Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nagłośnienie i oświetlenie estradowe z zasialania samochodowego.

DjDaniel11 03 Paź 2011 20:20 2848 22
  • #1 03 Paź 2011 20:20
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    A myślał ktoś zasilać nagłośnienie ew. oświetlenie LED z samochodu, przez przetwornice? Ew. w aucie dodatkowy alternator/ry? Spalanie na biegu jałowym to 0,5-1l /h
    Impreza 6godzinna to koszt od 15zł do 30zł, więc nie jest tak źle.

    Pytanie tylko, jaka będzie różnica spalania gdy dojdą dodatkowe alternatory?
    A następnie jaką moc by można otrzymać?

    Wiem, że ktoś powie, że można kupić generator prądotwórczy itd. Ale to są koszty, a samochód dużo osób ma.

    Temat czysto teoretyczny - cenne będą jakieś obliczenia, własne pomysły, doświadczenie w podobnym temacie.

  • #2 03 Paź 2011 20:37
    kreslarz
    Poziom 35  

    Podstawą jest tu bilans mocy. Ile potrzebujesz Wat, lub kilowat?
    Podejrzewam, że sprawność silnika samochodu, jako "dawcy" prądu będzie mniejsza od typowego agregatu prądotwórczego.
    Silnik samochodu to zakładamy 75 kW, z czego wykorzystamy na "wyprodukowanie" energii elektrycznej na przykład 5 kW. Pozostałe 70 kW będzie zamieniane na ciepło, napęd pompy chłodzącej, pompy układu wspomagania kierownicy, i inne zbędności, które w samochodzie "mimochodem" są napędzane po uruchomieniu silnika. Dodatkowo trzeba zastosować przetwornicę 12 -> 230V, która też ma swoją sprawność, część energii zamieni na ciepło, a przy założonej mocy również nieźle kosztuje.
    Silnik w agregacie prądotwórczym służy tylko i wyłącznie do napędu generatora, więc sprawność z "natury" musi być wyższa. Typowy agregat - dobrej marki - spala średnio 1,5 - 2 l na godzinę przy mocy 4-5 kVA.

  • #3 03 Paź 2011 22:38
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Założyliśmy moc silnika 75kW, jednak taką moc uzyska dopiero przy określonych obrotach. Załóżmy 5600obr, ponieważ wtedy w moim aucie (biorę go dla przykładu) uzyskuje maksymalną moc.
    Przy obrotach spoczynkowych ok 1000obr, moc będzie adekwatnie mniejsza. Powodując większą sprawność (mniej energii zostanie przeznaczonych w ciepło).
    Pobierając 5kW przy mocy 20kW, tylko (albo aż) 15kW się marnuje.
    Sprawność wtedy będzie większa.
    Nie wiem natomiast o ile zwiększą się obroty po dołączeniu takiego obciążenia. Tak jak po włączeniu klimatyzacji obroty zwiększają się o około 400-500.

    Sprawność przetwornicy zakładam optymistycznie 85%. Czyli potrzebuje nie 5kW, a 5,8kW.
    Jednak taka moc to około 400A, więc musiało by być minimum 5 przetwornic. Oraz minimum 3 alternatory. To jest jedyny problem jaki napotkałem. Może ktoś robił podobne eksperymenty?

  • #4 03 Paź 2011 22:59
    kortyleski
    Poziom 40  

    Dopiąć do wału silnika prądnicę 230V i tak to pospinać z autem by samo się stabilizowało. Masz małe straty i prądu do woli

  • #5 03 Paź 2011 23:35
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Jednak czy takim, autem będzie można dalej jeździć? (w sensie prawa) Czy można takie coś zarejestrować?
    Jednak jeśli dopinamy przetwornicę 230V, to czy nie będzie dużych wahań napięcia?

  • #6 04 Paź 2011 09:24
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    DjDaniel11 napisał:
    Jednak czy takim, autem będzie można dalej jeździć? (w sensie prawa)


    Zależy jak głęboka będzie ingerencja.

    DjDaniel11 napisał:
    Jednak jeśli dopinamy przetwornicę 230V, to czy nie będzie dużych wahań napięcia?


    Wahań napięcia na wyjściu przetwornicy czy przed nią?

  • #7 04 Paź 2011 13:41
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Chodziło mi o prądnicę 230V o której pisze kortyleski. Przepraszam, za złe sformułowanie. Chodzi mi o napięcie wyjściowe na niej.

    Jak głęboka, hmm. Umieszczenie pod maską alternatorów/prądnicy i połączenie albo paskami, albo bezpośrednio z wałem.

  • #8 04 Paź 2011 14:50
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    DjDaniel11 napisał:
    Chodziło mi o prądnicę 230V o której pisze kortyleski. Przepraszam, za złe sformułowanie. Chodzi mi o napięcie wyjściowe na niej.


    Rozwiązania znane z generatorów przenośnych dają gorszą stabilność niż przeciętna sieć AC, ale wydaje się że wystarczającą.

    DjDaniel11 napisał:
    Umieszczenie pod maską alternatorów/prądnicy i połączenie albo paskami, albo bezpośrednio z wałem.


    Zapewne nie będzie to wymagało rozszerzonego badania technicznego ani przerejestrowywania auta. Problem tylko taki że to raczej nie ma sensu - zmieścisz tam prądnice o moacy 1 lub 2kW. Lepiej nabyć generator przenośny...

  • #9 04 Paź 2011 15:26
    rafbid
    Poziom 31  

    Najlepiej dać generator 230V i napęd z paska lub z wału (większa sprawność). Ja w pracy mam agregat domowej roboty ale dużo większy silnik od kombajnu napędza generator 400V hz reguluje się obrotami silnika.

    Skoro pytanie jest teoretyczne to najmocniejszy alternator jaki widziałem miał 350A. Jakby dać regulator napięcia że zwiększonym ładowaniem 14.6V to 350x14.6=5110 wat.

  • #10 05 Paź 2011 13:34
    uosiu
    Poziom 9  

    W nowych VW montowane są alternatory 400A. Z drugiej strony- tyle mocy musi być też pobrane z silnika. Pytanie: Ile wytrzyma pasek klinowy podczas napedzania takiego alternatora?

    Skłaniałbym się do zmiany auta na takie, które ma skrzynkę rozdzielczą przy ujściu na wał napędowy do tylnego mostu. Podnieść koła z tyłu a wałek powrotny (ten, który szedłby do przedniej osi) zapiąć do prądnicy ;)

  • #11 05 Paź 2011 14:31
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    uosiu napisał:
    W nowych VW montowane są alternatory 400A.


    Cos mi się to nie wydaje prawdopodobne.

    uosiu napisał:
    Ile wytrzyma pasek klinowy podczas napedzania takiego alternatora?


    Pasek jest fabrycznie dobrany do obciążenia, 5kW to nie jest jakaś kosmicznie wielka moc jak na dzisiejsze mozliwości pasków (zębatych zwłaszcza).

  • #12 05 Paź 2011 20:06
    kortyleski
    Poziom 40  

    A widziales ty kiedy pasek zębaty do napędu alternatora w aucie?

  • #13 06 Paź 2011 13:36
    rafbid
    Poziom 31  

    Ja widziałem alternator napędzany paskiem zębatym od rozrządu ale gładką stroną i chyba o to chodziło jdubowski.

  • #14 06 Paź 2011 18:39
    190_Wojciech
    Poziom 20  

    kortyleski napisał:
    Dopiąć do wału silnika prądnicę 230V i tak to pospinać z autem by samo się stabilizowało. Masz małe straty i prądu do woli


    Sorry ale dawno się tak nie uśmiałem !
    Jeśli autor wątku zrealizuje ten pomysł to tak naprawdę będzie miał agregat prądotwórczy z ładną obudową w formie samochodu ;)

    Reasumując nakład sił i środków będzie nieadekwatny do osiągniętego celu.
    Oświetlenie to jedno ale nagłośnienie jest deczko bardziej wymagające pod względem zasilania. Pozostanie jeszcze kwestia regulowania obrotów przy zmiennym obciążeniu ;).

  • #15 06 Paź 2011 19:35
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    rafbid napisał:
    Ja widziałem alternator napędzany paskiem zębatym od rozrządu ale gładką stroną i chyba o to chodziło jdubowski.


    Nie napisałem co innego niż myślałem - szło mi o pasek wieloklinowy:

    Nagłośnienie i oświetlenie estradowe z zasialania samochodowego.

  • #16 06 Paź 2011 20:38
    kortyleski
    Poziom 40  

    jdubowski pasek zębaty a wielorowkowy to jak picie w szczawnicy a szczanie w piwnicy...

    kortyleski napisał:
    Dopiąć do wału silnika prądnicę 230V i tak to pospinać z autem by samo się stabilizowało. Masz małe straty i prądu do woli


    Sorry ale dawno się tak nie uśmiałem !
    Jeśli autor wątku zrealizuje ten pomysł to tak naprawdę będzie miał agregat prądotwórczy z ładną obudową w formie samochodu Wink

    Reasumując nakład sił i środków będzie nieadekwatny do osiągniętego celu.
    Oświetlenie to jedno ale nagłośnienie jest deczko bardziej wymagające pod względem zasilania. Pozostanie jeszcze kwestia regulowania obrotów przy zmiennym obciążeniu Wink.

    Widzę że kolega się lubi śmiać... Aż do śmieszności. Pytanie w temacie było jasno sformułowane - samochód na jednym końcu a na drugim sprzęt estradowy. Pewien jestem że generator 230 napędzany od silnika to tysiąc razy lepsze niż zastęp przetwornic.

    A co do wymagań oświetlenia i nagłośnienia - kolega nie ma pojęcia o estradzie.
    2-3 kW końcówek i prawie 5 kW w parach, głowach i innych pierdołach nie jest niczym niecodziennym

  • #17 07 Paź 2011 16:48
    190_Wojciech
    Poziom 20  

    kortyleski napisał:

    Widzę że kolega się lubi śmiać... Aż do śmieszności. Pytanie w temacie było jasno sformułowane - samochód na jednym końcu a na drugim sprzęt estradowy. Pewien jestem że generator 230 napędzany od silnika to tysiąc razy lepsze niż zastęp przetwornic.
    A co do wymagań oświetlenia i nagłośnienia - kolega nie ma pojęcia o estradzie.
    2-3 kW końcówek i prawie 5 kW w parach, głowach i innych pierdołach nie jest niczym niecodziennym


    Jasne że prądnica 230 to najlepsze rozwiązanie ! Ale nie przypinana do silnika w samochodzie za pomocą paska klinowego lub do wału pędnego samochodu !
    O zestawie przetwornic nie napiszę nic bo nie warto się rozpisywać !

  • #19 12 Paź 2011 20:51
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Ciekawe tylko ile mu to pali :) Bo montaż alternatorów jest na prawdę bardzo estetycznie i wygodnie zrobiony. I moc uzyskana wielka. Tutaj jednak musiałyby być jeszcze przetwornice na 230V.

    Tylko zastanawia mnie jedna rzecz..
    "(3) 350 amp (1) 240 amp (for better "at idle" performance) Iraggi High Output Alternators. This is running a 23,000 watt stereo system in a 2001 Chevy Tahoe"
    3x350A+240A=1290A
    1290A * 14V = 18.000W << 23,000W (bez uwzględnienia sprawności wzmacniaczy, i spadku napięcia)

  • #20 13 Paź 2011 20:32
    rafbid
    Poziom 31  

    Resztę dają akumulatory. Tak w prosty sposób tłumaczenie.

  • #21 13 Paź 2011 23:22
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Czyli podana moc nie jest mocą ciągłą a chwilową rozumiem?

  • #22 16 Paź 2011 16:06
    rafbid
    Poziom 31  

    23,000W to moc ciągła ale sprzent nie pobiera cały czas maksymalnej wartości tylko w rytm muzyki
    dla tego średni pobór jest mniejszy co innego jak byś podał sygnał 50hz.

  • #23 16 Paź 2011 20:02
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    Moc ciągłą rozumiem jako moc którą zestaw jest w stanie dostarczyć ciągle, czyli np. właśnie sinus 50Hz. Muzyka nie ma charakteru ciągłego, dlatego podaje się czasem moc muzyczną.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME