Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka, Makita, DC1412, podłaczenie akumulatora.

herman 22 Wrz 2011 23:41 3122 4
  • #1 22 Wrz 2011 23:41
    herman
    Poziom 10  

    Posiadam ładowarkę samochodową Makita DC1412. Chciałem ją zaadoptować do ładowania akumulatora do Black&Decker 12V. Ładowarka jednak nie chce "zatrybić".
    Szukałem jakichś opisów wyprowadzeń z ładowarki, opisów wyprowadzeń z akumulatorów Makita, schematu ładowarki lub jakiejkolwiek informacji co do działania tego ustrojstwa - bezskutecznie.
    Mam cztery styki na gnieździe akumulatora. Dwa boczne (na obudowie opisane jako + i - ) podłączone kabelkiem czerwonym i czarnym, jeden od czoła (szary kabelek) i jeden skośnie (biały kabelek). Akumulator który posiadam ma trzy wyprowadzenia: dwa bocznie (+12V oraz GND) i jedno skośnie od czoła (pomiar napięcia wskazuje na tym styku ok 2/3 napięcia akumulatora).
    Podłączany aku jest rozładowany do poziomu 8,5 V.
    Podłączenie aku pod czerwony i czarny: impulsowo prąd 17 - 25mA, brak efektu ładowania, napięcie takie jak akumulatora (nie zmienia się), napięcie pomiędzy czerwonym i szarym kabelkiem ok 12V. Podłączenie czerwony i szary: prąd impulsowo 17 - 25 mA (brak efektu ładowania) napięcie na kabelkach czerwony i czarny ok 4V, napięcie między szarym i czerwonym takie jak aku - bez zmian.
    Na ładowarce przed pięciem aku miga zielona dioda, po podpięciu akumulatora - miga czerwona dioda.

  • #2 23 Wrz 2011 06:45
    Krzyś33
    Poziom 25  

    Witam. Kolego ładowarka dedykowana do makity nie zadziała z tak jak opisujesz akumulatorem od black dekera, ponieważ akumulatory [i ładowarka] mają inne systemy kontroli ładowania i do prawidłowej pracy muszą być podpięte wszystkie styki ładowarki i akumulatora. Można to ominąć, ale może to doprowadzić do awarii aku lub ładowarki. Pozdrawiam.

  • #3 23 Wrz 2011 13:31
    herman
    Poziom 10  

    Wszystko można ominąć lub przerobić tak, żeby działało i nie powodowało zagrożenia. Może się nie opłacać, może nie być warte pracy, zbyt pracochłonne, mocno ingerencyjne w układ itp ale jak mawiał mój ojciec: " nie da się to wymówka dla leniwych". Miałem nadzieję, że podpowiecie coś, podrzucicie jakiś opis do wyprowadzeń (co gdzie i z jakim parametrem należy podłączyć) , a nie oczekiwałem odpowiedzi w stylu: "nie zadziała" i to od kogoś na poziomie 19.
    Aku do B&D nie miał żadnego systemu kontroli ładowania ale nie znaczy to, że nie można go stworzyć i właśnie o to mi chodzi. Potrzebuję tylko informacji o tych wyprowadzeniach.
    Dzięki.

  • #4 23 Wrz 2011 20:31
    Krzyś33
    Poziom 25  

    Otóż kolego mylisz się , bo jak twierdzisz na 3 styku masz 2/3 napięcia, to oznacza, że znajduje się tam jakiś element (np termistor śledzący temperaturę ogniw), kóry reguluje odpowiednio prąd ładowania. Niestety nawet na 19 poziomie nie wszyscy mają w głowie schematy ładowarek i akumulatorów różnych firm i w twoim przypadku najlepiej znajdź aku od makity, który ładowała t ładowarka i sprawdź parmetry na zaciskach kontrolnych akumulatora. Często wystarczy zewrzeć je rezystorem o odpowiedniej oporności. I kolego jest to forum, na którym należy wykazać się trochę inicjatywą, a nie czekać na "gotowca".

