Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nieznana instalacja domowa i zabezpieczenie gniazdek - modernizacja

dodo02 26 Sep 2011 02:05 4537 17
    dodo02
    Level 10  
    Witam Wszystkich!

Od razu pisze, że nie jestem elektrykiem. Uprawnienia mam, bo "rozdawali" na studiach, ale raczej mam do czynienia z napięciami nieprzekraczającymi 12V i tylko prądu stałego :) Miałem trochę prac instalatorskich przy maszynach, ale z gotową dokumentacją. Możliwe więc, że to co napiszę będzie zawierało błędy.

Parę miesięcy temu zacząłem gospodarzyć w starym domu wiejskim i przyszedł czas na "modernizację" instalacji w piwnicy. Potrzebuję zamontować oświetlenie i parę gniazdek w tym do hydroforu i niewielkiej pompy C.O. (0,2-0,5A) i nie wiem co zrobić z bolcem uziemiającym. Dodatkowo chciałbym coś zrobić ze starą instalacją pompy wody.

Do tej pory były doprowadzone tam trzy fazy (cztery przewody), na tablicy z laminatu (takie stare brązowe tablice to laminat?) zamontowany jeden stycznik TSM-1, jeden bezpiecznik termiczny, kostka łączówka i kłębek przewodów. Funkcją nadrzędną tego układu było zasilanie silnika pompy wody, która od paru lat (co najmniej trzech) nie była używana i cały układ zardzewiał (silnik działa). Dodatkowo na przewodach na jednej fazie wisiało gniazdko od lampy do pieca i na drugiej fazie było zrobione oświetlenie. Nie chce zamieszczać zdjęcia, ale mnie nieelektryka widok tej tablicy mroził, tym bardziej ze w piwnicy było ciasno, a włącznik światła głęboko. Wspomnę jeszcze o porozrywanych przewodach bez izolacji.