Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa wiatraka z alternatora - jakie można uzyskać parametry?

25 Wrz 2011 16:48 18624 16
  • Poziom 11  
    Witam.
    Chcę zbudować prądnice z alternatora samochodowego do wiatraka.
    I Mam pytanie, jakie maksymalne napięcie i prąd można dać na wirnik.
    Nadmieniam, iż regulator napięcia chcę wyrzucić, gdyż napięcie wyjściowe będę regulował poprzez większy pobór mocy.
    Grzałki przystosuję do napięcia wyjściowego i styczniki będą w miarę zwiększania napięcia załączać więcej grzałek.
    Alternator będzie pracował przy ok 8000 obr/min.
  • IGE-XAO
  • Poziom 34  
    A może tak parametry alternatora. Przy 12 woltowym napięcie 12V i prąd w granicach 3 Amper
  • Moderator
    klon111 napisał:
    Witam
    Chce zbudować prądnice z alternatora samochodowego do wiatraka .
    I Mam pytanie jakie maksymalne napięcie i prąd można dać na wirnik .
    Nadmieniam iż regulator napięcia chce wyrzucić gdyż napięcie wyjściowe będę regulował poprzez większy pobór mocy .
    Grzałki przystosuje do napięcia wyjściowego i styczniki będą w miarę zwiększania napięcia załączać więcej grzałek.
    Alternator będzie pracował przy ok 8000 obr/min


    Post o zawartości na granicy kosza. Nic z niego nie wynika i nie wiadomo o co chodzi.
    3.1.15. (11) Zabronione jest publikowanie wpisów przedstawiających problem, bez podania wystarczającej liczby informacji umożliwiającej zajęcie merytorycznego stanowiska przez innych Użytkowników forum. Tytuł wpisu powinien zawierać markę, model oraz skrótowy opis usterki.
  • Poziom 17  
    klon111 napisał:
    ...I Mam pytanie jakie maksymalne napięcie i prąd można dać na wirnik ....


    Trudno podać gotową informację nie wiedząc ile voltów chcesz mieć na wyjściu.
    Przewijanie alternatora mija się z celem, bo producent przyjął optymalne wartości dla danej konstrukcji.
    Przewijanie alternatora na wyższe napięcie mam za sobą i skończyło się porażką,
    nastąpiło zwarcie/przebicie w uzwojeniu, oczywiście mój błąd, bo uruchomiłem alternator bez obciążenia.
    Dlaczego chcesz wyrzucić regulator napięcia?
    Podanie na wirnik napięcia o stałej wartości, niezależnej od obrotów, to chyba nie najlepszy pomysł.
  • Poziom 11  
    To ma być alternator samochodowy moc od 60 do 100 amper
    Jak wiadomo ma służyć za prądnice do zasilania grzałek przerobionych na odpowiednie napięcie .

    Pięknie by było gdybym osiągnął ok70V i 70A a nawet większe napięcie ok110V i wiąże się z wytrzymałością czy nie będzie się grzał .
    Nigdzie nie są podane dane jakie napięcie max na wirnik można dać.

    Będę próbował alternator jak się będzie zachowywał przy różnych napięciach i obciążeniu
    ale to nie wszystko bo przy dłuższej eksploatacji może ulec awarii a przecież nie oto chodzi
  • IGE-XAO
  • Moderator
    klon111 napisał:
    To ma być alternator samochodowy moc od 60 do 100 amper
    Jak wiadomo ma służyć za prądnice do zasilania grzałek przerobionych na odpowiednie napięcie .

    Pięknie by było gdybym osiągnął ok70V i 70A a nawet większe napięcie ok110V i wiąże się z wytrzymałością czy nie będzie się grzał .
    Nigdzie nie są podane dane jakie napięcie max na wirnik można dać.

    Będę próbował alternator jak się będzie zachowywał przy różnych napięciach i obciążeniu
    ale to nie wszystko bo przy dłuższej eksploatacji może ulec awarii a przecież nie oto chodzi


    Ty masz jakąś znajomość elektrotechniki???
  • Poziom 11  
    interesuje się trochę elektroniko i programuje mikroprocesory ATMEGA8 i wykonuje sterowniki do różnych celów
  • Poziom 34  
    Pomyśl. Średnica drutu nawojowego przy poborze z alternatora około 70A musiała by być przynajmniej taka jak dotychczas a nawet większa gdyż uzwojenie alternatora zawsze nie jest obciążone takim prądem i uzależnione jest od ilości odbiorników aktualnie włączonych w samochodzie i właśnie regulator napięcia stoi na straży dopasowania pracy alternatora do obciążenia.Ponadto aby uzyskać napięcie około 110V wielkość uzwojenia na stojanie a mam na myśli ilość zwoi powinna być 10 razy większa niż jest obecnie na stojanie przyjmując że jest to alternator z wyjściem 12V Sama konstrukcja alternatora nie pozwala na ulokowanie na stojanie takiego uzwojenia.
  • Poziom 11  
    To jest racja ale napięcie ładowania akumulatora to ok 14V.
    :cry::cry:
    Czekam na podpowiedz , jest proste pytanie dużo odpowiedzi a ja dalej nic nie wiem .
  • Moderator
    klon111 napisał:
    To jest racja ale napięcie ładowania akumulatora to ok 14V.
    :cry::cry:
    Czekam na podpowiedz , jest proste pytanie dużo odpowiedzi a ja dalej nic nie wiem .


