Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

modernizacja tokarki - projekt

25 Wrz 2011 19:46 1649 6
  • Poziom 9  
    Witam!

    Kończę pisac pracę dyplomową dot. modernizacji tokarki.
    W skład tego wchodzi również projekt napędu głównego bezstopniowego. Korzystam z silnika asynchronicznego i falownika i tu pojawia się pytanie czy jest możliwośc podłączenia czujnika pomiaru prędkości obrotowej wału wrzeciona (np indukcyjny, działający na podobnej zasadzie jak ten samochodowy w skrzyni biegów) do falownika ze sprzężeniem zwrotnym, tak aby operator mógł sterowac bezposrednio obrotami wrzeciona bez koniecznosci przeliczania obrotow silnika, przelozenia i strat.

    Wiem, że są dostępne falowniki współpracujące z enkoderami, jednakże nie wiem, czy moj pomysł sprawdziłby się.

    Jeżeli nie da się tego zrobic za pomocą sprzężenia z falownikiem, chciałbym po prostu zamontowa tachometr.
    Z góry dziekuje za pomoc, pzdr
  • Poziom 27  
    86wojtas napisał:
    czy jest możliwośc podłączenia czujnika pomiaru prędkości obrotowej wału wrzeciona (np indukcyjny, działający na podobnej zasadzie jak ten samochodowy w skrzyni biegów) do falownika ze sprzężeniem zwrotnym, tak aby operator mógł sterowac bezposrednio obrotami wrzeciona bez koniecznosci przeliczania obrotow silnika


    Kolego, mówisz i dwóch różnych rzeczach:
    1. sprzężenie zwrotne służące utrzymywaniu stabilnej prędkości obrotowej
    2. informacja dla operatora o obrotach rzeczywistych

    Ad1
    Niektóre przemienniki częstotliwości posiadają możliwość użycia czujnika indukcyjnego jako sprzężenia zwrotnego. W strukturze wewnętrznej przemiennika, informacja z czujnika traktowana jest jako sygnał prędkości rzeczywistej i wykorzystana jako korekta wartości zadanej. Jeżeli natomiast chcesz wykorzystać informację z przemiennika (częstotliwość pola), to w wyświetlanej wartości powinieneś uwzględnić przełożenie.

    Ad2
    Jako informację o prędkości rzeczywistej wrzeciona najprościej wykorzystać odrębny czujnik indukcyjny z własnym wskaźnikiem np. cyfrowym. W takim przypadku wskazywana wartość zawsze będzie prędkością rzeczywistą.

    pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Przepraszam za to zamieszanie, chyba zbliżający się termin mi tak mąci:)

    Zapytam inaczej, czy jest możliwośc sterowania obrotami wrzeciona poprzez falownik? Uwzględniając przełożenie i straty wynikające z przeniesienia napędu.
    Czyli operator zadaje w falowniku prędkośc jaką chce uzyskac na wrzecionie, bez koniecznosci przeliczania przelozen itp.
    pzdr
  • Poziom 27  
    Teoretycznie tak, ale do tego potrzebny jest system nadrzędny, do którego wprowadzasz choćby wartość przełożenia.
    Upraszczając: serwonapęd z programowalną wewnętrzną strukturą (dzisiaj to już standard) z HMI i sprawa załatwiona :)

    pozdrawiam
  • Poziom 9  
    I tu pojawia się problem, ponieważ układ napędowy jest hybrydą - połączenie silnika sterowanego falownikiem z przekładnią mechaniczną bezstopniową, gdzie przełożenie będzie zmienne. W takim razie najlepszym rozwiązaniem będzie tachograf.
    pzdr
  • Poziom 27  
    Raczej tachometr. :)
    Ale zaraz.... skoro przekładnia bezstopniowa , to po co przemiennik częstotliwości.....
    Jak dla mnie, co najmniej dziwne rozwiązanie....

    pozdrawiam
  • Poziom 9  
    hehehe tak tachometr :D
    Dziękuję, temat uważam za zamknięty
    pzdr