  • #5 24 Wrz 2011 20:19
    herman
    Poziom 10  

    Widzisz kolego dlatego zapytałem gdyż spodziewałem się, że znajdzie się ktoś, kto zna problem, spotkał się z nim lub zna rozwiązanie. Nie liczyłem na odpowiedź kogoś kto nie ma pojęcia o tym, a odpowiada tylko po to, żeby wykazać się aktywnością na forum. Wydaje mi się, że podałem więcej szczegółów w moim poście niż wynikało by to z przeczytanych informacji na obudowie ładowarki czy akumulatora. Wniosek powinien nasunąć się sam - kombinowałem już. Aku z B&D też ma zabudowany czujnik i jak bym wiedział jakie montuje makita mógł bym ewentualnie wymienić na właściwy, ale jak słusznie zauważyłeś makita ma 4 wyprowadzenia w ładowarce. Średnio interesują mnie półśrodki w postaci "wepnij rezystor" ale i te były by przydatne gdyby zawierały jeszcze informację: jaki i gdzie.
    Czerwony: + , szary: masa, czarny i biały zostaje. Potencjometr wpięty na czarny (czerwony i szary, środkowy na czarny) skutkuje zaświeceniem przerywanego czerwonego światła po przekroczeniu pewnej wartości (bez akumulatora) ale niestety nadal nie chce zaskutkować ładowaniem.
    Zwarcie do masy akumulatora białego i czarnego - mruga na przemian czerowna i zielona dioda; zwarcie do masy aku czarnego - świeci cały czas czerwona, po wpięciu aku cały czas zielona; zwarcie do masy aku białego - bez zmian.
    Po zwarciu czarnego do masy przetwornica zaczyna działać. I tu zdziwienie, bo przy potencjometrze nie chciało działać, a czyste zwarcie do masy aku działa, wypróbuję jeszcze rezystorem do masy aku. Po lekkim podładowaniu akumulatora stosunek napięć na wyjściu aku i ze styku czujnika to 11,2V na wyjściu aku i 5,28 V na wyjściu z czujnika więc już nie 2/3 napięcia. Wygląda na układ potencjometryczny rezystor-termistor. Jeżeli testy z rezystorem do masy przyniosą skutek to zabuduję termistor między masę aku, a wyjściem kontrolnym i powinno być git. Jedynie dobrać wartości termistora i pozostaje jedynie dobór doświadczalny lub znalezienie charakterystyki akumulatorów, które niestety nie są opisane.

    Ładowarka jest nigdy nie używana więc właściwie mogę dopuścić sytuację, że jest jakaś wadliwa ale raczej obstawiam własną ignorancję ;)


    25.09.2011
    Kolejna porcja danych i związane z tym pytanie:
    - Próba z potencjometrem wpiętym jako rezystor nastawny pomiędzy szarym (GND), a czarnym (kontrola) kabelkiem daje efekty:
    1. bez aku
    - rezystancja poniżej 700 Ω powoduje zaświecenie czerwonej diody i rozpoczyna się ładowanie,
    - powyżej 700 Ω miga zielona dioda,
    2. wpięcie aku przy rezystancji powyżej 700 Ω powoduje zaświecenie pulsacyjnego czerwonego - brak ładowania ( prąd impulsowo do 25 mA),
    wpięcie aku przy rezystancji poniżej 700 Ω skutkuje ładowaniem aku
    3. Podczas ładowania przekroczenie 700 Ω - zapala się dioda zielona (ciągła) sygnalizując stan naładowania, żadna zmiana rezystancji nie zmienia stanu ładowarki (prąd ciągły ok 20mA) dopiero wyciągnięcie aku powoduje powrót do stanu gotowości (od warunkiem, że rezystancja jest powyżej 700 Ω).
    Wniosek: wygląda na to, że ładowarka działa w trybie kontroli temperatury ΔT/dt. Bez większego problemu można dobudować termistor w akumulatorze wkrętarki i dołożyć jeden styk w gnieździe ładowarki (oryginalnym). Czyli niezbyt skomplikowana przeróbka i systemy kontroli się zgadzają. Bez uszkadzania aku czy ładowarki.
    Jednak pozostaje pytanie:
    czy ktoś jest zorientowany jak wygląda charakterystyka temperaturowa ogniw NiCd ? Przy jakiej temperaturze powinny się wyłączyć ? Różne źródła podają różne temp. w charakterystykach. Powtarza się temp. graniczna 40°C oraz 45°C. Lepiej przyjąć tę niższą czy wyższą temp. ? Poniżej 40°C nie chcę ustawić, bo czasem latem można uzyskać temp. powietrza w okolicach 35°C. Zgodnie z charakterystyką przedstawioną tutaj akumulatory w praktyce przy temp. 40°C można spokojnie naładować do 1,4V. Druga sprawa to kwestia użycia jednego termistora czy lepiej rozmieścić np. 3 termistory połączone w szereg ?
    Jakieś sugestie ?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME