Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Compaq series PDP-124P model: PS-5181-1H REV:09 UC3845B, FQA9N90C i okolice

29 Wrz 2011 03:15 6525 18
  • Moderator - Komputery Serwis
    Compaq series PDP-124P model: PS-5181-1H REV:09 UC3845B, FQA9N90C i okolice
    Witam serdecznie,
    Chciałbym podjąć próbę reanimacji wymienionego zasilacza, a na wstępie kilka zdjęć:
    Compaq series PDP-124P model: PS-5181-1H REV:09 UC3845B, FQA9N90C i okolice Compaq series PDP-124P model: PS-5181-1H REV:09 UC3845B, FQA9N90C i okolice Compaq series PDP-124P model: PS-5181-1H REV:09 UC3845B, FQA9N90C i okoliceCompaq series PDP-124P model: PS-5181-1H REV:09 UC3845B, FQA9N90C i okolice

    Korzystałem wstępnie z tych materiałów:
    :arrow: PDP124P repair notes
    :arrow: Compaq Series: PDP124P co to za uszkodzone elementy?
    :arrow: Compaq series PDP-124P model: PS-5181-1HFE 185W - warto naprawiać?

    Sprawdziłem elementy wymienione w artykule z WebDevSys i na pewno są uszkodzone:

    U1: UC3845B (pęknięty/okopcony)
    Q1: MOSFET FQA9N90C (zwarty)
    Q3: MPS6652/KSP2907A (pęknięty/okopcony)
    R11: 0.22Ω większej mocy w okolicach tranzystora MOSFET (rozwarty)
    R9: 22Ω (rozwarty)
    Mały okopcony przez wybuch Q3 element nieco zasłonięty przez płytkę od przetwornicy Stand-By i masę kleju, z postów z Elektrody wynika, że jest to R5 - 1kΩ (rozwarty).

    Chciałbym wszystkie części zakupić w lokalnym sklepie, jednak nie wszystkie są osiągalne. Stąd kilka wątpliwości.

    - Mosfet FQA9N90C jest dla mnie nieosiągalny (w sumie nawet wysyłkowo jest z nim problem, sprawdzałem, poza sklepem North, gdzie mają go w bandyckiej cenie >50zł i z czasem oczekiwania 2-3 tygodnie). Wydanie 50 zł mija się z celem, gdyż za 70zł można kupić działający zasilacz.

    Mosfet ten ma parametry: N-Channel, VDSS=900V, ID=9A, RDS(on)=1.4Ω, PD=280W, obudowa TO3P.

    W pierwszym artykule gość poleca zamienniki 2SK2611 oraz 2SK3548. Pomijając, że są dla mnie lokalnie również niedostępne, ten pierwszy ma PD=150W. Czy taki element można zastosować? Jeśli tak, to czy mogę zastosować dostępne u mnie (STP9NK90Z - 900V/8A/1.1Ω/160W) - oczywiście ze względu na inną obudowę izolując śrubę od tranzystora, ewentualnie jest dostępne (STW15NA50 - 500V/14A/0.4Ω/190W).

    Bardzo chętnie usłyszę podpowiedź, czym w miarę łatwo dostępnym mogę zastąpić ten tranzystor.

    - Jako Q3 mam zamiar wstawić (mam nadzieję, że słusznie) BC327/328 lub podobny.

    - Nie mam pojęcia, jakiej mocy powinien być R11 (duży pod mosfetem) - zakładam, że 2W będzie dobry.

    Nie jestem pewny lokalizacji i wartości jednego elementu. Opisałem jego lokalizację na jednym ze zdjęć jako R5 i zakładam, że ma wartość 1kΩ. Będę wdzięczny, jeśli ktoś miał do czynienia z takim zasilaczem i może to potwierdzić, gdyż identyfikacja elementu oraz opisu jest niemożliwa.

