Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolumna Głośnikowa Unitra Fonica TYP A-40

D.A.R.E.K 04 Paź 2011 18:04 6992 21
  • #1 04 Paź 2011 18:04
    D.A.R.E.K
    Poziom 13  

    Dostałem kolumny głośnikowe Unitra Fonica TYP A-40 4Ω 40W.
    Kolumna Głośnikowa Unitra Fonica TYP A-40
    Jedną z nich uruchomiłem.
    Brak było w niej głośnika średnio-tonowego i spalony był wysoko-tonowy.
    Kolumna Głośnikowa Unitra Fonica TYP A-40
    Wstawiłem GDN 12/5/6 4Ω 5W , kopułkę wysoko-tonowego wymieniłem 40W (6Ω mierzone miernikiem).
    Odpaliłem kolumienkę i się rozczarowałem .
    Gra jakby bez dynamiki pełne pasmo jest : wysokie są , średnie są , niskie są , ale wszystko stonowane.
    Zastanawiam się czy aby zwrotnica w tych kolumnach nie jest zbytnio prze kombinowana ?
    Kolumna Głośnikowa Unitra Fonica TYP A-40
    Opinia moja wynika z porównania z Kolumnami Głośnikowymi w obudowie Unitra Tonsil ZG-10 4 Ω 15W gdzie wstawiłem głośniki nisko-tonowe po regeneracji i wysoko-tonowe GDWK 40W (6Ω mierzone miernikiem), a jedynym elementem zwrotnicy jest kondensator 4,7 μF poprzez który połączony jest głośnik wysoko-tonowy. Bardzo mi się podoba dźwięk jaki z nich się wydobywa, jest taki soczysty czego nie mają A-40.

  • #2 04 Paź 2011 23:04
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    D.A.R.E.K napisał:
    Zastanawiam się czy aby zwrotnica w tych kolumnach nie jest zbytnio prze kombinowana ?
    Zwrotnica była liczona i projektowana na podstawie pomiarów. Tego możesz być pewien.
    A może nie jest winą zwrotnica, a niewłaściwe głośniki ? Jaką impedancję miał oryginalny głośnik wysokotonowy ? Obecnie wstawił Kolega 8 omowy.
    Czego Koledze w nich brakuje ? Basu ? Czy głębi dźwięku ?
    A może wynika to z akustyki. Gra tylko jedna kolumna.

  • #3 05 Paź 2011 14:25
    D.A.R.E.K
    Poziom 13  

    Cytat:
    Czego Koledze w nich brakuje ? Basu ? Czy głębi dźwięku ?

    Wszystkiego, czyli jakby sprawność tych kolumn jest tak słaba albo ta zwrotnica wszystko psuje.
    Sopran jest mało syczący, średnie są, bo są, bas nisko nie schodzi.
    Pierwszego porównania z kolumnami ZG-10 4 Ω 15W dokona podłączając się do wzmacniacza lampowego 2x4W na PCL86.
    Wygrały ZG-10 4 Ω 15W .
    Doszukując się przyczyn tej słabości kolumn Unitra Fonica TYP A-40 4Ω 40W podłączyłem się do wzmacniacza Technics SU-VZ220 .
    Pod jeden kanał podłączona była kolumna Tonsil Samba 250 a pod drugi Unitra Fonica TYP A-40 4Ω 40W.
    Tak jak wyżej wygrywa Samba.
    W kolumnach Unitra Fonica TYP A-40 4Ω 40W słabsze są wysokie , średnie , niskie tony.
    Bardzo pomocny byłby schemat zwrotnicy kolumn Unitra Fonica TYP A-40 4Ω 40W może ktoś ma ???

  • #4 09 Maj 2013 22:25
    D.A.R.E.K
    Poziom 13  

    A ma ktoś może schemat zwrotnicy ??
    Mam dylemat jak powinny być podłączone głośniki średnio-tonowy i wysoko-tonowy .
    A konkretnie w/w głośników podłączenie gdzie +/-
    Bo w niektórych rozwiązaniach są "+" głośników połączone z "-" sygnału wejściowego ..
    Darek

  • #5 10 Maj 2013 09:23
    Arkadyo
    Poziom 29  

    D.A.R.E.K napisał:

    Wszystkiego, czyli jakby sprawność tych kolumn jest tak słaba albo ta zwrotnica wszystko psuje.

