Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ursus 912- alternator słabo ładuje

cyborg39 28 Sep 2011 19:41 22161 20
Wago
  • #1
    cyborg39
    Level 28  
    Podlaczalem u znajomego instalacje elektryczna (nowe wiazki) w Ursusie 912. Na chwile obecna nie ma ladowania, tzn jest ale bardzo slabe. Chcialbym upewnic sie czy to wina ktorejs diody wzbudzenia? (zakladam ze to jest alternator 9-diodowy ale nie wiem czy mozna to sprawdzic bez jego demontazu). Dokladnie objawy sa takie ze kontrolka swieci normalnie, po uruchomieniu silnika i zwiekszeniu obrotow nieco przygasa, woltomierz pokazuje wtedy 13,2-13,4V. Regulator napiecia (mechaniczny) podmienialem pewny z innego ciagnika i objawy sa identyczne. Powtarzam wiec pytanie-czy to dioda wzbudzenia przepuszcza?
  • Wago
  • #2
    Piotr36
    Level 17  
    Witam,
    Wszystkich diod w alternatorze nie da sie sprawdzić bez jego rozebrania. Jeśli wszystko zostało dobrze podłączone to na początek proponuję wymienić regulator na elektroniczny, mechaniczne bardzo często zawodzą. Poza tym alternator 9-cio diodowy inaczej podłącza się do instalacji niż 6-cio diodowy i raczej powinien on współpracować z regulatorem elektronicznym.

    Podłączenie alternatora 9-cio diodowego masz tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1085327.html

    Jeśli będzie nadal problem występował to trzeba sprawdzić diody.

    Pozdrawiam Piotr36
  • Wago
  • #3
    cyborg39
    Level 28  
    Regulator mam podlaczony wlasnie tak jak w Twoim linku. Jest mechaniczny, oryginalny z tego ciagnika. A czy schemat ponizej dotyczy wlasnie regulatora 6-diodowego?
    Ursus 912- alternator słabo ładuje
    Nie jestem pewien co do typu alternatora. Jesli podlacze go na probe tak jak na obrazku wyzej, a jednak bedzie to 9-diodowy, to czy nie uszkodze go przez to?
  • #4
    Piotr36
    Level 17  
    Witam,
    Quote:
    A czy schemat ponizej dotyczy wlasnie regulatora 6-diodowego?


    To nie regulator jest 6-cio diodowy tylko alternator 8-) , ale nie o to chodzi. Jutro pod wieczór podrzucę skany połączeń alternatorów 9 i 6 diodowych.
    Jedno jest pewne że takie połączenie nie uszkodzi alternatora.


    Pozdrawiam Piotr36.
  • #6
    wpsowa692
    Level 24  
    Kontrolka nie w tym miejscu , bynajmniej dla altka 9 diodowego.
    Kontrolka musi być między stacyjką a zaciskiem 15 regulatora napięcia.
    Możesz sprawdzić czy masz 6czy 9 diodowy miernik masz ?
    Czerwona sondę miernika dotykasz do konektorka a czarną po kolei do tych 3 śrubek widocznych z tyłu altka jak pokaże niewielką rezystancję praktycznie zwarcie to masz 6 diod , a jak rezystancja nieskończenie wielka -zapora diody to masz 9 diodowy
  • #7
    Zico63
    Level 37  
    A Ursus 9... ma na masie plus czy minus? Bo ja na obrazku widzę plus. Niby "drobiazg" a może pójść dymek!
  • #8
    mczapski
    Level 39  
    Czy aby nie uda się doczytać typu alternatora? Ze zdjęcia wynika, że coś nie pasuje. Raczej w tym ciągniku na masie mamy minus. W alternatorze jakby brakuje regulatora wewnętrznego i być może z tego powodu zastosowano zewnętrzny. Ale złącze do którego podłączasz lampkę kontrolną to mnie wygląda dla obrotomierza. Ale jeśli chcesz dowiedzieć się więcej to przez żarówkę 10-15 W podaj napięcie z akumulatora na szczotkotrzymacz i dokonaj pomiarów napięcia (oczywiście podczas pracy silnika).
  • #9
    cyborg39
    Level 28  
    Ta fotke znalazlem na forum, dolaczylem ja w formie pytania czy takie podlaczenie powinno byc dla alternatora 6-diodowego. Plus na masie to raczej pomylka autora rysunku na fotce, nie wiem czy w ogole sa polskie alternatory z plusem na masie. Ja mam podlaczony alternator tak jak w pierwszej odpowiedzi na moj post pokazal Piotr36. Sprobuje go jeszcze podlaczyc tak jak w tej fotce ktora ja wkleilem
  • #10
    wpsowa692
    Level 24  
    Tym schematem się nie sugeruj bo to chyba rzeczywiście altek z plusem na masie , zwróćcie uwagę na oznaczenia raczej prądnicowe '10' '19' i jeszcze inny smaczek diody masowe są czerwone czyli plusowe .
    A na marginesie jedynie seria 325,328,330 miała plus na masie , pozostałe minus na masie.
    Zresztą u samej góry masz pokazane przez pana Elektrita jak to podpiąćLink
  • #11
    andrzej0769
    Level 19  
    Kolego tego typu alternatory wychodziły z plusem i minusem na masę,z tym że z plusem na masę zazwyczaj były koloru niebieskiego.Alternatory te zawsze były 6 diodowe,a wyjście obok szczotek jest na przekaźnik.Taki sam alternator mają Bizony tylko z 28V.
  • #12
    Piotr36
    Level 17  
    Witam, przepraszam, że dopiero dzisiaj odpisuję , ale miałem problem z internetem w domu.
    Na początek co do ciągników to tylko serie C-32x i C-33x miały plus na masie, pozostałe były z minesem na masie. Alternatory były produkowane zarówno z plusem jak i z minusem na masie, przy czym plus na masie to rzadkość. Jeśli chodzi o Twój przypadek to najlepiej przekonać się jaki to typ patrząc na podłączenie akumulatorów w ciągniku - przypominam, że większa średnica klemy to plus.

    Poniżej zamieszczam różne alternatory i sposoby ich wpięcia w instalację elektryczną.

    Ursus 912- alternator słabo ładuje Ursus 912- alternator słabo ładuje
    Ursus 912- alternator słabo ładuje

    Myślę, że to powinno pomóc w rozwiązaniu problemu.

    Pozdrawiam Piotr36
  • #13
    rysio-82
    Level 10  
    Witam ale jak poznać czy alternator do podłączenia na plus czy minus na obudowie mam taki altek i nie wiem jak go podłączyć na tabliczce ma : A120E-40A firmy elmot
    Dzięki za odpowiedz,
  • #15
    rysio-82
    Level 10  
    z tego co wiem tego typu alternatory wychodziły z plusem i minusem na masę, ale jak je rozróżnić? załączam zdjęcie alternatora może ktoś mi rozjaśni co to za alternator i jak go podłączyć
  • #16
    ZGG
    Level 27  
    Sprawdż akumulatorem i żarówką w szereg . Kiedy ci świeci, a kiedy nie. Ja polecam wybrać jakiś alternator na złomowisku, kupić za bagatela 20-50 złote. Przejrzeć go łożyska i szczotki. Potem zamontować. Podłaczasz 2 kable główny+ prosto do rozrusznika . I drugi do lampki kontrolki. Wsio. Naprawdę trudnio się pomlić. Wszystkie mechaniczne regulatory są o wiele gorsze, i powinny już dawno zostać wymienione. Napięcie na altku powinno wynosić ok 13,8--14,4 wolta.
  • #17
    marek538
    Level 2  
    Witam, mój pierwszy post. Mam podobny problem. Stary alternator poszedł na złom i kupiłem na szrocie od skody 105. Trochę pochodził i przestał ładować. Żaróweczka od ładowania gaśnie ale na desce amperomierz nie wskazuje wcale ładowania. Czy można zamiast tego wynalazku założyć inny alternator? Jaki byłby dobry do tego ciągnika. Mam akumulatory 2x6V 196Ah więc alternator od osobówki nie będzie za słaby?
  • #18
    kidu22
    Level 35  
    marek538 wrote:
    Mam akumulatory 2x6V 196Ah więc alternator od osobówki nie będzie za słaby?


    Z prawie każdej osobówki jest mocniejszy niż ori magnetona 55A.
    Z doświadczenia polecam alternatory 90A. Audi 80.
  • #19
    chomik106
    Level 17  
    Ja kłade DELCO z benzynowych OPLI VECTRA A CORSA A KADET ASTRA F spisuje się super.
  • #20
    marek538
    Level 2  
    Byłem na szrocie i nie mieli nic z audi. Były z opla ale strasznie łożyska szumiały i były to też tylko 50A. Wziąłem od BMW 80A i biorę się za zakładanie.