    Na wspomnianej wcześniej stronie napisano, że transoptory mogą w przypadku uszkodzenia mieć zwarcie po stronie diody, u mnie żaden nie ma, natomiast jeden stanowi przerwę - wymienię go. Mam zamiar go wymienić na (TLP621) lub (PC816 ) z racji ich dostępności. Mam nadzieję, że to dobry wybór w miejsce (LTV816)

    Mam zamiar uruchamiać zasilacz z podłączoną w szereg żarówką 230V oraz z obciążeniem - jak przeczytałem nie będzie chciał inaczej startować. Czy poza wymianą znalezionych uszkodzeń warto jeszcze coś sprawdzić przed pierwszym uruchomieniem?
    Poprawiłem TONI_2003.
  • TermopastyTermopasty
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Najlepiej dać wersję TO247 STP9NK90Z -> STW9NK90Z a jak nie ma to daj tego STP
    STW15NA50 - nie nadaje się.

    R5 - nawet masz fotke w jednym z linków co podałeś
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7441295#7441295

    dt1 napisał:
    Nie mam pojęcia, jakiej mocy powinien być R11 (duży pod mosfetem) - zakładam, że 2W będzie dobry.

    W zupełności wystarczy

    Co do uszkodzenia transoptora to spodziewałbym się prędzej po stronie fototranzystora (w linku użyty zwrot primary side - pewnie oznacza strone zasilacza a nie transoptora :wink:)

    Te małe kondensatory elektrolityczne można też wymienić.
  • Pomocny post
    Moderator
    Witam.
    Widzę, że kolega prawie wzorowo obrobił temat i zagadnienie...
    Jeśli chodzi o rezystor to: R11-0.22R/2W lub bywa również R11-0.24R/2W.
    Natomiast R5 ma wartość -1K, a jeśli chodzi transoptory to ja dawałem xx817 (mogą być uszkodzone nawet oba U2, U3). Lecz na pewno polecam wymianę najlepiej wszystkich diod 1N4148 (strona pierwotna zwykle większość jest uszkodzona) oraz obu kondensatorów elektrolitycznych (C10, C16 – 10UF/50V).
    Tranzystorki:
    Q2-PNP-MPS6657, MPS6652 lub BM6SY, B1116S, = BC327/25-40
    Q3-PNP-KSP2907A, MPS2907A lub – BC327/25-40
    Q1-FQA9N90C,2SK2611, 2SK1796, 2SK1933, 2SK3548, 2SK1350
    Sprawdź jeszcze płytkę AUX aby Cię nie zaskoczyła (dioda i kondensator elektrolityczny na niej).
    Pamiętaj, że zasilacz nie wystartuje bez obciążenia linii +3,3V (reszta normalnie)...
    PS.
    Podstawa w tym zasilaczu to delikatne usunięcie tego kleju montażowego, który zwykle robi wiele złego...
  • TermopastyTermopasty
  • Moderator - Komputery Serwis
    Dziękuję za wszystkie wskazówki.

    WojtasJD napisał:
    Najlepiej dać wersję TO247 STP9NK90Z -> STW9NK90Z a jak nie ma to daj tego STP
    Tak zrobię - STW jest niedostępny, STP jest na miejscu.

    WojtasJD napisał:
    Co do uszkodzenia transoptora to spodziewałbym się prędzej po stronie fototranzystora (w linku użyty zwrot primary side - pewnie oznacza strone zasilacza a nie transoptora :wink:)
    Po obu stronach nie ma zwarć, w sumie kupię dwa transoptory na wszelki wypadek, ale wymieniać je od razu, czy spróbować uruchomić zasilacz z tymi, które są zamontowane?

    WojtasJD napisał:
    Te małe kondensatory elektrolityczne można też wymienić.
    Tak zrobię.

    TONI_2003 napisał:
    Jeśli chodzi o rezystor to: R11-0.22R/2W lub bywa również R11-0.24R/2W.
    Widzę, że ten sklep u mnie jest średnio zaopatrzony. W swoim katalogu na stronie nie mają takich wartości, ale mają chociaż 0.47R - jeśli nie dostanę 0.22R/0.24R to zamontuję równolegle 2x0.47R, powinno się zmieścić.

    TONI_2003 napisał:
    Natomiast R5 ma wartość -1K, a jeśli chodzi transoptory to ja dawałem xx817 (mogą być uszkodzone nawet oba U2, U3).
    PC817 są dostępne za grosze, kupię takie. Wymienić je profilaktycznie, czy jeśli nie ma zwarć próbować uruchomić zasilacz i jeśli nie będzie działać wtedy dopiero je wymieniać?

    TONI_2003 napisał:
    Lecz na pewno polecam wymianę najlepiej wszystkich diod 1N4148 (strona pierwotna zwykle większość jest uszkodzona) oraz obu kondensatorów elektrolitycznych (C10, C16 – 10UF/50V).
    Diody sprawdzałem miernikiem i zachowują się normalnie, ale skoro mogły oberwać to też je mogę wymienić, nie zaszkodzi. Małe elektrolity również wymienię.

    Co do tranzystorów to z całej tej listy jedynie BC327 są dostępne, tak więc wymienię Q3 na taki (Q2 wygląda na to, że przeżył).

    TONI_2003 napisał:
    Sprawdź jeszcze płytkę AUX aby Cię nie zaskoczyła (dioda i kondensator elektrolityczny na niej). Pamiętaj, że zasilacz nie wystartuje bez obciążenia linii +3,3V (reszta normalnie)...
    Płytka AUX wygląda dobrze, sprawdziłem wszystkie diody na niej i zachowują się normalnie. Kondensatory są okopcone wybuchającym Q3, w sumie profilaktycznie również je wymienię. Na pewno nie zaszkodzi. Czy żarówka 12V/21W będzie dobrym obciążeniem dla linii 3.3V?

    TONI_2003 napisał:
    Podstawa w tym zasilaczu to delikatne usunięcie tego kleju montażowego, który zwykle robi wiele złego...
    Ten klej w zasilaczu to porażka. Jest wszędzie. Na szczęście jest już tak twardy, że w większości miejsc wykrusza się, jak się go chwilę pomęczy.
  • Pomocny post
    Moderator
    Może Ci nie zmieścić ponieważ już 3W ledwo wchodzi (radiator), a zwróć uwagę, że wypadkowa tych dwóch rezystorów to 0,24R (może być za duża skoro miałeś 0,22R) ale zwróć uwagę przy nim na diodę D5 aby nie wyglądała tak jak na zdjęciu moim...
    Compaq series PDP-124P model: PS-5181-1H REV:09 UC3845B, FQA9N90C i okolice
    Płytka AUX i tak potrafi wyglądać dioda D5...
    Compaq series PDP-124P model: PS-5181-1H REV:09 UC3845B, FQA9N90C i okolice
    Żarówka wystarczała mi 5W, ale sprawdzaj wartość napięcia +12,8V na wtyku cztery pin.
    Zasilacz potrafi pracować po naprawie na stole Warsztacie) pod pełnymi obciążeniami, ale podłączony do płyty głównej i reszty podzespołów nie powoduje startu PC-ta...
  • Moderator - Komputery Serwis
    No to wygląda na to, że będę szukał tego 0.22R. Dioda D5 z pierwszego zdjęcia jest u mnie cała, a mała dioda D6 na płytce AUX również jest cała (nie ma śladu przegrzania i przeszła test miernikiem).

    Tak więc wybieram się na zakupy i pewnie wieczorem dam znać, co z tego wyszło :)

    Tranzystor STP9NK90Z był niedostępny, więc kupiłem zasugerowany mi 2SK2611 (niestety sporo drożej, ale przynajmniej był w identycznej obudowie, więc nie muszę nic kombinować z izolowaniem).

    Pytanie:
    Posiadam zarówno białą pastę silikonową jak i Zalmana na bazie srebra. Zalman jest rzadszy, którą z past lepiej zastosować?

    Diody D2 i D3 to 1N4148, a ta D4, ta częściowo pod klejem (obok C16) to również 1N4148? Niestety nie można z niej odczytać oznaczenia, a jest uszkodzona.
    Dziękuję za pomoc raz jeszcze.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Warto czytać tematy do których link sam podałeś :)

    hey, D4 on the PSUs i got around reads: PH 41 48

    Z tą pastą to nie ma co przesadzać - zwykła biała silikonowa wystarczy
  • Pomocny post
    Moderator
    Już wspominałem w tym temacie wymień wszystkie diody 1N4148 (są to wszystkie czerwone szklane diody po stronie pierwotnej zasilacza) już miałem z nimi przeboje dlatego tak napisałem.
  • Moderator - Komputery Serwis
    Niestety zasilacz nie chce się uruchomić.
    Wymieniłem:
    Q1: FQA9N90C -> 2SK2611
    Q2: MPS6652 -> BC327/40 (pomimo że nie wyglądał na uszkodzony, miał zwarcie C-E)
    Q3: KSP**** -> BC327/40 (krater w elemencie, nie widać oznaczenia, pewnie KSP2907A)
    U1: UC3845B
    R5: 1kΩ/0.25W
    R9: 22Ω/0.25W
    R11: 0.22Ω/2W
    D2, D3, D4: 1N4148
    obydwa kondensatory elektrolityczne 10µF/50V
    obydwa transoptory na PC817.

    Przetwornica AUX działa, napięcie 5.1V na wyjściu. Na zielonym przewodzie jest napięcie około 3.3V. Zasilacz nie reaguje na zwarcie zielonego do masy (wentylator nawet nie drgnie). Niezależnie od tego, czy ma obciążone wszystkie dodatnie szyny (3.3/5/12V), czy jest bez obciążenia. W momencie gdy zasilacz jest wyłączony na szynie 5V na wyjściu jest napięcie ok 1V - wydaje mi się to nieco dziwne. Na tranzystorze Q2 na emiterze oraz na bazie jest napięcie ok. 12V, na kolektorze około 3.3V, podczas zwierania zielonego do masy napięcie na bazie na ułamek sekundy spada (na tyle szybko, że mój dość powolny multimetr ma problem z rejestrowaniem spadku) i wraca do stanu początkowego - 12V, w tym samym momencie na kolektorze napięcie na chwile wzrasta. Nic nie piszczy, nic się nie grzeje. Żarówka, przez którą podłączyłem zasilacz przy włączaniu do zasilania na chwilę błysnęła i po około połowie sekundy już nie świeciła wcale. Przy próbie startu zasilacza nie było żadnej reakcji na żarówce.

    Co jeszcze mogę sprawdzić w takiej sytuacji?
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    W 'spoczynku' ponad 300V na drenie Q1 jest ?
    Mały tranzystor załącza 12V dla U1 (noga 7).
    Jak brak oscyloskopu to musisz się pomęczyć tym miernikiem - np. orientacyjnie oszacować czy coś się pojawia na bramce Q1 przy załączaniu zasilacza.
  • Moderator - Komputery Serwis
    W spoczynku na drenie Q1 mam 296V (tyle samo na wyjściu mostka prostowniczego) - zasilacz podłączony do sieci przez żarówkę 230V/100W. Na pozostałych wyprowadzeniach Q1 jest 0V, jak próbuję startować nie ma żadnej reakcji. Pomiar robiłem względem minusa mostka prostowniczego.
  • Pomocny post
    Moderator
    Zatem sprawdź jeszcze raz czy czegoś nie zapomniałeś wymienić lub czy źle nie został wlutowany jeden z tranzystorków. Jednocześnie sprawdź koniecznie oba rezystory ze zdjęcia.
    Compaq series PDP-124P model: PS-5181-1H REV:09 UC3845B, FQA9N90C i okoliceCompaq series PDP-124P model: PS-5181-1H REV:09 UC3845B, FQA9N90C i okolice
  • Moderator - Komputery Serwis
    R54=10Ω, R55=235Ω (mierzone bez wylutowania).
    Wszystkie elementy wlutowałem poprawnie (kierunki diod oraz bieguny kondensatorów są oznaczone na płytce, więc nie można się pomylić).
    Tranzystory sprawdzałem przed wlutowaniem, miały wzmocnienie około 500. Czy jest możliwość, że BC327-40 nie jest właściwym zamiennikiem (musiałem wymienić obydwa - Q2 oraz Q3, zamiast jednego i drugiego zastosowałem takie same tranzystory)?

