Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Simson SR50 1988 6V platyny na 12V PVL

thomas__1 23 Wrz 2011 17:02 13306 21
  • #1 23 Wrz 2011 17:02
    thomas__1
    Poziom 22  

    Witam. Zamierzam założyć iskrownik 12V z zapłonem PVL w skuterze z instalacją 6V. Problem jest w tym że nie mam regulatora do tego zestawu. Oryginalny kosztuje 160zł a regulatory do chińskich skuterów od 28zł. Na chwilę obecną rozważam podpięcie świateł od razu z cewek ~12 a ładowanie zrobić przez mostek graetza i Elbę masując minus zaraz na wyjściu z mostka. Jednak muszę poprowadzić dodatkowe przewody do świateł gdyż teraz minus jest wzięty z masy.
    Z tego co wyczytałem zastosowanie regulatora z chińskich skuterów wymaga zmasowania jednego końca cewki ~12. Wtedy musiałbym odizolować minus akumulatora od masy bo zwarte byłoby wtedy wejście i wyjście "-" układu greazta, a to bardziej komplikuje instalację. Jaką opcję lepiej wybrać? Bez regulatora może palić żarówki.

    1 21
  • Semicon
  • #2 27 Wrz 2011 20:40
    thomas__1
    Poziom 22  

    Ciągle czekam na części i przeszukuję internet. Znalazłem parę informacji i wynika że cewki zasilające jednak są zmasowane. Czy na dwóch przewodach wychodzących na instalację są różne napięcia względem masy?
    Kilka fotek iskrownika, regulatora i całej instalacji z zapłonem PVL:
    Simson SR50 1988 6V platyny na 12V PVL Simson SR50 1988 6V platyny na 12V PVL Simson SR50 1988 6V platyny na 12V PVL

    1
  • Semicon
  • #3 28 Wrz 2011 19:51
    jack63
    Poziom 41  

    Tak. Są różne. Jak na stronie motelek.net znajdziesz schemat jakiegoś regulatora do układu ze zmasowanymi końcami cewek, to analizując go zrozumiesz wiele spraw i nie będziesz pytał.
    Napiszę tylko, że nie wolno odpinać akumulatora od masy! W ogóle zmiany w okablowaniu są zerowe poza układem ładowania i zapłonu.
    Tak więc oprócz regulatora musisz mieć jeszcze cewko-moduł zapłonowy lub moduł i wykorzystać cewkę istniejącą - trochę "gorsza" iskra.
    Mając trochę zacięcia elektronicznego można zrobić wszystkie te elementy (regulator i moduł) we własnym zakresie za ok 30 zł.
    Poczytaj:Link

    1
  • #4 28 Wrz 2011 21:32
    thomas__1
    Poziom 22  

    Cewko-moduł będę miał razem z iskrownikiem i magnesem. Do zestawu brakuje tylko regulatora.
    Nie miałem styczności z PVL i Vape i do tej pory myślałem że PVL to iskrownik podobny wyjściami do iskrownika oryginalnego elektronika. Wtedy wystarczyłoby tylko założyć mostek i Elbe, Tu jednak musi być regulator.

    PS. Czy dwa przewody to odpowiednio ładowanie i światła?

    0
  • #5 29 Wrz 2011 15:21
    jack63
    Poziom 41  

    PVL i Vape mają zupełnie inną konstrukcję niż iskrownik "oryginalny". Są dużo nowocześniejsze, co wcale nie oznacza że wiele lepsze. Oryginalna konstrukcja ewoluowała przez wiele lat.
    Regulator proponuję zrobić samodzielnie, bazując na schemacie odpowiednim do układu cewek lub kupić chińczyka i spróbować. Szanse na spalenie cewek są nikłe. Może spalić się tylko regulator.

    0
  • #6 29 Wrz 2011 18:45
    thomas__1
    Poziom 22  

    Wyczytałem że pasuje od Speedfightera. Są po 20 zł więc można spróbować.
    Dzięki za wskazówki!

    0
  • #7 30 Wrz 2011 07:43
    jack63
    Poziom 41  

    Koncepcja stosowana przez Vape jest dość popularna, więc regulatorów spełniających twoje wymagania jest na pewno więcej. Powiedziałbym nawet, że całe mnóstwo. Jadnak mało kto ogarnia ten ogrom.
    Szukaj regulatora z porządnym radiatorem. Będzie większa szansa na bezawaryjną pracę.

    0
  • #8 05 Paź 2011 22:23
    thomas__1
    Poziom 22  

    Witam ponownie. Dostałem części i zabrałem się do roboty. Pojawił się problem z wyprowadzeniami cewkomodułu bo nie są opisane. Ma dwa wejścia - wąskie i szerokie oraz czerwony kabelek z wtyczką. Ze schematu wynika że czerwony kabelek podłączony jest do masy po stacyjce - wyłącz. Zostaje tylko biały i czerwony. Jak to podłączyć? Nie chę eksperymentować żeby nie wpaść w dodatkowe koszty.

    Ze zdjęcia trudno zgadnąć która wsuwka jest szersza:
    Simson SR50 1988 6V platyny na 12V PVL

    Z tego schematu wynika że czerwony idzie na szersze gniazdo:
    Simson SR50 1988 6V platyny na 12V PVL

    Zakładając że cewkomoduł Vape jest podobny wynika że szersze złącze to N przewód czerwony a wąskie to S - biały. Czy dobrze myślę?
    Simson SR50 1988 6V platyny na 12V PVL Simson SR50 1988 6V platyny na 12V PVL

    0
  • #9 07 Paź 2011 10:12
    thomas__1
    Poziom 22  

    Podłączyłem czerwony na szersze złącze i biały na węższe i wszystko jest OK. Iskra faktycznie jest mocniejsza.

    0
  • #10 07 Paź 2011 14:38
    jack63
    Poziom 41  

    Może to "musztarda po obiedzie", bo już kupiłeś PVL, ale moje doświadczenia z tą prądnicą są negatywne. Przez ok 2 lata była montowana w nowych Simsonach a później było montowane VAPE.
    W PVL po ok. 2-3 kkm regularnie padała cewka ładująca CDI. Trzeba było przewijać, co jest możliwe. Natomiast z VAPE nie było problemów.

    0
  • #11 07 Paź 2011 23:23
    thomas__1
    Poziom 22  

    Kupiłem PVL okazyjnie. Podobno ma przejechane 8 kkm. Dziś dokończyłem instalację i okazuje się że nie ma wyłączania ze stacyjki. Chyba coś jest nie tak ze złączką na czerwonym kabelku bo trochę dziwnie wygląda - zmęczona. Mam nadzieję że coś nie łączy na złączce, bo zwierałem do masy i nic. Chyba to nie cewkomoduł?
    Myślałem że będzie problem z regulatorem za 20zł a tu miłe zaskoczenie. Światła bialutkie nawet na wolnych obrotach, ładowanie 14,4 V na wyższych.

    0
  • #12 08 Paź 2011 13:45
    thomas__1
    Poziom 22  

    Przerobiłem złącze i chyba coś z cewkomodułem. Chyba że ma być zamieniony czerwony z białym ze statora? Nie chcę eksperymentować z zamianą przewodów bo iskra jest idealna a cewkomoduł drogi.

    Założyłem przekaźnik który odcina impulsy (biały przewód). Wydaje mi się że jest to bardziej bezpieczne rozwiązanie od odcinania cewki ładującej (czerwony kabel).

    0
  • #13 12 Paź 2011 10:56
    jack63
    Poziom 41  

    Źle zrobiłeś. Nie odcina się zapłonu przez masowanie lub przerwanie sygnału z impulsatora. W niektórych układach grozi to "przeładowaniem " głównego kondensatora ponad jego napięcie dopuszczalne. Lepiej zwierać cewkę ładującą (czerwony kabel z prądnicy) przez diodę do masy. Żaden przekaźnik nie jest potrzebny!
    Czy masz doprowadzoną pewną masę do cewko-modułu?
    Najlepiej nie korzystać z ramy jako "kabla masy" tylko poprowadzić kabel z wkręta pokrywy sprzęgła do punktu masy pod kierownicą - cała konstrukcja mocująca kostki łączeniowe. Z resztą w SR'kach było to już standardem, ale ludzie przy naprawach gubili przewód z kabel-oczkiem i masa "fruwała".
    Nie zmieniaj kolejności podłączenia kabli do cewko-modułu!!! Jest OK.
    Może czerwony krótki kabelek jest przerwany pod izolacją. Łatwo to sprawdzić multimetrem na zakresie diody.

    0
  • #14 13 Paź 2011 04:24
    thomas__1
    Poziom 22  

    Czyli wystarczy podpiąć do wyjścia cewki ładującej masę po stacyjce? Nie grozi to uszkodzeniem cewki bo pisałeś że w PVL często się palą?
    Z przekaźnikiem działa super ale faktycznie może coś się stać przy wyłączeniu na wyższych obrotach.
    Czerwony kabelek raczej nie jest przerwany bo dolutowałem do niego drugi przewód i mając koniec zwarty do masy szarpałem nim ale nie dało to żądanego efektu. Myślałem że dostała się woda pod izolację i gdzieś zaoksydowało połączenie. Chyba ktoś podłączył go pod +12V i coś się spaliło w module. Póki co działa i zrobię tak jak pisałeś z masowaniem cewki. Czy cewkomoduły z chiński skuterów 2T mają podobną zasadę działania?
    Co do masy to mam dwie poprowadzone od śruby dekla sprzęgła do ramy, a do niej bezpośrednio przykręcony jest cewkomoduł. Na obudowie cewkomodułu jest zaciśnięty czarny przewód ale też próbowałem poprawić jego połączenie i nic to nie dało.

    0
  • Pomocny post
    #15 13 Paź 2011 07:49
    jack63
    Poziom 41  

    jack63 napisał:

    Cytat:
    ...Lepiej zwierać cewkę ładującą (czerwony kabel z prądnicy) przez diodę do masy. ...

    Wybacz, że cytuję sam siebie, ale nie czytasz dokładnie.
    Do czerwonego kabla dołącz anodę diody. Katoda będzie połączona z wyprowadzeniem nr 2 stacyjki przez kabel brązowo-biały w oryginalnej instalacji - i ile dobrze pamiętam. Stacyjka musi też mieć porządną masę.
    Dioda musi być na 500V lub więcej. Wystarczy 1N4007 za 10gr.
    Jakby tak włączona dioda powodowała brak gaszenia - przy solidnym masowaniu stacyjką, to trzeba diodę "obrócić". Nie znam konstrukcji wewnętrznej cewkomodułu PVL. Są bardzo "solidnie" zalane. Może jest gdzieś schemat w sieci ale go nie znalazłem. Z resztą po co schemat jak naprawa jest niemożliwa.:cry:
    Trwałością cewki ładującej się na razie nie przejmuj. To trochę loteria a może obecne cewki PVL okażą się bardziej trwałe...:D

    0
  • #16 20 Paź 2011 21:34
    thomas__1
    Poziom 22  

    Zrobiłem tak jak napisałeś. Motor gaśnie OK. Co do czytania Twojego postu to przeleciałem go szybko i po 4 godzinie nad ranem po pracy;) Myślę że nie powinno nic się wydarzyć z cewką bo w platynkowym statorze cewka jest zwierana na ostro do masy a tu tylko jednopołówkowo.
    Teraz mam jeszcze pytanie odnośnie kąta zapłonu. W 50ccm wynosi on 1,8mm przed GMP a w 70ccm 1,4mm. Czy w 60ccm powinien być 1,6mm przed GMP?

