Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DAF LF55.220 z 2008r. nie prawidłowa praca Ad-blue

ergoline 30 Sep 2011 07:04 9679 8
  • #1
    ergoline
    Level 10  
    Witam. Mam "zagwozdki e" z Dafem LF 55.220 z 2008r EURO4, nie pobiera ad-blue po godzinie jazdy traci moc. Po podłączeniu do Texy występują błędy:
    1-Czujnik poziomu zbiornika katalizatora
    2-Temperatura zbiornika katalizatora
    Te błędy są zapamiętane , lecz nie dają się skasować.
    3- Czujnik NOx spalin
    4-Skrzynka połączeniowa dozowanie połączenia danych: nie prawidłowy zakres aktualizacji
    Te błędy są aktywne.

    Czujnik NOx do tego modelu to wydatek (używany) 1500zł. Może ktoś z Kolegów spotkał się z podobnym problemem?
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • IGE-XAO
  • #2
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    Zupelnie nie rozumiem, co texa ci podaje.Nie ma czegos takiego jak czujnik czy zbiornik katalizatora;). Albo to:"Skrzynka połączeniowa dozowanie połączenia danych".Przecierz to wogole nie ma sensu! Texa nie jest dobra do DAFow, to juz chyba nieraz bylo powiedziane na forum. ponadto, jezeli podaje ci czujnik NOX, to musi jednoczesnie podawac, co z nim jest nie tak.
    Silnik traci moc w wyniku tzw.Power derate, ktore jest celowym zanizaniem mocy silnika przez ECS-DC4 tak, aby zmusic kierowce do naprawy systemy redukcji NOX.
    Nie pakowalbym sie w wydatek 1500zl na NOX sensor ( i to jeszcze uzywany!!!), jezeli masz tak niewiarygodne dane.
    Fakt, byla seria wadliwych czujników NOX (mialy koncowke numeru /02), ale musisz wiedziec, co nie tak jest z systemem AdBlue.Czujnik NOX mogl wykryc wysokie stézenie NOX w spalinach niejako w wyniku braku dozowania lub zlego dozowania przez modul sterujácy AdBlue, ale blád jak widac nie jest w czujniku tylko moze byc w module.Albo zatkana dysza wstryskujáca AdBlue.Czujnik zrobil swojá roboté i zarejestrowal wysoki poziom NOX w spalinach.A gdzie jest blád, to z takimi wskazaniami TEXY niestety nie dojdziesz.
  • IGE-XAO
  • #3
    ergoline
    Level 10  
    Witam. Dziękuje "krisbrumm" za odpowiedź, niestety mamy tylko Texe, przepisałem dokładnie to co zostało wyświetlone przy badaniu w/w samochodu. Powiem Ci że ten Daf przyjechał prosto z serwisu Daf-Olsztyn, gdzie panowie mieli go przez tydzień i podłączali swój komputer (są to informacje które otrzymałem od właściciela i kierowcy tego auta) , który wykazywał uporczywie że jest usterka pompy paliwa, następnie wtryskiwaczy, obie rzeczy zostały wymienione i dalej to samo, więc ponowie mechanicy zamontowali z powrotem stare części. Nie chcieli wo gule przyjąć koncepcji iż usterka jest związana z układem Ad-Blue. Najlepsze jest to że za robociznę wystawili fakturkę na 2460+Vat. Właściciel auta nie zapłaci tej kwoty i próbuje się odwołać. Spróbuję wyczyścić dyszę wtryskową (słyszałem że można ją umyć w ciepłej wodzie) i zobaczymy. Dzisiaj dowiedziałem się że kierowcy zabrakło na Słowacji mącznika i dolał do resztki w zbiorniku destylowanej wody. Czy to mogło uszkodzić układ Ad-Blue?
    Jurek
  • #4
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    Nie, woda nie uszkodzi systemu AdBlue, ale wygeneruje błąd mówiący o wysokim stężeniu NOX w spalinach.To po krótce działa tak: System dostrzegł warunki pracy silnika, przy których ma zacząć dozować AdBlue do układu wydechowego (temperatura spalin za i przed katalizatorem, prędkość obrotowa silnika w odpowiednim zakresie, położenie pedału gazu w odpowiednim zakresie, moment obrotowy silnika powyżej pewnej wartości itd).Zaczyna wtryskiwać AdBlue i spodziewa się widzieć spadek stężenia tlenków azotu w spalinach - właśnie przy pomocy czujnika NOX. Jeżeli pomimo wtryskiwania AdBlue nie widzi redukcji w stężeniu NOX- zaczyna zwiększać dawkę AdBlue.Widzi i zapamiętuje błąd, ale jeszcze nie informuje kierowcę żadnym ostrzeżeniem na desce.Wówczas to system podejrzewa, że może być usterka, ale jeszcze nie sieje paniki.Ten błąd będzie miał postać NOX level high- first NOX level, efficiency not reached.Jeżeli pomimo pierwszej próby zwiększenia dawki Adblue dalej nie widzi redukcji w NOX, dalej zwiększa dawkę - czyli podejmuje drugi krok w zwiększeniu dawki.Jeżeli dalej jeszcze nie widzi redukcji w poziomie NOX zaczyna panikować, i wówczas to zapala lampkę MIL, generuje kolejny, nowy kod błędu, i zaświeca Silnik-ostrzeżenie.Jeżeli zostaje ono ignorowane przez kierowcę przez więcej niż 50 godzin pracy silnika, zaczyna ograniczać moc silnika.
    Jak widać układ wraz z czujnikiem NOX działa na zasadzie sprzężenia zwrotnego.działa - przez wtryskiwanie adblue, i oczekuje wyników, albo efektów jak kto woli - i po to mu jest potrzebny NOX sensor.
    A co do tej wizyty w servisie DAF-a w olsztynie, to jak znam życie, będą się bronić rękami i nogami, żeby pieniędzy nie oddać.Skierujesz sprawę do sądu cywilnego, to prawdopodobnie sąd zasięgnie opinii biegłego- najczęściej rzeczoznawcy motoryzacyjnego.A ten- najczęściej facet w wieku przedemerytalnym, nie mający zielonego pojecia o systemie AdBlue w DAFach, i pojawią się w spawie paszkwile, że już o czasie orzeczenia nie wspomnę.
    Jest za to inna droga: Weź kogoś, kto dobrze i biegle pisze po angielsku, pisz maila do Aftermarket Departament manager do Eindhoven skargę na wspomniany servis DAF-a.Zaskarż nierzetelność diagnozy, nieskuteczność naprawy i zażądaj wyjaśnienia sprawy. Podkreśl, że w polsce 2460zł+VAT to jest wielokrotność średniej miesięcznej pensji.Prześlij w załączeniu kopię faktury wraz z tłumaczeniem.
    Zaskarż kompetencje servisu i podkreśl, że kierując auto do servisu spodziewałeś się fachowej i rzetelnej naprawy, a w efekcie auto jak miało usterkę tak ma, a masz do zapłatę fakturę.
    Ten servis DAFa zostanie zobligowany do wytłumaczenia sie przed DAFem pod groźbą utraty tytułu autoryzowanego servisu.
    to działa.
    A poza tym, to przez tydzień czasu można było auto przebadać wzdłuż i wszerz !
    Boże, widzisz, a nie grzmisz!

    Zrób taki test:
    wypnij rurke z dyszy AdBlue.
    Wypnij rurke powrotna AdBlue do baku- to jest ta bliżej ramy.
    Odpal silnik.Po około 30-stu seklund Adblue powinno wypływać z rurki powrotnej AdBlue- czyli Adblue powinno wracać do baku.
    Jeżeli wraca- to znaczy, że Pompa AdBlue pracuje OK.
    Po około minucie pracy silnika, zgaś silnik.
    Z rurki do wtryskiwacza AdBlue powinno dmuchać sprężone powietrze przez około 50 sekund. to jest cykl oczyszczania dyszy AdBlue z resztek Adblue przez przedmuchanie.
    jeżeli dmucha- znaczy że elektrozaworek powietrza i jego zasilanie jest OK.
    to tylko taki wstępny test.
    Przyczyn wysokiego stężenia NoX jest wiele.
    powodzenia!
  • #5
    ergoline
    Level 10  
    Dziękuje, zrobię ten test w poniedziałek.
    Jurek
  • #6
    pawi8585
    Level 1  
    Do Krisbrumm:
    Mam problem z dafem LF 45-220 2008r. więc podpinam się pod temat obecny, gdyż uważam że silnik i system ad-blue w LF45 i LF55 jest ten sam.
    Mam podobny problem jak inni, tzn brak mocy, kontrolka. Na serwisie DAFA skasowali mi błędy i na razie kontrolka nie świeci. Powiedziano mi że był kod błedu od czujnika NOx
    Z tym że samochód był jeszcze raz na tym samym serwisie ponieważ Panowie z Dafa diagnozując samochód wyłączyli "przez przypadek" ogranicznik prędkości i hamulec górski.
    Tak więc na tej drugiej wizycie sprawdzili (choć usterka się nie objawiała) jeszcze raz ten moduł ad-blue w ten sposób, że testerem wymusili wtrysk ad blue, ale płyn dochodził tylko do modułu a dalej już nie wychodził.
    Zestaw Pytań 1: Czy możliwe jest wymuszenie tymże testerem Davie wtrysku ad-blue, czy po prostu tak im się na serwisie wydaje? Czy ewentualnie jest możliwe wymuszenie (dla sprawdzenia) wtrysku płynu elektrycznie podając zasilanie na któreś piny modułu, czy jest to rozkaz przesyłany CANem? Ewentualnie jeśli panowie z zerwisu mieli rację to oznacza uszkodzony moduł? pytam, ponieważ samochód pomiędzy kolejnymi wizytami na serwisie zrobił ok 1000km i kontrolka nie zaświeciła się ponownie. Poza tym mam wątpliwości do kompetencji panów z serwisu, bo wprawdzie przy drugiej wizycie naprawili
    Jeśli mi się ta kontrolka nie zapala na razie przez ten 1000km nie oznacza to że moduł jest OK a raczej element zewn uszkodzony, jednak w taki sposób że uszkodzenie nie występuje ciągle?
    retarder i ogranicznik ale nie wiadomo czemu cofnęli przebieg o 20tkm.
    Zestaw Pytań 2.
    Czy mogę coś zrobić, żeby przedłużyć działanie układu,tzn jakieś przeczyszczenie dyszy itp?
    Czy mógłbym ewentualnie prosić o jakiś schematy elektryczne twego żebym mógł sobie co nieco pomierzyć?
    pozdrawiam i dziękuje za podpowiedzi
    Paweł
  • #7
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    Tu jest bardzo dużo do tłumaczenia, po części panowie z servisu mają racje wykonując test obwodu Adblue przy pomocy Davie, ale temat błędów bazujących na składzie NoX w spalinach jest bardzo rozległy.Gdybym teraz zaczął pisać, może za godzinę bym skończył.Zadzwoń do mnie na domowy (0044)1213863495 lub na komórkę (0044) 7955671536 albo z zerem po kierunkowym 0044 czyli:(0044) 07955671536 to Panu wytłumaczę.Funkcja czujników NoX nie jest taka prosta jak by się mogło wydawać i łatwiej będzie mi wytłumaczyć werbalnie niż pisząc.
  • #8
    przemtcz
    Level 10  
    Ograniczenie mocy mogę wyłączyć w DAF LF euro4 509061154
  • #9
    dera98
    Level 2  
    Witam,

    Mam również problem z Ad Blue w tym samym modelu DAF'a...

    Mam AdBlue w zbiorniku ale go nie pobiera... zaświeca się dymek na tablicy rozdzielczej oraz jest ograniczenie mocy...

    Czy jest ktoś z okolic Warszawy kto mógłby sprawdzić układ w moim samochodzie, ewentualnie go odłączyć?

    Proszę o informację