    PCB w moim zasilaczu jest identyczne jak wrzucone post wyżej, z tą różnicą, że przy złączu 5 pinowym od przetwornicy AUX nie mam pól lutowniczych 2 oraz 4, ale jak widzę nie są one wykorzystywane - czy mimo to wrzucić zdjęcia?
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Zasugerowałem noge 7 - czyli zasilanie U1...

    dt1 napisał:
    Czy jest możliwość, że BC327-40 nie jest właściwym zamiennikiem (musiałem wymienić obydwa - Q2 oraz Q3, zamiast jednego i drugiego zastosowałem takie same tranzystory)?

    Nie jest to jakiś super zamiennik, przydałoby się go też obrócić :wink:
  • Moderator
    Zatem pomimo, że już wspominałem o tranzystorkach proszę wykonać zdjęcie jak zostały wlutowane na PCB.
  • Pomocny post
    Specjalista - zasilacze komputerowe
    dt1 napisał:
    czy mimo to wrzucić zdjęcia?
    Właściwie naprawa polegająca na wymianie elementów ewidentnie uszkodzonych lub tylko podejrzanych okupiona jest i czasem, i energią. W konsekwencji prowadzi do zniechęcenia.
    Przypomina szukanie ulicy w nieznanym mieście bez mapy.
    Co prawda nie dysponujesz oscyloskopem ale kawałek schematu okolicy 3845 (zrysowanego) pozwoliłby wskazać Ci punkty pomiarowe.
    Jakkolwiek zdejmowanie schematu na podstawie zdjęć nie koniecznie musi się udać to zawsze można coś wypatrzeć.
  • Moderator - Komputery Serwis
    WojtasJD napisał:
    przydałoby się go też obrócić

    I tu jest rzecz, która mi umknęła. Mój zamiennik należy obrócić o 180 stopni, bo ma zamieniony kolektor z emiterem względem oryginałów, porównałem sobie teraz na datasheetach. Ja oczywiście wlutowałem te tranzystory źle. Wieczorem wylutuje je, sprawdzę, czy się nie uszkodziły i wlutuje je odwrotnie.

    WojtasJD napisał:
    Zasugerowałem noge 7 - czyli zasilanie U1...

    Zasilanie tego punktu powinno się pojawić tylko po załączeniu zasilacza (zwarcie PSON do masy), czy też powinno występować zawsze?

    [edit]: Jako że klikanie w "pomógł" jest ograniczone na zasadzie "do 3 razy sztuka", a Koledzy pomagają mi już więcej niż 3 razy, awansem "przelewam" symboliczną ilość punktów dla każdego raz jeszcze dziękując za cierpliwość i pomoc ;)

    [edit]: Wylutowałem tranzystory Q2 i Q3, sprawdziłem je na teście tranzystorów w multimetrze - jeden ma 450, drugi 470 - jako że wyglądają na sprawne, wlutowałem je tym razem odwrotnie. Zasilacz nadal nie chce wystartować.
    Tak jak napisał kolega W.P., każda kolejna próba zniechęca coraz bardziej, ale korzystając z uprzejmości i cierpliwości kolegów - jutro zrobię sesję zdjęciową wnętrzności tego zasilacza i wrzucę - może komuś jeszcze przyjdzie do głowy jakiś pomysł.

    Tak samo pomierzę raz jeszcze, co dzieje się na Q2 i Q3 oraz na zasilaniu U1.