    Filtry są wyższych rzędów i to chyba logiczne, że to bardziej dusi sprawność kolumny.
    Cytat:
    Sopran jest mało syczący, średnie są, bo są, bas nisko nie schodzi.

    Rany syczące? To dla kolegi syczenie i natarczywość gdwk jest wyznacznikiem jakości? Że jest czegoś więcej to znaczy lepiej? Nie ma możliwości żeby gdwk 9/40 zagrał lepiej na kondensatorze 4,7uF niż na filtrze II rzędu jaki jest w tych Fonikach. Jeżeli dzwonienie rezonansem kopułki jest dla kolegi pożądane i wyznacza jakość grania to polecam altusy - tam jest nadmiar takich zjawisk. Nie ma możliwości żeby zg10 zagrały lepiej. Niewątpliwie tak prosta zwrotnica jak w zg 10 ma swoje zalety - teraz kolega rozumie co znaczy, że im mniej elementów w zwrotnicy tym lepiej dla dźwięku. Nie bez przyczyny wielu producentów szuka skrajnie prostych filtrów lub ich całkowitego braku. Niestety przetworniki do takich zastosowań muszą być wyjątkowe - a w zg 10 nie są. Gds jaki tam jest napewno bez filtra na średnicy jest bardzo otwarty i nasycony a do tego jak gdwk gra na filtrze I rzędu to jest ogromny nadmiar średniowysokich tonów. Niestety powątpiewałbym w ich jakość - zwłaszcza kopułki tonsila na filtrach I rzędu robią na mnie złe wrażenie bo nawet na wyższych rzędach grają tak sobie. Delikatność i selektywność dźwięku jaki generują pozostawia wiele do życzenia natomiast niewątpliwie monotonnego, podbarwionego rezonansem cykania jest w nadmiarze. Kolego ta Fonika to uboższa wersja zg40c tyle że bez membrany biernej. Nie ma możliwości żeby gds z zg 10 zagrał basem lepiej od oryginalnego 25/40/1 na szmacianym zawieszeniu - poprostu nie ma takiej możliwości. Chyba że to 25/40/1 późniejszy (na piance) który był w altusach - i on w obudowie closed zagra lepiej basem od tego gds z zg10. Ale jeżeli jest gdn na szmacie to odpowiednie tłumienie obudowy i mamy naprawdę wyśmienity bas z obudowy closed - lub można przerobić na br strojony w okolicy 38-40hz. Basu będzie więcej i też będzie przyzwoity. Ten gdn to największa zaleta tego zestawu a jeżeli kolega ma tam piankowy gdn to polecam wymienić go na ten z zg40c - trafiają się na znanym sewisie aukcyjnym w zupełnie fajnym stanie. Także proszę poszukać schematu zwrotnicy do zg40c i podłaczyć bieguny tak jak w nich. Jeżeli wtedy koledze nie będzie pasować to... nie wiem... Jestem przeciwnikiem grzebania bez systremu pomiarowego w zwrotnicy ale jak kolega taki niewymagający w jakości a szuka ilości to proponuję tak - gdn na szmacianym zawieszeniu zostawić na oryginalnym filtrze a średniaka filtrować tylko od dołu co zabezpieczy go przed spaleniem i chyba najlepiej zapiąc go na oryginalnym filtrze dolnoprzepustowym a usunąć góroprzepustowy - lub ostatecznie dobrać tylko kondensator. Podobnie z gdwk - zapiąc tylko na kondensator 4,7 uF i praktycznie ma kolega kopię zg10 z lepszym basem.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Potestować można bo zawsze może kolega powrócić do oryginału a może tak się koledze spodoba.

  • #6 10 Maj 2013 22:59
    D.A.R.E.K
    Poziom 13  

    Dzięki za odpowiedz Arkadyo .
    Kolumienki odnowione ..
    Nie będę opisywał tylko dam zdjęcie ..
    Gram na nich jakiś rok .
    Ostatnio dostałem od znajomej Altusy 75 no i kolega ma rację tu dopiero wysokie dają po uszach ..
    Lecz po próbnym podłączeniu w stanie jakim je dostałem myślę że Altusy wyprą Fonice.
    Altusy będę też odnawiał bo są do wymiany zawieszenia piankowe ..
    No i obudowę chyba czarną zrobię ..
    I właśnie oglądając zwrotnicę Altusa 75 zacząłem się zastanawiać czy aby mam dobrze podłączone głośniki w Fonicach ..
    Nigdzie nie mogę znaleźć schematu do Fonicy A-40 .
    Ok.
    Sprawdzę schemat od zg40c.
    Dzięki ..

  • #7 11 Maj 2013 06:31
    wkj
    Poziom 34  

    W załączniku to te odnowione kolumny?

  • #8 11 Maj 2013 23:00
    D.A.R.E.K
    Poziom 13  

    Tak .
    Dam normalnie .. Kolumna Głośnikowa Unitra Fonica TYP A-40 Kolumna Głośnikowa Unitra Fonica TYP A-40

    Darek.

  • #9 12 Maj 2013 20:25
    D.A.R.E.K
    Poziom 13  

    To ciekawe nawet w instrukcji serwisowej ZG40C są schematy zwrotnic lecz głośniki nie są oznaczone +/-
    Może jednak pomożecie ??
    Darek

  • #11 22 Paź 2014 22:32
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    Nic tam nie powinno być w przeciwfazie podłączone. Wszędzie "plus" masz "u góry" schematu.

    Patrz na dalsze posty.

  • #12 22 Paź 2014 22:56
    D.A.R.E.K
    Poziom 13  

    Tak też sprawdzę ..
    Dzięki ..
    Darek

  • #13 23 Paź 2014 10:58
    Tomek Janiszewski
    Poziom 29  

    A czemu ten szmaciany GDN tak się teraz świeci? Sikałeś membranę jakimś zajzajerem? 8-O Zdecydowanie kiepski to pomysł, zrobiła się przez to cięższa i pewnie mniej stratna, co pachnie jakimiś rezonansami, jak w plastikowych Alpiardach Z tego co widzę wstawiłeś gąbcany GDM12/60 (też zdaje się siknięty) na miejsce papierowego głośnika normalnopasmowego GD12/5 (pomyślanego jeszcze w latach 70-tych ub wieku do roli głośnika... samochodowego) - i co, dało to jakąkolwiek poprawę jakości?
    Tak się akurat składa że obecnie buduję kolumny z tymi samymi głośnikami co w oryginalnej "Fonice" (GDN25/40/1, GD12/5 względnie GD12/8. GDWK9/40 w hornie identycznym jak na fotkach). Zajawkę można zobaczyć poniżej; aktualnie klei się komora dla głośników średnio- i wysokotonowego.
    Kolumna Głośnikowa Unitra Fonica TYP A-40
    Pojemność netto będzie minimalnie tylko większa od zalecanych przez TONSIL dla tego GDN-a 35 litrów, ale zwrotnicę 12dB/okt zastosuję zupełnie inną, mianowicie o strukturze szeregowej, wykorzystującej indukcyjności pasożytnicze głośników nisko- i średniotonowego, dzięki czemu cewki będą w całym zespole tylko dwie. Oczywiście i GDW będzie miał 12dB/okt, skoro i pozostałe mają mieć, a nie tak jak było w oryginale - pojedynczy kondensator. Przy czym filtr głośników średnio-i wysokotonowego zostanie połączony kaskadowo z filtrem głośnika niskotonowego (analogicznie jak zrobiono to w Altusach z fioltrami 6dB/okt) co zapewni dodatkową ochronę GDW przed składowymi o najniższych częstotliwościach (poniżej pasma GDM).
    Bardzo ciekaw jestem porównania z oryginałem, oczywiście dam znać co wyjdzie.

    Dodano po 23 [minuty]:

    telecaster1951 napisał:
    Nic tam nie powinno być w przeciwfazie podłączone. Wszędzie "plus" masz "u góry" schematu.