    A co Ci odpowiedzieć? Moc podajesz w Amperach, oczekujesz napięcia 70V lub nawet 110V z alternatora, który ładuje akumulator 12V...
    brakło mi słów.
  • Poziom 32  
    do klon111 - Trzeba to obliczyć.
    1.Moc dopuszczalna wirnika 15 V x 2 A = 30 W .Takie ampery zmierzyłem po regulatorze w wirniku.Przyjąłem 2 A jako dopuszczalne w tym Swoim wirniku alternatora.
    2.Opór uzwojenia wirnika R = U/I = 15 V / 2 A = 6,5 Ω ≈ 7 Ω
    3.Prąd przy 120 V w wirniku I = U / R = 120 V / 7 Ω = prawie 20 A
    ( do tego nie dojdzie bo prąd popłynie przez uzwojenie główne alternatora i odbiornik)
    4.Przyjmuję, ze uzwojenie główne alternatora ma 3 Ω i odbiornik Nr. 1 ma 120 Ω.
    5.Sumaryczny opór obwodu z odbiornikiem R = 7 + 3 + 120 = 130 Ω
    6.Prąd przy 120 V płynący w całym obwodzie: I = U / R = 120 V / 130 Ω = 0,923 A ≈ 0.9 A
    Wynika, że przez wirnik popłynie prąd dopuszczalny - mniejszy niż 2 A.
    Można obliczyć jakie obciążenie spowoduje przepływ prądu większego niż I = 2 A
    R = U / I = 120 V / wiecej niż 2 A = mniej niż 60 Ω.
    Na alternator przypada 10 Ω, a na odbiornik mniej niż 50 Ω.
    Skutkuje to prawie jak jak zwarcie i więcej energii jest marnowane na grzanie alternatora niż płynie w odbiornik.
    Moc całkowita to 120 V x 2 A = 240 W - jeżeli turbina będzie wystarczająco silna (ponad 240 W) to po pewnym czasie (przy odbiorniku mniejszym niż 50 Ω) spali się izolacja uzwojenia wirnika.

    Na koniec obliczamy Moc P = R x I ² oddawaną do odbiornika i alternatora i osobno w obwodzie alternatora dla uzwojenia głównego i uzwojenia wirnika.
    7.Obliczamy prąd w obwodzie do kwadratu I² = 0,9 x 0.9 = 0,8
    uzyskamy moc P w odbiorniku = R odbiornika x 0.8 = 120 Ω x 0.8 = 96 W
    tracimy moc P w alternatorze = R alternatora x 0.8 = 10 Ω x 0.8 = 8 W
    uzwojenie alternatora i wirnika tworzą obwód o oporze łącznym 3 Ω + 7 Ω = 10 Ω
    Kolejno w uzwojeniu głównym alternatora = RG alternatora 7 Ω x 0.8 = 5.6 W
    Kolejno w uzwojeniu wirnika alternatora = RW alternatora 3 Ω x 0.8 = 2.4 W
    Wnioski: uzwojenie wirnika jest w takim obwodzie najsłabszym ogniwem i w przypadkach zwarcia pierwsze ulega zniszczeniu Q = R x I ² x t zgodnie z prawem Joule'a jest jeszcze potrzeby czas grzania t.Uzwojenie główne jest z grubszego drutu i krótkie (odporne na duże A).
    Odbiornik Nr. 2 o oporze większym niż 50 Ω zapewni, że przy 120 V w uzwojeniu wirnika popłynie prąd mniejszy niż 2 A.
    W wirniku płynie prąd jeszcze mniejszy ale tak systemowo na skróty to pokazuję.
    Miałem taki samowzbudny alternator (z magnetyzmem szczątkowym) osiągał do 150 V przy ok. 8 tys.obr/min.
    Jeżeli alternator przy 12 V i 80 A ma 960 W to przy przewoltowaniu na większe napięcia powinien mieć proporcjonalnie większą moc.
    Jest jeden warunek: musi wytrzymać to najpierw mechanicznie bo na maszcie (elektrycznie) jest nie do spalenia.
  • Poziom 32  
    Nie łatwiej dać grzałki na 12 lub 24V?
  • Poziom 11  
    Dzięki za podpowiedzi.

    Chodzi mi by wyciągnąć jak największą moc ,
    I po przemyśleniu mam zamiar zastosować grzałki na 12volt gdyż więcej nie wyciągnę , a zwiększając ilość alternatorów nawet do 4 uzyskam ok 3KW
  • Poziom 32  
    Założenia w temacie na początku były inne.
    klon111 napisał:
    Nadmieniam iż regulator napięcia chce wyrzucić gdyż napięcie wyjściowe będę regulował poprzez większy pobór mocy .
    Alternator będzie pracował przy ok 8000 obr/min

    Alternator na 12 V to złe rozwiązanie dla grzałek.Moc elektryczna to P = I × U.
    Propomuję zamiast 12 V eksploatować alternator przy 120 V.W taki sposób pomnożymy nie tylko napięcie przez 10 ale i większy pobór mocy.
  • Poziom 11  
    Tak to racja przy wyższym napięciu większą moc bym otrzymał , ale musiałbym ustawić wieksze napięcie regulatorem
    Ale jak uzyskam przy 15V 60A to mam 900Wat przy zastosowaniu 3 alternatorów mam 2,7KW a to byłby dobry wynik i byłbym spokojny iż wytrzyma alternator .
  • Poziom 10  
    Witam . Jeśli mogę się dołączyć . Można zastosować alternator z ciężarówki
    24v/50A wiec mamy moc ok. 2200W . Ja tak zrobiłem i grzeje całkiem nieźle .
    A grzałki 24V są dostępne bez problemu .
  • Poziom 11  
    Tyle by wystarczyło mocy , tylko nie wiem czy znajdę taki alternator.
    FAVORIT99 a w jaki sposób zwiększasz obroty