    0
  • #17 21 Paź 2011 11:15
    jack63
    Poziom 41  

    Sadzę że możesz spróbować 1,6. Wg mnie nie ma się co tak bardzo przejmować. Nie zauważysz różnicy między 1,5 a 1,6. Silnikowi na pewno to nie zaszkodzi. Zapłon ma "stałe" wyprzedzenie i jego ustawienie zawsze jest kompromisem. Nie masz hamowni, wiec nie będziesz się doktoryzować.
    Odnośnie trwałości cewki ładującej.
    Sądzę, że PVL poprawiło jej konstrukcję/sposób wykonania i nie będziesz miał problemów. Jednak lepiej, póki układ działa, zmierzyć napięcie nieobciążonej cewki - na odłączonym kablu czerwonym względem masy - podczas "kopania" kopnikiem bez świecy. Zapisz sobie ta uśrednioną wartość. Będzie odniesieniem do późniejszych pomiarów. Najlepiej podaj ją na forum. Zostanie w archiwum dla ciebie i innych kolegów.

    0
  • #18 24 Paź 2011 19:46
    thomas__1
    Poziom 22  

    Zrobiłem parę pomiarów i kopiąc jednokrotnie najwyższe napięcie jakie odnotowałem to ~90V. Kopiąc ciągle wzrosło do ok. ~130V.

    Ustawiłem zapłon na 1,6 mm przed GMP. Do regulacji użyłem przyrządu KR 8005A a właściwie tylko samej lampy. Zaobserwowałem że przy wzroście obrotów punkt zaznaczony przeze mnie przesuwa się w prawo. Maksimum to ok. 15 stopni. Wynika z tego że albo zapłon jest opóźniany o te 15 stopni (podobno PVL nie ma zmiennego kąta) lub sytuacja ta wynika z błędu przyrządu - nie mam pojęcia czy dokładność jest taka sama na wyższych obrotach.

    0
  • #19 12 Kwi 2017 13:53
    thomas__1
    Poziom 22  

    Witam ponownie po prawie 6 latach jazdy na zapłonie PVL. Pojawił się problem wg. mnie właśnie z nieszczęsną cewką. Czasem simson pali idealnie i chodzi ładnie na wolnych obrotach, ale jak zgaśnie jest problem z odpaleniem. Zrobiłem pomiar napięcia podczas kopania i jest bardzo słabo - miernik ledwo drgnie. Mierzyłem rosyjskim miernikiem analogowym który napięcie sieci podaje 240V (kiedyś mierzyłem przyrządem DDR UNI -21 ale oba mierniki są sprawne).
    Jeśli zapali to napięcie jest maks 75V i na wyższych obrotach skacze. Zmierzyłem oporność cewki ładującej i jest 300 Ohm - z tego co wiem powinno być 500. Zmierzyłem oporność impulsatora i jest 290 Ohm - czyli miernik OK.
    Będę musiał chyba przewinąć cewkę ale dla pewności chciałbym zmierzyć napięcie iskry. Mam przyrząd KR-8005a z instrukcją ale nie wiem jak podpiąć sondę WN. Podpiąłem ją wprost do kapturka i nic. Jak ją podpiąć? poniżej foto zestawu:
    Simson SR50 1988 6V platyny na 12V PVL

    Zapomniałem dodać że Simson SR-50 od ~15lat miał problem z wolnymi obrotami. Na platynkach po ich wymianie chodził ładnie jakiś czas a potem co jakiś czas gasł na wolnych obrotach - szczególnie po zapaleniu tylnego STOPu - obciążenie magneta? Wymieniłem przez te lata dwa nowe gaźniki, wał, cylinder S60, łożyska, kolanko wydechowe, czyściłem wydech, założyłem filtr stożkowy wewnątrz plastikowej obudowy pod bakiem (stary zdemontowałem), dodatkowe masy z silnika, kompletny zapłon PVL i dalej na wolnych obrotach nie szedł dłużej niż kilka minut. Pół roku temu kupiłem oryginalny gaźnik BVF w Stazecie i Simson zaczął nie gasnąc na wolnych obrotach. Jednak teraz na wiosnę jest znowu dramat... proszę o jakieś sugestie bo ręce opadają. Gdzieś wyczytałem że może być to simmering miedzy skrzynią a wałem - ale jest już drugi i to samo.

    PS. Zakupiłem pół roku temu S-51 6V elektronik z 1984r. który stał kilka lat nie używany. Po czyszczeniu baku i gaźnika, ustawieniu zapłonu pali na dotyk i może chodzić na wolnych obrotach cały czas - na światłach, z włączonym STOPem itd../. Na module jest 150V mierząc miernikiem cyfrowym.

    0
  • #20 12 Kwi 2017 19:27
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Cewka zasilająca CDI do przewinięcia.
    Zwykłym woltomierzem nie zmierzysz napięcia zasilającego CDI. Potrzebny miernik który wskazuje napięcie szczytowe lub ew. oscyloskop. Ponadto cewkomoduł PVL posiada dodatkowo ogranicznik napięcia zasilającego, ale za to gaszenie silnika poprzez zwarcie impulsatora do masy.
    W kwestii obrotów biegu jałowego zależy o kilku czynników. Rodzaj osprzętu typu cylinder, wydech, gaźnik, zapłon. Do tego ważna jest prawidłowa regulacja składu mieszanki biegu jałowego (w 16N3 dość kłopotliwa). Poza tym zapłon PVL ma lżejsze koło magnesowe niż elektronik i łatwiej mu się zadusić przez wypadnięcie zapłonu. Dodatkowe obciążenie alternatora to także obciążenie silnika i spadek obrotów biegu jałowego. Tak, ważna jest szczelność komory korbowej silnika (na łączeniu z cylindrem, pomiędzy połówkami karterów i uszczelniaczy). Lepiej wymienić uszczelniacz od strony zapłonu. Obecnie po polskich sklepach i hurtowniach rozniosły się jak zaraza tajwańskie simmeringi PHLE. Ch* wie z czego są robione, bo warga uszczelniacza wyciera się do zera! Takich problemów nie miałem nawet z uszczelniaczami deklarowanymi jako Made in China, więc lepiej zwrócić na to uwagę.

    Cytat:
    i dalej na wolnych obrotach nie szedł dłużej niż kilka minut.

    To nie są normalne warunki pracy silnika spalinowego, takie pozostawianie silnika na obrotach biegu jałowego, szczególnie dwusuwowego.

    0
  • #21 12 Kwi 2017 22:22
    thomas__1
    Poziom 22  

    BANANvanDYK napisał:

    To nie są normalne warunki pracy silnika spalinowego, takie pozostawianie silnika na obrotach biegu jałowego, szczególnie dwusuwowego.


    Wiem że nie ma wtedy dobrego smarowania, ale jest to denerwujące gdy na krótkim postoju zgaśnie (np na czerwonym świetle).
    Co do przewinięcia to czy jest gdzieś podana liczba zwoi i średnica drutu?. Będę się starał policzyć ale przy 500Ohm może być ich sporo.

    0
  • #22 12 Maj 2017 09:41
    thomas__1
    Poziom 22  

    Przewinąłem cewkę i Simson pali dobrze. Nawinąłem drutem fi 0,22 mm do pełna bo taki miałem najcieńszy. Na pewno jest dużo mniej zwojów ale iskra jest mocna. Napięcie podczas kopania max 60 V (kiedyś mierzyłem i dochodziło do 90V).
    Co do drutu to znalazłem najtaniej fi 0,15 w podwójnej izolacji w firmie REWI w Krakowie 37,62zł za 0,5kg - na znanym portalu wołają 15,90zł za 100g izolacja pojedyncza.

    Odwijając cewkę naliczyłem 3907 zwojów (+/- 50). Drut fi 0,12mm (0,15mm z izolacją).

    0