Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Peugeot Boxer II 2005 2.0 benzyna+gaz wypadanie zapłonów, "skubanie"

marekiestera 25 Sep 2011 11:45 6624 7
SterControl
  • #1
    marekiestera
    Level 2  
    Witam.
    Zakupiłem samochód Peugeot boxer II 2005 2,0 bezyna+gaz.
    Na wolnych obrotach na benzynie sporadycznie wypadają zapłony, na gazie sytuacja się potęguje. Dodatkowo podczas jazdy na gazie do 3 tyś występuje delikatne "skubanie". Czasami po przełączeniu na gaz przestaje pracować jeden cylinder do 3 tyś obrotów. Wyłączenie silnika, wyciągnięcie kluczyka ze stacyjki i ponowne zapalne rozwiązuje problem. Wypadanie zapłonu i skubanie zostaje.

    Co wykonano:
    Świece nowe - ngk gazowe (co prawda były przewidziane do A8 ale takie leżały na półce) szybciej były iskry do gazu - brak poprawy
    kable nowe - Bosch
    cewka nowa - Bosch
    luzy zaworowe sprawdzone - poprawne
    szczelność cylindrów - sprawdzona na wszystkich równa prawie 100%
    wyczyszczona przepustnica z czujnikami
    wtryskiwacze gazowe i komputer nowe
    równe podciśnienia na wężykach doprowadzających gaz
    na komp. równy czas otwarć wtryskiwaczy
    wymieniona listwa wtryskiwaczy na inny typ-brak poprawy

    Samochód był u dobrego gazownika na sprawdzeniu i kalibracji.

    Co zauważono:
    - łapie usterki
    1. zła skuteczność katalizatora (na gazie częste, brak wpływu)
    2. wypadanie zapłonu na 4 cylindrze
    3. złe napięcie z czujnika składu mieszanki ( zdarza się rzadko po maksymalnym obciążeniu silnika, 3 bieg, max otwarcie przepustnicy)

    W/w usterki powodują zapalnie się kontrolki silnika, ale nie wpływają na pracę, wypadanie zapłonów, skubanie i spalanie pozostają bez zmian.

    Jedna cewka względem drugiej pracuje dwa razy szybciej.
    Sprawdzono lampą, odsłuchano pracę świec na wzmacniaczu.
    Na oscyloskopie badając prace iskry przed wymianą cewki występowały piki.
    Po wymianie cewki nie sprawdzałem, ale też nie było poprawy.

    Podejrzewam, że problem tkwi pomiędzy cewką a komputerem.
    Dziwne, że jedna cewka pracuje inaczej niż druga, jedna napędza dwie świece, a usterka dotyczy jednego cylindra.
    Komputer może tą usterkę wyłapywać po braku pracy cylindra, a nie po braku iskry i przyczyną może być również dawka paliwa.

    Nie wiem jaki związek ma wyłączenie samochodu i wyciągnięcie kluczyka do nie pracowania cylindra (usterka po przełączeniu na gaz).
    Rozważam jeszcze wymianę świec na ngk LPG- cena 60zł/szt. lecz bez wiary w poprawę.
    Dodam, że samochód musiał długo stać albo jeździć nad morzem bo główki śrub są mocno skorodowane.
    Wtyki wtryskiwaczy i czujników przy przepustnicy sprawdzone i popsikane kontakt - spray-em

    Proszę o pomoc.
    Marek
  • SterControl
  • #2
    decybel91
    Level 42  
    Ciśnienie na cylindarch to sprawdzenia - zwłaszcza 4.
    Można pozbyć się kata, ale zanim to sprawdzić czy nie zapala się kontrolka CHECK oraz czy wentylatory na chłodnicy chodzą - wątpie nie wspomniałeś , a na bank być zawuważył.
    Teraz jaki sterownik masz zamontowany, Sagem,Siemens czy Bosch. (sterownik silnika - benzyna)
  • SterControl
  • #3
    marekiestera
    Level 2  
    Ciśnienie na cylindrach sprawdzone, poprawne. Ja sprawdzam szczelność za pośrednictwem specjalnego urządzenia i wynik jest w %. Więc tu jest wszystko sprawne. Wałek nie uszkodzony. Luzy zaworowe mieszczą się w tolerancji. Sterownik silnika zaraz sprawdzę.

    Dodano po 1 [godziny] 1 [minuty]:

    Peugeot Boxer II 2005 2.0 benzyna+gaz wypadanie zapłonów, "skubanie"

    Dodano po 1 [minuty]:

    Komputer Magneti Marelli
  • #4
    decybel91
    Level 42  
    To szukaj przyczyny w sterowniku, hasło Mosfet.
  • #5
    marekiestera
    Level 2  
    Szukam, ale nie potrafię znalźć żadnej konkretnej instrukcji sprawdzenia czy naprawy. Może coś jaśniej napiszesz o tym
  • #6
    jurekk55
    Level 36  
    Problem może też leżeć we współpracy czujnik obrotów koło zamachowe,sprawdź oscyloskopem impulsy z czujnika położenia walu.
  • #7
    decybel91
    Level 42  
    Tranzystory na sterowanie cewek.
  • #8
    marekiestera
    Level 2  
    Sprawdziłem wszystkie styki z benzyny i zerknąłem z ciekawości na rozcięcie wtryskiwaczy benzynowych przez gazownika i zapłon. Okazało się, że partacz zamiast się wlutować i porządnie to zaizolować, to wszystko połączył na skrętki palcami. Żeby było weselej, jak przedłużał jakieś kable to zdarzało się, że był to zlepek trzech kabli i wszystkie połączenia na skrętkę. Dodatkowo używał najtańszej taśmy izolacyjnej, która pod wpływem ciepła i drgań się przemieściła. Dostałem białej gorączki, bo gaz był nowy, 2 miesięczny tylko montowany przez poprzedniego właściciela 300km od mojego domu. Chociaż to i tak nic by nie zmieniło bo jaki sens jechać na poprawki do takiego człowieka.

    Iskra jest poprawna, ale usterki pozostają - wypadanie zapłonów, skubanie.

    Jak zacząłem analizować co dzieje się z zapłonem po przełączeniu lpg to okazało się że strasznie się opóźnia.

    Co do wyłączania się jednego cylindra na lpg i powrót po wyłączeniu kluczyka - wyjaśnione. Komputer benzynowy wykrywając wypadanie zapłonu (np. zła dawka gazu) odcina wtryskiwacz benzynowy całkowicie a co za tym idzie i gazowy żeby ocalić katalizator. Po wyłączeniu kluczyka i ponownym odpaleniu silnik już uruchamia się w trybie awaryjnym ze zmienionymi dawkami i chodzi. Podejrzewam że zmienia również zapłon i to przyczyna lepszej pracy.

    Co do błędu katalizatora - zabudowałem drugą sondę w zaślepionej rurce i ma przebieg wzorcowy hi hi hi Oczywiście wydłuża to tylko czas do wyłapania tego przez komputer no ale do celów wyjaśnienia problemu wystarcza.

    Usterka wypadanie zapłonu na cylindrze 4 - spowodowana był skrętkami gazownika.

    Na dzień dzisiejszy biorę pod uwagę problem sterownika gazu. Kalibrowałem już sam i raz zobaczyłem problem polegający na nie włączeniu przez centralkę lpg wtryskiwacza gazowego. Pojawia się też czasami błąd brak komunikacji z wtryskiwaczem.

    Rozważam zakup przystawki kme obd aby komputer gazowy sam się kalibrował.
    Jeżdżę autami na lpg od zawsze, ale te wyjątkowo mnie denerwuje. O dalszych postępach poinformuję, aby inni nie musieli sobie psuć nastroju.

    Na wszelkie sugestie czekam.