    A czy przypadkiem przy filtrach 12dB/okt (jakie zastosowano dla GDN i GD/GDM) nie powinno się łączyć głośników w przeciwfazie? Filtr dolnoprzepustowy 12dB/okt opóźnia fazę sygnału na końcówkach GDN przy częstotliwości podziału o 90°, górnoprzepustowy zaś - przyspiesza o 90° fazę na końcówkach GDM. Wypadkowe przesunięcie fazy przy częstotliwości podziału wyniesie więc 180°, i częstotliwości bliskie niższej częstotliwości podziału będą silnie osłabione. Przeciwfazowe włączenie GDN i GDM zapobiegnie temu, chyba ze chciano wprowadzić takie osłabienie celowo. To samo można powiedzieć włączeniu GDW względem GDM, choć tam pojedynczy kondensator przy tym ostatnim sprawi że wypadkowe przesunięcie fazy będzie nieco mniesze (135°), nadal jednak większe od 90°. przy którym to przesunięciu kierunek włączenia głośników nie ma wpływu na wypadkowe natężenie dźwięku. Gdy się pwisze w Google "ZG40 schemat" - otwiera się wiele schematów zwrotnic o strukturze takiej jak w A-40, i na ogół GDM włączony jest przeciwnie niż dwa pozostałe.




    Moderowany przez ANUBIS:

    3.1.9. Zabronione jest rozpowszechnianie treści ironizujących, prześmiewczych lub złośliwych, stanowiących przejaw braku szacunku do innych Użytkowników lub osób trzecich.
    3.1.14. Zabronione jest publikowanie wpisów niezgodnych z tematyką danego forum lub wątku dyskusji.
    3.1.11. Zabronione jest publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

  • #14 23 Paź 2014 11:20
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    Tomek Janiszewski napisał:

    A czy przypadkiem przy filtrach 12dB/okt (jakie zastosowano dla GDN i GD/GDM) nie powinno się łączyć głośników w przeciwfazie?
    Mój błąd. Pomyliłem się, nie wiem czemu, ale byłem pewien że w torze wysokotnowym jest również filtr 2 rzędu. Oczywiście filtr 2 rzędu przesuwa fazę o 180 stopni. Masz rację.

  • #15 23 Paź 2014 11:48
    Tomek Janiszewski
    Poziom 29  

    Arkadyo napisał:
    Filtry są wyższych rzędów i to chyba logiczne, że to bardziej dusi sprawność kolumny.

    Wcale niekoniecznie, i zwrotnice wyższych rzędów można obliczyć tak aby nic nie dusiły. Zależy od tego jakie przyjmnie się pasma dla poszczególnych głośników. Jeżeli częstotliwości graniczne: górna w torze niskotonowym oraz dolna w średniotonowym są identyczne, podobnie jak górna w torze średniotonowym oraz dolna w wysokotonowym, to charakterystyka wypadkowa jest równomierna (przy założeniu zbliżonych sprawności poszczególnych głośników). Nagminnie jednak spotyka się tutaj celowo wprowadzone, znaczne niezgodności, i wtedy pasmo wokół poszczególnych częstotliwości podziału staje się upośledzone, a charakterystyka impedancyjna zespołu wykazuje znaczne maxima, zwłaszcza gdy użyto filtrów wyższego rzędu.
    Cytat:
    Niestety przetworniki do takich zastosowań muszą być wyjątkowe - a w zg 10 nie są. Gds jaki tam jest napewno bez filtra

    Ale o których właściwie ZG10 jest mowa? Były ZG10C z archaicznymi GDN16/10 w odlewanych koszach i na gumianych zawieszeniach (zamiennie, lub też podczas naprawy mogły być tam wstawiane normalnej już budowy GDN16/12 lub GDN16/15) plus GDW6,5/1,5 włączonymi przez pojedynczy kondensator 4,7µF, jak również ZG10C/1 zawierające tylko GDS16/10 (później GDS16/15). Tak więc albo GDS, albo wysokotonowiec z pojedynczym kondensatorem. Zespołu ZG10 z GDS zawierającej jeszcze i GDW bym się nie spodziewał.

    Cytat:
    Chyba że to 25/40/1 późniejszy (na piance) który był w altusach - i on w obudowie closed zagra lepiej basem od tego gds z zg10. Ale jeżeli jest gdn na szmacie to odpowiednie tłumienie obudowy i mamy naprawdę wyśmienity bas z obudowy closed - lub można przerobić na br strojony w okolicy 38-40hz.

    Tu jest pełno sprzeczności. W "RE" podawali kiedyś parametry GDN25/40/1 oraz GDN25/40/3 (oczywiście nie precyzując na czym - na gąbce czy szmacie) Ten pierwszy miał się legitymować rezonansem swobodnym na 37Hz, i wedle mojej orientacji przeznaczony był do obudowy zamkniętej. Drugi miał mieć jakoby aż 65Hz, i nadawać się do BR (montowano go m.in. w Altusach). Mam zarówno GDN25/40/1-4Ω (NOS) które zamierzam wykorzystać w budowanych kolumnach; zmierzony rezonans wypada na ok. 30Hz, jak i GDN25/40/3-8Ω nabyte okazyjnie na Wolumenie które noszą ślady używania, m.in. membrany mają opaskudzone jakimś czarnym akrylem. Jednak i one, podobnie jak i te pierwsze są wykonane na szmacie, a ich rezonans jest podobnie niski, daleko mu do 65Hz. Spalone (lub raczej sparciałe) gąbkowe GDN25/40/3 zregenerowano montując zespoły drgające na szmatach od GDN25/40/1 (lub pierwotnych, beznumerowych GDN25/40, które też miały 37Hz), czy może dane kłamią? Bo jest fizyczną niemożliwością aby akryl obciążył membranę do tego stopnia aby częstotliwość rezonansu spadła aż tak nisko: zapaskudzona membrana musiałaby być blisko 4 razy cięższa!

  • #16 23 Paź 2014 16:55
    bratyslaw
    Poziom 23  

    Ja z kolei nie wnikając w szczegóły anatomiczne mogę tylko powiedzieć, że A40 grają całkiem przyzwoicie, mam takie od ok. 18 lat. Nie narzekałem na brak góry czy dołu. Ich szczególna cecha to trwałość - podłączone do H/K PM645 przeżyły bardzo wiele (szczególnie imprez). Poza tym, na podłogowki to się nie nadają, tak jak kolega to uczynił.
    Pozdrawiam!

  • #17 27 Paź 2014 21:07
    D.A.R.E.K
    Poziom 13  

    Głośnik średniotonowy na zdjęciach to nowsza wersja GD12/5.
    Jednak później udało mi się zdobyć GD12/5 na papierowym zawieszeniu z lat jak to nazwałeś 70-tych.
    Głośniki mam podłączone jak w zał. schemacie.
    Jak wtedy testowałem te kolumny to wyszło że średniotonowy połączony w przeciwfazie i grało to lepiej.
    Membrany pociągnięte sprayem dla estetyki gdyż membrany miały odbarwienia..
    Darek.

  • #18 28 Paź 2014 13:15
    Tomek Janiszewski
    Poziom 29  

    D.A.R.E.K napisał:
    Głośnik średniotonowy na zdjęciach to nowsza wersja GD12/5 Jednak później udało mi się zdobyć GD12/5 na papierowym zawieszeniu z lat jak to nazwałeś 70-tych.

    Ale o których zdjęciach piszesz? W źródłowym poście widzę właśnie taki stary samochodowy głośnik GD12/5, z papierowym zawieszeniem stożkowej membrany mającej wytłoczone koncentryczne pierścienie. Wychodziły one w wykonaniach oznaczanych różnymi dodatkowymi cyframi (np. GD12/5/2) niczym na pierwszy rzut oka nie różniącymi się od siebie. W identycznym koszu był produkowany także głośnik przeznaczony do małych obudów zamkniętych, mianowicie GD12/8. Róznił się on membraną: miała ona przekrój wykładniczy bez owych koncentrycznych pierścieni oraz miękkie, pierwotnie szmaciane a potem gąbkowe zawieszenie. Coś bardzo podobnego widzę na nowszym zdjęciu (z 11 maja 2013), jednak GD12/8 (na szmatach) jakie posiadam mają doprowadzenia prądu ukryte pod membraną a nie przyklejone do jej widocznej powierzchni. Więc co to w końcu jest?
    Cytat:
    Jak wtedy testowałem te kolumny to wyszło że średniotonowy połączony w przeciwfazie i grało to lepiej.

    Czyli tak jak pisałem: trzeba skompensować przesunięcia fazy na częstrotliwościach podziału, właśnie odwróceniem biegunowości głośnika średniotonowego. Niezależnie od powyższego nie podoba mi się ta zwrotnica, szczególnie w torze wysokotonowym: w obawie przed spaleniem GDW przy zastosowaniu pojedynczego kondensatora - zmniejszono jego pojemność tak że głośnik ten nie bardzo ma już co przenosić: przy 3,3µF częstotliwość 3dB wypada w pobliżu 12kHz, przenosi więc głównie częstotliwości niższe, za sprawą przedniego zbocza charakterystyki, opadającego w stronę niższych częstotliwości z nachyleniem 6dB.okt, a także okolice samych 12kHz, za sprawą rezonansu szeregowego tej pojemności z indukcyjnością cewki drgającej (jaką oszacowałem na poziomie 50µH dla GDWK9/40-4Ω), nieskompensowanej obwodem Zobela, którego tu brak. W Altusach zrobiono to zmyślniej, przyjmując niższą częstotliwość graniczną w torze wysokotonowym (kondensator 2,2µF dla impedancji 8Ω a więc częstotliwość podziału 9kHz) przy zachowaniu nachylenia 6dB/okt, zaś prawdopodobieństwo przeciążenia głośnika składowymi o niskich częstotliwościach zmniejszono włączając filtr toru wysokotonowego za kondensatorem obcinającym od dołu pasmo w torze średniotonowym a nie bezpośrednio do zacisków kolumny, jak w A-40. Tym samym dla częstotliwości niższych od dolnej częstotliwości granicznych w torze średniotonowym (2kHz) nachylenie zbocza charakterystyki tłumienia w torze wysokotonowym wzrasta z 6dB/okt do 12db/okt. Może właśnie takie dość wątpliwe wykorzystanie GDWK9/40 w A-40 sprawiło, że brzmienie Ci nie odpowiada?
    Cytat:
    Membrany pociągnięte sprayem dla estetyki gdyż membrany miały odbarwienia..

    Niestety jak się lubi oglądać głośniki - to one płowieją od tego patrzenia, a ściślej mówiąc od światła :( Gdy się je trzyma pod maskownicą - pozostają czarne przez bardzo długie lata, jak wtedy gdy były nowe. Szczególnie źle służy sikanie sprejem piankowym zawieszeniom głośników, nie tylko tych poprawionych ale także innych obecnych w zespole (jak ten średniotonowy na nowszym zdjęciu) które są narażone na kontakt ze śladami oparów rozpuszczalnika emanującymi z niefrasobliwie pomalowanej membrany GDN.

  • #19 28 Paź 2014 13:35
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    Tomek Janiszewski napisał:
    Szczególnie źle służy sikanie sprejem piankowym zawieszeniom głośników, nie tylko tych poprawionych ale także innych obecnych w zespole (jak ten średniotonowy na nowszym zdjęciu) które są narażone na kontakt ze śladami oparów rozpuszczalnika emanującymi z niefrasobliwie pomalowanej membrany GDN.
    Jeżeli Kolega chciał pomalować membrany, trzeba było się zapytać.
    Najmniej inwazyjną metodą, praktycznie nie zmieniającą masy układu jest potraktowanie membrany rozcieńczoną bejcą. Jest gdzieś na forum opis nawet.

  • #20 29 Paź 2014 18:31
    D.A.R.E.K
    Poziom 13  

    Na fotkach z 11 maja 2013 są głośniki Tonsil GD 12/8/2 4 ohms
    Obecnie zmieniłem jak zdobyłem drugi głośnik na GD 12/5/6 co do trzeciej cyfry nie jestem pewien czy 6 czy 2 itp.
    Mam też Altusy 75
    I ma dylemat na których słuchać ..
    Altus ma super górę .
    Natomiast Fonika lepszy bass.
    Jak by z dwóch zrobić jedną było by super..
    Darek ..

  • #21 29 Paź 2014 19:29
    wkj
    Poziom 34  

    Nic dziwnego "tuba" w Altusach ryczy. Proponuje przełącznik od wysokotonowego na 0 lub -, do tego strojenie obudowy Altus i powinno być lepiej.

  • #22 30 Paź 2014 21:53
    D.A.R.E.K
    Poziom 13  

    Nie ryczy jak się zwrotnice zmodyfikuje , to ładnie cyka ..
    Darek

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME