
    Przy pierwszym napełnieniu instalacji grzejniki będą zapowietrzone bo tam powietrze nie ma gdzie uciec.
    Ale z każdym grzejnikiem panelowym jest odpowietrznik , więc problemu nie będzie.
    Dołóż odpowietrzniki do rozdzielaczy i będzie dobrze.

    2
  • #3 21 Wrz 2011 22:42
    willy1986
    Poziom 12  

    Rozdzielacz, który oglądałem ma dwa ręczne odpowietrzniki. Widziałem też takie automatyczne ale czy będą działały jak grzejniki są wyżej niż rozdzielacz?. Mam tylko rachunek za piec DTR-ki nie dostałem szczerze mówiąc...Mam dane z tabeli producenta jeśli to coś wniesie.


    KP-DG, Kocioł Podlasie dolno-górne spalanie
    powierzchnia grzewcza m2 1,0
    znamionowa moc cieplna kW 12
    max. temp. wody w kotle oC 95
    szer./dł./wys. mm 450/785/870
    masa kotła kg 230
    zakres powierch­ni ogrzewanej m2 90


    Przy okazji jeszcze mi gość powiedział od pieca, że jak mam grzejniki panelowe to żeby nie rdzewiały tak szybko- dolać litr / półtora do instalacji chłodziwa Emulgol i to pomoże. Niby to zawiera jakieś inhibitory korozji to kto wie. Raczej wie co mówi.

    Ja za PEXem też nie jestem ale chyba stal i podłączenie dolne przez strop na złączkach to wyższa szkoła jazdy, a spawanie to w moim wykonaniu abstrakcja....miedź koszty...
    Druga rzecz to wszystko będę miał na wierzchu także ewentualne naprawy nie będą uciążliwe.

    Z tą pompką to pracowałaby na I biegu znalazłem takie co mają 2.8 m podnoszenia na jedynce. Naczynie mogę podnieść pod krokwie jakiś metr wyżej ale czy trzeba na zapas?

    i czy te automatyczne odpowietrzniki co są do grzejników trzeba zakładać na grzejniki?

    0
  • #4 22 Wrz 2011 13:19
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    willy1986 napisał:

    Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym


    Cały ten układ jest do porawki.
    Będzie problem z obiegiem wody poprzez grzejniki.
    Jeżeli już chcesz robić z rozdzielaczem to daj zawór 4-drożny, a nie 3-drożny, a pompa musi być po stronie obiegu grzejników, a nie obiegu kotła.
    AluPex to zły pomysł w przypadku kotła węglowego. Ewentualnie jeżeli instalacja będzie dostępna na wierzchu to można założyć, że w razie uszkodzenia AluPexów na skutek zagotowania wody w kotle, będzie można je szybko i łatwo powymieniać.
    Kwestia zapowietrzania zależy od sposobu ułożenia rur oraz zastosowanych odpowietrzników.
    Pompa na powrocie w instalacjach z odpowietrznikami automatycznymi może powodować wyrzucanie wody z instalacji, dlatego lepiej jest gdy pompa jest na zasilaniu.
    Zgodnie z prawem rura do naczynia wzbiorczego musi być conajmniej 1".
    Z kotła można wyjść bezpośrednio rurą 1" przy takiej mocy, ponieważ i tak nie uzyskasz pracy grawitacyjnej przy takiej instalacji.
    Do zasobnika możesz wyprowadzić obieg bezpośrednio przed zaworem mieszającym. Dzięki temu CWU będziesz mógł grzać w okresie letnim bez załączania pompy obiegowej CO.

    2
  • #5 22 Wrz 2011 13:57
    nikt_ważny
    Poziom 17  

    Wiem że podpadnę ale ... trudno

    Plumpi napisał:

    Cały ten układ jest do porawki...

    Jeżeli już chcesz robić z rozdzielaczem to daj zawór 4-drożny, a nie 3-drożny, a pompa musi być po stronie obiegu grzejników, a nie obiegu kotła...


    To nie jest takie oczywiste.
    Zawory trójdrogowe stosuje się do wszystkiego.
    Na tym rysunku pisze wyraźnie że jest to zawór mieszający a więc dwa wejścia na jedno wyjście.
    Jest to klasyczna ochrona kotła przed zbyt niskim powrotem.
    Przykładem jest zawór ESBE TV 45/25.
    Jest to termiczny zawór trójdrogowy mieszający właśnie do ochrony kotła.
    W zaworach trójdrogowych pompa po stronie kotła to klasyczny układ.
    Pompa po drugiej stronie służyłaby do obniżenia temperatury na instalacji.
    Zawór czterodrogowy to trochę inna sprawa - tam jego miejsce na instalacji jest oczywiste.
    W zaworach trójdrogowych zastosowań może być wiele - przykłady są w necie.
    Wszystkie te zastosowania nie są błędami a wybór funkcji należy do projektanta danego systemu.
    Ten schemat z punktu widzenia logiki całego układu jest w porządku.
    Zwłaszcza jeżeli chodzi o miejsce montażu pompy i zaworu trójdrogowego mieszającego.
    Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym

    0
  • #6 22 Wrz 2011 18:05
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    nikt_ważny napisał:

    Zawory trójdrogowe stosuje się do wszystkiego.
    Na tym rysunku pisze wyraźnie że jest to zawór mieszający a więc dwa wejścia na jedno wyjście. Jest to klasyczna ochrona kotła przed zbyt niskim powrotem.


    Tyle, że taki układ dobrze współpracuje z instalacją grzejnikową, która ma możliwość pracy w grawitacji. Przy układzie jaki chce wykonać autor wątku z cieniutkimi rurami AluPex trzeba dość mocno cisnąć wodę, bo w przeciwnym wypadku grzejniki nie będą grzały.
    Jeżeli nie chce dawać drugiej pompy, która zmusi wodę do obiegu poprzez grzejniki to ta pompa musi się znaleźć po stronie grzejników. Kiedy ona tam będzie to po stronie kotła także będzie cyrkulować woda, mieszając wodę w kotle. Kocioł ma o wiele mniejsze opory, dlatego woda będzie krążyć nawet przy całkowicie przymkniętym zaworze mieszającym, który nigdy nie odcina obiegów do końca, bo taka jest jego budowa.

    nikt_ważny napisał:
    Ten schemat z punktu widzenia logiki całego układu jest w porządku.


    Z punktu logicznego jest poprawny, ale nie w przypadku AluPexa, który stawia duże opory przepływu. Po prostu po niewielkim przymknięciu zaworu 3-drożnego woda przestanie krążyć w grzejnikach, a jeżeli jeszcze grzejniki nie będą posiadały naturalnego odpowietrzenia to cała instalacja będzie się zapowietrzać i będzie przestawała pracować. Niestety AluPex to nie jest prosta rura stalowa czy miedziana, którą wystarczy zamontować delikatnie po skosie i sama się odpowietrzy. AluPex ma to do siebie, ze będzie się uginał pomiędzy uchwytami i w każdym miejscu, gdzie będzie uchwyt, będzie się zbierało powietrze, które może być usunięte z układu tylko i wyłącznie poprzez wydajny i szybki przepływ wody.
    W takim układzie jak na tym rysunku tego wydajnego przepływu nie będzie.

    Reasumując:
    Taki schemat jest dobry, ale tylko i wyłącznie w instalacji trójnikowej, w której zastosowano rury o znacznych przekrojach: stalowe, miedziane lub z tworzyw takich jak PP lub PVC, a instalacja jest wykonana z odpowiednimi nachyleniami rur umożliwiającymi cyrkulację grawitacyjną.
    Z AluPexem będą jaja. Raz będzie grzać, a innym razem nie. Jeden grzejnik będzie grzał dobrze, a kilka innych w ogóle.

    0
  • #7 22 Wrz 2011 19:55
    das160
    Poziom 15  

    Witam
    Widzę że koledzy proponują kontrowersyjne rozwiązania, może to będzie działać, bo widziałem większe cuda. Tylko po co komplikować to co jest proste ?
    Osobiści uważam że stosowanie zaworu trójdrożnego w tak małym układzie co z piecem stałopalnym to pomyłka, najczęściej piece ulegają przepaleniu, ale to tylko moje zdanie.
    Schemat jest do poprawki. Bardzo ważnym elementem pominiętym jest zabezpieczenie termiczne, proponuję wężownicę schładzającą koszt około 500 do 800 zł
    odp na pytania:
    1 Pompa ( obiegowa nie tłoczna )powoduje przepływ wody, nie wytwarza słupa wody ( 4m lub 6m to wysokość do jakiej pompa obraca wodą w układzie, jeżeli uwolnisz wylot pompy uzyskasz słup wody może 0,7 m ), na pewno nie wypchnie wody z naczynia

    2 Komin wentylacyjny ma swoje przeznaczenie, jeżeli masz wolny kanał ( nie potrzebny ) możesz go wykorzystać ale przestanie być kominem ( oczywiście mówimy o domu którego w całości jesteś właścicielem )

    3 Do zabezpieczenia kotła proponuję użyć wężownicy schładzającej np WZS-2 z zaworem Regulus JBV do 34 kW ( to przykład a nie reklama konkretnego producenta ). W takim przypadku możesz zastosować rury fi 22 lub 3/4

    4 Rura wzbiorcza zgodnie z prawem powinna mieć 1" , jednak wiem że montują rury miedziane fi 22 ( stal zarasta )

    5 Radosna twórczość instalatorów : to określenie dla partaczy idących na skróty lub pomijających podstawowe zasady budowy instalacji. Twoje mieszkanie możesz robić jak chcesz, jednak ładniej będzie puścić w rogach.

    6 Jeden zawór wystarczy

    7 na rozdzielaczu muszą być odpowietrzniki automatyczne ( zasilanie i powrót ), przy prowadzeniu nie liniowym może się zdążyć że jakiś element instalacji będzie wyrzej , tam musisz wstawić odpowietrzniki , przy grzejnikach wystarczą ręczne.

    Pozdrawiam

    Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym

    0
  • #8 22 Wrz 2011 20:40
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Schładzacze - po co?

    Tu jest tak banalnie prosty układ, że nie trzeba żadnych rozdzielaczy, żadnych schładzaczy.
    Jeżeli jest to budynek parterowy lub piętrowy i ma możliwość rozprowadzenia instalacji pod sufitem w piwnicy to aż się prosi zrobić układ grawitacyjny bez zaworów mieszających. Mieszanie można zrobić poprzez wężownicę bojlera.
    Do tego przy każdym grzejniku zawór termostatyczny i wszystko będzie hulało, że aż miło. Pompę można dodać równolegle z zaworem różnicowym, dzięki temu w razie zaniku zasilania centralne dalej będzie grzało.
    Zamiast się pier...ć z bzdurnymi pomysłami należy zrobić instalację rurami miedzianymi lub stalowymi.

    Do autora postu:
    Myślisz, że układ rozdzielaczowy z rurami AluPex jest prostszy w wykonaniu?
    Guzik prawda, bo wymaga większej wiedzy jak układ trójnikowy z miedzi czy rur stalowych. Skoro boisz się lutowania miedzi, spawania lub gwintowania rur stalowych to odpuść sobie tę robotę i zleć ją komuś, kto na budowie instalacji "zjadł zęby", dzięki temu będzie taniej.
    Zaproś jakiegoś miejscowego spawacza, zapłacisz mu za gazy + ze 400zł za robociznę. Samemu sobie podocinasz rury stalowe na wymiar i przytrzymasz gościowi podczas spawania. Weź pod uwagę, że rozdzialacz wcale nie jest tanim elementem instalacji. To co zaoszczędzisz na rurach AluPex dołożysz do rozdzielacza.
    Na koniec jeszcze pamiętaj, że najlepsze są sprawdzone i pewne metody.

    0
  • #9 23 Wrz 2011 02:34
    das160
    Poziom 15  

    Kolego Plumpi mam wrażenie że mówimy to samo w inny sposób. Jednak rezygnując z wężownicy schładzającej, i montując zawory termostatyczne można narobić sobie kłopotu. Zabezpieczenie w formie wężownicy pozwoli na popełnienie błędów w budowie układu, na montaż zaworów termostatycznych. Oczywiście wiem że takich układów są tysiące, jednak ja osobiście znam około 20 przypadków ( to są moi znajomi lub klienci zlecający naprawę ) gdzie mało brakowało do nieszczęścia, skończyło się na poparzeniach zalanych mieszkaniach lub rozerwanych grzejnikach. Wszyscy używali tych układów od lat i byli pewni że są proste i bezpieczne. Przyczyny bywają różne: uszkodzenie pompy, brak prądu, błąd w załadunku paliwa, zbyt mała ilość wody w układzie, także zawory termostatyczne. Czy ktoś chciałby być w gronie osób którym w nocy , lub podczas nieobecności w mieszkaniu, zagotowała się woda w układzie, nie polecam. Ja osobiście uważam że zabezpieczenia są potrzebne, i to fabryczne ze znakiem B, żadne samoróbki czy inne kombinacje. Kiedy wszystko zawiedzie, zadziała zabezpieczenie.
    Ktoś może powiedzieć że to tylko 12kW. Kiedy woda zacznie wrzeć i wytworzy się para, rury i grzejniki zaczynają trzeszczeć i strzelać, czuć jest bijące ciepło wokoło, z naczynia wzbiorczego zostanie wyrzucana gorąca woda, to nikt nie myśli: to tylko 12kW. Taki scenariusz to nie czarnowidztwo tylko samo życie. Nikt kto uczestniczył w wypadku samochodowym tego nie przewidywał, a jednak mu się przytrafiło.
    Podsumowując. Prosty i bezpieczny układ co z piecem stałopalnym jest do wykonania, ale przez bardzo dobrego fachowca, w systemie grawitacyjnym, bez żadnych zaworów (żeby wykluczyć błąd człowieka ), tylko po co jeden element ( zabezpieczenie ) a rozwiązuje nam wszystkie problemy.
    Pozdrawiam

    0
  • #10 23 Wrz 2011 07:01
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    das160 napisał:
    Wszyscy używali tych układów od lat i byli pewni że są proste i bezpieczne. Przyczyny bywają różne: uszkodzenie pompy, brak prądu, błąd w załadunku paliwa, zbyt mała ilość wody w układzie, także zawory termostatyczne.


    Tu dochodzimy do sedna "używali tych układów od lat".
    Te układy od lat to bardzo często brak zaworów bezpieczeństwa, a naczynia wzbiorcze podłączane rurami 1/2 cala, które po latach pozarastały rdzą i kamieniem.
    Do tego powymieniane okna oraz ocieplony dom po wielu latach od zamontowania kotła przez co kocioł stawał się przewymiarowany 2 krotnie.
    Niestety takie są realia.

    Poza tym przed czym ma chronić ta wężownica?
    Przed zamknięciem zaworów?
    Nie, bo podczas normalnego grzania, zawory termostatyczne nigdy się nie zamykają całkowicie. Istnieje także znikome prawdopodobieństwo jednoczesnego zamknięcia wszystkich zaworów.
    Przed zanikiem zasilania lub awarią pompy?
    Także nie, bo w razie zatrzymania pompy układ nie będzie pracował grawitacyjnie i nie bedzie przepływu wody z kotła poprzez ten wymiennik. Oczywiście przy pewnych ustawieniach zaworu 3-drożnego.
    Aby taki wymiennik zdał egzamin to musi istnieć choć namiastka przepływu grawitacyjnego, a w tym ukąłdzie będzie on mocno zredukowany.
    Poza tym zauważ, że docelowo ma być zamontowany bojler z wężownicą lub wymiennikiem płaszczowym, który bez problemu może pełnić rolę takiego schładzacza. Wystarczy tylko dołożyć upustowy zawór bezpieczeństwa i już masz schładzacz. Oczywiście bojler musi być tak podłączony, aby mógł być zasilany grawitacyjnie, czyli grube rury od kotła.

    Cała rzecz polega na tym, aby całość instalacji mogła pracować w grawitacji. Uważam za wielki błąd w sztuce pozbywania się możliwości takiej pracy tam, gdzie można to wykonać w łatwy i prosty sposób. W tym przypadku układ grawitacyjny można wykonać w bardzo łatwy sposób i dlatego pchanie się w rozdzielacze i AluPexy nie jest rozsądnym rozwiązaniem. I tu zapewne "nadajemy na na tych samych falach".
    Jednak moim zdaniem lepiej jest zainwestować w automatykę kotła (sterownik z wentylatorem), bo tu poza bezpieczeństwem uzyska się oszczędność, a na pierwszym miejscu autor wątku wymienia "finanse" jako największy priorytet.
    Dobry sterownik kotła ponadto zabezpieczy kocioł przed zagotowaniem nawet, kiedy będzie grzał tylko i wyłącznie sam bojler. Po prostu niektóre sterowniki mają opcję sterowania 2 pompami CO i CWU. W przypadku, kiedy CO jest wyłaczone i kocioł ma grzać sam CWU to w razie osiągnięcia zbyt dużej wartości temperatury na kotle, sterownik uruchamia pompę CO aby "wyrzucić" nadmiar ciepła.

    0
  • #11 23 Wrz 2011 07:13
    willy1986
    Poziom 12  

    Z wężownicy raczej zrezygnuję bo to koszty a o nich w dużej mierze mowa...Myślę, że rura wzbiorcza 1" stalowa bardzo dobrze ocieplona + naczynie ocieplone załatwi sprawe. Mi chodzi o prosty układ na pompce. Panowie mamy 2011 rok u mnie przez ostatnie 3 lata prądu do kupy nie było może 2 dni. Jak nie będzie w -30 jeden dzień to jeszcze nie zamarznę.
    Grzejniki mam już kupione CV panelowe i chcę je podłączyć dołem koniecznie żebym nie miał rur na wierzchu i tak będzie najestetyczniej. Piwnica ma niecały 1,8 m (takie u nas robili ;/) także też nie bardzo jest miejsce do robienia spadków. Małe mogę zrobić ale na powrocie i zasilaniu grzejników podłączonych dołem "V" będzie w dół to czy będzie to dobrze?

    Co do podmieszania to też wydaje mi się, że najdalszy grzejnik jak będzie (a w sumie jest ich siedem) 5-6 m od pieca podłączony w prostej linii to temperatura powrotu nie będzie drastycznie się różniła od zasilania ??

    Takie rozdzielacze (uzbrojone) kosztują w granicach 300 zl. Niby z mosiądzu ale pewnie made in...

    To czy jak dam bez zaworu 3d czy 4d - w sumie to u nas jeszcze instalatorzy starej daty o nich nie słyszeli bo u paru kolegów oglądałem już instalacje - czy ten schemat ujdzie.

    Także zima idzie a w przyszłym tygodniu chcę to skończyć w najprostszy i najtańszy sposób.

    Dodano po 2 [minuty]:

    a jeszcze dodam, że na dwóch grzejnikach będą zawory termostatyczne, reszta będzie miała przepływ maksymalny- zakorkuję.

    Dodano po 1 [minuty]:

    no i pompę chce zrobić na powrocie dlatego, że od wyjścia pieca do stropu jest jakieś 80 cm.

    0
  • #12 23 Wrz 2011 20:40
    willy1986
    Poziom 12  

    Panowie pomocy jutro mogę jechać po części-wolne w pracy :)

    0
  • #13 24 Wrz 2011 09:32
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    willy1986 napisał:
    Myślę, że rura wzbiorcza 1" stalowa bardzo dobrze ocieplona + naczynie ocieplone załatwi sprawe.


    Gruba rura ma jeszcze jedną zaletę. Dzięki dużemu przekrojowi występuje w jej wnętrzu naturalna cyrkulacja ciepłej wody, dzięki czemu istnieje mniejsze ryzyko zamarznięcia w niej wody. To ciepło także dociera do naczynia i także je podgrzewa.

    willy1986 napisał:
    Mi chodzi o prosty układ na pompce. Panowie mamy 2011 rok u mnie przez ostatnie 3 lata prądu do kupy nie było może 2 dni. Jak nie będzie w -30 jeden dzień to jeszcze nie zamarznę.


    Tu nie chodzi o Twoje zamarznięcie, ale o fakt, że w razie zaniku prądu zagotujesz wodę w kotle. Ponieważ chcesz robić instalację rurami plastikowymi to mogą one ulec uszkodzeniu, a woda w kotle szybko się wygotuje, co może doprowadzić do spalenia kotła.

    willy1986 napisał:
    To czy jak dam bez zaworu 3d czy 4d - w sumie to u nas jeszcze instalatorzy starej daty o nich nie słyszeli bo u paru kolegów oglądałem już instalacje - czy ten schemat ujdzie.


    Ten nie. Będą z nim problemy, a jakie to już dokłądnie wyjaśniłem.

    willy1986 napisał:
    Także zima idzie a w przyszłym tygodniu chcę to skończyć w najprostszy i najtańszy sposób.


    Najtańszy sposób to zatrudnić starego fachowca i niech zrobi po swojemu z rurami stalowymi lub miedzianymi i zrobi to dobrze.
    Nie pchaj się w rury AluPex, bo nie będzie dużo taniej niż robiąc na miedzi czy stali, a z całą pewnością bedzie mniej bezpiecznie. Rury AluPex dobre są do instalacji, w których kotły są dobrze zabezpieczone przed zagotowaniem wody, czyli kotły gazowe, olejowe oraz węglowe, ale tylko i wyłacznie z palnikiem retortowym (ekogroszek). Kotłów zasypowe\ych nie powinno się łączyć z instalacjami z ruru plastikowych.
    Zrób instalację mogącą pracować w grawitacji, bo masz do tego warunki.
    Wtedy taki układ jak narysowałeś bedzie działał poprawnie.
    Jeżeli już się upierasz przy AluPexie to proponowałbym zrobić podwójny układ tj. układ otwarty po stronie kotła zasilający też grawitacyjnie wężownicę w bojlerze, a po stronie grzejników układ zamknięty. Obydwa układy sprzęga się wymiennikiem płytowym. Jest to najlepsze zabezpieczenie instalacji przed zagotowaniem wody oraz grzejników przed korozją. Dzięki takiemu układowi naczynie wzbiorcze otwarte można umieścić w piwnicy pod sufitem.

    willy1986 napisał:
    a jeszcze dodam, że na dwóch grzejnikach będą zawory termostatyczne, reszta będzie miała przepływ maksymalny- zakorkuję.


    To w tej stuacji powinien być zawór mieszający 3 lub 4 drożny.

    willy1986 napisał:
    no i pompę chce zrobić na powrocie dlatego, że od wyjścia pieca do stropu jest jakieś 80 cm.


    Możesz dać na powrocie, ale trzeba wiedzieć jak to zamontować oraz gdzie i jakie zastosować odpowietrzniki, a także jak ma być podłaczony przelew w naczyniu.

    0
  • #14 26 Wrz 2011 09:48
    nikt_ważny
    Poziom 17  

    Panowie - problemów z tym schematem nie będzie.
    Problemem może być PEX.
    Ten schemat jest "normalny" - spierać się można tylko o zabezpieczenia.
    Właściwie to nie ma o co się spierać.
    PEX nie jest polecany do kotłów na paliwo stałe i to tylko ze względu na możliwość przekroczenia maksymalnych temperatur oraz ciśnienia.
    Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym

    ps. To są fragmenty instrukcji montażu rur systemu KISAN.
    Całość jest dostępna w necie.

    0
  • #15 28 Wrz 2011 07:29
    willy1986
    Poziom 12  

    chwilowo mnie nie było. Dziś podejrzę w podobnym domku na stali na kształtkach bez spawania. Robił to podobno fachowiec, także zmontuję schemat na stali do wglądu. Fakt cenowo wyjdzie jak rozdzielacz + pex.

    2
  • #16 03 Paź 2011 21:37
    willy1986
    Poziom 12  

    A więc po obejrzeniu jeszcze dwóch chałupek przekonałem się do stali. Kilka jeszcze moich pytań

    1. Czy rury czarne ze szwem będą ok- tańsze niż w ocynku.

    2. Instalację poprowadzę pod sufitem piwnicy trójnikowo, a więc jak na tak mały domek czy rury 3/4" zasilające i 1/2" do grzejników będzie ok. ( z jednej strony domu trzy grzejniki a na drugim zasilaniu 4).

    3. Przyłącze z pompą dam na zasilanie jednak czy 5/4" starczy na taki piec /12 kW/ - wyjście z pieca mam 2".

    4. Grzejniki zamierzam dać bez żadnych modułów przyłączeniowych tylko rura + śrubunek czy tak można ??

    5. Jak ze spadkami rur przy takim rozprowadzeniu. Jak zasilanie i powrót - u kolegi obie szły w górę w sensie przy piecu niżej a wyżej w kierunku grzejników

    6. grzejnik na werandzie będzie niżej niż rozprowadzenie zasilania ( drzwi w piwnicy mi inaczej nie pozwalają) to czy jak skręcę taki jakby "syfon" to czy on wogóle będzie grzał ten grzejnik?

    7. Instalację dam bez zaworu 3 czy 4 drożnego. Doradzili mi, że w takiej malutkiej
    instalacji powrót nie będzie się drastycznie różnił od zasilania. Czy faktycznie.

    8. Czy rura 3/4" do naczynia wystarczy ? przepisy przepisami - praktyka ?


    jak ktoś zainteresuje się jeszcze tematem dołączę schemat. Czekam z niecierpliwością na pomocne rady :)

    2
  • #17 03 Paź 2011 21:49
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Odp.

    1. Nie ma sensu dawać rur ocynkowanych, bo są droższe. Chyba, ze Ci zależy na ich wyglądzie na zewnątrz, bo wewnątrz ten ocynk zlezie po kilku dniach grzania.

    2. Jeżeli chcesz, aby układ mógł pracować w grawitacji (bez pompy) to daj odpowiednio 1" i 3/4"

    3. Wystarczy

    4. Można, ale regulacji temperatury w domu będziesz musiał dokonywać poprzez obniżenie/podwyższenie temperatury wody w kotle.

    5. Jeżeli chcesz, żeby instalacja mogła pracować grawitacyjnie to musza być porobione odpowiednie spadki.

    6. Będzie grzał pod warunkiem, że na górze tego syfonu będzie odpowietrznik lub odpowietrzenie poprzez naczynie wyrównawcze.

    7. Może tak być podczas pracy z pompą.

    8. Zgodnie z obowiązującym prawem powinna być minimum 1"

    0
  • #18 03 Paź 2011 22:24
    willy1986
    Poziom 12  

    A można dać zawory kulowe na zasilaniu grzejników żeby sobie wstępnie wyregulować grzejniki na jednakową temperature - te dalsze i bliższe. Czy w przyszłości zawory termostatyczne na każdym załatwią sprawę ?.

    0
  • #19 04 Paź 2011 06:52
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    willy1986 napisał:
    A można dać zawory kulowe na zasilaniu grzejników żeby sobie wstępnie wyregulować grzejniki na jednakową temperature - te dalsze i bliższe. Czy w przyszłości zawory termostatyczne na każdym załatwią sprawę ?.


    Tylko zawory termostatyczne.
    Ewentualnie jak chcesz to możesz założyć dodatkowo zawory odcinające jeżeli planujesz w trakcie sezonu grzewczego wymieniać grzejniki.
    Zawory kulowe nie nadają się do regulacji.

    0
  • #20 06 Paź 2011 20:30
    willy1986
    Poziom 12  

    Witam ponownie. Kolega Plumpi bardzo mi pomaga może i pomoże teraz:). Dziś poskładałem już przyłącze pompowe i wyjścia na magistrale poziome( wszystko 5/4). Nie wiem czy popełniłem gafę ale do samej pompy zredukowałem na trójniku przyłącza z 5/4 do 3/4 cala tj. filtr rury i śrubunki - dalej z następnego trójnika poleciałem do góry 5/4. Czy wydajność pompy mi mocno spadnie? Widziałem na "aledrogo" taką i tak poskręcałem. Druga rzecz przysłali mi naczynie, które będę jutro chciał podłączyć ale nie mogę go rozgryźć jak. Myślałem, że pod podłączenie 1/2" ale coś mi ten przelwe za nisko o ile to przelew. Dorzucę schemat. Trzecia sprawa to "odpowiednie spadki". Wg. mnie nie ma szans z tym rozprowadzeniem dolnym( grzejniki V i tak podłączę) odpowietrzania przez naczynie, stąd chce powrot/ zasilanie dać z wzniosem do grzejników i na grzejnikach dać odpowietrzniki automatyczne. Czy dobrze kombinuję? Dodam na dniach zdjęcia co majstruję.

    Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym

    0
  • #21 06 Paź 2011 21:31
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    willy1986 napisał:
    Nie wiem czy popełniłem gafę ale do samej pompy zredukowałem na trójniku przyłącza z 5/4 do 3/4 cala tj. filtr rury i śrubunki - dalej z następnego trójnika poleciałem do góry 5/4. Czy wydajność pompy mi mocno spadnie? Widziałem na "aledrogo" taką i tak poskręcałem. Druga rzecz przysłali mi naczynie, które będę jutro chciał podłączyć ale nie mogę go rozgryźć jak. Myślałem, że pod podłączenie 1/2" ale coś mi ten przelwe za nisko o ile to przelew. Dorzucę schemat. Trzecia sprawa to "odpowiednie spadki". Wg. mnie nie ma szans z tym rozprowadzeniem dolnym( grzejniki V i tak podłączę) odpowietrzania przez naczynie, stąd chce powrot/ zasilanie dać z wzniosem do grzejników i na grzejnikach dać odpowietrzniki automatyczne. Czy dobrze kombinuję? Dodam na dniach zdjęcia co majstruję.


    Pompa - Nie popełniłeś błędu, tak właśnie się robi. Równolegle do pompy daje się jeszcze zawór różnicowy, który się samoczynnie otwiera dając pełny przepyw 5/4 cala, kiedy pompa się zatrzymuje.

    Naczynie - Instalacja jest mała, dlatego można wykonać wersję uproszczoną, tak jak na tym rysunku:
    Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym
    Rura wzbiorcza powinna wychodzić wprost od wyjścia zasilającego z kotła.


    Jeżeli chcesz jednak zrobić to super poprawnie to od dołu powinna dochodzić rura wzbiorcza podłączona na dole kotła (powrót). Tam, gdzie poprzednio był przelew, powinien być trójnik z wylotami do góry i w dół. Wylot w dół to przelew, a wylot do góry to odpowietrzenie.
    Zaś do góry zbiornika powinna być podłączona rura bezpieczeństwa prowadząca od górnego króćca w kotle. Rura ta ma za zadanie odprowadzić parę wodną wprost z kotła do zbiornika.
    Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym

    Przelewy i odpowietrzenia trzeba sprowadzić w takie miejsce, aby można było wodę odprowadzić do kanalizacji w prosty sposób.

    Jeżeli obok biegnie rura kanalizacyjna z odpowietrzeniem na dachu to przelew i odpowietrzenie można wprowadzić do tej rury kanalizacyjnej, stosując specjalne gumy redukcyjne, uszczelniające połączenia.

    0
  • #22 06 Paź 2011 21:40
    willy1986
    Poziom 12  

    Dziękować. Oczywiście zrobię opcję pierwszą. na przelew założę pexa 16 i puszczę go do baniaka jakiegoś w piwnicy. A co z tymi spadkami czy to będzie dobrze. I czy trzeba na każdy grzejnik automat czy jak raz odpowietrzę wszystko super- ręcznymi odpowietrznikami to będzie dobrze?

    0
  • Pomocny post
    #23 06 Paź 2011 22:11
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    willy1986 napisał:
    Dziękować. Oczywiście zrobię opcję pierwszą. na przelew założę pexa 16 i puszczę go do baniaka jakiegoś w piwnicy. A co z tymi spadkami czy to będzie dobrze. I czy trzeba na każdy grzejnik automat czy jak raz odpowietrzę wszystko super- ręcznymi odpowietrznikami to będzie dobrze?


    Tylko nie PEX-a 16. To muszą być jak największe przekroje, czyli miedź 22 lub stal 3/4, ewentualnie grubszy PEX 25
    Zgodnie z prawem rury przy naczyniu muszą mieć średnice minimum 25mm czyli rura stalowa 1"

    Odpowietrzniki mogą być ręczne.
    Możesz dać automatyczne.
    Możesz zrobić odpowietrzenia przy pomocy rur połączonych z odpowietrzeniem naczynia.
    Jeżeli instalacja będzie na wierzchu to można zainstalować grzejniki z podłączeniami bocznymi i wtedy odpowietrzać piony. Wtedy instalacja będzie się odpowietrzała samoczynnie.

    0
  • #24 16 Paź 2011 22:53
    willy1986
    Poziom 12  

    Witam ponownie. Na stali zrobiłem wszystko i na trójnikach.Bez specjalnego gięcia. Rury główne 1", podejscia do grzejników 1/2". Bez pompki też śmiga na grawitacji jak ta lala- grzejniki z podłączeniem dolnym. Z podejściem "v" jest troche gimnastyki ale warto się pomęczyć. 6 dni roboty ale jak mi hydraulik zrobił wycenę to jakieś 2 tysiące oszczędziłem na robocie. Do tego chciał robić w "nowej technologii" PEX... Dziekuje wszystkim za pomocne rady

    0
  • #25 26 Paź 2014 21:32
    marcus85
    Poziom 9  

    Witam,
    Nie chce zakładać nowego tematu i piszę tutaj. Na obrazku tylko widać instalacje c.o , zasilania wody i wyjscia cieplej do kranu nie rysowalem bo to nie potrzebne. Rury mają być ocynkowane a pex tylko podłączone pod nie jak widać.
    1. Odpowietrznik mam dać za pompą?
    2. Czy naczynie wyrównacze jest dobrze usytuowane?
    3. CZy te dwa zawory zwrotne będą dobrze podłączone?
    4. Czy macie jakieś inny pomysł na taką instalacje??
    Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym

    0
  • #26 27 Paź 2014 07:33
    gersik
    Poziom 32  

    1- nie
    2- nie
    3- nie
    4- tak, poszukać gotowych schematów, dostosować do swoich potrzeb i wtedy wkleić. Zapoznać się z zasadą montowania naczynia wyrównawczego.

    0
  • #27 27 Paź 2014 20:45
    marcus85
    Poziom 9  

    a teraz jak wypada??

    Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym

    pomyliłem nazwe z tym naczyniem miało być naczynie wzbiorcze. Oczywiście rozgałeźnik bedzie nizej niz bojler

    0
  • #28 28 Paź 2014 21:16
    marcus85
    Poziom 9  

    narysowałem kolejny rysunek. Instalacja ma być prosta bez c.w.u itp. Bojler ma być grawitacyjnie zasilany a grzejniki przez pompe. Czy jest ten rysunek poprawny?? jeśli występują w nim błędy to jakie??
    Schemat prostej instalacji c.o z piecem stałopalnym w systemie rozdzielaczowym

    Czy ktoś odpowie czy trzeba inny temat załozyć?

    5