Witam. Zaprojektowałem schemat prostownika samochodowego, który ma utrzymywać zadany prąd ładowania. Jako, że jestem amatorem proszę o sprawdzenie czy schemat jest poprawnie zaprojektowany (szczególnie czy tranzystory są poprawnie użyte), czy idea jest poprawna oraz o ewentualne sugestie.
Zasada działania:
-Prąd z transformatora jest prostowany, następnie filtrowany w kondensatorze C1.
-Tranzystor NPN T2 jest sterowany przez mikrokontroler sygnałem PWM o częstotliwości kilku- kilkunastu kHz. Spełnia on rolę wzmacniacza prądu z mikrokontrolera.
-Otwarcie tranzystora T2 skutkuje przepływem prądu bazy tranzystora PNP T1.
-Rezystory R2 i R3 blokują tranzystory w stanie "zatkania".
-Kondensator C2 filtruje prąd, zmniejszając pulsację.
-Rezystor R1, to rezystor pomiarowy. Spadek napięcia na R1 jest mierzony przez wzmacniacz operacyjny skonfigurowany jako wzmacniacz różnicowy.
-Wzmocnienie wzmacniacza ma wielkość 1. Wyjście sygnału ze wzmacniacza podawane jest na wejście przetwornika analogowo-cyfrowego w mikrokontrolerze.
Na podstawie wartości zmierzonej przez ADC regulowane będzie wypełnienie sygnału PWM a tym samym prąd płynący przez opornik pomiarowy do akumulatora.
Schemat:

Zasada działania:
-Prąd z transformatora jest prostowany, następnie filtrowany w kondensatorze C1.
-Tranzystor NPN T2 jest sterowany przez mikrokontroler sygnałem PWM o częstotliwości kilku- kilkunastu kHz. Spełnia on rolę wzmacniacza prądu z mikrokontrolera.
-Otwarcie tranzystora T2 skutkuje przepływem prądu bazy tranzystora PNP T1.
-Rezystory R2 i R3 blokują tranzystory w stanie "zatkania".
-Kondensator C2 filtruje prąd, zmniejszając pulsację.
-Rezystor R1, to rezystor pomiarowy. Spadek napięcia na R1 jest mierzony przez wzmacniacz operacyjny skonfigurowany jako wzmacniacz różnicowy.
-Wzmocnienie wzmacniacza ma wielkość 1. Wyjście sygnału ze wzmacniacza podawane jest na wejście przetwornika analogowo-cyfrowego w mikrokontrolerze.
Na podstawie wartości zmierzonej przez ADC regulowane będzie wypełnienie sygnału PWM a tym samym prąd płynący przez opornik pomiarowy do akumulatora.
Schemat:
