Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Sklep ECSYSTEM
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

kamera aper vadn-820 nie widzi w nocy

23 Wrz 2011 19:22 2332 12
  • Poziom 2  
    Kamera szybkoobrotowa aper vadn-820 przy zaniku oswietlenia nie przelacza sie w tryb nocny mimo przy pomocy promiennikow IR 850nm dlugosci fal.
    Aha i mam pytanko co odznacza dokladniej "Tak,filtr przesuwany mechanicznie w ktory kamera jest wyposazona.
    Dziekuje za pomoc
  • Sklep ECSYSTEM
  • Poziom 13  
    Witam ,sprawdź za pomocą aparaty w telefonie czy wo gule się załącza promiennik podczerwieni . Kamera ta posiada menu ekranowe w nim może w nim się znajduje to czego szukasz.
  • Sklep ECSYSTEM
  • Poziom 23  
    ustawienia fabryczne czy były zmieniane, pewnie skopana konfiguracja, zrób reset

    filtr jest odsuwany aby była możliwość doswietlenia promiennikiem, oraz w celu zwiekszenia czułości w pracy nocnej, w dzien jest niezbedny do prawidłowego odzwierciedlenia kolorów, dlatego w kamerach dualnych jest ruchomy
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    loczjumin napisał:
    Kamera szybkoobrotowa aper vadn-820 przy zaniku oswietlenia nie przelacza sie w tryb nocny mimo przy pomocy promiennikow IR 850nm dlugosci fal.
    Aha i mam pytanko co odznacza dokladniej "Tak,filtr przesuwany mechanicznie w ktory kamera jest wyposazona.

    A co zrobiłeś żeby zaczęła się przełączać w tryb nocny?
  • specjalista-kamery przemysłowe
    Nawet jeśli kamera przełączy się w tryb czarno-biały, to przy współpracy z oświetlaczem podczerwieni 850nm obraz stanie się nieostry, szczególnie na zbliżeniach (jednak nawet w trybie szerokiego planu będzie to zauważalne).
    Dzieje się tak ze względu na inną płaszczyznę ogniskowania przy oświetleniu podczerwienią.

    Na rynku istnieje niewiele kamer szybkoobrotowych potrafiących poradzić sobie z tym problemem, czyli dających w trybie nocnym (czarno-białym) ostry obraz przy oświetleniu wyłącznie podczerwienią lub z jej przeważającą "domieszką". Osobiście znam tylko jednego producenta takich rozwiązań.

    "Możliwość pracy w podczerwieni" w przypadku znakomitej większości kamer szybkoobrotowych jest, niestety, tylko marketingowym sloganem... Zresztą tak samo wygląda sprawa ze "zwiększeniem czułości do pracy nocnej", w wielu ulotkach i kartach katalogowych poprzedzanych słowem "zdecydowane" (usuwany jest szum związany z kolorem, jednak jeśli nie ma źródła IR, przetwornik nie będzie absorbował tego pasma niewidzialnego dla oka ludzkiego i kamer kolorowych).

    Mam nadzieję, że kolega loczjumin podzieli się na Forum wrażeniami ze współpracy jego kamery z oświetlaczem podczerwieni (oczywiście, jeśli uda mu się "wprowadzić" kamerę w tryb czarno-biały ;), czego mu życzę:)).
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    treborsz napisał:

    Nawet jeśli kamera przełączy się w tryb czarno-biały, to przy współpracy z oświetlaczem podczerwieni 850nm obraz stanie się nieostry, szczególnie na zbliżeniach (jednak nawet w trybie szerokiego planu będzie to zauważalne).
    Dzieje się tak ze względu na inną płaszczyznę ogniskowania przy oświetleniu podczerwienią.

    No tak, ale kamery szybkoobrotowe posiadają autofokus który szybko skoryguje ostrość po odsunięciu filtra. Problem może wystąpić przy źródle mieszanym, czyli podczerwień i światło widzialne. Ja jestem ciekaw jakie autor zastosował źródło podczerwieni do obrotówki :) Raytec?

    treborsz napisał:
    (usuwany jest szum związany z kolorem, jednak jeśli nie ma źródła IR, przetwornik nie będzie absorbował tego pasma niewidzialnego dla oka ludzkiego i kamer kolorowych)

    Żadna nowość, kto montował kamery z mechanicznym filtrem pracujące przy sodówkach zapewne wie o co chodzi :) albo powinien wiedzieć...
  • specjalista-kamery przemysłowe
    crunky napisał:
    kamery szybkoobrotowe posiadają autofokus który szybko skoryguje ostrość po odsunięciu filtra
    Skorygują, jeśli nie będzie przeważającego oświetlenia IR (chociaż w warunkach słabego oświetlenia, a dodatkowo przy zbliżeniu i trybie automatycznym staną się "poszukiwaczami ostrości").
    Temat jednak dotyczy współpracy kamery szybkoobrotowej z oświetlaczami IR 850nm. Przykro mi, ale w tym przypadku powyższy cytat jest absolutnie nieprawdziwy. W skrócie: moduły zintegrowane stosowane w kamerach szybkoobrotowych nie są wyposażone w obiektywy "dzień/noc".
    Radzę przetestować współpracę jakiejkolwiek kamery szybkoobrotowej z oświetlaczem IR.
    Przy okazji - może ktoś z Forumowiczów trafi na kamerę szybkoobrotową, która będzie dawała ostry obraz sceny oświetlonej przez oświetlacz IR 850nm? Jak napisałem w swoim wcześniejszym poście - znam tylko jednego producenta, którego kamery szybkoobrotowe (typu speed dome) to potrafią.

    crunky napisał:
    jestem ciekaw jakie autor zastosował źródło podczerwieni do obrotówki :) Raytec?
    Koszt oświetlacza Raytec o szerokim kącie generowanej wiązki może przekroczyć koszt kamery ;). Zapewne autor wypowiedzi zastosował oświetlacze IR punktowe (newralgiczne z jego punktu widzenia miejsca).
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    treborsz napisał:
    Temat jednak dotyczy współpracy kamery szybkoobrotowej z oświetlaczami IR 850nm. Przykro mi, ale w tym przypadku powyższy cytat jest absolutnie nieprawdziwy. W skrócie: moduły zintegrowane stosowane w kamerach szybkoobrotowych nie są wyposażone w obiektywy "dzień/noc".

    Nie rozumie dlaczego niby układ AF miałby nie poradzić sobie właśnie przy źródle monotonicznym 850nm? O świetle mieszanym już wspominaliśmy, ale monotonicznym?
    Tak na marginesie ciągnąc temat obiektywów dzienno nocnych - czy widziałeś kiedykolwiek obiektyw który jest w pełni skorygowany dla całego widma od fioletu zaczynając na podczerwieni kończąc? Bo ja nie i wszystkie obiektywy "dzienno-nocne" jakąś odchyłkę mają, czy to FF czy back focus , parę mm na tablicy testowej ostrości ucieka.
    Zapewne ten jedyny producent o którym piszesz również nie zaimplementował w PEŁNI skorygowanego obiektywu do swojej kamery ;)
    Umówmy się, obiektywy dzienno-nocne to takie w których ostrość mniej się rozjeżdża w podczerwieni w stosunku do obiektywów nie oznaczonych jako D/N.
    Mało tego, jest grupa brandowanych obiektywów które oznaczone są w katalogach jako dzienno-nocne gdzie producent wcale do takiej pracy ich nie przewidział. Fakt że działają "jako tako", ale dzienno-nocne nie są (w rozumieniu przystosowane do pracy z oświetlaczem IR).
    Jeszcze nie tak dawno na stronie space'a tylko dwa obiektywy oznaczone były jako D/N, dzisiaj już wszystkie :) :
    http://www.spacecom.co.jp/english/product/varifocal.html
  • specjalista-kamery przemysłowe
    crunky napisał:
    Nie rozumie dlaczego niby układ AF miałby nie poradzić sobie właśnie przy źródle monotonicznym 850nm? O świetle mieszanym już wspominaliśmy, ale monotonicznym?
    Układ AF w kamerach zintegrowanych, pomimo usunięcia filtra IR, cały czas utrzymuje ostrość jak dla światła zakresu widzialnego. Nie ma znaczenia, że scena jest oświetlana w 100% przez źródło światła zakresu podczerwieni. Przetestuj, a uwierzysz. Wystarczy kamera szybkoobrotowa, oświetlacz podczerwieni oraz pomieszczenie nawet o niewielkich wymiarach :).

    crunky napisał:
    Tak na marginesie ciągnąc temat obiektywów dzienno nocnych - czy widziałeś kiedykolwiek obiektyw który jest w pełni skorygowany dla całego widma od fioletu zaczynając na podczerwieni kończąc? Bo ja nie i wszystkie obiektywy "dzienno-nocne" jakąś odchyłkę mają, czy to FF czy back focus , parę mm na tablicy testowej ostrości ucieka (...) jest grupa brandowanych obiektywów które oznaczone są w katalogach jako dzienno-nocne gdzie producent wcale do takiej pracy ich nie przewidział. Fakt że działają "jako tako", ale dzienno-nocne nie są (w rozumieniu przystosowane do pracy z oświetlaczem IR).
    Tutaj się zgodzę. Producenci wprowadzając nawet niewielką korektę niwelującą zjawisko aberracji chromatycznej układu soczewek obiektywu podaje, że jest to obiektyw dzień/noc. Zdecydowana większość producentów nie podaje jednak, niestety, dla jakiego zakresu (okna) ich obiektywy D/N mają zastosowanie.
    Zatem niektóre obiektywy są skorygowane zaledwie dla zakresu 730nm, niektóre do okna 850nm, a zaledwie znikoma garstka posiada korekcję do 950nm. W związku z tym stosując obiektywy "wiodących" producentów skorygowane dla I-ego okna (czyli te tanie) oraz oświetlacze podczerwieni zakresu 850nm - uzyskany obraz będzie miał lekko skorygowaną ostrość w stosunku do zwykłego obiektywu, jednak nie w sposób satysfakcjonujący...
    Dlatego zgodzę się, że wielu producentów wykorzystuje formułę "obiektyw D/N" li tylko w celach marketingowych podnosząc prestiż swojej marki.
    Jednak taka sama sytuacja występuje przy innych "hasłach", np. WDR (u jednego producenta jest to tylko nieco zmodyfikowany BLC, u innego ma wartość 30dB, u innego 60dB, u innego 120dB, a u innego jeszcze lepsza dynamika... Z reguły Ci, którzy nie podają wartości w dB nie oferują rewelacji...) czy H.264... Jednak to już inne "bajki"...

    crunky napisał:
    Zapewne ten jedyny producent o którym piszesz również nie zaimplementował w PEŁNI skorygowanego obiektywu do swojej kamery ;)
    Ten jedyny producent kamer szybkoobrotowych stosuje takie same moduły zintegrowane jak inni producenci (na marginesie - firm dostarczających moduły zintegrowane nie jest na świecie tak wiele). Jednak korekcja aberracji chromatycznej odbywa się w inny sposób: poprzez korekcję programową lub programowo-mechaniczną. Użytkownik w menu kamery ma do wyboru opcje, jak ma się zachować układ ostrości po przejściu kamery w tryb czarno-biały (po usunięciu filtra IR z przetwornika CCD). Tak więc może sobie wybrać opcję braku korekcji (kamera nie współpracuje z oświetlaczem IR), 850nm oraz 950nm (płaszczyzna AF jest korygowana do płaszczyzny ogniskowania dla odpowiedniego zakresu IR).
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    treborsz napisał:
    kład AF w kamerach zintegrowanych, pomimo usunięcia filtra IR, cały czas utrzymuje ostrość jak dla światła zakresu widzialnego. Nie ma znaczenia, że scena jest oświetlana w 100% przez źródło światła zakresu podczerwieni.

    O ile mi wiadomo to kamery te wykorzystują układ detekcji kontrastu, czyli po prostu kontrast mierzony na matrycy tej samej , która odpowiedzialna jest za obrazowanie. Matryca ta w trybie czarnobiałym w ogóle nie jest wrażliwa na chrominancję a tylko na luminancję, więc skąd niby miał wziąć się błąd w ostrzeniu? Co innego np aparaty - lustrzanki wyposażone w osobny czujnik autofokusa pod lustrem działający na zasadzie detekcji fazy - ten może się mylić i często się myli np w świetle żarowym.

    Jeżeli chodzi o programowe przesunięcie układu optycznego po przejściu w tryb nocny kamery to już to było, może inaczej się nazywało, np Panasonic coś takiego udostępnia. Możesz sobie samemu ustawić odpowiedni preset o ile kamera ma przestawić ostrość (lub zrobi to automatycznie). Tyle że przy obrotówkach ma to marginalne znaczenie moim zdaniem.

    Ale może lepiej wróćmy do tematu i poczekajmy na odzew autora.
  • specjalista-kamery przemysłowe
    crunky napisał:
    O ile mi wiadomo...
    Jeszcze raz radzę - test, a dopiero potem wnioski. Jak będziesz miał "kwity" (nagrania) - to wtedy podyskutujemy.
    Ja już dosyć dawno z tym tematem walczyłem i udowadniałem producentowi i dystrybutorowi, że karta katalogowa swoje, a życie swoje. Dystrybutor był zdziwiony, a producent nabrał wody w usta i mętnie się tłumaczył.
    Konkluzja: możliwość pracy w podczerwieni jest, a że nie taki efekt, jak oczekuje klient - to jego problem (klienta).

    crunky napisał:
    Możesz sobie samemu ustawić odpowiedni preset o ile kamera ma przestawić ostrość (lub zrobi to automatycznie). Tyle że przy obrotówkach ma to marginalne znaczenie moim zdaniem.
    Powtórzę za klasykiem: crunky, nie idź tą drogą!
    Nie zgodzę się, że przy obrotówkach rozmyty obraz sceny w warunkach nocnych ma marginalne znaczenie.
    Jak wytłumaczę klientowi, który zakupił oświetlacz IR, może nawet z moją rekomendacją, że obraz będzie w nocy nieostry? Tym bardziej, że oświetlacz zapewne będzie skierowany na kluczowy z punktu widzenia klienta obszar. Ja osobiście takiemu instalatora nie dałbym spokoju.
    Załóżmy, że kamera ma możliwość ustawienia w presecie prawidłowej ostrości (płaszczyzny ogniskowania). Jednak w takim przypadku klient nie może wykorzystać presetu "nocnego" w dzień. I dla "ułatwienia" musiałby wymyślić sobie jakiś specjalny kod, np. preset 01 w dzień, a w nocy 11, itd.
    Dodatkowo, w warunkach nocnych z oświetleniem IR ruch kamery poza preset powoduje z powrotem rozmycie obrazu.

    crunky napisał:
    Ale może lepiej wróćmy do tematu i poczekajmy na odzew autora.
    To także dobre rozwiązanie. Może się jednak zdarzyć, że odzewu nie będzie (na razie minęły 3 dni i cisza). Dlatego warto na własnej skórze się przekonać i przetestować, aby potem nie płakać rzewnymi łzami ;).
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    treborsz napisał:
    Nie zgodzę się, że przy obrotówkach rozmyty obraz sceny w warunkach nocnych ma marginalne znaczenie.

    Obraz jest bardzo ważny, marginalne znaczenie ma ta funkcja.
    Przetestuję to o czym piszesz na pewno, mam instalacje z oświetlaczem na których nie zauważyłem żadnego problemu. Jednak zanim testy wykonam może trochę wody w Wiśle upłynąć bo póki co bezrobotny nie jestem ;)
    Pozdrawiam
  • Poziom 2  
    Witajcie!A wiec po szperaniu i wielu probach rozwiazania tego problemu, rowniez biorac pod uwage to co pisaliscie oraz dokladania dodatkowych promiennikow nic nie zdzialalem.Klientowi dorzucilismy 2kamery z wbudowanymi IR "BCS" ustawilismy w punkty ktore go interesowaly szczegolnie i obraz sie niby polepszyl tam gdzie sa "podswietlone ir" lecz w momencie kiedy "szybkoobrotowka"przesuwa sie w miejsce gdzie jest ciemniej to sie zaczyna gubic,dostrajac i obraz jest kaszany.

    Dziekuje za odpowiedzi!