Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

FAQ: Różnica między głośnikami domowymi, estradowymi i samochodowymi.

02 Feb 2006 09:40 34329 9
  • Level 24  
    Witam.
    Jak to jest z tymi wzm. np.domowy ma wielkie trafo i duzy pobor i wogole a taki estradowy - tylko tyle ze ciezki, no i trafo toroid. Czemu taka estradowka nie musi miec tak duzego poboru a ma tyle mocy? Toroid ma wieksze napiecie a mniejszy pobor, czy jak? Czy moze estradoe w innej klasie pracuja? A w samochodowych to jak to jest ze niektore tez maja sporo mocy a to takie klocki tylko i duzego napiecia nie maja nawet za przetwornica? Pozdro i dzieki za odp.
  • Level 14  
    Jaka jest różnica odsłuchowa pomiędzy głośnikami car audio,estradowymi oraz domowymi?
    Gdybyśmy mieli 3 głośniki o takiej samej mocy i średnicy 30cm który głośnik zagrał by lepiej na sali o powierzchni 50m2?
  • Level 30  
    Głośnik to tylko połowa brzmienia. Pisząc 30cm zakładam że masz na myśli głośnik (przetwornik) niskotonowy. Drugie tyle albo i więcej to pudło. Głośnik niskotonowy gra tylko w danym pudle, a pudło zależy od bardzo wielu parametrów samego głośnika i założeń projektowych.

    Moc głośników nie jest wymierna. Moc określa się na podstawie wytrzymałości cieplnej i zakładanego poziomu zniekształceń (przy dużych amplitudach wychylenia membrany są mocno nieliniowe bo trzymają ją zawieszenia). Klasyfikacja moim zdaniem polega no ustaleniu kompromisu pomiędzy mocą akustyczną/sprawności a poziomem zniekształceń.
  • Level 14  
    Wiem ,wiem ze głośnik to tylko połowa dobrego uderzenia powinienem to napisać na początku, mi chodzi o to że znalazłem parę postów w których opisano ze głośniki samochodowe są przeznaczone do małych przestrzeni a w innych postach ze nadają się do domu, jedyna różnica to materiał bo budowane są z mocniejszych by wytrzymać warunki panujące w samochodzie. Natomiast głośniki estradowe są budowane na dużą przestrzeń i nie nadają się do domu.

    I teraz moje pytanie czy każdy głośnik który ma przeznaczenie jako subwoofer nadaje się do domu?
  • Level 30  
    Każdy głośnik będzie grać w domu. To tylko dźwięk. Pasmo przenoszenia, nieliniowość pasma częstotliwości i zniekształcenia nieliniowe, i jeszcze parę innych parametrów. Wszystko kwestia akceptacji.

    Nigdy nie zastanawiałem się czy projektując subwoofer do samochodu uwzględnia się pojemność kabiny. To mogło by mieć jakieś znaczenie.
  • Moderator of Acoustics
    michcior wrote:
    Nigdy nie zastanawiałem się czy projektując subwoofer do samochodu uwzględnia się pojemność kabiny. To mogło by mieć jakieś znaczenie.
    Oczywiście że tak. Głośniki samochodowe, subniskotonowe, są stworzone do grania w małej kabinie samochodu. Weźmy za przykład GDNN 20/120. W samochodzie sprawdza się idealnie, tworzy duże ciśnienie, natomiast w domu się nie sprawdzi. Głośniki samochodowe, do montażu na drzwiach czy półkach, są dostosowane tylko do grania w takich warunkach. Pakowanie ich w kolumnę, mija się z celem.

    Głośniki estradowe, są wytrzymałe, efektywne, ale w danej cenie przedstawiają niższą jakość dźwięku, w stosunku do kolumn domowych. Na estradzie, mniej liczy się jakość dźwięku, a bardziej jego natężenie.
  • Level 27  
    Może należało by zacząć od tego, do czego są przeznaczone dane głośniki. Głośniki domowe mają grać jak najwierniej, estradowe jak najgłośniej, samochodowe zaś, w ogromnej większości mają wyglądać i wytwarzać jak największe ciśnienie akustyczne w niskich rejestrach. Głośniki samochodowe można by uplasować pomiędzy domowymi i estradowymi, tyle że ani do jednego ani drugiego (zwłaszcza) się specjalnie nie nadają.
  • Moderator of Acoustics
    flubber.trip wrote:
    wytwarzać jak największe ciśnienie akustyczne w niskich rejestrach.
    Głośnik samochodowy, to można powiedzieć "pompka". On ma za zadanie wytwarzanie dużego ciśnienia i w zasadzie nic poza tym.
    flubber.trip wrote:
    tyle że ani do jednego ani drugiego (zwłaszcza) się specjalnie nie nadają.
    Samochodowe, nie nadają się, bezwzględnie do żadnych innych celów.
  • User removed account